Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra referenser  (läst 2603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
Bra referenser
« skrivet: 05 april 2005, 17:29:12 »
Hello boys

Läget börjar bli förtvivlat.  :-\

Jag måste se till att handla upp en bergvärme installation å det snaraste och jag hittar inga bra entreprenörer!!
Många av de jag begärt offerter ifrån har antingen inte gett ett speciellt bra intryck, eller så har offerten varit uppåt väggarna. Dessutom är jag orolig för att hamna i händerna på en klåpare som ställer till mer än nödvändigt. Jag har en livssituation just nu som är ganska besvärlig och är därför lite ängslig, speciellt när man läst vad en del råkat ut för och vad som kan gå fel, om man råkar ha med fel företag att göra.  huvuddunk

Jag behöver alltså leeds till bra företag i Stockholms-regionen som ni kan rekommendera!!

Helst en helhetsentreprenör, men hittar jag ingen som är seriös. har bra pris och ger hyffsade garantier (VPG-84) kan jag lika gärna handla upp allt separat.

Så, please, om ni har pejl på en:

* Helhetsentreprenör
* Borrfirma
* Installatör


så skarva gärna den informationen. Vill ni inte göra reklam här, skicka det som PM, helt ok för mig.

OCH, på samma not, även om det är tabu att här på forumet att tala illa om leverantörer, har ni någon ni vill varna mig för så kan ni skicka det som PM.

*vinkar* Jag blir jättetacksam för all hjälp jag kan få!!!  *vinkar*

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bra referenser
« Svar #1 skrivet: 06 april 2005, 00:45:32 »
Eftersom jag jort min installation själv kan jag inte ge några bra tips på VPinstallatörer. Borrfirman jag anlitade var inge vidare. Finns en del att läsa om dom på forumet (utan namn angivna). Skickar ett PM med namn.

Det jag kan rekomendera är faktiskt en annan borrare. Han hjälpte oss med kollektorsättningen vilket ha gjorde med bravur

Ingvar Ekholm heter han och du kan hitta mer info på hans Websida http://www.ekholmborr.se/

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Bra referenser
« Svar #2 skrivet: 06 april 2005, 01:17:41 »
Toppen, tackar!!!

Har hittils fått 2 bra tips på borrfirmor som verkar seriösa och bra... kanske blir egen entreprenad iaf...  ???

Det där med om de är Geotec-anslutna... har det någon större betydelse? Är det i sig en garanti för att de är duktiga/seriösa/certifierade??

/M
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bra referenser
« Svar #3 skrivet: 06 april 2005, 09:10:36 »
Om du gör det som egen entreprenad så är det ide att ta fram ett tidschema där du prickar in de olika leverantörernas åtaganden.

Borrning ska vara klar senast .........
Kollektorsättning ska vara klar .........
Eldragning ska vara klar senast .........
Värmepumpsinstallation klar senast ........

Sen kan det vara vettigt att ha lite marginal mellan de olika aktörerna så att inte en liten försening stör tidsschemat. För de delar du beställer själv (VVB eller VP etc) får du också ta höjd för i tidschemat.


Du har ju fördelen av att det snart blir sommar. Då är det ju inte lika kritiskt med tider etc. Du kan ju borra i Maj och sedan installera pumpen i Juni. Kan ju vara lite värre om det är vinter och svinkallt ute.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Bra referenser
« Svar #4 skrivet: 06 april 2005, 10:58:23 »
Prosten

Jag har skickat ett meddelande till dig med tips om ett företag för helhetsentrepenad.
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NÃ¥gon som vill köpa en nÃ¥got defekt FVP? :-)
SV: Bra referenser
« Svar #5 skrivet: 06 april 2005, 12:05:30 »
utopiazz:

Jo, jag kan tänka mig att varenda minut man lägger ned på att planera det är guld värt. De största "hindren" för att helt sonika göra det här själv i.s.f helhetsentreprenad är brist på tid och en viss avsaknad av den trygghet det innebär att kunna hålla en part ansvarig för hela installationen som sådan.

Har en god vän som agerade egen byggherre när han skulle bygga sitt hus. Han trodde han skulle kunna hantera det, men nu sitter han idag i ett hus som är så behäftat med fel och brister att det nästan är otjänligt, medans underleverantörerna skyller på varandra och vägrar bekänna något som helst ansvar. Hela saken skall snart upp i domstol. Det är en sits jag i viss mån är villig att betala för att undvika.

jwallen: Tack för mycket bra tips och hjälp.

Tack också alla ni andra som läser detta, det poppar in lite tips och förslag med jämna mellanrum, men tveka inte att posta här eller PM:a mig om ni har info om något företag ni kan rekommendera/avråda från.

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Bamse_se

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bra referenser
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2005, 13:45:55 »
Är i uppstartsfasen för att upphandla bergvärme och är stort behov av beprövade leverantörer som kan ta helhetsansvaret.
Järfälla ,stockholm är platsen för installationen.
Jag har inte tid/kunskap/lust att göra arbetet själv.

Gärna gamla i gamet med goda referenser.

//Magnus

Utloggad Bagus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bra referenser
« Svar #7 skrivet: 25 augusti 2005, 14:25:58 »
Hej,
Vi har en total entrepenad på en firma i Västerort/Stockholm och som borrade nu i veckan och de har även ordnat kollektor så att rörfirman kan komma med pumpen nästa vecka. Att jämföra installatörer blir kanske svårt då de flesta bara gör en installation och det kan inte jämföras objektivt. Men erfarenheter delar jag gärna!

Jag märker att denna branch är hårt belastad just nu! Känns inte helt bra! Dock har de som utfört jobbet varit mycket trevliga och gett ett bra och korrekt intryck i det arbete de utfört.

Vi får se hur installationen går i nästa vecka och jag skall bidra så mycket jag kan och som är möjligt på forumet.

Generellt sett finns det många råd på forumet och du kan hitta mycket bra info här. Det har jag gjort! Läs och lär!

Stockholm, 2 plan á 100m2 + hel källare + oinredd vind. Byggår 1928, ingen extra isolering. Nibe 1115-10kW + VPA 300/200. Driftstart 2 sept 2005. (Tidigare elpanna 15,75kW - Årstal 44 500 kWh inkl hushållsel, nu ca 18 000 kWh)

Fritidshus med Luft/Luft. En vinter med underbart klimat. Bättre utnyttjande av huset. Nu plan på L/L till garaget.

Fritidshus2; torp från sent 1800 tal, ca 80m2, vattenburen värme. Behöver ny LVVP snarast! Nöd elpanna just nu, ingen statistik från tidigare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!