Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ansluta luft/vatten utedel  (läst 16280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M748

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ansluta luft/vatten utedel
« skrivet: 17 januari 2012, 18:20:13 »
Hej!

Jag undrar om man kan ansluta en luft/vatten utedel direkt till en acktank? Tänkte köra acktank 500L, vattenmantlad kamin och om det är möjligt en utdel. Om detta skulle gå, vad rekommenderas då (storlek, fabrikat)? Huset är 166kvm.
Någon som har erfarenhet eller kör någon liknande lösning?

/Micke

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2012, 19:04:04 »
visst kan du det.
ska du köra fast kondensering (fast temp) är Airwell ett av de bättre märkena (kräver kylkille eftersom växlaren sitter inne)
Annars kan du ta nästan vilket märke som helst... kolla här pÃ¥ forumet  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2012, 20:42:59 »
Du har några parallella trådar här. Sfinx och någon till som behandlar ämnet.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad M748

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2012, 11:00:37 »
Tack för Era svar.
Är rookie på allt vad värmepumpar heter, har läst lite och behöver tips och råd.
Har läst att man kan köra fast kondensering eller flytande, vilket är att rekommendera?
Pratade lvvp med en ganska kunnig person och han rekommenderade ecozon VPL 700, vad tror Ni?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2012, 11:12:43 »
Flytande kondensering är att föredra.
En värmepump har den egenskapen att verkningsgraden (COP) blir sämre ju högre temperatur den tvingas jobba med. Därför brukar man styra den så att den hela tiden jobbar med så låg temperatur som möjligt, dvs aktuell framledningstemperatur. Det är det man kallar för flytande kondensering.

Alternativet är att man laddar en tank till en förutbestämd temperatur och shuntar ut vatten därifrån till värmesystemet - Fast kondensering.

Fördelen med flytande kondensering är med andra ord bättre COP. Nackdelen är att det krävs ett lite mer avancerat styrsystem och att man måste lösa varmvattenproduktionen på nåt smart sätt eftersom temperaturen i princip alltid är lägre än önskad VV-temp.

Fördelen med fast kondensering är att det är enkelt och att man kan använda den VP-värmda tanken även för VV-produktion.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad M748

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2012, 21:41:16 »
Tack purjo!
Precis vad jag behövde, en bra förklaring.

Kanon med kompetens som finns här!

Ingen som kör ett liknande system som jag har tänkt som kan ge lite tips på pump? En bra kombination på tank och pump?
Vad skall man tänka på när det är dax att köpa ack-tanken? Vill ha solslinga för att kunna ansluta solfångare, men annars?

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2012, 22:01:23 »
Jag kör humanflytande kondensering på en pump med fast kondensering. Dvs jag kollar på YR:s kommande 5-dagars prognos för vädret och ställer in pumpen så att tanken ligger strax över max framledning till radiatorerna... Torde funka rätt bra rent COP-mässigt. Inte mycket som kan strula i det styret...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad lusse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Har Julas Anslut L/V pump 6200
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2012, 01:25:35 »
hej, jag kör fast kondensering med Julas Anslut 6200 L/V pump mot 600L tank. Fungerar mycket bra ner till ca: -10grader. jag bor på södra delarna av östkusten och har ganska milt klimat. vid kallare väder så eldar jag en rejäl brasa i pannan så håller pumpen värmen i tanken en hel dag. jag försöker hålla en inomhus tempratur på runt 22 grader. brukar dippa ner till 20 grader vid -10 och då har jag ett hus från 1958 med usel isolering i väggarna.

Pumpen jag har är något i underkant för mitt hus men fyller mitt behov då jag även har möjlighet att
elda i vedpannan. pumpen har betalat sig nästa år :)

Titta in i Energicentra tråden då den pumpen är i princip samma som Julas..
Hus: boyta 90m2 biyta m garage 75m2.  Julas Anslut L/V 6200 mot ackumulatortank 600L och vedeldad Euronom panna. 9kw elpatron finns men nyttjas sällan.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2012, 01:56:19 »
Sfinx har paket med tank och luft vatten pump, skall se om jag hittar en länk:
http://www.sfinx.se/?category_id=6

Nu vet jag inte vad du har för storlek på hus men, men jag har en gammal Hallandslänga och golvvärme, lite dåligt issolerat neråt så jag behöver 11 Kw. Sommarstuga men använder den även vinterstid, har även en vattenmantlad kamin som är kopplad till tanken. Det tar ju lite tid att värma upp den då men hyffsad värme när man kommer och 2 brasor så är det varmt och skönt inne.
Han har även en mycket bra styrenhet med SMS styrning, så du skickar bara ett SMS med "Hemma" någon dag innan du åker dit (http://www.ouman.fi/sv/eh-800_se/) Sedan styr den innomhustemperaturen väldigt bra när man väl är där. Den har även en minimi temperatur och sköter sig själv ifall man är borta och har satt den på "borta" läge.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad M748

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2012, 22:25:11 »
Om man kör fast kondensering, vilka märken rekommenderas??

