Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Risker med FÖR mÃ¥nga hÃ¥l  (läst 1792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
Risker med FÖR många hål
« skrivet: 10 juni 2005, 07:02:16 »
Som vanligt finns det risk för att denna fråga redan avhandlats men jag har inte lyckats hitta något bra. Så jag drar ett nytt ämne:

Nu är det så att ytterligare en granne är på väg att borra hål för bergvärme. När han har gjort det kommer jag att ha totalt 5 borrhål runt mitt eget. Avstånden till dessa borrhål varierar från ca 15 meter upp till kanske 30.
Vad jag har för mig så rekommenderar man minst 15 meter mellan varje hål. Men frågan är om effekterna försämras i och med att det blir så många borrhål runt ens eget?

Har vi någon som vet något om detta, Läst eller haft egna erfarenheter?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Risker med FÖR många hål
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2005, 07:24:27 »
På sikt kommer den som ligger mitt i smeten att få något kallare borra, men då pratar vi om tidsintervallet 10-50 år. Även ett berg som perforerats av borror kommer dock så smånngom att finna sin stabila temp, dock något lägre. Kanske 1-2 grader på sikt. Detta skriver jag "ur huvudet", men jag har tidigare sett forskningsresultat som visat på hur borrorna parasiterar på varann. Kan inte länka just nu, snart examen... För barnen!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Risker med FÖR många hål
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2005, 08:20:04 »
NÃ¥gon med erfarenhet lär inte finnas dÃ¥ det tar nÃ¥got eller ett par decennier innan man märker nÃ¥gon effekt av grannarnas borrhÃ¥l. En gÃ¥ng i tiden fanns det pÃ¥ SVEP:s hemsida en länk till en artikel som behandlade fallet med en mängd borrhÃ¥l i ett radhusomrÃ¥de. Länken kanske fortfarande finns där. Resultatet av beräkningarna blev som Rickard skriver, nÃ¥gra grader lägre temperatur jämfört med ett ensamt borrhÃ¥l.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Risker med FÖR många hål
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2005, 13:13:36 »
Kolla borrsvängen på Geotecs sida, de har en artikel i ämnet i papperstidningen, kommer inte ihåg om den ligger ute på nätet också
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Risker med FÖR många hål
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2005, 13:42:38 »
Det finns även en bra artikel hos Svep

http://www.svepinfo.se/dbcontent.php?action=a&id=9

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!