Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: delta-t värmebärare  (läst 10962 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snapphanen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
delta-t värmebärare
« skrivet: 23 december 2005, 07:27:01 »
Jag har läst här i forumet att skillnaden mellan framledning och returledning på värmebäraren bör vara omkring 7-8 grader.
Jag begriper inte hur jag ska bära mig åt för att få det ??.
Mitt värmesystem installerades för 7 år sedan (konverterade från direktverkande el) och vi har inga problem att hålla huset varmt (mellan 20-22 grader).
Men jag har knappt någon temperatur differans på värmebäraren.
Har kört cirkpumpen på 3:an och alla termostatventiler på elementen fullt öppna, provat med att sänka cirkpumpen till 1:an och kört i det läget i någon vecka.
Slutligen har jag provat med cirkpumpen på 1:an och strypt temostatventilerna till 3:an, men samma resultat.
D.V.S fram och retur ledningstemp är samma enligt displayen på pumpen och visar 2 graders skillnad på vanliga anliggningstermometrar jag har på rören.
Är det något som är fel i mitt värmesystem eller värmepump (Thermia Villa 60 -98) ?.
God Jul på er !!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: delta-t värmebärare
« Svar #1 skrivet: 23 december 2005, 08:28:14 »
Jag har läst här i forumet att skillnaden mellan framledning och returledning på värmebäraren bör vara omkring 7-8 grader.
Jag begriper inte hur jag ska bära mig åt för att få det ??.
Mitt värmesystem installerades för 7 år sedan (konverterade från direktverkande el) och vi har inga problem att hålla huset varmt (mellan 20-22 grader).
Men jag har knappt någon temperatur differans på värmebäraren.
Har kört cirkpumpen på 3:an och alla termostatventiler på elementen fullt öppna, provat med att sänka cirkpumpen till 1:an och kört i det läget i någon vecka.
Slutligen har jag provat med cirkpumpen på 1:an och strypt temostatventilerna till 3:an, men samma resultat.
D.V.S fram och retur ledningstemp är samma enligt displayen på pumpen och visar 2 graders skillnad på vanliga anliggningstermometrar jag har på rören.
Är det något som är fel i mitt värmesystem eller värmepump (Thermia Villa 60 -98) ?.
God Jul på er !!!

Är du säker på att du ändrat på cirkpumpen för varma sidan och inte KB-pumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snapphanen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: delta-t värmebärare
« Svar #2 skrivet: 23 december 2005, 08:46:08 »
100 % säker !!.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: delta-t värmebärare
« Svar #3 skrivet: 23 december 2005, 09:52:59 »
Hej
Du kan strypa radiatorventilerna till dess att du tydligt kan känna att de börjar svalna på den nedre halvan. Är det fortfarande lågt delta temp så måste du ha en kortslutning någon stans i värmeledningen, dvs felkoppling så att vb fram går direkt tillbaka.
Kolla tex om du har högt flöde över ett litet element i ett förråd eller dylikt.

Mvh
AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: delta-t värmebärare
« Svar #4 skrivet: 23 december 2005, 10:21:57 »
Har du möjligen 2 cirkpumpar, en intern och en extern med bypass?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Snapphanen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: delta-t värmebärare
« Svar #5 skrivet: 23 december 2005, 11:09:51 »
Har bara en cirkpump.
Ska försöka strypa ventilerna mer och kanske följa framledningsrören och se om de är kopplade likadant på elementen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: delta-t värmebärare
« Svar #6 skrivet: 23 december 2005, 11:26:13 »
1 eller 2-rörsystem?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: delta-t värmebärare
« Svar #7 skrivet: 23 december 2005, 11:51:38 »
Jag skulle börja med stängd radiatorventil, för att öppna lite efter hand.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Snapphanen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: delta-t värmebärare
« Svar #8 skrivet: 23 december 2005, 12:48:12 »
2-rörs system.
Ja , jag kanske ska stänga dem helt först och öppna lite istället?.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: delta-t värmebärare
« Svar #9 skrivet: 23 december 2005, 13:01:37 »
Jag kan säga att met värmemätare som visar flöde har jag ca 12 grader diff nu i mitt 2 rörsystem med flöde på 450l/h.
LD (VP cirk pump i läge 2)

Ökar jag cirk till ca 750l/h minskar diff till 8 grader . När sen VP står stilla sjunker ju temp på framledning så att strax innan start VP -100 gradmin i programmet, är fram/retur temp 0,5-1 grads skillnad och ca 29-30 grader på retur.

