Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lmf
« skrivet: 17 juni 2015, 17:24:05 »

Tanken var att begränsa pumpens framledningstemperatur till 50 grader för att på så sätt få längre livslängd på den.

Nästan alla värmepumpar idag går med sk. flytande kondensering och skickar inte ut mer värme än den behöver för att hålla huset varmt.
som exempel så har jag en kurva som när det är 15grader varmt ute skickar maskinen ut 20 grader varmt vatten till radiatorerna.
när det är -20 grader ute skickar den ut 46grader varmt vatten till radiatorerna.
Varje hus är unikt så det skiljer stort mellan olika hus
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 16 juni 2015, 12:36:25 »

Öppna alla termostater och brassa på med 9 kW elpatron och se hur varma radiatorerna blir innan temperaturen ut/in i pannan stabiliserar sig, då VET du om radiatorerna är tillräckligt dimensionerade.
Hur blev det? (tänk på att det är ett bra resultat om radiatorerna inte blir varma) Det är lätt att missa att det här med effekten har två sidor, en IN-sida och UT-sida, och när det gäller värmepumpar på IN-sidan, säg 8 kW, så måste UT-sidan (radiatorerna ) vara större, alltså minst 8 kW, gärna betydligt mer, och detta vid ganska låga ut-temperaturer, annars blir det inte bra.
Istället för att göra Rickards test kan man också leta upp radiatorernas effekt i tabeller (lenhovda, rinkaby) och summera, men det tar nog längre tid.
Skrivet av: Maxsud
« skrivet: 16 juni 2015, 11:14:33 »

Tanken var att begränsa pumpens framledningstemperatur till 50 grader för att på så sätt få längre livslängd på den. Överlever den längre tid kommer ju en tank mot radiatorerna med elvärmare löna sig då riktigt kalla dagar med högre framledningstemperaturer inte kan vara många. Borde vara samma tanke som att gå upp en storlek mot vad beräkningarna säger för att på så sätt få en längre livslängd. Iof bara en teoretisk spekulation.

Ingen som har erfarenhet av bufferttank efter en inverterpump, borde ju egentligen bara behövas efter pumpen har värmt varmvatten då det kan uppstå knäppningar i elementen.

Alternativet om jag inte vill testa bastu inomhus med elpatronen är väl att vänta till vinterns kallaste dag, ladda upp med extra kläder och se hur mycket extra kläder som kan behövas.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 juni 2015, 11:30:44 »

Kan det vara bättre att låta pumpen jobba med 50 graders framledningstemperatur och ha tex en beredare med tillsatsvärme i som kan värma upp till högre temperaturer vid behov?

Vanligtvis är det konstruerat så att VP'n antingen värmer varmvattenberedaren till en bestämd temp eller värmer radiatorerna till den temp dom för tillfället behöver. Att alltid värma till den temp man behöver för tappvattnet är ingen bra lösning varken ur verkningsgrads- eller livslängdssynpunkt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 juni 2015, 08:34:42 »

Öppna alla termostater och brassa på med 9 kW elpatron och se hur varma radiatorerna blir innan temperaturen ut/in i pannan stabiliserar sig, då VET du om radiatorerna är tillräckligt dimensionerade.
Du kanske får vädra en del för att det inte skall bli bastu inne...
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 14 juni 2015, 21:10:21 »

Då du inte får borra... :'( :'(
Atria 12 med Buffert tank ,, det skulle det nog stått på förslaget från mig ,,
Du skrev att säljaren tittat på elementen och dom "verkar" vara tillräckligt stora nono . Han Hon ska kunna säga
om dom är det eller inte .
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: maxsud
« skrivet: 14 juni 2015, 20:26:15 »

Kan det vara bättre att låta pumpen jobba med 50 graders framledningstemperatur och ha tex en beredare med tillsatsvärme i som kan värma upp till högre temperaturer vid behov?

Detsamma vad gäller varmvattenberedare så när barnen växt upp och ska ta långa duschar höja temperaturen för att få ut mer varmvatten?

Enligt de installatörer som varit där verkar elementen vara tillräckligt stora för att det ska fungera med de värmepumpar de har offererat. Ska se om säljaren har koll på vad för framledningstemperaturer de har haft vid kallt väder.
Skrivet av: Sanntos
« skrivet: 13 juni 2015, 09:12:41 »

Radiatordelen är lika viktig som värmepumpssidan. Du bör lägga en stund på att kolla vilken effekt dina radiatorer kommer att avge när värmepumpen inte ansträngs alltför mycket. Det kan vara billigare att t ex lägga till ett par radiatorer än att behöva köra värmepumpen på onormalt höga temperaturer. (Du har ju haft oljepanna och elpatron, dvs högtemperatursystem, så radiatorerna kan vara avsedda för att köras på höga temperaturer)
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 12 juni 2015, 22:36:15 »

Jag skulle gått på Mitsubishin

Ditt hus behöver som mest 12100Watt och då är Mitsubishi den enda som klarar det.
Sen klarar den att leverera 60 grader varmt vatten till radiatorerna och om jag inte är felinformerad så gör den det ner till -20 eller -25 grader beroende på modell.

Den nya Mitsubishi EcoDan med hydrobox levererar värme ner till -28grader
med ett ökat varmvattenbehov så måste också pumpen dimensioneras för detta och därför ser Mitsubishi ut att vara det naturliga valet.

Annars finns tex en Samsung på 14kW men då är det bara med hydrobox så man får ha en VVB vid sidan om.

Sen funderar jag på varför man valt Thermia Atria 10 och inte en Atria 12 som hade passat bättre för huset.
eller än bättre en Thermia Atec som är effektivare än Atria och som finns både som 12 och 15kW.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 juni 2015, 14:36:21 »

Hur varmt vatten behöver radiatorerna när det är som kallast ute? 60 grader i varmvattenberedaren behöver man normalt sett inte och en VP får bättre verkningsgrad och bättre livslängd ju kallare vatten den jobbar med...
Skrivet av: maxsud
« skrivet: 12 juni 2015, 08:32:34 »

Hej

Jag har köpt ett hus på 124+118 kvm (1 plans med källare). Huset har idag en gammal oljepanna som dock bara körs på elpatron för uppvärmning genom radiator i ett två rörsystem och en lvvp i vardagsrummet. Självklart ska detta bytas ut och det är för liten trädgård för jordvärme och inte tillåtet att borra varför valet har fallit på att installera en lvvp. Huset ligger i Skövde och enligt tidigare ägare är förbrukningen ca 27 000 kwh med en person i hushållet (vi kommer att vara fyra)

Jag har tagit tre offerter på en Thermia Atria 10kW, Mitsubishi SHW112 Ecodan och en Daikin Altherma LT 11 kW. Alla uppvisar ungefär samma förbrukning i framtiden så det skiljer dem inte åt men vilken ska man välja?

Sedan har jag funderat vidare då Daikin offerar med en separat vvb och det är möjligt att få med Mitsubishi är det då värt att istället satsa på en vvb där jag kan få minst 60 grader på vv och inte vara fri att välja vilket märke jag vill?

Då jag har ett radiatorsystem är det värt att sätta in en bufferttank/volymtank för att få en jämnare temperatur ut och ett bättre delta-t? Finns det någon ide att ha bufferttank med en inverter?

/Max

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!