Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 januari 2017, 18:41:31 »

Ecoair av lite äldre modell fixar endast 55 graders framledning så 60 grader med kompressorn går inte.
Skrivet av: Matm
« skrivet: 11 januari 2017, 17:23:43 »

Hur hög är tempen på övre tank? Försök att få övre tankens temp att bli ca 60gr. Det ser ut som att elpatronen är ställd på 50gr (tror det är fabriksvärde) men är v-pumpen ställd på max? Inställningar-övre tank
parameter Stopp temp VP =max. Då bör VPn värma övre tank till ca 60gr.
Vad gäller värmen i övre våning så kan man gissa att cirkulationspumpen går för sakta. Bilden visar 15 (tror jag det var) och om man antar att det är Watt så känns det som lite till 2våningshus med anl. i källaren.
Det är väl bara att prova och höja varvet, går ju att ställa tillbaka. Ser ut som en ställbar pump.
Vad jag säger här grundar sig på CTC EcoZenit i250 och VP EcoAir 500M så det är inte säkert att detta bidrar med något.
Mats
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 09 januari 2017, 08:23:35 »

Eftersom ingen Ctc ägare verkar vilja ange vv mängd trots att dom vet hur den fungerar men som tur är så anger Ctc i sin manual att den ger vid nedanstående temperaturer vet dock inte tempen på nedre delen av tanken men antar 35 grader eftersom vv mängden är låg och det skiljer mellan de olika vp storlekarna.

Varmvattenkapacitet, mängd 40°C (10° kv) vid:
Ecoheat                                       5 kw          7.5 kw   8.5 kw          10 kw    12 kw
-50° elpanna, 12 l/min tappflöde l 90              95           97             98          100
-65° elpanna, 12/21 l flöde   l >365/100  >365/103  >365/107  >365/108  >365/110
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 januari 2017, 20:01:22 »

Jag vet bara det jag läst i manualen om hur mycket vv den ger och det var en av anledningarna att jag valde annan vp och det medger jag gärna. Du som har en ctc kan väl naturligtvis svara på hur mycket den ger med 53 grader i övre tanken och 35 i nedre och hur många liter extra det gör om man höjer nedre till 40 grader för sånt vet väl alla som äger en ecoel ?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 07 januari 2017, 18:07:34 »

Man behöver inte äga en ecoel för att första hur den fungerar däremot är det svårt att veta vilka temperaturer den behöver hålla för att ge en viss vv mängd

Jag vet att du ogärna medger att du kanske gissat lite utanför vad du vet, men ... hur mycket vv den ger, är inte det liksom en del av "hur den fungerar"?
Nåja, strunt samma, TS problem är löst och om hon återkommer och vill ha hjälp med inställningarna på sin EcoEl så finns det ett gäng här inne som har EcoEl+EcoAir som brukar vara villiga att hjälpa till. ;)

Adios... tOOmten
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 januari 2017, 17:41:48 »

... och ett enkelt sätt att uppnå det är att ha tillräckligt hög temperatur i nedre tanken, så den också hjälper till att producera VV. De som har problem med VV med gamla EcoEl (som numera är lösta och borta med nya i350) har oftast valt att ha golvvärme och därmed lägsta tänkbara temp i nedre tanken.

Nu vet vi ju fortfarande inte hur TS inställningar och system ser ut. De första bilderna gav inte mycket ledning. Och det var det jag skrev i min första post i tråden. Folk som inte har EcoEl+EcoAir gissar på allt möjligt, utan att ha några data som underlag.

Det är bättre att avvakta och se om hon återkommer med mer info.
Ts har radiatorer men framledningen är okänd men min temp i ecoel är ju ganska tilltagen på 35 grader. Man behöver inte äga en ecoel för att första hur den fungerar däremot är det svårt att veta vilka temperaturer den behöver hålla för att ge en viss vv mängd förutom det som stog med i gamla manualerna till ecoel/ecoheat.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 07 januari 2017, 17:36:40 »

Problemet verkar löst. Hade förra ägaren här, alla värden ok men blandningsventilen lever sitt eget liv och släpper igenom men inte fullt. Går knappt att känna skillnad på rören men efter lite trixande så verkar de fungera bättre nu. Tar hit en som byter den åt mig :).
Tack för er hjälp!

