Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utveckling av Ecoheat  (läst 5330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Utveckling av Ecoheat
« skrivet: 20 oktober 2005, 12:41:29 »
Häpp!
Har en Ecoheat 10 sedan 3 år som gått bekymmersfritt (efter att vi fick bytt hetgasgivaren).

Köpte CTC på rekommendation, och tyckte att deras värmeväxlare verkade vara en bättre lösning än konkurrenternas (efter långa diskussioner med ett antal installatörer).

Nu vill man ju ha maximal besparing men ändå obegränsat med varmvatten. :) Vi har panntemp på 45 grader, vilket räcker alldeles utmärkt även om hela familjen ska duscha. Det räcker till att fylla badkaret, men då känner man att tempen sjunker.

Nu kan man få "obegränsat" med varmvatten genom att ha en låg grundinställning av panntemperaturen, som man sedan bara höjer innan man behöver tappa upp badet. Höj panntempen t ex 10 grader en kvart innan tappning, och det blir alldeles underbart med varmvatten.

Nu vill man ju inte behöva gå ner i källaren för att göra detta. Byggde därför en liten kontrollpanel så man kan göra detta inifrån huset.

Och nu är väl allt perfekt, men....jag efterlyser en professionellt byggd konsol att placeras inomhus sÃ¥ att man kan ÖVERVAKA och STYRA pannan inifrÃ¥n huset. Vi hade en dylik  i vÃ¥r gamla analoga värmeanläggning. Det borde väl vara en smal sak att göra detta idag? Vad erbjuder konkurrenterna i form av fjärrstyrning av vp?

Jag frågade CTC men de menade att kostnaden skulle bli för hög (fan tro't) och att det inte varit eftefrågat...>:(

Så om de här som har Ecoheat (hur många är vi?) kunde skicka var sitt mail, så kanske.... :)

Det är synd att CTC inte utnyttjat sin fina konstruktion optimalt!

Jag är ju ny här - vi borrade alltså 2002. Innan förbrukade vi runt 43500 kWh/år totalt. Efter installation 21500 kWh/år.
Installationen kostade totalt 93500 kr. Jag var själv entreprenör.




« Senast ändrad: 21 oktober 2005, 00:44:35 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2005, 00:04:45 »
Har länge saknat en slavdisplay som kan installeras i tex. köket, det är egentligen inga problem att koppla in en
rent tekniskt och har även diskuterat detta med en mycket känd värmepumpstillverkare som börjar på Ni och slutar på be, men det verkar segt...Det kommer säkert senare....Att inte vp har en inbyggd summer kopplad till larmet, så man hör om pumpen larmar.
CTC har inbyggd larmfunktion i rumsgivaren, men endast optiskt.
Man får väl beställa en display o en frontlucka å såga till och hitta på nått kul...... Sc:,h
Hur ser din kontrollpanel ut ? Funkar det bra?

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2005, 01:54:24 »
Så ingen av tillverkarna erbjuder bekväm fjärrstyrning/kontroll? Märkligt.>:(

Jag har ju ingen egen erfarenhet av de andra fabrikaten, men med Ecoheat är det påtagligt att elpatron slår till onödigt ofta/mycket om man ställer upp panntemperaturen för att få rikligt med vv. Besparingen blir lägre bara pga detta.
Så jag tippar att kostnaden för slavdisplayen (bra benämning) skulle sparas in omgående. Med tanke på hur stor hela investeringen är borde det erbjudas som standard!
Min lilla kontrollpanel innehåller just nu bara en vridpotentiometer och en timer (samt varningsdioden då). Principen är att man lurar styret genom att öka resistansen på panntempgivaren (med vridpoten i serie). Detta fungerar utmärkt. Vi kan få rykande varmt vatten till synes obegränsat. Hade först bara en brytare för att kopplas in/ur "extra vv", men problemet var då att panntempen kunde bli så hög att automatsäkringen löste ut (vilket man inte genast upptäcker, eftersom detta, liksom den manuella termostaten, ligger utanför styrdatorn och man får ingen varning). Timern ställs in på 20 min, lämplig resistans cirka 10kohm.
Jag tänkte att man också skulle kunna visa aktuell panntemp, men problemet här är att i och med att man lurar datorn så visar den inte rätt! Så det finns en del att fundera på.

Frysen larmar med summer om man glömmer stänga dörren. Självklart borde husets värmesystem erbjuda lika bra övervakning!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2005, 22:16:30 »
Jag vill nu skryta med NIBE och deras program styrning. Speciellt till en program som finns i SMO kontrolllåda till luft VP.

Citera
1...Vill jag ha tillfälligt extra VV kan jag ha en trycknapp inne badrummet som när jag trycker på  den går VP över till den funktionen och arbetar upp VV till max inställd temp. Går med VP till den temp den klarar av sen tar elpatron över till angiven temp. ( ex vis om jag ställt in 65 grader)

2...Vill jag sen ha en tillfällig höjing eller sänkning av min kurvas börvärde finns det lika dan koppling så att som nu höjs kurvan då innegivaren säger det är för kallt inne.

3...Vill jag kan jag sen koppla in larm så att jag vet att allt står rätt till som gör att en lys diod börjar lysa vid fel.

4..Sen har den inbyggd efektvakt så att mina huvudsäkringar i hyset ej ryker.

5..sen kan man styra sep golvvärme system temp med dess shunt från programmet och även cirk pump om man vill ha varmvatten cirkulation.

6.. vill man sen ha en pool styr detta också från programmet.


Detta är vad nibe bjuder på och lite till som jag ej har nämt.

/JANNE
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2005, 22:33:47 »
Där ser man. Ungefär prexis vad jag vill ha!

