Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solef??  (läst 16965 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Solef??
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2010, 21:33:23 »
Det konstigaste är att man på sidan Frågor och svar på webbsidan hänvisar till Sanyo CO2 grejjer och en länk till bla en PDF från Klimatservice.se..

https://solef.123ehandel.se/category.html?category_id=10
Hare gött!
-J2d

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solef??
« Svar #16 skrivet: 12 februari 2010, 22:06:38 »
gratis reklam till ctc också
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad SOLEF_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2010, 13:35:21 »

Hej igen

Jag har funderat en hel del sen sist.
Och har faktiskt ångrat mig. Men man
blir lite ledsen när man blir dumpad på
förhand.

Naturligtvis ska ni få svar på era frågor.
Ge mig bara lite tid.

Vidare så tar jag gärna tips, råd och kommentarer när ni
fått desa svar.
Då jag har ett mycket nära samarbete med min leverantör
och dom är lyhörda för förbättringar så kan jag med all sannolikhet
påverka till att kunna erbjuda en bra och billig produkt.
Vi har numera gastrycksmätare i alla värmepumpar samt
Solslinga i alla tankar from 150L.

Ja min websida kanske inte är den bästa, men alla är vi ju barn i början hehe.
Jag ska jobba på det.
En sista grej bara, Hur kan någon annan än mina kunder veta vilket
ansvar jag tar ?? Är alltid överens med kunden ang ansvar och garantier.

Ha det

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
SV: Solef??
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2010, 18:34:25 »
Kan bara hålla med. Gudarna ska veta att det är inget så jvligt som när man man övertygar sig själv och familjen om en investering på 50' som ska bli så bra och allt som man blir så övertygad om av den trevlige försäljaren. Miljön skulle bli bättre, för att inte tala om ekonomin och investeringen som skulle tjäna igen sig på några år.. Också blev det tvärtom och inga garantier och man får ut med 80' till innan det fungerar.

Förhoppningsvis så är det den 2:a generationens "ful-pumpar" som vi ser rulla ut nu från mindre leverantörer och att de har förutsättningar för att fungera bra.. Jag hoppas att konsumenterna är så pass medvetna nuförtiden att de fattar att välja bort allt annat. En sak är säker och det är att marknaden behöver fler leverantörer (som är duktiga o ärliga) och är det då bara bra grejjer så kan det bli bättre priser och service på sikt för oss konsumenter.

Blir spännande att följa och det blir kul att läsa specifikationerna.
Lycka till!
-J2d

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solef??
« Svar #19 skrivet: 13 februari 2010, 18:55:42 »
Jag kan ju inte göra annat än hålla med Johnny2. Vi är i precis samma sitation :'(

Mvh Bippsan *vinkar*
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Solef??
« Svar #20 skrivet: 13 februari 2010, 21:30:51 »
Tyvärr sÃ¥ tänker folk bara pÃ¥ det billigaste priset.  Det är ofta som jag är för dyr, och den enda utvägen är ju att göra som de andra. Skippa en massa bra grejer. Som filter pÃ¥ VB , flexslangar, strypventil pÃ¥ retur. Nu är det inte riktigt sÃ¥ här illa men det är pÃ¥ väg Ã¥t det hÃ¥llet,tyvärr

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Solef??
« Svar #21 skrivet: 13 februari 2010, 21:45:07 »
Man får nog vad man betalar för.

Det går att köpa billigt ifrån Finland, Polen och även direkt ifrån svenska importörer.

Den som köper billigt, lägger in risk i kalkylen. Det är helt frivilligt.

Jag valde ett dyrare alternativ eftersom jag inte är tillräckligt kunnig och inte vill riva bort hela installationen om ngt går sönder efter en kort tid.

Det är för mycket arbete och ingrepp i huset, för att man skulle vilja göra om hela installationen.

Inte kan väl någon tro att en importör kan lämna samma service som en svensk fabrikant......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Solef??
« Svar #22 skrivet: 14 februari 2010, 10:58:00 »
Inte jag heller.

