Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Försämrad ventilation vid byte av uppvärmning?  (läst 1549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bakfickan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller pellets?
Hur stora problem kan man vänta sig med ventilationen om man byter från pellets till värmepump?
Villa byggd -47 i två våningar. Har installerat en Fresh Intellivent i badrummet på övervåningen. Annars finns bara vanliga ventiler.
Nibe F1255-16 Borrhål 221m
2 vånings villa byggd -47. 154m2 samt 110m2 biyta. Vattenburen värme med radiatorer. Boende i Bergslagen.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Försämrad ventilation vid byte av uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2015, 13:42:56 »
Det beror ju på hur tätt huset är.
Mitt förra hus var byggt -43 och det var inget större problem med venten efter att jag bytte till värmepump, det var först när jag bytte fönster som det började bli kondens på insidan av fönstren och jag fick ta upp några extra ventilationshål och montera en luftvärmeväxlare till källaren.
ofta "räcker" det nån fläkt i badrummet och kanske att man klipper bort en bit av kallrasskyddet på köksfläkten för att få skaplig grundvent. Det räcker ju på långa vägar inte att ventilera enligt normen men i alla fall få ett halvskapligt luftbyte.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad bakfickan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller pellets?
SV: Försämrad ventilation vid byte av uppvärmning?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2015, 14:47:34 »
Det beror ju på hur tätt huset är.
Mitt förra hus var byggt -43 och det var inget större problem med venten efter att jag bytte till värmepump, det var först när jag bytte fönster som det började bli kondens på insidan av fönstren och jag fick ta upp några extra ventilationshål och montera en luftvärmeväxlare till källaren.
ofta "räcker" det nån fläkt i badrummet och kanske att man klipper bort en bit av kallrasskyddet på köksfläkten för att få skaplig grundvent. Det räcker ju på långa vägar inte att ventilera enligt normen men i alla fall få ett halvskapligt luftbyte.

Är inte så tätt, alla fönster utom ett är 2-glas med några år på nacken.
Finns ventiler i murstocken och en ventil i sovrummet på övervåningen.
På nedre är det ett par ventiler + köksfläkten.
Nibe F1255-16 Borrhål 221m
2 vånings villa byggd -47. 154m2 samt 110m2 biyta. Vattenburen värme med radiatorer. Boende i Bergslagen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!