Kan NIBE så blir väl de andra också tvungna att erbjuda något liknande. Borde dessutom vara en baggis att ta fram!

Men alla jag frÃ¥gat hittills har sagt "ingen efterfrÃ¥gan". Läser man här pÃ¥ forumet lÃ¥ter det inte sÃ¥ - men vi är väl inte normala här kanske  :P
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2005, 23:24:27 »
Hej.

Ville bara nämna att du kan ha en "slav" kontroll panel till IVT Greenline (Regoxxx). Detta marknadsförs inte men skulle vara möjligt. Däremot så är det jättelätt att flytta IVT's display. Bara att skruva lös den och förlänga med vanlig dator kabel med RJ-45 kontakter. Man får då snickra ihop en snygg låda själv.

/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2005, 23:38:03 »
Precis likadant kan man göra med ´NIBES SMO slav panel. den har dubbla kontaker så man´kan ha en vid VP och en inne. och då har man alla funktioner inne nära räckhåll i bostaden.


Om man tvingar CTC går det nog att göra samma sak med deras panel om man är lite finurlig.
« Senast ändrad: 28 oktober 2005, 23:40:00 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2005, 23:59:25 »
Är inte CTC EcoLogic CTC:s svar på Nibe SMO? Dvs. Ungefär samma funktionalitet, poolstyrning etc.
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2005, 00:01:16 »

Om man tvingar CTC går det nog att göra samma sak med deras panel om man är lite finurlig.

Jo, det är väl så man får göra. Ska se om jag kan köpa en lös panel från CTC och köra parallellt.

Men det är ändå en del funktioner som saknas i programmet. Det Nibe hade för extra vv låter suveränt - massor med vv precis när man behöver det, med full kontroll.

Ska maila CTC omedelbums.  studs
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2005, 00:06:27 »
Det kommer nog. jag har tjatat om detta i 1,5 Ã¥r hos Nibe.   En trÃ¥dlös/trÃ¥d slavdisplay vore fint som tillbehör...(eftersom allt är tillbehör till Nibe.. ;) )
PÃ¥ cTc ingÃ¥r allt frÃ¥n början...(effektvakt o rumsgivare)   PÃ¥ Nibe är det flera tusen extra....
Detta är nog inget som efterfrågas, varför vet jag ej, men vi prylbögar vill ju ha det lilla extra... ;D

Man har ingen chans att veta om maskinen "larmar" eftersom man inte bor i pannrummet.... huvuddunk

Janne El-energi:   SMO:n är 40cm bred o lika hög...nu pratar vi om nÃ¥got man kan fälla in i väggen ...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2005, 00:18:32 »
 errol404 
Det vet vär alla att effektvakt är standard på NIBE!!!!!

På NIBE´s rumsgivare justerar man även tempen inne Ibland blir man ju "hurven" då är det bra! osså ser man om den larmar oxå!

Sagt av en Thermia ägare för övrigt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2005, 00:29:55 »
Effektvakt är inte standard på alla Nibe´s äldre modeller, och Nibe har ingen optisk larm som cTc ...
Allt är förtfarande tillbehör på Nibe..( inte dom nyaste mod)
Mjukstart har dom blivit tvingade att ha på nyare modeller
« Senast ändrad: 29 oktober 2005, 00:38:09 av errol404 »

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #12 skrivet: 29 oktober 2005, 00:41:53 »
Oj då, dom nya har äntligen det, sorry, men det gäller bara dom senaste modellerna 1230, fint av Nibe att
bjuda på det denna gång....
Om den nya rumsgivaren har larmfunktion, vet jag ej men då blir jag imponerad.
Installerar sällan den "nya" folkpumpen.... ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2005, 00:46:50 »
Hmm men visst är det så att det bara går att köpa nya modeller och på dom är det effektvakt!

Optiskt larm.. det är ju en liten röd lampa eller hur. Det är väl optik... men man skulle ev ha även akustiskt larm, det är det väl  ingen som har?

Men en rumsgivare (termostat) utan justeringsmöjlighet tycker jag är kass!!!
Tänk när tant AGDA 93 år fryser lite en dag, ner i källaren in i styrdatorn o pilla. Det suger ritkigt tycker jag!!!
Alla VP har iofs svaga o starka sidor, dom flesta duger rätt bra i en villaapplikation

Fortfarande sagt av en Thermiaägare
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Utveckling av Ecoheat
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2005, 07:26:44 »
Det kommer nog. jag har tjatat om detta i 1,5 år hos Nibe. En trådlös/tråd slavdisplay vore fint som tillbehör...(eftersom allt är tillbehör till Nibe.. ;) )
På cTc ingår allt från början...(effektvakt o rumsgivare) På Nibe är det flera tusen extra....
Detta är nog inget som efterfrågas, varför vet jag ej, men vi prylbögar vill ju ha det lilla extra... ;D

Man har ingen chans att veta om maskinen "larmar" eftersom man inte bor i pannrummet.... huvuddunk

Janne El-energi: SMO:n är 40cm bred o lika hög...nu pratar vi om något man kan fälla in i väggen ...

Det är rätt att smo är stor men man kan montera deras front kontroll i en mindre smidig läda i bostaden så har man den bästa fjärrkontroll över värmepumpen med menyer, justering av kurva , larm allt inne i sin bostad.

Det kan bli en display box på 15x20cm stor med alla kontroller. parallell med den vi värmepumpen.

Det är sen liknande panel som sitter i deras panna VVM, i deras nya VP 1230 etc och då kan nog samma göras till de produkterna.
« Senast ändrad: 30 oktober 2005, 11:36:02 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!