Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ME
« skrivet: 07 januari 2007, 00:38:52 »

Lite tråkigt att inte få veta vad som hänt , om det löst sig eller inte. Hoppas att trådens startare lämnar en rapport så vi ev kan lära oss lite mer och kan hjälpa andra...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 21 oktober 2006, 12:13:45 »

Tompa är en nöjd (tror jag) Ecoheatpumpare som du kan se i hans profil!

Rekommenderar att man har en digitaltermometer monterad inne där man lätt kan se aktuell panntemp. Börjar man tappa bad när panntempen är under 50 ºC kan det bli svalt efter en stund!
Genomströmningsväxlarn ser jag bara som en fördel.
Jag sätter på extra vv och väntar 5 minuter eller så och då har panntempen stigit från 43 till 50 grader och jag kan börja tappa.
Tappar med 12l/min. Efter fem minuter kan badet börja och jag kan sedan tappa konstant. Har ju 16kW tillgängliga att värma med, det räcker en bra bit. Vi behöver ingen xtra vvb fast vi har stort badkar.

Väntar på att Magher ska rapportera tillbaka att installatören kopplat vv och kv fel - det skulle förklara varför vv-tempen blir 10 grader lägre än vad displayen visar.
Skrivet av: Kevin
« skrivet: 21 oktober 2006, 00:04:26 »

Så sant men idag finns snålspolande kranar osv. Men fördelarna överväger fortfarande.
Slippa växelventiler och deras konstanta problem..

Att behöva vänta 5 min extra på att fylla ett badkar är kanske jobbigt i vårt stressade samhälle.

Inte ens Nibe har kommit på en lösning på deras problem. (du jobbar väl där)

Shuntning är helt klart en fördel.

Att få ut 40 gradigt vatten med hjälp av elpatronen efter 15-20min ?

Har du läst vad du skrivit!!! Du har helt fel..du kan inte få ut så lite som 40 gradigt vatten ur en ctc.

Med den lilla spetstanken tar det inte många minuter att värma vattnet till 50gr som är fullt tillräckligt för de flesta, annars kan du sätta en vvb efter värmepumpen som en termos.
Inte för att va taskig men du är ute å cyklar på djupt vatten... knUp

Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 20 oktober 2006, 23:36:56 »

Hej CTC-ägare! kul att det ramlar in lite frågor så här på höstkanten.

Läste som hastigast denna tråd, slogs av möjligheten att installatören inte skruvat ut blandningsventilen till sitt yttersta läge. Jag kör med full strypning på blandaren, alltså ingen inblandning av kallvatten ut på varmvattensledningen. Har man moderna kranar vid tappställena kommer det naturligtvis att påverka tempen på varmvattnet, eftersom moderna kranar inte släpper på fullt med varmvatten på grund av skållningsrisken om man skulle sitta med en oljepanna. Men 40 grader ska man ju kunna få ut efter 15 - 20 minuters hjälp från tillskottet via "svarta ratten".

Om sanningen ska fram är ju Ecoheat ingen värmepump som är optimal för stora familjer som älskar att slösa med mycket varmvatten, eftersom uppbyggnaden i det närmaste liknar en genomströmningsväxlare på varmvattensidan.
Detta faktum bör man vara medveten om!
Skrivet av: Kevin
« skrivet: 14 oktober 2006, 19:56:53 »

Mycket lustigt problem.....läst igenom det flera gånger, men blir inte klokare.....

1.   lufta pannan på den röda säkerhetsventilen tills det bara kommer vatten (hoppas din installatör satt på spillrör på den) fyll sedan på trycket med påfylln.ventilen till 1 bar
 2.  mät temperaturskillnaden mellan utgående vv från pannan (den högra) och efter blandningsventilen    (den skall stå på max +) då skall skillnaden vara 0

 Att det skulle vara ett fel på givarna måste nästan uteslutas för den nedre delen av pannan fullkondenserar på sommaren då BORDE vattnet hålla minst 50 gr.

Kolla punkt 2 och skriv tillbaks..
     
