Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: intergral  (läst 1589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsson47

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
intergral
« skrivet: 09 januari 2012, 11:22:51 »
Hej
Någon som kan hjälpa mej med att svara på en fråga
Har en Thermia G2 10kw som hitills ahr fungerat utmärkt
nu såg jag när jag var vid pumpen för att kolla ( det är ju äntligen minusgrader) att den jobbade med att försöka räkna upp intergralen som var nere på -480 det är ju bara -4 grader
kan det bero på att vi tagit mycket varmvatten ?
kollade på grafen och under natten har pumpen gått mellan -60 och noll som den brukar

tacksam för svar

Ha det gott

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: intergral
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2012, 11:28:30 »
ja det kan vara så.
När den jobbar med varmvatten och kanske en legionellakörning som tar lite extra tid så kan den hinna räkna ner lite extra på integralen.

speciellt om man i samma veva har ökat rumsbör eller om temperaturen faller.

Om du vill undvika att elpatronen går in för tidigt så bör du gå in i servicemenyn, håll vänsterpil inne i 5 sekunder och ändra integral för A2 till ett högre värde. Jag tror du har 600 som standard men jag mins inte.
MAx har jag för mig är -990

Då ger du värmepumpen lite mer tid på sig att jobba hem innan elpatronen går in.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: intergral
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2012, 11:33:51 »
men allt är relativt och beror på vilken pump man har och hur pass väl den täcker husets behov. Jag hade fått fnatt om jag kröp ner på -480.

Men du har troligen ingen tank och det gör ju att när väl temperaturen i rören börjar gå ner så kan det gå fort. om vi tänker oss att ditt bör värde för framledningen är 40 grader och temperaturen i rören är 20 ja då har din hysteres för A1 slagit i och tagit ner integralen till -60 och sen har din integral för A2 slagit i och tagit ner integralen till -600 och elpatronen har gått in och du har köpt extra spetsel och allt troligen utan att någon fara förelåg för kallt hus.

Fundera över detta och om så är fallet rekommenderar jag dig att i alla fall öka hysteresen för A2, dvs elpatronen, så att en tempdiff mellan bör och framledning inte får elpatronen att gå igång.

Min hysteresgräns för tillsats är 22. Dvs om framledning bör är 40 så måste framledning är ner till 18 grader innan elpatronen tvångsstartar och därmed sätter integralen till sitt startvärde, i mitt fall -990
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Larsson47

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: intergral
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2012, 15:05:03 »
Tack för det svaret David nu är jag lite lugnare

det måste ha varit så att högt uttag av varmvatten gjorde att integralen sjönk, nu har pumpen jobbat i fatt och går som den har gjort innan
Som du säger jag har ingen tank och lite vattenvolym i förhållandet till pumpstorlek.
Nu är gradminuterna nedsällda till -990 och hysteres var redan satt till 20.

Vad det gäller pumpstorlek så tror jag att denna räcker mer än väl,det är nog snarare att jag behöver isolera vind samt byta fönster,huset är från 1948 med 16 kopplade 2 glasfönster 140x140 och sågspån som isolering i taket men det är nästa investering.

Ha det gott

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: intergral
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 15:29:26 »
isoleringen hoppas vi du slipper nu när du har värmepump. :)

notera att det finns två integral för start och två hysteres.

hysteres för värmepump (A1) och integral vill du kanske ha ganska standard (eller vad du nu önskar)

Men om du känner med dig att värmepumpen normalt sett fixar värmebehovet själv skulle jag ställa upp A2 i max på hysteres (25?)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!