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2012, 22:42:38 »
Titta på www.Sfinx.se luft vatten VP. Humana priser om du är lite händig, annars får du ta in en rörkrökare och en elektriker.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2012, 23:00:54 »
Vad skall man tänka på när det är dax att köpa ack-tanken? Vill ha solslinga för att kunna ansluta solfångare, men annars?

Solfångare och luft/vatten är oftast en dålig kombination eftersom dom konkurrerar med varandra istället för att komplettera, dvs båda funkar som bäst när det är varmt ute och som sämst eller inte alls på vintern när det är riktigt kallt. Solvärme funkar bra ihop med bergvärme, och med vedeldning/pellets.

Om du har luft/vatten så behöver du nåt som kompletterar när det är riktigt kallt, dvs antingen elpatroner, vedeldning eller pellets. Fast det är ju ganska dyrt att installera ved- eller pelletspanna så i praktiken är det nog bara bara elpatron som funkar som tillskott till rimlig kostnad.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2012, 23:24:37 »
Kör fullt flytande kondensering med just nu fullt öppen shunt.

Senare när behovet finns kommer jag att köra VP flytande med Danfoss shuntstyrning som ser till att  solfÃ¥ngarna inte kan putta ut för mycket pÃ¥ radiatorkretsen.

Jag har Bosch pump sedan vet jag att en del som kör med pumpar från Sfinx samt några med Nibe 2025.
Vilket märke du tar är i mina ögon inte så noga bara pumpen passar till huset/förbrukningen.
Fast kondensering är smidigt men man förlorar en hel del på det så flytande är att föredra och handen på hjärtat det är inte så roligt att elda när VP klarar värma huset själv.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2012, 08:27:33 »
Solfångare och luft/vatten är oftast en dålig kombination eftersom dom konkurrerar med varandra istället för att komplettera, dvs båda funkar som bäst när det är varmt ute och som sämst eller inte alls på vintern när det är riktigt kallt. Solvärme funkar bra ihop med bergvärme, och med vedeldning/pellets.

Om du har luft/vatten så behöver du nåt som kompletterar när det är riktigt kallt, dvs antingen elpatroner, vedeldning eller pellets. Fast det är ju ganska dyrt att installera ved- eller pelletspanna så i praktiken är det nog bara bara elpatron som funkar som tillskott till rimlig kostnad.

Här är jag inte riktigt med. Investerar man en förmögenhet i ett borrhål så har jag svårt att se nyttan med solvärme. Detta blir väldans tårta på tårta.
Jag har sedan tidigare en vedanläggning och solvärme. Solvärmen installerades för att slippa elda april till september. Nu börjar jag bli lite lat och insåg att jag inte har lust att elda oktober till mars. Jag kompletterade då anläggningen med en billig rätt kraftig luft/vatten från Sfinx. Denna pump fixar egentligen min värme och varmvatten 360 av 365 dagar per år. Om jag sedan lägger en 1000-lapp på el eller tänder upp pannan de 5 kallaste dagarna är för mig rätt egalt. Däremot tycker jag att det är riktigt skönt att inte behöva ha en väsande värmepump på i trädgården under maj-september. Min värmepump har jag köpt och installerat för 30-35 KKr. Jämfört att köra på ren el har jag en pay-off på ca 1,5 år på den investeringen. Dessutom går det jämnt upp att köra pumpen jämfört att köpa 3-metersved utan kvitto av någon skogsägare med rymligt samvete...

Kika på sfinxpaketen som nämns ovan - riktigt prisvärt.
 

« Senast ändrad: 02 mars 2012, 08:29:22 av maos66 »
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ansluta luft/vatten utedel
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2012, 08:40:52 »
Ja, har man redan solvärme så skall den självklart användas. Dock är även jag tveksam till det ekonomiska i att köpa en dyrare tank och solpaneler som komplement till en värmepump - Särskilt en luftvärmepump som går så billigt på sommaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!