Dessutom har det ju redan löst sig så då finns det väl ingen anledning att fortsätta gissandet?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 07 januari 2017, 17:33:28 »

... och ett enkelt sätt att uppnå det är att ha tillräckligt hög temperatur i nedre tanken, så den också hjälper till att producera VV. De som har problem med VV med gamla EcoEl (som numera är lösta och borta med nya i350) har oftast valt att ha golvvärme och därmed lägsta tänkbara temp i nedre tanken.

Nu vet vi ju fortfarande inte hur TS inställningar och system ser ut. De första bilderna gav inte mycket ledning. Och det var det jag skrev i min första post i tråden. Folk som inte har EcoEl+EcoAir gissar på allt möjligt, utan att ha några data som underlag.

Det är väldigt mycket vilt gissande nu...

Det är bättre att avvakta och se om hon återkommer med mer info.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 januari 2017, 16:37:56 »

Det argumenteras för elberedare därför att dom förstår hur systemet fungerar men jag tänker inte förklara en gång till för dig varför det blir billigare att låta vp värma så mycket den kan och sen spetsa i separat beredare vill du inte tro så låt bli och kör så hög temp i övre pannan så aldrig vp värmer där vilket blir fallet med högt börvärde för god vv komfort. Låg kostnad är inga problem att få men de flesta har skaffat vp just för att bibehålla både värme samt vv komfort till en låg driftkostnad.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 07 januari 2017, 16:17:51 »

... och trots det så argumenteras det ofta här inne för att man ska installera en extra VVB för att få mer VV. Elpatron som elpatron, säger jag.

Vill man ha lägsta kostnad är det enklaste att sänka temperaturen inomhus och ta på extra kläder. Med 15 grader inne vintertid spar man mycket el.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 januari 2017, 16:10:50 »

Bryr man sig inte om drift kostnaden är det inga problem att få ok med de flesta vp men de flesta har liksom en ide att vv ska värmas av vp för lägsta kostnad.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 07 januari 2017, 11:00:51 »

Ja självklart.
Om man har ett värmesystem som kräver lågframledning så har man att välja på att lägga nedre tanken onödigt högt eller elspetsa övre tanken om man vill få tillräckligt med VV.
TS ville veta hur hon ska få mer VV, eller hur? Inte hur elförbrukningen ska sänkas. Att sätta in en extra VVB kostar både pengar och el. Att höja bör i övre till exv 60 kostar mindre.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 januari 2017, 10:12:38 »

Men övre har ju redan hög temp 50 grader som börvärde men ligger på 53 höjer man mera kommer övre delen enbart värmas av elpatron.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 07 januari 2017, 09:55:13 »

Om det är låg temp i nedre så skulle jag höja i övre. Men allt är bara spekulationer så länge inte ts ger fakta.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 januari 2017, 17:41:32 »

Ts har ju börvärde på övre tanken på 50 grader och 6 kw som elspets och har radiatorer. Framledning är okänd men känns dumt att behöva höja tempen över 35 grader om nu framledningen är lägre än så bara för att få vv. Snålspolande munstycken är en nödlösning men spar säkert pengar men i alla fall jag tycker komforten med vanliga munstycken är värt mera och lär inte skilja så många kwh per år gissar jag.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 06 januari 2017, 09:08:56 »

... och tillkommer den lilla detaljen att EcoEl inte har nån beredare med mängder av hett vatten utan värmer momentant i samma takt som det förbrukas, och då måste både övre och nedre tanken ha hyfsad temperatur om det ska funka.
Om det är golvvärme och nedre tanken håller 35 grader och övre 50 så blir det svårt att få ut några stora mängder varmvatten. Om dessutom övre elpatronen är satt väldigt lågt för att spara el och VPn har låg effekt, då ber man om problem.
Om man förstår hur systemet är tänkt att fungera och anpassar allt efter det så är det däremot inga problem att få VV så det räcker. Dagens snålspolande duschmunstycken ger 6 l/min och det funkar alldeles utmärkt att duscha med såna. Då räcker VV länge. Det spar dessutom både pengar och el.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 januari 2017, 07:44:45 »

