Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RMU 40, strömavbrott  (läst 985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backhopparn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
RMU 40, strömavbrott
« skrivet: 25 juli 2013, 23:30:42 »
Hej igår blev det strömavbrott här hemma. Upptäckte på morgonen att min rmu 40 lyste med ett starkt vitt sken så jag tänkte att det kanske blev något tjall med den pga avbrottet, så jag gick och stängde av pumpen. Men det blev ingen skillnad, starkt vitt sken men ingen info om rumstemp vattentemp eller någonting, bara ett vitt sken. Tänkte att då slår jag av pumpen och huvudbrytaren och då funkade det, vad kan det bero på? Tänkte om strömmen går på vintern och man inte är hemma, vad händer då med innegivaren på rmu:n ? Eller fungerar den trots att ingen information visas i displayen? dontknow

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: RMU 40, strömavbrott
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2013, 01:44:44 »
Har du justerat in VP efter husetsvärmebehov innan du aktiverat RMU40 och har utegivare sÃ¥ händer nog inte mycket OM ingen rumstemp rapporteras till pumpen, innegivaren finjusterar ju bara. Den "verkliga" styrningen är ju utegivaren och kurva samt kurvförskjutning. Lite svalare inne när det blÃ¥ser och lite varmare om solen värmer?  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad backhopparn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RMU 40, strömavbrott
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2013, 16:05:22 »
LÃ¥ter ju klockrent det, dÃ¥ behöver jag inte bli bajsnödig om jag inte är hemma pÃ¥ nÃ¥gra dar pÃ¥ vintern och det blir ett strömavbrott. Utegivaren hade jag inte ens en tanke pÃ¥, mÃ¥ste vara solen  :o Tack för svar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!