Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Läckage av Köldbärare  (läst 45061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #15 skrivet: 16 juni 2009, 22:15:11 »
Ok får kolla lite hur jag ligger till där då. Har man för lite diff på tempen får man sänka cirk.pumpen lite då och för mycket tempdiff får man öka antar jag. Hoppas att dom givarna är rediga bara.

Det ser man då kompressorn står still, visar de lika då är de OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #16 skrivet: 17 juni 2009, 07:17:07 »
Att lita på att de ska visa lika när kompressorn står skulle jag inte göra. I min pump kan de visa väldigt olika när pumpen står still. Enda säkra sättet att testa givarna på är att tvångs köra KB-pumpen i c:a 10minuter och sedan se om givarna visar samma värde.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #17 skrivet: 17 juni 2009, 10:10:16 »
Det handlar om VB-givarna i detta fallet, som du själv pÃ¥pekade tidigare i trÃ¥den.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #18 skrivet: 17 juni 2009, 10:35:12 »
Ajj fan, nu var det jag som tabbade mig och inte läste ordentligt...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #19 skrivet: 17 juni 2009, 13:00:22 »
Köldbäraren i ett slutet system borde väl kunna expandera när temperaturen varierar.
Kan det vara läckage i en expansionsventil?
På min pump så var vi tvingade att installera en hydropress på köldbärarsidan.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #20 skrivet: 17 juni 2009, 14:11:26 »
Exapnsionskärlet ska ju kunna ta emot den expansion som ev. kan bli.
Hos mig varierar nivån i expansionskärlet förvånansvärt lite, jag trodde det skulle vara större skillnad. För tempen på Brine har i mitt fall varierat från +15 till 0 gradigt...men vad jag kan se så är det högst några cm i kärlet som det varierar. Då har jag ungefär 450 liter brine i mitt system.

Varför skulle man behöva en hydropress, låter bara onödigt dyrt. Eller är din VP inte högsta punkten i KB-slingan...? Nu spånar jag bara. Säkert någon som kan svara på den frågan...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #21 skrivet: 18 juni 2009, 17:27:38 »
Nu har jag inte full koll-men hydropressen installerades för att undvika att lågvakten löste ur på tillflödet av köldbäraren. Vp står lägre än brunnshuvudet.
Expanderkärlet ligger väl på utflödet från värmepumpen!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #22 skrivet: 18 juni 2009, 20:28:51 »
Expansionskärlet skall sitta på inkommande brine...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #23 skrivet: 23 juni 2009, 17:24:05 »
Så nu har servicekillen varit här och bytt min slangar (2år & 8månadergamla). Väven var så pass sönderrostad på ena slangen att att det var hål rätt in och man såg gummit. Den andra slangen, retur slangen, den korta av dom var knappt rostig, istort sett nyskick. Lite konstigt för returslangen bör vara kallast och med utsatt av kondens. Vilket borde göra att den borde varit mest rostigt. Men måste vara så att isoleringen på inkommande kbslang inte varit tillräcklig och det bildats kondens vilket har skapat denna rosthärd.

Bilder:









Utloggad Eklew

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #24 skrivet: 23 juni 2009, 19:54:10 »
Väldigt fina slangar! Nibes slangar är numera rostfria vilket dom inte var tidigare, så det är inte ovanligt att slangarna ser ut på det viset, det har dock ingen funktions mässig betydelse utan är mestadels kosmetiskt, slangarna börjar inte läcka av det, men rosten i sig beror på att slangen utsatts för fukt, troligen kondens, men kan även vara läckage högre upp, ofta från conax kopplingarna där installatören kopplar på sig, som tidigare talare nämnt.
Servicetekniker för IVT och Nibe.
Är lycklig ägare av en värmepump i ett hus med både väggar OCH ett tak.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #25 skrivet: 24 juni 2009, 17:56:35 »
Där installatören kopplar på sig. Menar du då precis utanför vp:ns plåtar? Verkar som min läckte vid den övre slangpressningen eller klämringen på inkommande kbslang. Troligviss enda sen den var ny. För det verkade på förra ägaren som att han alltid har fått fylla på KB en gång om året ungefär. Det hade nämnligen fuktat igenom kondensisoleringen på två ställen. Dels nere i slutet på slangen där den går in i KB pumpen. Hade väl runit på insidan av isoleringen utmed slangen och sen låg slangen emot VB pumpen så isoleringen klämtsihop lite och där hade det oxå fuktat igenom isoleringen och droppat ner i golvet på VP:n. Hade det läckt längre upp hade det ju troligviss varit fuktigt uppe på kompressormodulen men där är helt torrt. Ska bli spännande att se hur nivån håller sig nu i framtiden. Men ett visst svinn får man nog räkna med. Inget blir hundra tätt och sprit har ju en tendens till att dunsta bort ganska enkelt.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #26 skrivet: 20 juli 2009, 11:43:15 »
Har jag otur eller kan inte Nibe pressa slangar rätt? Dom två flexslangarna som satt där ifrån fabrik läkte båda två. Troligviss sen den var ny. Nu har vi ju bytt båda slangarna ca 4veckor sen och nu läcker returslangen igen vid pressningen. Så 4 av 3 slangar jag fått i från Nibe har läckt. Va fan är det här? Är väl bara en tids fråga innan nästa slanga och börja läcka. Har pratat med Kyl & Maskin i Växjö iallafall. Men en sak är säker. Denna gången tänker inte jag betala för Nibe slarv!

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #27 skrivet: 20 juli 2009, 18:37:05 »
Behövde du betala förra bytet av slangar? Har inte Nibe en trygghetsförsäkring som gäller i minst 6år? Då tar du ut kostnaden på din hemförsäkring och så står trygghetsförsäkringen för självrisk och eventuella åldersavdrag som ditt försäkringsbolag gör.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #28 skrivet: 20 juli 2009, 19:26:52 »
Tror knappast att Nibe tillverkar flex-slangar, dom köper färdiga, sbsm naturligtvis.. ???
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #29 skrivet: 21 juli 2009, 22:41:10 »
Jo förra bytet bekostade ju hemförsäkringen och trygghetsförsäkringen. Väntar dock på pengar ifrån trygghetsförsäkringen ännu. Men denna gången ska inte min försäkring behöva ta det. Det får Kyl & Maskin och Nibe sköta. Fattar inte hur svårt det ska vara och pressa en slang. Det är ju inte änns nått tryck i systemet. Det är ju inget problem att press en hydraulslang som tål tryck på 200bar utan att läcka. Man blir ju lite trött på det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!