Du duschar väl dessutom inte i enbart varmvatten, så det blir mindre än så som tappas ur beredaren.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2017, 22:08:26 »

Hos oss med standard dusch munstycke är 10 min dusch på max flöde endast ca 120 liter vatten. Har för mig jag kollat och det kommer ca 12 liter minuten.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 januari 2017, 21:24:48 »

Jodå, fast inte jämfört med den outsinliga tillgången med fjärrvärme.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2017, 14:26:42 »

Det hänger på tempen i båda tankarna och hur fort man spolar. Det var därför jag upprepade det någon redan sagt: mät temperaturen på utgående VV (har man ingen mätare, köp en IR-pistol på Biltema). Och det var därför jag förklarade hur tempen på VV påverkas av hur man spolar. 

Sen handlar det möjligen om omställningen från lägenhet/bostad med fjärrvärme och villa med egen uppvärmning. Var det bara jag som noterade och reagerade på "inte duschar ens 10 min"? Utan snålspolande duschmunstycke lär inte EcoEl klara att hålla temperaturen på VV i 10 min om inte både övre och nedre tanken är rejält varma.
märkligt om jag inte misstar mig helt så har vissa ctc ägare hävdat att ctc visst har god vv komfort  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 januari 2017, 09:52:35 »

De 53 grader som syns på första bilden visar temperaturen i övre tanken (börvärde 50, så det har antagligen varit en 55-graderskörning strax innan och ingen förbrukn av VV). Huvuddelen av VV-slingan ligger i nedre tanken och i den styrs tempen av framledningsbehovet. Utgående VV lär inte hålla 50 grader om inte även nedre tanken är rejält varm.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 05 januari 2017, 09:46:00 »

Det hänger på tempen i båda tankarna och hur fort man spolar. Det var därför jag upprepade det någon redan sagt: mät temperaturen på utgående VV (har man ingen mätare, köp en IR-pistol på Biltema). Och det var därför jag förklarade hur tempen på VV påverkas av hur man spolar. 

Sen handlar det möjligen om omställningen från lägenhet/bostad med fjärrvärme och villa med egen uppvärmning. Var det bara jag som noterade och reagerade på "inte duschar ens 10 min"? Utan snålspolande duschmunstycke lär inte EcoEl klara att hålla temperaturen på VV i 10 min om inte både övre och nedre tanken är rejält varma.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2017, 08:37:49 »

Men vad är tillräckligt varmt för att få vv temp över 37-41 grader ? För övrigt fick ts tipset att kolla blandningsventilen i början av tråden om du läser hela men hade ingen termometer och antar att inte ctc har nån mätare som mäter utgående vv temp.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 januari 2017, 23:45:53 »

Det är "troligtvis" som vore bra att slippa. Bättre att kolla. Hon har ju alla värden.

Om tankarna är tillräckligt varma och utgående VV är tillräckligt varmt, så sitter felet nån helt annanstans.

Ta ett steg i taget. Störst chans att lyckas då.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 januari 2017, 22:49:52 »

Med 53 grader i övre pannan och minst 35 grader troligtvis mera i nedre pannan eftersom ts har radiatorer är det väl rimligt att anta att vv tempen ska vara högre än 37-41 grader eller är det normalt att slingan överför värmen så dåligt  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 januari 2017, 22:35:04 »

Det är väldigt mycket vilt gissande nu...

Om man ska felsöka måste man vara mer metodisk. Börja med att fotografera Aktuell driftinfo, de första två skärmarna. Mängden VV påverkas även av temperaturen i nedre tanken.
Sen måste du mäta temperaturen på utgående VV, från EcoEl, för att kunna veta var värmen försvinner (om den försvinner).