Utloggad SOLEF_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #23 skrivet: 25 februari 2010, 20:49:21 »
 :(

Hej

Mina svar dröjer men dom har ju haft 10 dagar semester
i Kina, (Chinese New Year) så vi måste vänta lite.
Tänkte också försöka bifoga en Test rapport.

Svaren kommer !

MVH
Hasse

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #24 skrivet: 27 februari 2010, 02:29:08 »
Är man oseriös om man importerar från Kina,,, Så Greven, Sfinx och några till är oseriösa Sc:,h
Känner inte Solef men tycker det är bra att flera försöker få fram billiga värmeumpar.
Får själv hem några nästa vecka. *vinkar* Billiga.
Tycker inte det är seriösare att skinna folk på en massa pengar för dyra värmepumpar.
« Senast ändrad: 27 februari 2010, 02:31:56 av whynot »

Utloggad SOLEF_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #25 skrivet: 04 mars 2010, 20:56:15 »
Jag förstår att ni börjar tvivla på mina svar
MEN !

Jag måste erkänna att jag har problem att få fram svaren hehe

Varför ? Jo Min leverantör ställer tusen frågor till mig vad som är fel ?
Dom är väldigt upprörda. Dom försäkrar att åtgärda allt som är fel.
Men enligt mina kunder så kan det inte vara mycket.

Medan ni väntar lägger jag in ett citat som är intressant.

Citat
"
Jag jobbar med leverantörskvalitet och har tillbringat mycket av mina senaste 13 år hos tillverkare just i Asien/Kina. Visst, jag har stött på en del allvarliga brister genom åren, men jämför inte Kina år 2000 med Kina år 2007 - det har hänt fantastiskt mycket bara de tre-fyra senaste åren.

Jag har sett värre saker hos etablerade japanska tillverkare än jag har sett hos (för oss) helt okända kinesiska tillverkare. Men visst, håller man sig till de välkända märkena är det mer sannolikt (men långtifrån garanterat!) att man får en bra produkt.

Jag läste någonstans att år 2008 kommer kinesiska universitet att examinera fler civilingenjörer än samtliga OECD-länder tillsammans. Och det finns ingenting som tyder på att kinesiska ingenjörer är dummare eller mindre på hugget än andra. Snarare tvärtom.
"
Hoppas ni har tålamod

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Solef??
« Svar #26 skrivet: 04 mars 2010, 23:11:02 »
Ibland undrar man om någon läser om alla svenska eller kända pumpar men det gör folk tydligen ~18000 inlägg om dom tror nog dom flesta handlar om fel, det finns ~3000 inlägg om andra fabrikat undantaget EC-pumpen som är ett kapitel för sig så vet inte om det är en så bra affär att köpa svenskt, köper nog 3 kinespumpar istället för en svensk.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Solef??
« Svar #27 skrivet: 05 mars 2010, 00:44:55 »
Ibland undrar man om någon läser om alla svenska eller kända pumpar men det gör folk tydligen ~18000 inlägg om dom tror nog dom flesta handlar om fel, det finns ~3000 inlägg om andra fabrikat undantaget EC-pumpen som är ett kapitel för sig så vet inte om det är en så bra affär att köpa svenskt, köper nog 3 kinespumpar istället för en svensk.

Vad är det du försöker påvisa ???, att kinespumpar är bättre generellt än Svensktillverkade eller ?.
Om du tar 100% av dom olika kinespumptillverkarna, så är det nog 8% som fungerar och resten d.v.s 92% är skit.

Om du tar 100% av dom olika Svensktillverkade/Svenskframtagna, så är det nog tvärtom.....92% är bra och endast 8% är skit.

Men kasta du dina pengar i sjön, oss gör det inget.
Men försök inte påverka människor att köpa något du inte har det blekaste om, det är riktigt oseriöst.


Är man oseriös om man importerar från Kina,,, Så Greven, Sfinx och några till är oseriösa Sc:,h
Känner inte Solef men tycker det är bra att flera försöker få fram billiga värmeumpar.
Får själv hem några nästa vecka. *vinkar* Billiga.
Tycker inte det är seriösare att skinna folk på en massa pengar för dyra värmepumpar.

