Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur kan man renovera/bygga om/byta ut denna frÃ¥nluftsfläkt  (läst 3267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camelspin

  • Gäst
Camelspin
Hur kan man renovera/bygga om/byta ut denna frånluftsfläkt
« skrivet: 01 mars 2016, 22:14:55 »
Jag har en frånluftsfläkt i en låda på vinden. Byggår 1975.

Den ser ut så här (eller någon annans som har en liknande gör det):

https://www.byggahus.se/forum/ventil...-takflakt.html

 Jag tror att modellen kan heta JBDA:

http://www.i3ahco.se/produkt/jbda/

 Min lÃ¥da saknar helt typskyltar eller annan info.

 Problemet med den är ljudet och vibrationerna. Det är ett elektrskt brum, hörs framför allt vid frÃ¥nluftsdonen i kanlerna, som förbättras nÃ¥got när man varvar upp med tyristor. Även ett sjungande ljud hörs. Vibrationerna kan vara störande pÃ¥ övervÃ¥ningen. Annars är funktionen god, spiskÃ¥pan funkar rimligt ok och det blir inte mycket imma i badrummet. Fläkten är helt beckad med damm och fett.

 Jag kan skaffa en ny motor, rdaa 99-03 sägs passa:

http://www.ventilationsshopen.se/pro...4ktar/jbda/489

 Jag tycker det är lite dyrt med tanke pÃ¥ att resten säker ocksÃ¥ är helt slut, och jag vill vara säker pÃ¥ att det blir tyst. Hur skulle ni rekommendera en renovering för att fÃ¥ tyst och säkerställa god funktion.

 NÃ¥gra frÃ¥gor:
 1. Vad är den där triangelformade plattan som sitter i lÃ¥dan med nÃ¥got metallnät i?
 2. Skulle det hjälpa att byta kondensator och vilken sort skall det vara?
 3. Skulle det hjälpa att byta tyristor och vilen sort skall det vara?
 4. Finns det möjlighet att använda en annan fläkt? Nuvarande har rektangulär anslutning mot locket och det sitter en övergÃ¥ng till rund pÃ¥ utsidan.
 5. Kan man fÃ¥ till ytterligare ljuddämpning pÃ¥ nÃ¥got sätt? Kanalerna ansluter till lÃ¥dan, en frÃ¥n sidan till badrum pÃ¥ övervÃ¥ningen och tvÃ¥ underifrÃ¥n, en till spiskÃ¥pan och en till "resten". Dom försvinner rakt ned i bjälklaget.
 6. Hur skall anslutningen till takhuven se ut när den är korrekt? Min bestÃ¥r av en lös rörbit, svep, ett lÃ¥ngt rör med nÃ¥gon cm folietäckt isolering runt om, svep. Takhuven sitter nÃ¥gra cm förskjutet sÃ¥ det är svÃ¥rt att fÃ¥ ihop allt och helt tätt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Länken till byggahusforumet fungerar inte, det verkar som om några tecken saknas och har blivit ersatta med ...

NÃ¥gra svar:

1) Plattan med metallnät är ett filter.  Ska rengöras emellanÃ¥t - t ex med hetvatten och diskmedel, eventuellt ska det oljas in lätt med en luktfri olja, t ex paraffinolja efterÃ¥t. Om det inte har rengjorts pÃ¥ mÃ¥nga Ã¥r sÃ¥ kan man behöva lägga det i blöt eller koka det länge i diskmedelslösning för att fÃ¥ all smuts att lösa sig.

2) Knappast troligt. Om det är fel på kondensatorn till en enfas asynkronmotor så brukar det visa sig genom att motorn inte vill starta av sig själv, men om man hjälper igång den så går den sedan, men kan eventuellt brumma mer än vanligt.
Har man tillgång till en kapacitansmätare (kallas även RCL-mätare) är det lätt gjort att mäta upp kapacitansen och kolla om den stämmer med märkningen på kondensatorn, man bör också mäta förlustfaktorn och kolla att den inte är högre än när man mäter på en ny liknande kondensator med samma instrument.
Om kondensatorn skulle sakna märkning, så står det troligen på motorns typskylt vilken kapacitans den är avsedd för.

3) Troligen inte. Fel pÃ¥ halvledarkomponenten (förmodligen är det en triac och inte en tyristor) brukar oftast leda till att fläkten ständigt gÃ¥r pÃ¥ full fart och inte kan regleras. NÃ¥gon enstaka gÃ¥ng kan man rÃ¥ka ut för att en triac bara släpper fram ena halvperioden av växelspänningen, i synnerhet om vid sträng kyla, i sÃ¥ fall kommer motorn nog att brumma kraftigt och kommer aldrig upp i fullt varvtal.  Ska man byta triacen sÃ¥ kollar man lämpligen beteckningen som stÃ¥r pÃ¥ den och ser i första hand efter om man kan fÃ¥ tag i en likadan, i andra hand försöker man googla fram datablad för originaltypen och jämför sedan med datablad för liknande typer som gÃ¥r att köpa idag.

Jag föreslÃ¥r att du provar att ta bort fläkthjulet och köra motorn utan fläkt, för att kolla vilka oljud som eventuellt finns kvar dÃ¥.  Jag kan tänka mig att en hel del ljud orsakas av obalans, t ex för att det har fastnat smuts i fläkthjulet.  Det kan ocksÃ¥ tänkas att motorns lager har börjat väsnas, de är med stor sannolikhet standardkullager som är lätta att fÃ¥ tag i. Om du ska byta dem, sÃ¥ köp helkapslade lager (2RS) av ett välkänt märke, t ex SKF. Lager av udda lÃ¥gprismärken kan visserligen hÃ¥lla lika länge som kvalitetslager, men de brukar inte gÃ¥ lika tyst.

Man bör komma ihåg att en triacstyrd asynkronmotor aldrig går helt brumfritt vid sänkt hastighet.

En annan möjlig orsak till oljuden kan vara om gummifästen mm har torkat eller smulats sönder med åren, eller om några sådana delar är felmonterade.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Camelspin

  • Gäst
Camelspin
SV: Hur kan man renovera/bygga om/byta ut denna frånluftsfläkt
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2016, 12:00:37 »
Hej,

Tack för svar!

Ursäkta slarvet med länken, så här skall det vara:

https://www.byggahus.se/forum/ventilation/201491-byta-till-alliancesystem-dimensionera-takflakt.html

Den där plattan är intressant, den sitter inte i luftströmmen utan bredvid. Kanske fångar den lite skräp men det mesta sätter sig i fläkthjulet.

Visst skulle man kunna rengöra och byta kullager och köra vidare - jag känner lite att den har snurrat i 40 år så jag kanske får lov att köpa en ny, jag skulle gärna ha en med lite högre kapacitet så att jag kan koppla in en alliancefläkt i köket i ett senare skede, alt ha en ny kåpa med mindre utstick.

Det luriga är att veta vad som passar i den märkliga lådan.

Några gummifästen har dom inte unnat detta aggregat, mer än en gummilist i locket som fläkten förvisso sitter i.

Vibrationerna sprider sig uppåt i röranslutningen mot takhuven. Jag skulle vilja ha någon mjuk del i den övergången för att dämpa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Med ny motor borde det inte vibrera jag har en liknande fläkt i min vent återvinning och den hänger endast i en veckad plåt och det funkar utmärkt. Har även en liknande till vedpannan och även som utsugs fläkt i garaget och den fläkten kommer från ett ställverks skåp så fläkt typen är vanlig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!