Eftersom EcoEl har en slingberedare så värms varmvattnet mer ju långsammare man spolar, och omvänt om man öppnar VV-kranen max så värms det mindre. Snålspolande munstycken är därför en fördel. Då räcker vattnet längre och blir varmare (eftersom VPn och övre elpatron då hinner kompensera en del av temperatursänkningen som blir i tanken när man duschar.
Om ni är vana vid fjärrvärme så blir det tvärtom här. Med fjärrvärme får man mer varmvatten ju mer man öppnar kranen eftersom det då inte hinner kylas nånting på vägen. Med EcoEl hinner det inte värmas.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 januari 2017, 13:01:05 »

Det kan gå att kugga om blandningsventilen så den öppnar mera lossa skruven i mitten dra ut plast ratten vrid den lite och montera tillbaka den igen så det går öppna ventilen lite mera. Hjälper inte det går det byta insats i ventilen och den byter du enkelt själv men stäng av inkommande vatten först.
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 12:45:08 »

Problemet verkar löst. Hade förra ägaren här, alla värden ok men blandningsventilen lever sitt eget liv och släpper igenom men inte fullt. Går knappt att känna skillnad på rören men efter lite trixande så verkar de fungera bättre nu. Tar hit en som byter den åt mig :).
Tack för er hjälp!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 januari 2017, 11:31:13 »

Hur varmt blir röret ut från pannan när du tappar vatten?
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 11:16:40 »

Jag har en gammal blandare i garaget där det är 45(!) grader, resterande blandare ligger just nu på 40-41 grader.....
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 10:20:56 »

Borde kunna räcka mäta i källaren där jag har gamla delade blandare med kall och varmkranar?
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 10:19:30 »

Okej, får kolla alla blandarna då och mäta värmen?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 januari 2017, 10:17:58 »

Förstår jag dig rätt, du menar att mina vattenledningar kan läcka i väggarna någonstans? Jag har helt nya ledningar till båda plan eftersom jag byggt om badrummen på båda plan. Borde jag inte se de? Alla ledningar går utanpå i källaren men i väggar upp genom betongvalvet och sen via en loftgång till ovanvåning. Kan väl bara läcka i skarvar...?

Nej, det som kan hända är att en backventil vid en blandare inte är OK, då kommer kallvatten att rinna över till varmvattensidan när man tappar varmvatten.
En blandare kan då ofrivilligt börja funka som en blandningsventil.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 januari 2017, 10:17:04 »

Om det läcker så sker det i blandaren mellan kall vattnet över till varm vattnet så vv tempen blir låg inget vatten läcker ut.
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 10:14:13 »

Det är inget synligt läckage i så fall, utan internt läckage mellan varma och kalla vattnet. Man brukar kunna känna på rören till blandaren om dom blir varm när man tappar varmvatten i ett annat rum.
Om vattnet ut från blandningsventilen vid pannan är väsentligt varmare än vid tappstället så måste det ju ske nån utblandning på vägen.

Förstår jag dig rätt, du menar att mina vattenledningar kan läcka i väggarna någonstans? Jag har helt nya ledningar till båda plan eftersom jag byggt om badrummen på båda plan. Borde jag inte se de? Alla ledningar går utanpå i källaren men i väggar upp genom betongvalvet och sen via en loftgång till ovanvåning. Kan väl bara läcka i skarvar...?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 januari 2017, 10:13:37 »

Om det är en blandare som läcker igenom så bör vv tempen vara ok vid nån blandare i huset prova alla och se om det är lika låg temp. Ctc använde sig av en slinga för att värma vv dvs det finns inget stillastående vv och med 50 grader i övre tanken kanske inte slingan överför värmen tillräckligt bra för att få mer än 41 grader på vv och det beror även på vad nedre tanken ligger på för temp men med radiatorer borde den ligga ganska högt. Det bör finnas några Ctc kännare som har koll på hur bra slingan överför enrgin  Sc:,h Om raddarna är kall kan du prova höja farten på cirkpumpen men det kan ju även vara så enkelt som att det är luft där.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 januari 2017, 10:09:57 »

Om det finns ett tapptälle nära pannan utan termostat så prova där att spola VV max en stund och mät temperaturen?
Bäst är att skaffa en IR-termometer så kan du även mäta direkt på rören (med en bit svart tejp).
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 januari 2017, 09:59:37 »

Det är inget synligt läckage i så fall, utan internt läckage mellan varma och kalla vattnet. Man brukar kunna känna på rören till blandaren om dom blir varm när man tappar varmvatten i ett annat rum.
Om vattnet ut från blandningsventilen vid pannan är väsentligt varmare än vid tappstället så måste det ju ske nån utblandning på vägen.
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 09:56:12 »

Det kan även vara nån blandare som läcker så att det blir kallt i dom andra. Är det runt 50 grader före och efter blandningsventilen?

