Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför finns HÖG RETUR?  (läst 11885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Varför finns HÖG RETUR?
« skrivet: 22 november 2010, 16:36:27 »
Undrar över menyvalet MAX RETURTEMP på Thermia. Man ska ju mata in den högsta tillåtna returtempen, min installatör har på min Optimum 8 exempelvis ställt denna på 48° eftersom jag har diffVB inställd på 8 ° och maxtemp 55°. Funderar dock på syftet med denna funktion. Jag antar att den finns där för att stoppa vp och varna om det är så att något blir fel eller att för många termostater stänger. Men varför ska man behöva fixa in detta på ett extra ställe? Borde det inte räcka med en inbyggd varning att om diffVB avviker mer än ex.vis 2 grader från det värde man ställt in att Optimum ska hålla? Finns det någon anledning till att returen är extraviktig just när temperaturerna är höga? VP kommer ju ändå slå av på att den når inställd maxtemperatur?

Det känns som lite hängsle och livrem här, eller är det något jag inte tänkt på?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2010, 19:04:47 »
Max temp är den maximala tempen som kompressorn gör, behövs varmare vatten på elementen spetsar elpatronen ( höjer framledningstemperaturen). Då både kompressor och patron går kan temperaturen på returen bli så hög att kompressorn riskeras att skadas, det är då max retur går in och bryter kompressordriften
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2010, 19:33:15 »
Max temp är den maximala tempen som kompressorn gör, behövs varmare vatten på elementen spetsar elpatronen ( höjer framledningstemperaturen). Då både kompressor och patron går kan temperaturen på returen bli så hög att kompressorn riskeras att skadas, det är då max retur går in och bryter kompressordriften

Ok, inställnigen ligger under VP, tänkte inte på tillsatsen. Hur vet man vid vilken temp kompressorn mår dåligt då? Borde det inte vara ett fast värde från tillverkaren då om det är pga risk för skada som den ska bryta? Max- och fabriksvärdet är 55, antar att det inte kan bli skador vid fabriksinställningen? Vad finns det för anledning att användaren ska kunna justera ned den då?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2010, 19:48:09 »
Behöver man inte så varmt vatten kan det ju vara en ide att sänka maxtempen, eftersom pumpen arbetar effektivare ju lägre temperaturen är kan man ev göra en liten "vinst" genom att inte låta pumpen arbeta med den högre temperaturen.
« Senast ändrad: 22 november 2010, 21:37:28 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2010, 20:43:24 »
Behöver man inte så varmt vatten kan det ju vara en ide att sänka maxtempen, eftersom pumpen arbetar effektivare ju lägre temperaturen är kan man ev göra en liten "vinst" genom att inte låta pumpen arbeta med den högre temperaturen. Max temperaturen styr ju varmvattentempen inte värmen. Det som styr hur varm värmetemperaturen blir är en pressostat som bryter vid ca 56 grader, det sitter även en annan pressostat som man kan använda om man vill att pumpen ska göra varmare "värme", den bryter vid ca 60 grader.

Tack för dina svar kocken, nu börjar det dock bli lite rörigt för mig. Maxtemp-inställningen knäcker ju värmekurvan i toppen, och har väl inte med varmvattnet att göra? PÃ¥ min Optimum sÃ¥ är det sÃ¥ att pressostaten bryter vid varmvattenproduktion, vet ej om detta även gäller vid värmeproduktion. Att det är bättre COP när pumpen jobbar med lägre vb-temp vet jag, men det utgÃ¥r ju frÃ¥n husets värmebehov och styrs ju med kurvan.  Sc:,h
« Senast ändrad: 22 november 2010, 20:56:36 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2010, 21:41:21 »
Jag tror att jag har varit lite berusad.
Vi tar om lite, det som stoppar VPvärmen är i första hand integralen eller returen om den är lika med eller högre än inställt värde eller reglerpressostaten om den är öppen. Det som först uppstår stoppar värmen.
Varmvattenstoppet styrs i första hand av reglerpressostaten öppen (= ca 56 grader).
Andra saker kan även stoppa både värme (utetemperatur) och varmvatten (tid).
Jag har även raderat lite i mitt förra inlägg innan nån börjar klaga huvuddunk
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2010, 22:38:10 »
Brine-Ã¥ngor kanske  :D
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2010, 22:41:06 »
Inte bara ångor reservdunken börjar bli tom a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2010, 12:45:32 »
Hur vet man vid vilken temp kompressorn mår dåligt då? Borde det inte vara ett fast värde från tillverkaren då om det är pga risk för skada som den ska bryta? Max- och fabriksvärdet är 55, antar att det inte kan bli skador vid fabriksinställningen? Vad finns det för anledning att användaren ska kunna justera ned den då?