 
     
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 september 2006, 22:10:44 »

Låter som fel koppling mellan kalvatten och varmvatten anslutningarna??     Har du  kollat detta??                                                                                                                                                     

Hej,

Jag kollade anslutningarna i helgen och de verkar vara ok, så nu vette f..n   Sc:,h

/Magnus

Hur stor är chansen att röranslutningarna är fel på värmepumen, dvs att VV-slingan är felkopplad på fabriken?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 21 september 2006, 21:03:18 »

Låter som fel koppling mellan kalvatten och varmvatten anslutningarna??     Har du  kollat detta??                                                                                                                                                     

magher förefaller ha kollat det mesta, men så är det nog - annars skulle omöjligen temperaturen vara lägre direkt där vv kommer ut än den temp som anges på displayen!
Installatören måste ha kopplat fel så att kallvattnet kommer in i toppen och går fel väg genom slingan, så att det kyls av i den nedre tanken. Den temp som då fås blir samma som vp-temp, dvs framledningen.

Installatören borde åtgärda detta utan kostnad. Fast jag kan tycka att det inte räcker som kompensation!
Får se om magher rapporterar tillbaka.
Skrivet av: trörd
« skrivet: 21 september 2006, 20:13:33 »

 Låter som fel koppling mellan kalvatten och varmvatten anslutningarna??     Har du  kollat detta??                                                                                                                                                     
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 september 2006, 15:51:22 »

Acktanken?!  :o Sc:,h
Du menar väl övre delen av tanken antar jag.

Ja, den fungerar ju som en acktank/VVB...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 september 2006, 14:49:33 »

Acktanken?!  :o Sc:,h
Du menar väl övre delen av tanken antar jag.

Såg nu i manualen en anti-skållningsventíl inritad, den har inte jag....hoppas din inte står fel då?
Nästan det enda jag kan komma på...

Så här enkelt är det: om din panntemp sjunker snabbt när du tappar vv då har du något fel på vp.
Om tappvattentempen sjunker fast panntempen fortfarande är hög har du fel på rör eller ventiler.

Varmvattnet har samma temp som panntempen på displayen, kan slå på högst nån grad.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 september 2006, 12:28:29 »

Vad var det du luftade?

Måste varit acktanken, anslutningarna till shunten sticker ner en bit så det kan samlas en hel del luft i toppen av tanken.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 september 2006, 11:04:09 »


Det sitter en kran som gör att man KAN blanda upp vv med kv. Inget som jag använder mig av, men det är helt korrekt och finns med på installationsskissen.

Hoppas den kranen sluter tätt då....annars är det inte lätt att begripa vad som felar. Tillbaka på ruta ett... Sc:,h

Vad var det du luftade?
Skrivet av: magher
« skrivet: 12 september 2006, 10:02:55 »

drjukebox skrev...
Citera
Varför vill du blanda in kallvatten? Hur ser din installation ut? Titta på bilderna i manualen - något är helknasigt med din installation. Du ska ha shunt på husvärmen men inte på tapp-vv. Eller är det något jag inte har förstått?  Grubblar

Det sitter en kran som gör att man KAN blanda upp vv med kv. Inget som jag använder mig av, men det är helt korrekt och finns med på installationsskissen.

Carl N skrev...
Citera
Din installatör verkar ha lämnat kvar blandningsventilen från din gamla panna, antagligen har den fastnat också. Den ska i alla fall bort. Sen är det inte säkert att anliggningstermometern visar rätt...

Det finns inte ett spår kvar av den gamla pannan så jag stryker det från listan.

Däremot så ringde jag till Bosse Andersson på CTC som förklarade att värmepumpsystemen tar mycket längre tid att avlufta än traditionella system p.g.a av den lägre temperaturen. Så jag tog och luftade burken, och se där..... En hel del luft kom ut och tempen på utgående vv steg med 3 grader till 40. Det är fortfarande 10 från displayvärdet dock.

