Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta T och hysteres ännu en gÃ¥ng  (läst 13249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #15 skrivet: 08 oktober 2012, 19:13:13 »
OK, de där flödesmätarna har jag inte sett tidigare, på alla anläggningar jag varit är det på själva flödesmätarna jag skruvat.
Kanske går det även på dina?

Rinnan har en Thermia, och har loggat deltaT på värmepumpen mellan 3 och 12 grader utan att notera några problem.
Nu är ju inte heller Rinnan kyltekniker, så det kanske vore bra om någon sådan också uttalade sig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #16 skrivet: 08 oktober 2012, 19:16:29 »
Nej jag är inte kyltekniker gubevars :)

Däremot har jag intagit lite feedback när jag gjort testerna och har bland annat utrustat anläggningen med tryckmätare för förångning och kondensering som med glide och allt är inprogrammerat för i det närmsta realtidsmätning (varje sekund logg och varannan sekund visuellt).

Jag har noterat att vid ett högre delta ökar framledningen i förhållande till kondenseringen. Men denna fördel har jag kommit fram till inte överväger nackdelarna. Dvs den högsta uttätningen är inte nödvändigtvis det bästa driftläget enligt min mening. Men det kan ju bero på vilka flöden man har att jobba med.

Mitt COP är bättre på 5K än 10K, utan tvekan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #17 skrivet: 08 oktober 2012, 19:20:26 »
OK, då verifierar du vad andra sagt tidigare.
Om nu så är fallet skulle jag inte tveka på att rekommendera Tumpi att köra vidare med deltaT 6 grader, om det funkar.
Bäst vore om du kunde öppna ännu mer på slingorna med bibehållen flödesbalans, och kunna ställa ned cirkpumpen på läge 1.
Om värmepumpen inte startar mer än 20 gånger/dygn kan du även öka värdet för gradminuter (närmare default, kanske ställa det på 100)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #18 skrivet: 08 oktober 2012, 19:33:10 »
Jag har som sagt inte lyckats sätta fingret på problemet ännu. Men snart kanske pengen faller ner för mig, kanske i samband med att jag läser tråden lite mer noggrant än jag gjorde första gången :)
Eller när TS svarar på senaste frågorna.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #19 skrivet: 08 oktober 2012, 19:34:32 »
Skall beskriva komfortproblemet: Den längsta slingan är 77 meter, den har även högsta flödet, förutom badrum. Slingan startar vid ytterväggen och går in mot rummet, golvet blir kallare ju vi går från ytterväggen I-lands problem ::)

Han som ritade golvvärmen föreslog ingen värmekälla. Det finns även termostater , både golv och rumstermostater som inte är i drift.

Nibe föreslog en 6 kw åt mig, det blev en "Diplomat"-8

Det går även att skruva på mina flödesmätare, men jag det är lättare att ställa på returen, kan det ha betydelse.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #20 skrivet: 08 oktober 2012, 19:38:59 »
Det har skrivits så mycket om delta t så jag ville ha en diskussion, där vi tog ett problem i praktiken, en diskussion som jag hänger med i och så ville jag veta riskerna med för lågt delta t över vp
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #21 skrivet: 08 oktober 2012, 19:42:36 »
Jag skulle notera antalet varv som flödesmätarna är inställd på nu.
Och hur många varv returventilerna är öppna.
Sedan skulle jag dra ned cirkpumpen på läge ett, öppna alla returventiler fullt, och sedan justera flödena via flödesmätarna tills du hamnar på samma flöden som innan vi började.

Det som gjort att värmepumpen stannat på hysteres efter tappvarmvattenvärmnign är troligen för att det hetvatten som kommer från slingan och in i radiatorkretsen när det växlar över är så varmt att tempgivaren för framledning registrerar det som att vbf är "FÖR" hög, integralen nollas och kompressorn stoppas.
Det är nog tveksamt om det hjälper att justera flödena för att det skall lösa sig?