Lyfter denna fråga igen, tycker inte jag förstår detta... Vid vv-prod kan ju returen bli 55 grader och tar väl knappast skada av detta. Och som sagt ovan är fabriksinställningen för hög retur-avstängnning 55 grader. Varför ska användaren/installatören kunna justera ner detta värde? Det kanske är jag som är pantad, men jag fattar inte riktigt ännu.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2010, 17:41:07 »
Utan att veta tror jag att det kan ha med hetgasens temperaturer och oljan. Gasen blir ju betydligt varmare än 60 grader ( kanske över 120) och då kan oljan börja förstöras,TROR jag . Det är ju inte nån vanlig motorolja i maskinerna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2010, 17:45:29 »
Utan att veta tror jag att det kan ha med hetgasens temperaturer och oljan. Gasen blir ju betydligt varmare än 60 grader ( kanske över 120) och då kan oljan börja förstöras,TROR jag . Det är ju inte nån vanlig motorolja i maskinerna.

Jag förstår också att det finns någon temperatur där maskinen börjar må risigt. Men jag fattar fortfarande inte varför (om det nu är så att MAX RETUR är till för att skydda maskinen) detta värde ska vara sänkbart för installatör/användare...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad GunnarSk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #11 skrivet: 10 december 2010, 12:57:31 »
Er dette svaret?:

Fra Thermia dokument
"MIN och MAX
Framledningens MIN- och MAX-temperaturer är det lägsta, respektive det högsta börvärdet för framledningstemperaturen.
Det är speciellt viktigt att ställa in minsta och högsta temperaturerna för framledningstemperaturen om du har golvvärme.
Har du golvvärme och parkettgolv i huset bör framledningstemperaturen inte överstiga 45°C. Det finns annars risk att parkettgolvet
skadas. Har du golvvärme
och stengolv bör MIN ställas på 22-25°C även sommartid när ingen uppvärmning krävs. Detta för att få en
behaglig golvtemperatur."

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #12 skrivet: 10 december 2010, 13:06:31 »
Er dette svaret?:

Fra Thermia dokument
"MIN och MAX
Framledningens MIN- och MAX-temperaturer är det lägsta, respektive det högsta börvärdet för framledningstemperaturen.
Det är speciellt viktigt att ställa in minsta och högsta temperaturerna för framledningstemperaturen om du har golvvärme.
Har du golvvärme och parkettgolv i huset bör framledningstemperaturen inte överstiga 45°C. Det finns annars risk att parkettgolvet
skadas. Har du golvvärme
och stengolv bör MIN ställas på 22-25°C även sommartid när ingen uppvärmning krävs. Detta för att få en
behaglig golvtemperatur."

Nej, de där inställningarna gäller ju framledningen och att material som påverkas av distributionssystemet ska "skyddas". Det jag är ute efter är ju:

Uppenbarligen finns det risk att något skadas vid för hög retur. Om vp ska skyddas mot detta, varför kan då den temperaturen ändras? Är den till för något annat, kanske att varna vp-ägaren att det är något fel på systemet?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad fnasse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #13 skrivet: 13 december 2010, 13:09:38 »
Jag har ocksÃ¥ funderat pÃ¥ detta, jag har ändrat till 50 grader istället för 48 som installatören knappat in. Jag var inne pÃ¥ som ni diskuterat ovan att det endast är för att indikera att nÃ¥got är fel pÃ¥ radiator slingan dÃ¥ tabell 4 i manualen stÃ¥r det "Orsak: Ej tillräckligt öppnade radiator/golvslingetermostater.   samt Ã…tgärd: Se till att alla termostat ventiler är fullt öppna."
Det vore skönt att få reda på om någon VET om det kan skada något i och med att man höjer värdet på max retur.

 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #14 skrivet: 13 december 2010, 13:30:41 »
Jag har ocksÃ¥ funderat pÃ¥ detta, jag har ändrat till 50 grader istället för 48 som installatören knappat in. Jag var inne pÃ¥ som ni diskuterat ovan att det endast är för att indikera att nÃ¥got är fel pÃ¥ radiator slingan dÃ¥ tabell 4 i manualen stÃ¥r det "Orsak: Ej tillräckligt öppnade radiator/golvslingetermostater.   samt Ã…tgärd: Se till att alla termostat ventiler är fullt öppna."
Det vore skönt att få reda på om någon VET om det kan skada något i och med att man höjer värdet på max retur.
Ja, vi har samma tankesätt. Min står ju på 48 (installatören). Eftersom jag har järnkoll på flödena och vet att jag har jämn diff på alla raddar med fasta instrypningar, tänker ju jag att jag lika gärna kan ha den på 55, fabriksinställningen. Men det vore som sagt intressant att höra om det är det denna inställning är till för, alltså att varna de som har termostater att de plötsligt har fått för risigt flöde.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #15 skrivet: 20 december 2010, 17:42:38 »
Rapport:

