Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.  (läst 3578 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielRo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
vi flyttade in i huset i juni och nu går vi mot kallare tider. Har lite problem med låg värme i markplan och ingen värme i källaren.
Det här är gjort hittills:
Bytt alla termostater och radiatorkoppel då de var slut. Vissa gick inte att justera/motionera. Tydligen är nya ventilerna fel typ och är anpassade för flerbostadshus så insatsen skall bytas.

Fakta:
Nibe 1215 8,5 eller 9 kW versionen. Ca. 10 år gammal installation. ~26000 drifttimmar. Elpatronens tillsatsvärmning har endast varit igång 130 h innan normaldriften av pumpen startade. Sedan har den inte gått en enda minut!
Vi har cirka 8 radiatorer på övervåningen och 7 i källaren. 15 mm rör tror jag att vi har. Termostaterna står fullt öppna på övervåningen och vi har hygglig värme men något kallt (19-20 grader på övervåningen). Källarens radiatorer är kalla och källaren är utkyld.
Det finns golvvärme och handdukstork på övervåningen som är hyggligt varma.
Endast en utomhusgivare.
Huset är byggt 1972 och är på 127+142 kvm. Energideklarationen är på sjukt låga 42 kWh/m2 och år. Tilläggsisolerat på vinden och treglasfönster på övervåningen och halva källaren.

Nu till mina frågor:
Är det inte helt orimligt att pumpen inte använt elpatronen alls på 10 år, det har ju varit en hel del kalla vintrar? Säljaren av huset påstod att de gillade att ha det svalt men jag undrar om de inte bara vant sig vid att inte kunna ha varmare.

Hur kan jag kontrollera att elpatronen fungerar och ställa in så att den går in tidigare? Att förskjuta kurvan från -2 till +2 borde göra att elpatronen går in och hjälper till men det verkar den inte göra.

Temperaturen ut till radiatorerna är ca 42 grader denna dag med några få plusgrader. I retur till pumpen kommer 24-26 gradigt vatten. Jag förstår att delta-T är alltför stort. Vad kan man undersöka och eller göra åt det. F.D. rörmokaren som hjälper mig med menar på att jag kan behöva byta cirkulationspump till en modernare som arbetar på annat sätt, för att få ut den värme som behövs. Varför blir returtemperaturen så låg, har ni några teorier?

Intrimning av returventiler - kan det vara något?
« Senast ändrad: 12 november 2013, 21:29:38 av DanielRo »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #1 skrivet: 12 november 2013, 21:34:02 »
Du kan väl ställa om till elpatrondrift? Ställ strömställaren i läge reserv, då går den på elpatron läge 2.
http://www.nibeonline.com/pdf/411596-2.pdf
Eller gå in i meny 14 (installatörsmenyer når med att hålla in kanalknappen mer än 7 sek.)
"EP-drift
Önskas enbart elpannedrift (t ex innan kollektorinstallationen
är klar), skifta 0 till 1 och tryck på
knappen ”Driftläge”. 1:an kompletteras då med 1"

Förslag om du ändå vill testa om EP går in under normaldrift , så ställ upp på högsta möjliga värmekurva och öppna alla fönster o dörrar.
« Senast ändrad: 12 november 2013, 21:39:39 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #2 skrivet: 12 november 2013, 21:40:09 »
Att inte elpatron låter rimligt för pumpen har gått få timmar också 2600 tim per år vilket tyder på kraftig vp i förhållande till huset. Att deltat är högt kan bero på smuts i filtret som ska sitta på inkommande rör från radkretsen före vp. Låter högt med 42 grader vid plusgrader räcker 55 grader till vid riktig kyla för vp fixar väl inte varmare vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DanielRo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #3 skrivet: 12 november 2013, 21:53:02 »
Tack för så snabba kommentarer. Fyll gärna på med mer om ni kommer på något. Jag ber att få återkomma när jag testat och utrett.
Att testa med öppna fönster borde väl bara ha effekt om jag har rumsgivare?