Jag skall jämföra anliggningstermometern med en digital term. för att se om det är någon diff. Men jag är tveksam. Värdet på anliggningstermometern är samma som det vatten jag spolar ut i badkaret, d.v.s 40 grader numera.

//Magnus
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 september 2006, 13:10:29 »


I vilket fall som helst så tänkte jag ta nya tag så jag har köpt en anliggningstermometer och satt den på utgående vv närmast pannan. På displayen har jag 50 grader, på termometern är det 37-38 grader och samma temp på tappvattnet. Termometern sitter alltså innan ventilen där man kan tillföra kallvatten i utgående varamvatten. Skall det verkligen behöva vara ett tapp på 13 grader från 'insida' till 'utsida' på pannan? Eller finns det någon ventil/blandare innanför plåtarna?

//Magnus

Din installatör verkar ha lämnat kvar blandningsventilen från din gamla panna, antagligen har den fastnat också. Den ska i alla fall bort. Sen är det inte säkert att anliggningstermometern visar rätt...
Skrivet av: jehu
« skrivet: 04 september 2006, 09:57:30 »

Det jag svarade på var att tempen på displayen följer svarta ratten.

I vilket fall som helst så tänkte jag ta nya tag så jag har köpt en anliggningstermometer och satt den på utgående vv närmast pannan. På displayen har jag 50 grader, på termometern är det 37-38 grader och samma temp på tappvattnet. Termometern sitter alltså innan ventilen där man kan tillföra kallvatten i utgående varamvatten. Skall det verkligen behöva vara ett tapp på 13 grader från 'insida' till 'utsida' på pannan? Eller finns det någon ventil/blandare innanför plåtarna?

//Magnus

Varför vill du blanda in kallvatten? Hur ser din installation ut? Titta på bilderna i manualen - något är helknasigt med din installation. Du ska ha shunt på husvärmen men inte på tapp-vv. Eller är det något jag inte har förstått?  Sc:,h

Om jag har 43 grader på displayen är tempen på tapp-vv i badrummet 15 meter bort 42-43 grader.
Ska bli intressant att höra vad din installatör har gjort.
Skrivet av: magher
« skrivet: 04 september 2006, 09:30:20 »

Hej igen,

Det har varit sommar och behovet av vv har varit lågt, men nu kommer hösten med stormsteg  :(

SkaneErik skrev...
Citera
exakt VAD fungerar? Huh

Det jag svarade på var att tempen på displayen följer svarta ratten.

I vilket fall som helst så tänkte jag ta nya tag så jag har köpt en anliggningstermometer och satt den på utgående vv närmast pannan. På displayen har jag 50 grader, på termometern är det 37-38 grader och samma temp på tappvattnet. Termometern sitter alltså innan ventilen där man kan tillföra kallvatten i utgående varamvatten. Skall det verkligen behöva vara ett tapp på 13 grader från 'insida' till 'utsida' på pannan? Eller finns det någon ventil/blandare innanför plåtarna?

//Magnus
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 22 juni 2006, 19:13:07 »

Det fungerar.

/Magnus
exakt VAD fungerar? ???
Skrivet av: jehu
« skrivet: 20 juni 2006, 16:15:05 »

Trist är det att installatören inte kan hjälpa till med sådant här. En av de stora investeringarna man gör i livet, åsså kan man inte få dom att lägga några timmar på att optimera anläggningen.

I vilket fall så ska du kunna få mycket vv. Precis som du valde jag CTC för att få mycket vv utan extra vvb, och så fungerar det också nu. Vi värmer 330+70 m2 med 10kW pump, och använder tillskottet bara vid extra  behov av vv.

Så ge dig inte, du måste få dit installatör/representant/någon annan kunnig som hjälper dig. Prata med Bosse Andersson på CTC support, han har varit bra att ha å göra med. 020-441144


Skrivet av: magher
« skrivet: 20 juni 2006, 15:52:41 »

Det fungerar.

/Magnus
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 19 juni 2006, 21:09:39 »

Hej,

Jag kollade anslutningarna i helgen och de verkar vara ok, så nu vette f..n   Sc:,h

/Magnus
Hmm då var det konstigt..

