Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar för IVT E9  (läst 11638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #15 skrivet: 25 oktober 2005, 09:39:02 »
Kan vara bakvänt kopplad beredare eller att beredaren saknar dykrör
Eller felaktig givare.


Tack Jocke för ditt svar. Om någon timme kommer service hit och får titta på anläggningen. Förhoppningsvis kan de reda ut problemet, jag kommer fråga om de saker du nämner. Kan detta problem falla under garantin? 5 år gammal installation. Jag har nåt papper med VET försäkring, vet inte vad det innebär dock.

Jonas

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #16 skrivet: 25 oktober 2005, 09:52:26 »
Det där med fördelningen värme vv verkar helt tokigt! Vad det beror på vetetusan, men har du varmt i hus
Nåt tok är det med vv kapaciten också, Jocke ÄR montör så han kan ge värdefulla råd.
Det är vanligare än man tror med felaktiga anläggningar, men det kan ofta vara "små" fel.
Det funkade kanske bra tidigare med en lägre vv förbrukning!?

Kallt inne... höj värmekurvan Kurva 4,7 höjer du rejält. Kolla i kurvorna i papperen. Som en schablon brukar man säga att tre grader högre kurva brukar ge 1 grad varmare inne!

Du har ett stort hus räkna med en hel del tillskottsel. Men det går att jsutera en del, men det kan vi återkomma till när det blir kallt.
 Skriv av timräknare för VP och eltillskot resp temperaturer varje dag! vid kyla sen när elpatronen behövs. det kan ge oss lite ledtrÃ¥dar om det gÃ¥r "optimera" driften. (minska antalet tillskottstimmar)


Bertil,
Som du är inne på funkar det om vi bara duschar och håller temperaturen runt 19, helt ok på kort sikt men familjen knorrar så mina dagar är räknade...

Jag räknar med eltillskott men skulle vilja att den slog till vid lägre temperatur än -5, får se vad dagens möte med Inneklimat AB ger.

Min plan är att få VP:n att funka "normalt" och sen med detta forums hjälp höja effektiviteten gradvis. Jag börjar logga informationen du nämner idag.

"Varma" hälsningar
Jonas

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #17 skrivet: 25 oktober 2005, 18:08:10 »
Det kan ju vara en kärvande växelventil också.
Kan vara så att den sitter fast i mellan läge och då blir allt knepigt.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad jovi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #18 skrivet: 25 oktober 2005, 19:56:34 »
Nu har jag haft service på pannan, rensat filtret och luftat vv-beredaren. Inget som visade på något konstigt. Det galna förhållandet mellan VV och rad (99/1) trodde han berodde på att mjukvaran korskopplat dessa mätningar och alltså skall läsas tvärtom. Han avrådde från att uppgradera då all historik skulle försvinna.

VV beredaren har troligen något fel, han skall återkomma om detta (fick bara en timme idag) och som Jocke montör var inne på nämndes dykröret. Ett hårdvarufel faller under en försäkring som tecknades vid installationen så det skall i så fall inte kosta något.

Vi skruvade upp finjusteringen en grad till +1 och behöll kurvan på 4,7. Om ett par dagar skall vi se vad innetemperaturen landar på. Att höja temperaturen från dagens 19 till 21 trodde han  kunde bli ganska dyrt. Ytterligare radiatorer är kanske en bra väg.

Om man bortsåg från att beredaren är trasig tyckte han att vi skulle sätta in ytterligare en elberedare efter nuvarande tank för att höja temperaturen ett sista steg, säg från 50 till 55. Fick veta att man från början velat sätta in en 300-liters tank men trappan ner var för trång så det blev 200. Vad tror ni om en extra elberedare?

Jag ringde elbolaget idag och fick veta att snittförbrukningen har legat på drygt 30'000 kwh sedan 2001. Kommer från ett lägenhetsboende så dessa siffror känns utomjordiska :)

På Bertils inrådan skall jag nu börja logga temperaturer. Skall jag göra det vid särskilda driftssituationer; vila, vv eller rad-drift?

Det här skall bli ett kul projekt, särskilt med all den kunskap som finns på detta forum!!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2005, 00:27:37 »
temperaturerna skall du läsa av när pumpen går och sen den gått en stund så den inte just startat.
Timräknarna kan du läsa av när som helst...

om du höjer temperaturen (finjusteringen) 1 grad skall det nästan inte märkas! Som jag sa brukar man säga 3 grader där ger ca 1 grad på rumstemperauren!

Jag tycker bestämt att har du för kallt inne skall man inte höja finjuseringen utan kurvan istället!  MEN vid temperaturer kring noll är det svÃ¥rt att hitta rätt kurva. Det finns en justering du kan göra sen du hittat rätt kurva vid kyligare väder, det kalls att knäcka kurvan. Det är inte svÃ¥rt men lite överkurs, av nÃ¥n anledning är det jättevanligt att det blir för svalt inne vid utettemp kring +-0.  Därför finns det möjlighet att höja kurvan tex vid +5 ute +-0 ute och - 5 ute!!!