De är samma före och efter sen om de är 50 får jag ju utgå fr. Finns inga blandare i huset som läcker synligt iaf.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 januari 2017, 09:31:44 »

Precis köpt ett hus med ctc eco el kopplad till en eco air-pump. Huset har inga problem hållas varmt ca 20 grader men vi har inget varmvatten. Det är inte så att det tar slut utan det är helt enkelt kallt. Mätt upp det till mellan 37-41 grader aldrig över. Det känns lite kallt duscha i så hur justerar jag detta?

Det kan även vara nån blandare som läcker så att det blir kallt i dom andra. Är det runt 50 grader före och efter blandningsventilen?
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 09:14:41 »

Ett nytt dilemma som jag precis upptäckt. Huset är på 2 plan och det är nu kallt ute. På andra plan är det klart kallare men elementen är kalla... termostater är maxade, de är varma precis efter termostaten men sen är de kalla. Har luftat men det hjälper inte.
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 09:11:03 »

Du menar att mina blandare skulle vara nedställda. Så är inte fallet :)
Med 50 grader i tanken är det en lågoddsare att blandningsventilen spär ut varmvattnet till fisljummet.

Finns ju även blandare som kan ställas in för eco-läge så att man inte får full värme, men duschblandare med termostat ska ju gå till skalans ändläge.
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 09:08:17 »

Känn på röret före resp efter blandningsventilen tempen ska vara lika det kan gå att kugga om ratten på blandningsventilen om det behövs.
Vad menar du med att kugga om? Tempen är oförändrad på båda sidor om sjunten.
Skrivet av: petra73
« skrivet: 04 januari 2017, 09:06:04 »

Uppe vid taket sitter en blandningsventil, motionera den fram och tillbaka och ställ den sen på max?

Hej
Detta har jag gjort och märker ingen större skillnad. Det är samma temp på båda sidor om sjunten. Förstår den skulle kunna hänga sig, van vid en vedpanna där detta kunde hända :).
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 03 januari 2017, 19:33:44 »

Med 50 grader i tanken är det en lågoddsare att blandningsventilen spär ut varmvattnet till fisljummet.

Finns ju även blandare som kan ställas in för eco-läge så att man inte får full värme, men duschblandare med termostat ska ju gå till skalans ändläge.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 januari 2017, 17:26:26 »

Känn på röret före resp efter blandningsventilen tempen ska vara lika det kan gå att kugga om ratten på blandningsventilen om det behövs.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 januari 2017, 17:09:39 »

Uppe vid taket sitter en blandningsventil, motionera den fram och tillbaka och ställ den sen på max?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 januari 2017, 14:54:36 »

Just vv är inte ecoels starka sida men läs den här tråden till att börja med har du fortfarande problem finns det säkert nån som hjälper dig mera.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0
Skrivet av: petra73
« skrivet: 03 januari 2017, 14:10:49 »

Hej
Precis köpt ett hus med ctc eco el kopplad till en eco air-pump. Huset har inga problem hållas varmt ca 20 grader men vi har inget varmvatten. Det är inte så att det tar slut utan det är helt enkelt kallt. Mätt upp det till mellan 37-41 grader aldrig över. Det känns lite kallt duscha i så hur justerar jag detta? Vet jag kan öka varmvattenmängden under tidider både manuellt och fasta inställningar men det är ju inte det som riktigt är problemet, jag vill ju kunna diska när som eller duscha. Jag är varannan vecka själv i hushållet och varannan med 2 barn som med rådande omständigheter inte duschar ens 10 min :) så det är inte så att det tar slut i slingan.

Skickar med lite bilder på display och annat och hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig. Läst en massa men är inte van vid detta system så jag vet inte vad jag ska göra...

Mvh Petra

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!