Nästa steg blir väl att kolla om elpatronen fungerar som den skall. Ökar panntemperaturen (tempen på displayen i viloläge) ifall du höjer svarta ratten? När svarta ratten har varit uppvriden en stund så skall panntemperaturen vara samma som det inställda värdet på svarta ratten...
Skrivet av: magher
« skrivet: 19 juni 2006, 15:47:08 »

Hej,

Jag kollade anslutningarna i helgen och de verkar vara ok, så nu vette f..n   Sc:,h

/Magnus
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 15 juni 2006, 19:36:28 »

Tack SkaneErik, äntligen en beskrivning som till och med jag förstår Thumbsup En följdfråga bara...

Om jag förstått det hela rätt så är det vv tempen som syns på displayen, inte framledningstempen. Kan man se vad som är den aktuella framledningstempen någonstans?
Ja normalt är det temperaturen i den övre delen av tanken som visas. Du kan se många andra temperaturer.

Håll inne knappen D några sekunder, så kommer rumstemperaturen upp på displayen.
Tryck ytterligare en gång, så får du upp en meny där du kan välja mellan Logg, Diagnos, Inställningar, Manuell.
Välj Diagnos med piltangenterna.
Tryck på D upprepade gånger så får du upp pannans alla temperaturer en efter en.

Och som sagt, kolla om anslutningarna för kallvatten in och varmvatten ut är förväxlade, det låter som ett rimligt fel...
Skrivet av: magher
« skrivet: 15 juni 2006, 16:38:43 »

Tack SkaneErik, äntligen en beskrivning som till och med jag förstår Thumbsup En följdfråga bara...

Om jag förstått det hela rätt så är det vv tempen som syns på displayen, inte framledningstempen. Kan man se vad som är den aktuella framledningstempen någonstans?
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 14 juni 2006, 20:30:52 »

okej, jag skall förklara lite grundläggande om dess princip, jag utesluter en del detaljer och sånt..

Tanken är uppdelad i två delar, den nedre delen är dubbelt så stor som den övre. Det sitter en plåt mellan delarna av tanken.

Nedre delen av tanken (den stora) värms av kompressorn till samma temp som körs ut i radiatorerna (dock aldrig lägre än 35ºC).

Övre halvan av tanken värms av elpatronen till den temperatur som är inställd som "panntemp" i menyn.

I ett långt kopparrör som ligger i en spiral i tanken så värms varmvattnet upp när det tappas.

Först förvärms det upp i den nedre delen av tanken av värmepumpen för ekonomins skull. Sedan höjs temperaturen upp till valfritt värde i den övre halvan av elpatronen.

Den svarta ratten kopplar förbi styrsystemet och styr elpatronen i övre halvan. Det är alltså i princip samma sak som inställningen i menyn, men menyn anävnds alltså för vad man normalt vill ha för temperatur och svarta ratten för tillfälliga höjningar.

När du inte är inne i menyn, utan det som vanligt står "EcoHeat" och ett gradtal i displayen, så anger det gradtalet temperaturen i den övre, elpatronvärma delen av tanken.
Skruvar du upp svarta ratten till 70ºC så skall det då vara denna temperaturen som visas efter en stund.

Har du den temperaturen i övre delen av tanken så är något FEL om varmvattnet inte räcker till att fylla badkaret!

Den felkoppling som jag tycker verkar trolig är att installatören förväxlat anslutningarna för kall och varmvatten.
Då värms vattnet upp till de 70ºC i övre el-halvan och sen går det ner och kyls av i den nedre halvan som håller en temp på kanske 40ºC från början!

Om det är detta så skall installatören åtgärda detta (är rätt enkelt om man är installatör.. ;)) gratis!