Men, jag brukar ju säga att hysteres är något som inte har att göra i en regulator, de ställer mest bara till det, det är i alla fall min erfarenhet, vilket verifieras av dina problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #22 skrivet: 08 oktober 2012, 19:46:46 »
OK, då verifierar du vad andra sagt tidigare.
Om nu så är fallet skulle jag inte tveka på att rekommendera Tumpi att köra vidare med deltaT 6 grader, om det funkar.
Bäst vore om du kunde öppna ännu mer på slingorna med bibehållen flödesbalans, och kunna ställa ned cirkpumpen på läge 1.
Om värmepumpen inte startar mer än 20 gånger/dygn kan du även öka värdet för gradminuter (närmare default, kanske ställa det på 100)

Flödesmätaren är "fast" helt o hållet justerat på returen.
Jag tror CP läge 1 blir för mycket, skall testa 2 nu. Jag har ca 15-20 starter/dygn nu. Det tar minst ett dygn innan jag kan utvärdera den ändringen jag gjorde ikväll. Långsamt, men i gengäld har jag framledning bör 33 °C vid -30 °C ute
« Senast ändrad: 08 oktober 2012, 19:50:19 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #23 skrivet: 08 oktober 2012, 19:51:45 »
Det borde inte bli någon skillnad beroende på det vi gjort idag, om du har samma flöde och deltaT som tidigare så är det bara cirkpumpen som drar lite mindre el.
Och så kommer du att få lite varmare tappvarmvatten i toppen av tanken.

OK, så det går alltså inte att justera på flödesmätarna?
Då vet vi att du inte kan dra ned cirkpumpen mer än så här i alla fall.

Jag anser att du har en exemplarisk anläggning helt utan onödigt kravs som kostar pengar och drar energi.
Lite synd att du la ut pengar pÃ¥ termostater och ställmotorer dock, där hade du kunnat spara pengar till en utlandssemester.  tummenupp
« Senast ändrad: 08 oktober 2012, 19:54:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #24 skrivet: 08 oktober 2012, 19:52:35 »
Det som gjort att värmepumpen stannat på hysteres efter tappvarmvattenvärmnign är troligen för att det hetvatten som kommer från slingan och in i radiatorkretsen när det växlar över är så varmt att tempgivaren för framledning registrerar det som att vbf är "FÖR" hög, integralen nollas och kompressorn stoppas.
Det är nog tveksamt om det hjälper att justera flödena för att det skall lösa sig?
Så är det, finns väl inget annat att göra åt detta än att höja på hysteresen
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #25 skrivet: 08 oktober 2012, 19:55:31 »
Det borde inte bli någon skillnad beroende på det vi gjort idag, om du har samma flöde och deltaT som tidigare så är det bara cirkpumpen som drar lite mindre el.
Och så kommer du att få lite varmare tappvarmvatten i toppen av tanken.

Flödet minskade ju lite ca 1-2 liter/min. Delta t vet jag först om 100 minuter. Framledningen är 25 och börvärdet 26 så det tar en stund.

Har ingen logger, sÃ¥ jag mÃ¥ste ut till tekniska rummet för att kolla sedan  ;)
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #26 skrivet: 08 oktober 2012, 19:57:28 »
Du skulle kunna sätta in en "knäpptank" på 20-30 liter för att filtrera bort detta fenomen, men samtidigt så har du ju absolut ingen nytta av hysteresen om du i övrigt har koll på grejerna.
Du bör dock ställa in en max framledning så att det inte går ut hetvatten i slangarna om det skulle bli nåt knas på regleringen, t.ex om utegivaren plötsligt börjar visa -70 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #27 skrivet: 08 oktober 2012, 19:58:42 »
Så är det, finns väl inget annat att göra åt detta än att höja på hysteresen
Har för mig att jag läst att nån vp kopplade bort funktionen hysteres bryt en viss tid efter vv beredning just pga den här orsaken men vet inte om tiden gick att justera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #28 skrivet: 08 oktober 2012, 20:00:14 »

OK, så det går alltså inte att justera på flödesmätarna?
Då vet vi att du inte kan dra ned cirkpumpen mer än så här i alla fall.

Jag anser att du har en exemplarisk anläggning helt utan onödigt kravs som kostar pengar och drar energi.
Lite synd att du la ut pengar pÃ¥ termostater och ställmotorer dock, där hade du kunnat spara pengar till en utlandssemester.  tummenupp

Det går att ställa på flödesmätaren, men jag har den helt "fast" slarvigt skrivet av mig.

Det var ett paketpris med alla tillbehör, men det var ju mera jobb för mig att sätta ditt allt. Har gjort det mesta själv, så jag kan inte ringa o klaga på någon röris.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #29 skrivet: 08 oktober 2012, 20:01:31 »
Har för mig att jag läst att nån vp kopplade bort funktionen hysteres bryt en viss tid efter vv beredning just pga den här orsaken men vet inte om tiden gick att justera.

Den kopplar bort, men det är för kort stund, har inte hittat om det går att ändra. Kanske Rinnan vet.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!