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #4 skrivet: 12 november 2013, 21:59:31 »
Det är inte så många som bekymrar sig om att elpatron inte går så länge du har varmt inne är det bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #5 skrivet: 12 november 2013, 22:00:50 »
Det kan också vara så att elpatron är avställd, driftläge, se avsnitt 5 i manualen.

Nja med öppna fönster så kyls ju elementen, eftersom det är kallt i rummen, det borde göra att VP går tills den inte orkar räkna ner gradminuterna...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad DanielRo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #6 skrivet: 12 november 2013, 22:38:38 »
Smurfen: Jag bekymrar mig då jag har varma element på övervåningen och kalla i källaren. Svårt att bortse från detta. Vill åtminstone få ut lite värme där. De känns kalla nu när det är +7 ute.
bopakoster: Elpatronen är inställd som tillåten om den behövs enligt vad displayen visar. Förstår inte din utläggning om gradminuterna.

Jag har ju tillbringat en del tid vid pumpen och den enda gången man hör att den "går" ordentligt och brummar mer än vanligt verkar vara när den gör (tapp)varmvatten. Inbillar jag mig eller ska det vara så? Jag kanske inte alls förstår vad som händer.

Jag testade att ställa upp cirkulationspumpen från 2 till 3 nu och ska se till i morgon kväll om det har nån effekt på returtemperaturen. Luftade även hela huset.
« Senast ändrad: 12 november 2013, 22:40:51 av DanielRo »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #7 skrivet: 12 november 2013, 23:02:56 »
Du behöver nog strypa in systemet så att du får flöde överallt. Det verkar som det mesta går till övervåningen.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad DanielRo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #8 skrivet: 13 november 2013, 07:10:59 »
Japp, det kommer vi att göra när vi fått dit rätt insatser till ventilerna. Tack för tips.

Utloggad DanielRo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #9 skrivet: 29 januari 2014, 12:28:46 »
Hur vi löste alla problem med värmesystemet.

1. Vi började igår med att ta bort alla strypningar av returen på radiatorerna som en vän/rörmokare gjort i ett försök att få värmen väl fördelad. Nu vet vi bättre.
2. Växelventilen var fast i stängt läge. Den hade även delat på sig. =>Summa: Dåligt flöde ut till radiatorerna.
3. Expansionskärlet var trasigt. Byttes ut.
4. Läckage av Brine som krävt flera påfyllningar härleddes till två olika orsaker:
-Planpackningen vid elpatronen var mosad av att man dragit åt för hårt.
-Mutter spräckt på köldsidan pga kondens som frusit och spräckt muttern. Båda muttrarna byttes till ny förstärkt modell.

OBs: Felskrivning ovan. Elpatronen är så klart inte inkopplad på köldslingan som har Brine i sig...

Vi kunde snabbt efter uppstart konstatera att vi fick ett perfekt deltaT på 8 grader då vi ställt ner cirkulationspumpen på värmeslingan till 2 från 3. Man kunde även konstatera så pass bra flöde att vi fick värme direkt i radiatorer som tidigare inte blivit varma. Ska bli superskönt att komma hem efter jobbet och se hur varmt vi har det.

Kan varmt rekommendera BJ Värmemontage i Västerås/Eskilstuna. Mycket kunniga och trevliga.
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 15:22:20 av DanielRo »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #10 skrivet: 29 januari 2014, 15:26:15 »
4. Läckage av Brine som krävt flera påfyllningar härleddes till två olika orsaker:
-Planpackningen vid elpatronen var mosad av att man dragit åt för hårt.

Hur kan en läckande packning till elpatronen påverka brine?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad DanielRo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1215 - elpatronen har aldrig gått in på 10 år m.m.
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2014, 16:26:12 »
Tack för rättelsen. Det kan den inte så klart. Däremot kan det ha läckt ut lite radiatorvatten ;).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!