Som det är nu får du både dåligt med varmvatten och så får du sämre driftsekonomi eftersom det gör att elpatronens värme även hamnar i den nedre delen av tanken som egentligen skulle värmts upp av värmepumpen!
Skrivet av: magher
« skrivet: 14 juni 2006, 09:14:54 »

Hej,

Du har ju 3kW patron kvar att ta till, men när du inte behöver värma huset har du alltså 8,5 + 6 = 14,5 kW att blåsa på med - det är mycket! Och ska nog räcka till. Så något annat är fel. Du borde kunna tappa upp ett 150 liters kar även utan att vrida upp svarta ratten.

Lite förvirrat där, du skrev att du höjer till 70 grader minst 45 min innan - blir det då inte uppåt 70 grader också? Du skriver nämligen att om du höjer till 68 blir det "lite bättre"? Själv kommer jag upp till 60-65 grader på 15-20 minuter. När det går över 50 kan jag börja tappa vv.
  :,v( b00k

Jag skall förtydliga lite...

När jag skruvar upp svarta ratten till 70 grader så blir det bättre än normalt, men det gör c:a 1/3 dels badkar. Om jag utöver detta höjer temperaturen via inställningar i displayen så räcker vv till 2/3 badkar.

Kan ni bara förklara förhållandet mellan svarta ratten och det den övriga pannan. Jag har förstått det så att ratten slår på patronen och värmer övre delen av pannan vilket är en mindre mängd vatten (hur mycket?). Temperaturen man ändrar via inställningarna i menyn är den övriga pannan så är en större mängd vatten (hur mycket?).

Det har sagts att elpatronen kan stängas av (åtminstone på sommaren), men om jag förstår drjukebox rätt så används den till varmvattnet.

Vad är det som går ut till elementen och vad är det som är vv? När går elpatronen in och i vilken del av pannan?

Som ni kanske förstår så har jag nollkunskap om sådana här anläggningar, men i och med att jag bytte från en Nibe elpanna från tiden kring Hedenhös (som jag inte heller förstod mig på Sc:,h) till en modern värmepump så trodde jag att det skulle bli både lättare och bättre.

Jag tror jag behöver lite grundläggande kunskap om hur pannan är tänkt att fungera och vad som är vad, för att kunna få ordning på detta. Och som någon sade tidigare så är ju manualen inte så beskrivade direkt.

/Magnus
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 juni 2006, 12:06:06 »

Har du kollat att vattnet är anslutet rätt?

Ingående kallvatten ska sitta på anslutningen längst till vänster och utgående VV på nästkommande anslutning.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 12 juni 2006, 11:45:11 »

Installatören! Något är fel, och det är han som borde ha hjälpt dig att fixa detta.

Du har ju 3kW patron kvar att ta till, men när du inte behöver värma huset har du alltså 8,5 + 6 = 14,5 kW att blåsa på med - det är mycket! Och ska nog räcka till. Så något annat är fel. Du borde kunna tappa upp ett 150 liters kar även utan att vrida upp svarta ratten.

Lite förvirrat där, du skrev att du höjer till 70 grader minst 45 min innan - blir det då inte uppåt 70 grader också? Du skriver nämligen att om du höjer till 68 blir det "lite bättre"? Själv kommer jag upp till 60-65 grader på 15-20 minuter. När det går över 50 kan jag börja tappa vv.

Jag tror att du har felkopplat någonstans. En ledtråd kanske att det "rinner ur ett rör"?? Kolla igenom manualen och inspektera din panna.  :,v( b00k
Skrivet av: magher
« skrivet: 12 juni 2006, 11:22:37 »

Hej,

Jag skall försöka att svara på era frågor...

- Jag har normalstort badkar (standard). Vad kan det vara.., 150 liter kanske ?
- Huset är från -67 med källare under jord. 30 m2 golvvärme installerades i köket i samband med bergvärmeinstallationen.
- C:a 220 m2 uppvärmd yta.
- Temp i pannan, 50 grader
- Max framledningstemp, 70 grader
- Max framledningstemp, 24 grader (annars blir det rått i källaren på sommaren)
- Elpatronen är inställd på 6 kW
- Svarta ratten vrids upp till 70 grader MINST 45 min innan bad. Inte säkert att det fungerar ändå.
- Har även börjat att höja tempen i pannan till c:a 68 grader innan bad. Då blir det lite bättre.
- Har provat med att fylla båda långsamt och snabbt. Det blir något bättre när man fyller långsamt, men det är marginellt tycker jag. Jag fyller aldrig med bara vv.
- Tempen på vv förmodar jag är samma som på displayen vid tappning, så det ligger kring 70 grader, men sjunker väldigt snabbt.

