Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Nibe Fighter 1230. Hög utetemp samt STOR diff pÃ¥ kb  (läst 2474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla!

Jag har letat i forumet, men inte hittat det jag söker. Om det finns ett svar böjer jag mig fram o ber om ursäkt för min dåliga sökning. Men jag behöver lite tips som kan hjälpa mig till en varmare tillvaro.

Tyckte det var kallt i huset, och eftersom elementen var iskalla gick jag ned till min VP för att se om det var något fel.
Efter lite koll i manualen och tryckande på menyn ser jag att 1. utetempen står 36,6 grader samt 2. att köldbärare har en STOR diff. In 17,8, ut 89,2! Det måste vara fel!. I manualen står det att det kan diffa 2-5 grader.
Utetempen är helt åt skogen.När jag jämförde med termometern ute så visade den 8,1 grader.
Jag tänkte att tempgivaren ute, av någon konstig anledning gått sönder. Men den påverkar väl inte köldbärartempen?
I forumet här har jag läst att en del är oroliga för att det diffar 5-10 grader, därför blir jag lite orolig när det diffar 71,4 grader i min panna

Finns det någon som kan tänka sig ha en aning om vad felet kan vara? Givare, kretskort eller något annat väldigt svårt och dyrt?

Tacksam för svar.

Knipo

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
1) Utegivaren är trasig så därför tror pumpen att det är så varmt ute att den inte behöver värma huset. Det nåste du åtgärda för att få igång värmen.

2) KB-ut givaren är trasig så därför får du ett orimligt värde. KB-givarna används dock inte av värmepumpen, så det är inte lika akut att byta dom. Dock är det ju bra om dom funkar så att man kan få en uppfattning om hur bra VP'n funkar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad knipo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ringde Nibe imorse och förklarade problemet. De sade, precis som du purjo, att bägge givarna är trasiga. De skickar mig nya  kostnadsfritt, o det tackar jag för. Jag är dock förvÃ¥nad att bägge gick sönder samtidigt, eller i vart fall ganska nära inpÃ¥. Men det är kanske ett vanligt problem för Nibe eftersom de skickar ut nya givare utan att jag ens bett  om det.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
KB-givarna brukar gå sönder lite då och då, utegivaren brukar hålla bättre. Men, som du själv konstaterar, så verkar det inte som att Nibe är överraskade...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!