Jag hoppas innerligt & tror att både Greven & Sfinx har gjort research innan en försäljning har börjat, LITE SKILLNAD eller ?.
Sen är det självklart bra om fler aktörer får fram billigare pumpar, men ska "köparna/svensson" stå för den ekonomiska smällen det innebär att deras pumpar för 35-60.000 kr inte fungerar, för att oseriösa aktörer säljer en pump som i svenskt klimat inte fungerar ?.

Hur många människor ekonomi ska behöva krascha pga "golddiggers" i denna bransh ?.
Och att ha svar på frågor om pumpen som säljs m.m är väl det minsta man kan kräva.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solef??
« Svar #28 skrivet: 05 mars 2010, 08:53:06 »
Det spelar ingen roll hur många kineser som utbildar sig till ingenjörer så länge de har en mentalitet som gör att de kan blåsa vem som helst hur mycket som helst.
Kanske bara är ännu värre att de utbildar sig, då förstår de ju ännu bättre att det finns många som är beredda att kränga skräp - bara priset är tillräckligt lågt.

Att de på något outgrundligt sätt lycktas kunna sälja det som de tillverkar helt utan garantier så länge som de kunnat är ju helt otroligt.

Jag brukar ibland roa mig med att tänka på hur det skulle se ut om värmepumpar och bilar hanterades på samma sätt, alltså om Kinatillverkarna skulle vara tvugna att åtgärda/återkalla vaämrepumpar med bristande kvalitet i 5-10 år efter att de tillverkat/levererat skräpet...

Men, trots allt, även jag hoppas och tror att det mycket snart kommer att finnas billiga Kinatillverkade produkter som håller måttet både vad gäller kvalitet och pris.
inte för att Kineserna ändrat attityd eller utbildningsnivå, utan för att Svenska importörer förstår att man kan köpa kvalitet om man vill vara seriös och betala vad som krävs för att få kvalitet...

Tekniken är rätt enkel (att kopiera i vart fall) och kunnandet finns, det enda som krävs är att importörerna betalar vad som krävs för att Kineserna, eller andra lågpristillverkare, skall kunna leverera bra kvalitet och prestanda.
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 08:57:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Solef??
« Svar #29 skrivet: 05 mars 2010, 08:58:30 »
alla som importerar är inte oseriösa, det tror jag ingen har skrivit. men det finns dom som varit . en hel del av dom har gått i kk. Sen som svampar dyker dom upp igen .

jag tycker att om ska importera och sälja till kund måste man kunna sin produkt. Det ska finna teknisk support . det ska finnas reserdelar i landet.
köper man en produkt ska den fungera. man ska inte stå i kylan och byta givare .kort ,värmepumpar som inte avfrostar . rena fantasi effekterna som lämnas till kund och när man väl kommer till kritan ger dom knappt satsad ström tillbaka. .På grund av tekniska brister då dom ej är beräknade för vinterklimat.
 

Solef. vilka frågor är det som dom inte kan besvara.
C-C

Det är väl det som är grundproblemet - Att mÃ¥nga som importerar frÃ¥n Kina inte är annat än just importörer. Dom hittar en produkt spom säljs dyrt i stora volymer i Sverige och ser en affärsmöjlighet.  fiR:
Det finns dock några får, bl a tidigare nämnda, importörer som kan tekniken och som vet vilka krav dom skall ställa på leverantörerna. Och, kanske allra viktigast, dom har vett att förklara för kunden hur prylarna uppför sig under olika förutsättningar.

Att Kineserna automatiskt skulle leverera bättre saker bara för att fler utbildar sig till ingenjörer har jag svårt att förstå. Dom levererar det som kunderna vill ha, varken mer eller mindre. Vet inte kunderna vad dom vill ha och vilka krav dom skall ställa, så får man såklart det som Kineserna själva tjänar mest på...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!