När jag vridit upp svarta ratten och ökat tempen i pannan så räcker det till kanske 2/3 badkar. Långt ifrån de 2-3 badkar som drjukebox beskriver.

När jag fyller ett badkar börjar det även rinna ur ett rör på panna. Vet inte om det är någon form av kondens eller likn. som kommer när man tömmer vv:t.

Jag funderade om det kunde vara något fel EFTER vattnet kommer ut ur pannan, men när jag höll handen på utgående vv så kändes det att det blev kallt kanska snabbt.

Personligen har jag inte haft några problem vid duschning, men det kan kanske bero att jag mer eller minndre springer igenom densamma. Min fru däremot har upplevt att vattnet inte riktigt har hängt med nu på sistone.

Till sist vill jag tacka alla er som intresserat sig för denna fråga. Det känns som om det finns långt mycket mer kunskap och intresser på forumet än hos de som säljer och installerar anläggningarna.
Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 10 juni 2006, 19:22:57 »

Rätt, förutom att i en EcoHeat (bergvärme) så stängs den inte av vid -15ºC, utan går hela tiden. Och EcoHetaten har ingen nedre elpatron uverhuvudtaget.
När pumpen står i "viloläge", dvs du är inte inne och knappar i menyerna, så står panntemperaturen i den övre halvan av pannan i displayen. Vilken temperatur har du där när du tappar upp badet?

Och hur mycket har du ställt "svarta ratten" till när du badar? (den skall vara avstängd normalt när du inte badar...)

När svarta ratten stått uppställd en stund så skall temperaturen som syns i displayen vara samma som värdet som är inställt på svarta ratten. Är den det?

Och som sagt, prova att inte öppna kranen för fullt utan tappa upp badet lite långsamare...
Skrivet av: mats
« skrivet: 10 juni 2006, 08:23:59 »

kopierat från tidigare tråd...

Så här fungerar det:
Nedre delen (som är den större delen av tanken i EcoEl) värms av värmepumpen. Vilken temperatur den håller beror på behovet av radiatorvatten till elementen. (Var 4:e start värms hela tanken upp till 55 grader.) Vilken temp nedre delen ska hålla kan du inte påverka det beror på ute/inne temperatur. Det värde du kan ställa in
i menyerna (TEMP NEDRE ELP) styr endast tempen de dagar då det är kallare än -15 grader och värmepumpen stängs av.

Den övre delen av tanken värms upp via elaptron till önskad temperatur. I ditt fall till 50 grader och i mitt fall till 45 grader. Om du stänger av elpatronen helt så får du några grader varmare i övre delen än i nedre p.g.a. att värmen körs upp till 55 grader var 4:e start och värmen stiger i tanken. Men du kan alltid räkna med att elpatronen i övre delen går om den är påslagen och du duschar.

Duschvattnet som tas in förvärms först i slingan i nedre tanken för att sedan spetsas i den mindre övre delen till "rätt" temperatur. Ju högre värme du ställt in på övre delen desto mer varmvatten får du.

Den övre delen av tanken är liten till volym och de 9 KW elpatron värmer väldigt snabbt upp den. Den stora delen av tanken i botten tar betydligt längre tid att värma upp. Dels är vattenvolymen större och dels så ger värmepumpen 5-7 KW beroende på utetemp. Vilken temp du får på varmvattnet bestäms till största del av den övre delen, dvs. bry dig inte så mycket om tempen i nedre delen. Den används bara till förvärmning.