Ställde i förra veckan frågan som diskuteras i tråden till Thermia Support som var mycket diskussionsvilliga och sedan bad att få återkomma efter att ha samtalat med tekniker. Idag återkom de och bekräftade väl ungefär det som diskuterats här. De sa att det inte finns någon egentlig anledning att ändra fabriksinställningen, och att det faktum att värdet överhuvudtaget är justerbart är en rest från tidigare styrningar, nåt som inte används men ändå finns kvar i systemet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #16 skrivet: 26 juni 2011, 11:30:44 »
Hej! Har ställt en fråga om maxtemp på radretur och blivit inlänkad till den här tråden. Fortsätter mina frågor här:

Innebär det som ni skrivit tidigare att nedanstående är ett säkert sätt att komplettera sin kompaktvärmepump (med den här typen av styrning) med acktank. I mitt fall är det en Thermia Classic Villa från ~02 och en acktank som ska värmas med vedeldning och ev. sol:

på radreturen kopplas acktank in, acktanken shuntar ut värme med samma värmekurva som VP, begränsat med maxtemp som är samma som radmaxtempinställningen i VP. Det innebär att acktanken, när det finns värme i den, spetsar radreturen till samma som börvärde på framledningen. Nästa start på VP bör då förlängas tills värme i tanken är slut och pumpen börjar räkna skuld i gradminuter tills VPs startvillkor på gradminuter är uppfyllt (60 tror jag är default).

Finns någon risk om VP skulle få någon grad högre tillbaka på radretur än framlednings är- eller börvärde? Detta skulle förmodligen kunna hända pga VPs och shunten på tankens värmekurva inte är exakt lika.

Acktanken som har slingor för vvb förvärmer också varmvattnet på vps kallvatten in (med en blandningsventil på 55 grader).

Upplys mig gärna om eventuella fel, brister och risker med denna inkoppling. En konsekvens som kan innebära större förluster när acktanken inte innehåller någon värme är att VPs radretur kommer att hålla tanken varm med radreturens temperatur. En större volym att hålla varm helt enkelt.

Min tanke är att koppla in radreturen på mitten av en 500 eller 750-literstank, så det handlar om ~250-375 liter extra.

/N

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #17 skrivet: 26 juni 2011, 19:37:20 »
Undrar över menyvalet MAX RETURTEMP på Thermia. Man ska ju mata in den högsta tillåtna returtempen, min installatör har på min Optimum 8 exempelvis ställt denna på 48° eftersom jag har diffVB inställd på 8 ° och maxtemp 55°. Funderar dock på syftet med denna funktion. Jag antar att den finns där för att stoppa vp och varna om det är så att något blir fel eller att för många termostater stänger. Men varför ska man behöva fixa in detta på ett extra ställe? Borde det inte räcka med en inbyggd varning att om diffVB avviker mer än ex.vis 2 grader från det värde man ställt in att Optimum ska hålla? Finns det någon anledning till att returen är extraviktig just när temperaturerna är höga? VP kommer ju ändå slå av på att den når inställd maxtemperatur?

Det känns som lite hängsle och livrem här, eller är det något jag inte tänkt på?

Borde inte MAX tillåten returtemp vara till för att säkerhetsställa underkylningen efter kondensorn? (Går denna ställa hur högt som helst?)
Om inte köldmediet fullkondenserar och släpper fram gas till expansionsventillen kommer kylprocessen kraftigt försämras.

Såg att det var en gammal tråd men måste ha missat den, dessutom intressant
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #18 skrivet: 26 juni 2011, 20:24:10 »
Nej du Jimgus, nu cyklar du tyvärr lite grann :)

Max retur är egentligen bara en grej för att det inte ska bli ett HPlarm  detta löser först och behöver inte Ã¥terställas.  Nackdelen blir att det kan hända utan att man ser det, men det blir ännu trÃ¥kigare om det blir ett HPlarm mitt i natten och man vaknar till 7 plus i kÃ¥ken *vinkar*

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #19 skrivet: 26 juni 2011, 20:40:23 »
Jaha  det gÃ¥r tydligen inte att ändra sina inlägg heller numera ???  radera har jag inte kunnat pÃ¥ flera mÃ¥nader men ändra borde väl gÃ¥?

Jimgus.  Du har rätt, nu när jag läser lite nogare, läste det som att du ville ha gas till exp vent.  Fel av mig *vinkar*

Varför kan man inte ändra??

Är det bara jag som inte kan det?

Nu kunde jag ändra ??? :-[ :-[ ;D
« Senast ändrad: 26 juni 2011, 20:41:57 av VP ORAKLET »

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #20 skrivet: 26 juni 2011, 23:28:09 »
Oraklet, kan man på Thermia ställa denna temp så pass högt att underkylningen uteblir? Eller kommer HP-pressostaten lösa innan?

Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför finns HÖG RETUR?
« Svar #21 skrivet: 27 juni 2011, 00:21:12 »
Känns som om HP kommer att komma först. Men det är en bra fråga som jag ska spana efter nästa gång jag mäter lite Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!