Men som jag sa först rätt kurva vid kyla, helst utan mixter med finjusteringen! Bäst om den kan va på +-0!

Försök tyda diagrammet för temperaturen se vilken temp returen får vid +-0 ute om kurvan är ställd på 4,7 som du har nu... hitta en kurva som åtminstone höjer returtempen med 3 grader testa den!! ( 4 grader om du tar bort finjusteringen)
Det tar tid innan justerinngen visar ca 1 dygn.

Skriv upp på ett papper om du börja ändra kurvor särskilt viktigt på "knäckfunktionen".

4,7 ger ca 38 grader pÃ¥ returen vid+-0 ute...  kurva 6 ger lite drygt 40 vid +-0 ute.
Men väljer du kurva 6 betyder det att pumpen stannar helt om det blir mera än -15 ute (streckade linjen) men det är inte säkert att pump och elpatron tillsammans når den tempen.
Men om det sker du måste du justera VP ska gå oavsett utetemp, den ska va outtröttelig och 24t/ dygn vid svinkyla!!!! En del tror att det sliter på pumpen, men tvärtom pumpen trivs med att gå utan avbrott och så måste det va om man vill maximera vinsten!

Men har du termostatventiler på radiatorer (eller andra strypningar) ska dom öppnas helt först. Dom rackarna ska gå skruva upp till läge 5 minst (lite beroende på typ) sen ska du känna på radiatorerna i botten dom ska va lite svalare i botten men inte kalla! är dom kalla har vi förbättringspotential där!!!
200l vv ska inte tömmas sÃ¥ snabbt, bromsa extra beredare hävda att det inte funkar som det ska nu! billigare för dig om VP tillverkar allt vv. det kostar ju ca 1/3 mot en elberedare. Sen kanske du mÃ¥ste krypa till korset men inte innan VP producerar vv som den ska! pressa pÃ¥ servicen  knUp knUp

lycka till nu
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #20 skrivet: 16 november 2005, 21:58:59 »
Det roliga fenomenet på avläsningen av fördelningen av VV och rad var en "bugg" i programet på de första REGO "600" som gick ut.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #21 skrivet: 16 november 2005, 22:21:07 »
Kollade lite till på siffrorna i början. Min diagnos i första hand för grunt borrhål tempen in ger ingen bra COP misstänker att den sjunker rätt mycket under vintern vilket ger taskig COP dessutom skulle det vart en större pump från början. Påmminer lite om PLUS senaste bergvärmehus. Kolla upp drifttider som du har möjlighet att kolla, köldbärartempraturerna senare under vintern när det blir kallt ute.
 I min värld är Regon ett garantiutbyte eftersom det fanns frÃ¥n början och gÃ¥r under reklamationsregler som är 10 Ã¥r.
Det skumma med siffrorna är fördelning VV / Rad är 99% 1% Normalt brukar det vara ungefär 90% 10%. Att texten är fel påverkar inte värdena.

En radikal lösning i ditt fall kan vara att sätta in en vanlig förådsberedare 300 för varmvattnet. Och låta värmepumpen roa sig med att enbart värma huset. Eftersom VP ändå måste skicka in tillskottet så tidigt. Resultatet av det kan bli varmt varmvatten jämnare värme i huset, bättre förutsättningr för värmepumpen och inte alls säkert nån märkbart högre energiförbrukning.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #22 skrivet: 16 november 2005, 23:40:19 »
Det  Fixaren  säger om vv, använder jag vid riktig svinkyla.
Jag har en separat liten elberedare, som jag kopplat så jag kan köra enbart den eller spetsa med den. Men den är bortkopplad helt vid normal drift. Men vid svinkyla stänger jag av vv produktion på VP osså kan VP jobba med att enbart värma huset 24T/dygn, det funkar verkligen bra!!

Men på våran 25 kw pump var det ett fasligt "sjå" att koppla bort VV beredningen, det gick inte göra i styren!! Men hur det är på andra modeller vet jag inte, antagligen lika??
Kan ev fixas men hur?? vi kopplade bort  givaren tillfälligt men dÃ¥ mÃ¥ste man "installera" givaren i styren när man vill ha igÃ¥ng den rackaren! finns det nÃ¥t bra sätt?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #23 skrivet: 17 november 2005, 08:36:14 »
Går det inte att sänka VV-tempen till typ 20° bara?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #24 skrivet: 17 november 2005, 14:32:49 »
Bertil. En lösning till dig är att lägga in ett fast motstånd som motsvarar ca:60-70grader och ha en strömbrytare och skifta mellan vanliga givaren och "dummyn". Att du skall ha den höga temperaturen är för att slippa eventuella konstgheter med legionella upphettning som finns i en del maskiner.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Inställningar för IVT E9
« Svar #25 skrivet: 17 november 2005, 23:21:13 »
Ok helt klart en lösning tackar. *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!