(Här kommer ändå mer: På sommaren när utetempen är högre och värmebehovet = 0, så värms hela tanken hela tiden upp till 55 grader. Då kan man lika gärna slå av elpatronen eftersom varmvattnet räcker ändå.)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 09 juni 2006, 22:42:39 »

Jepp, problemet är slingberedaren, jag hade en CTC oljepanna tidigare, med 70 grader i pannan kunde jag hälla upp ett bad om jag vred på lite halvfart på vattnet. Vid fullt öppen kran blev varmvattnet kallt.

Jag tror att bergvärmepumparna från CTC har lite längre slinga men är vattenflödet för högt så hjälper det inte. Men prova att tappa uppvattnet lite långsammare, ha tålamod.  ::)


Är det inte plattvärmeväxlare med volym på nån liter i oljepannan? Stor skillnad mot kamslingan isf, den är fenomenal på att suga upp värme. Är panntempen nere i 38-39 grader kan man fortfarande duscha. Du kan inte jämföra värmeväxlaren i oljepannan med den i Ecoheat/Ecoel.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 juni 2006, 22:17:34 »

Jepp, problemet är slingberedaren, jag hade en CTC oljepanna tidigare, med 70 grader i pannan kunde jag hälla upp ett bad om jag vred på lite halvfart på vattnet. Vid fullt öppen kran blev varmvattnet kallt.

Jag tror att bergvärmepumparna från CTC har lite längre slinga men är vattenflödet för högt så hjälper det inte. Men prova att tappa uppvattnet lite långsammare, ha tålamod.  ::)
Skrivet av: jehu
« skrivet: 09 juni 2006, 19:37:30 »

Äntligen nån vi kan hjälpa!  :D

Rejäl borra har du....beskriv gärna huset som ska värmas också. Samt vilka övriga inställningar du har.

Har du inget vv så här års så är något knas. Egentligen ska du nog ha gott om vv hela året, men du kan läsa lite i andra trådar här om vad som kan behöva göras för att få detta utan onödgt eltillskott.

Min vv-temp är normalt 43 grader, detta helt utan tillskott. Vill jag har mer vv t ex för bad behöver jag tillskott, som sätts på cirka 20 minuter i förväg. När tempen ligger på 65 grader har jag massor med vv, till tre badkar på raken om så behövs.

Men tapphastigheten får inte vara för snabb (slingberedare). Jag har ett max på 8-10 liter/minut för rent vv

Skrivet av: SkaneErik
« skrivet: 09 juni 2006, 19:26:44 »

Hur stort är ditt badkar?

Tappar du upp det snabbt eller långsamt?

Hur långt innan badet vrider du upp svarta ratten och till vilken temperatur?
Skrivet av: magher
« skrivet: 09 juni 2006, 17:00:30 »

Hej,

Jag har haft en Ecoheat 8,5 med bergvärme i drygt ett år nu och är väl sisådär nöjd. Det är inget fel på värmen, men varmvattnet är urkasst.

Anledningen till att jag valde CTC var just för varmvattnets skull. Jag har två 5-åringar som vill av förklarliga skäl bada då och då. Företaget som installerade pumpen sade att det inte var några som helst problem att fylla ett normalbadkar med behövlig mängd varmvatten. Om man hade ett 'bubbelbadkar' eller likn. borde man överväga en extra vv beredare.

I vilket fall som helst så kan jag fylla knappt 1/3 dels badkar innan varmvattnet är slut  >:( Hjälpen för detta skall vara 'svarta ratten' men inte ens detta hjälper.

En kompis som installerat en exakt lika anläggning (gjorde det själv) säger att han inte har några problem med vattnet.

Jag har försökt att leta på denna sajt efter en ENKEL lösning, men jag har inte lyckats. Kan någon, i max 10 korta punkter, på ett enkelt sätt förklara för mig vad man bör kontrollera och alternativt ändra för att få ordning på detta. Det känns som ett nederlag om jag skall behöva gå ut och köpa en extra vv beredare bara för detta.

M.v.h
Magnus H

Pumptyp: Ecoheat 8,5
Källa: Bergvärme med 200m hål
Inställningar: Default rakt igenom

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!