Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Optimum 12 alternativt Thermia Diplomat Optimum 16 ?  (läst 3492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Mitt hus är byggt 1975 mexitegel 280 kvadrat meter. Min årsförbrukning gällande värmen är strax under 40 000 kWh Jag har ett borrhål som är 200 meter. Jag använder nedervåningen som kontor, i nedervåningen har jag golvvärme. I övervåning har vattenburen golvvärme i badrummet i övrigt element. Jag kommer att installera en separat varmvattenberedare på 300 liter. Jag står i valet och kvalet mellan Thermia Diplomat Optimum 12 alternativt Thermia Diplomat Optimum 16. Vore tacksam för synpunkter.

Med Vänlig Hälsning

Göran
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Bor du i stockholmstrakten så borde du ha ett max effektbehov på ca 13-14 kW med den förbrukningen, en TWS 12 borde därför räcka.
Jag har räknat med Nibes dimensioneringsprogram och det ser ut som om det blir en bra avvägning, inte för liten och inte så mycket för stor.
Över 80% effekttäkningsgrad är dock inget jag brukar rekomendera, men har du skaplig volym i systemet kan det fungera bra.
Du bör ha minst 20 liter vatten i ditt radiatorsystem för var kW som din värmepump ger ut.
Ca 240 liter i ditt fall alltså, har du mindre volym än så får du ogynnsamt många start och stopp på dina anläggning, en volymtank kan råda bot mot detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Varför inte en Thermia Duo Optimum 12 + en MBH TWS 300 ?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Stort tack Rickard för utförligt svar samt kalkyl.  Jag är med i mÃ¥nga olika forum dÃ¥ jag har mÃ¥nga olika intressen, men detta forum är det bästa jag har sett. 

Carl N håller med dig, du har helt rätt. Det blir den kombinationen jag kommer att satsa på.

Än en gång stort tack för snabba svar.

Med vänliga hälsningar

Göran
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
Hej!

Har installerat Optimum 8 för några veckor sedan och upplever rätt höga ljudnivåer i form av sjungande element när cirkpumpen drar igång. Bara som en liten varning för Optimumpumpen som tydligen fler haft problem med.

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hej

Talade med en kompis imorse och han upplevde precis samma sak. Även fast säljaren avråder så kommer jag nog installera en volymförstorare för att få ner antalet start och stopp. Det borde väl även innebära att cirkulationspumpen inte startar och stoppar lika ofta då den arbetar mot volymtanken eller ?
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Även fast säljaren avråder

Med vilket argument?

Det är tragiskt att höra alla installatörers avrådan angående volymförstorare och rumsgivare.

Deras okunskap lyser igenom.

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Hade bara skummat igenom detta forumet innan besöket av säljaren så jag kunde inte ställa några vettiga motfrågor då. Han sa bara att det inte behövdes. Och då nöjde jag mig med det, men efter ha läst forumet så tror jag att för en relativt billig penning kan man erhålla en mängd fördelar genom att installera en volymförstorare.
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Jag är precis på väg att montera en 300 liters hydrofortank som volymförstorare till en Thermia Optimum. Kanske lite stor till en 8:a, men då den var gratis och anslutningarna är 1", så tycker jag det är okey.

Med hydrofortank får man isolera själv. Om man vill tjäna en tusenlapp, så kan man använda tanken som radiator istället för den som installatören oftast monterar i närheten av värmepumpen.

Stå på dig om du får mothugg från säljaren. Det är ju ändå du som betalar och skall använda grejerna.

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Smart lösning jag har tidigare ej haft element i pannrummet. Bävar för att ställa in allt har sju slingor till övervåningen samt en ny slinga till golvvärmen i undervåningen. Tidigare har jag sprungit som en jojo upp och ner under vintern och justerat kurvor till min gamla panna (ctc). Men det skall bli spännande att installera en vp (tror jag).
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Ja, och inte blir det lättare att ställa in allt så att värmepumpen fungerar optimalt.

Det kommer säkert att dyka upp funderingar i samband med installation t.ex. hur man kombinerar golvvärme och radiatorer på bästa sätt. Kanske du har en pusher eller installatören föreslår en sådan. Kanske han föreslår att använda shunt med tillhörande värmekurva d.v.s. du får två värmekurvor att justera. Då sitter shunten på den grupp som behöver lägst framledningstemperatur....som då oftast är golvvärmen.

Vill installatören byta dina radiatorventiler till nya som kan förinställas, så rekommenderar jag det. Kan/vill du så går det att justera de större radiatorerna med ir-mätare, om det finns möjlighet att strypa dessa manuellt. Det finns oftast möjlighet att byta ut termostaten mot en manuellt vrede, som kan användas som strypning för att uppnå rätt deltaT. Då behöver du inte byta radiatorventiler....i alla fall inte på de större. Små radiatorer typ 50*50 och 60*60 är näst intill omöjliga att justera med ir-mätare, varför jag föreslår att dessa får nya ventiler.

Golvärmeslingor går utmärkt att justera med hjälp av ir.

Som du kanske förstår, så tillåts inte aktiva termostater till golvvärme och radiatorer i mina rekommendationer. Däremot en rumsgivare ansluten till värmepump.

Kulventiler är aldrig fel.

Utloggad scalarius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Tack Lexus

Börjar förstå det ju mer jag läser i forumet. Kollade golvärmen nu i nedervåningen 4 slingor cirkulationspump samt en ställbar termostat. Brukar vara där och vrida när det är stora tempraturväxlingar annars har det funkat bra. Shunt med tillhörande värmekurva det förstår jag vad det är men undrar vad en pusher har för funktion.

Vi får väl se vad installatören föreslår när han besöker mig, känns bra att ha läst på lite innan hans besök.
Nibe 1250
Aktiv borra 190 meter
2-plansvilla 280 kvm i Huddinge
Övervåning 1 rörssystem med 3 slingor
Undervåning golvvärme med Wirsbo Push 15
Rickards logger samt Nibes rcu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!