Sen arbetar VP up gradmin till stopp vid +100gradmin. Då är framledningen 45 grader och retur ca 32grader.
Så går VP hela tiden vid ute temp mellan +5 till-5 grader. Vid kallare ute tar det ca 1 timme eller mer tills stopp kommer, men nu vid +5 går den i ca 20 min då är börvärde+gradmin uppfyllda.

Detta är kort mitt förlopp, liknar det ert?

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: delta-t värmebärare
« Svar #10 skrivet: 23 december 2005, 13:08:58 »
Jag har läst här i forumet att skillnaden mellan framledning och returledning på värmebäraren bör vara omkring 7-8 grader.
Jag begriper inte hur jag ska bära mig åt för att få det ??.
Mitt värmesystem installerades för 7 år sedan (konverterade från direktverkande el) och vi har inga problem att hålla huset varmt (mellan 20-22 grader).
Men jag har knappt någon temperatur differans på värmebäraren.
Har kört cirkpumpen på 3:an och alla termostatventiler på elementen fullt öppna, provat med att sänka cirkpumpen till 1:an och kört i det läget i någon vecka.
Slutligen har jag provat med cirkpumpen på 1:an och strypt temostatventilerna till 3:an, men samma resultat.
D.V.S fram och retur ledningstemp är samma enligt displayen på pumpen och visar 2 graders skillnad på vanliga anliggningstermometrar jag har på rören.
Är det något som är fel i mitt värmesystem eller värmepump (Thermia Villa 60 -98) ?.
God Jul på er !!!

När mäter och läser du av Delta-T?   Det gÃ¥r inte att avläsa detta när kompressorn stÃ¥r stilla utan endast när kompressorn gÃ¥r.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: delta-t värmebärare
« Svar #11 skrivet: 23 december 2005, 13:17:44 »
D.V.S fram och retur ledningstemp är samma enligt displayen på pumpen och visar 2 graders skillnad på vanliga anliggningstermometrar jag har på rören.

Om kompressorn går och pumpen producerar värme måste det bli skillnad mellan och fram och returtemperaturerna. I annat fall är det fel på givarna. Även om det är anläggningstermometrarna som visar rätt är en skillnad på 2 grader för liten för att vara rimlig. Flödet skulle vara så högt att det skulle susa och brusa i ventiler och rör. Cirkulationspumpen borde inte heller kunna ge så högt flöde. Är pumpen verkligen igång vid avläsningarna?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: delta-t värmebärare
« Svar #12 skrivet: 23 december 2005, 14:26:30 »
Håller med. Skillnad mellan fram och returledningstemp blir i princip noll (som i ditt fall) när kompressorn INTE är igång. Vänta några minuter efter kompressorn gått igång skall du se att det blir skillnad. Får du ingen skillnad då är den kaputt, men då borde du också ha kallt i huset.

Och sen skall elementen alltid vara fullt öppna, det är viktigare än att ha hög skillnad mellan framledning och retur.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Snapphanen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: delta-t värmebärare
« Svar #13 skrivet: 23 december 2005, 15:36:35 »
Oj då !!
Jag tror jag har lärt mig något nytt idag.
Jag ska alltså läsa av när pumpen är igång !!, det var ju självklart för er.
Jag har hela tiden läst av när pumpen stått stilla.
Jag sitter här och skrattar åt mig själv just nu och tackar för ert engagemang.
Allting stämmer med temperaturena.
God Jul och Gott nytt Ã…r !!!.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: delta-t värmebärare
« Svar #14 skrivet: 23 december 2005, 17:40:41 »
Å du ska va skåning?
God Jul på dig själv.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!