Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…terladdning av bergvärme  (läst 26669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Återladdning av bergvärme
« skrivet: 11 januari 2011, 21:26:27 »
Mycket intressant det du skrev om Roland.
citat:
Skall Ã¥terladdning kunna energimässigt gÃ¥ med vinst (räknat pÃ¥ köpt elenergi) är det nÃ¥gon typ av solfÃ¥ngare som krävs. En solfÃ¥ngare som med hög verkningsgrad kan ge en utgÃ¥ende köldbärartemperatur pÃ¥ 30-35  grader, sÃ¥ mycket högre temperatur behövs inte. DÃ¥ bör det vara möjligt att med en cirkulationspump som drar 30 W att tillföra ett borrhÃ¥l pÃ¥ 120 aktiva meter 10 kW med ett deltaT pÃ¥ 8 grader. Köldbärartemperaturen till borrhÃ¥let skulle behöva vara lite över 30 grader. Accepterar man temperaturer upp till 50 grader kan man tillföra uppemot 20 kW. Högre bör man nog inte gÃ¥. Här i närheten ligger ett omrÃ¥de, Anneberg, där solvärme lagras i berget till vintern. Bland det första man fick göra var att byta ut alla slangar i borrhÃ¥len. Man hade använt standard köldbärarslangar som inte tÃ¥lde värmen. Temperaturen pÃ¥ det solvärmda vattnet kunde bli upp till 70 grader.

slut citat

Flyttar till rätt trÃ¥d. Har en känsla av att mÃ¥nga mer än jag skulle vilja veta mer om Anneberg. Finns det nÃ¥gon info om det projektet? Ekonomi, funktion och verkan? PÃ¥verkar det utemiljön nÃ¥got? Hur mycket av energin som laddats fÃ¥r de tillbaka? Jag ha visserligen inget borrhÃ¥l nu, men skall vi fortsatt ha dessa vintrar samtidigt som el-priset skjuter i höjden blir det kanske nödvändigt att införskaffa ett. Stora flvp till ett litet hus som mitt är ju ingen lyckad lösning. Oavsett är tekniken bergvp och Ã¥terladdning  intressant.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2011, 22:03:12 »
Hittade följande sida: http://www.anneberg.org/generell-information/sol-och-bergvaermesystemet
MÃ¥ste vara den du menar, eller?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2011, 15:36:55 »
En privatperson har kanske ett eller ett par borrhål och detta kan inte jämföras med hur
stora anläggningar med 100 borrhål fungerar.

Principerna för lagring i enstaka borrhål är att ju bättre energibrunn vi har, desto sämre
energilager blir det. Ena extremfallet är när vi har vatten strömmande förbi borrhålet som alltid
ger KBin med samma temp. som orört berg. I ett sådant fall försvinner all eventuell energi som vi
för ner i berget och vi får alltså ingen lagring alls...

Andra extremfallet är när vi träffar på berget väldigt långt ner, och/eller om bergarten har dålig
värmeledningsförmåga och vi har heller inga vattenströmmar förbi borrhålet.. Vi får då en dålig
energibrunn som snabbt förlorar temperatur vid energiuttag och som återhämtar sig långsamt.
En sådan brunn kan då bli ett ganska bra energilager och det lönar sig definitivt att återladda
hålet med hjälp av solen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2011, 17:00:41 »
Jag har provat med återladdning av borrhål och jag kunde inte mäta någon skillnad i temperatur på borrhålet när värmesäsongen började
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2011, 19:10:16 »
Jag har provat med återladdning av borrhål och jag kunde inte mäta någon skillnad i temperatur på borrhålet när värmesäsongen började

Hur gjordes återladdningen och ungefär hur många kWh fick borrhålet i sig?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2011, 19:42:57 »
Återladdningen gjordes med två st. bafflar a 2 kW. nominell effekt. När utetemperaturen gick över 15 gr. startade pumpen och värmde hålet. Tyvärr tänkte jag inte på timräknare på pumpen. Dessutom är ju verklig effekt svår att bedöma, men temp.skillnaden upp och ner i hålet var i närheten av värmepumpens uttag. Så jag kände mig väldig nöjd den sommaren, men eftersom jag inte kunde se någon skillnad på brunnstemperaturen gjorde jag inte om försöket. Jag bor ganska högt och i sluttande terräng, så det känns rimligt att jag har rörligt grundvatten. Speciellt med tanke på jag tar ut över 60 W/m borrhål, och behöver tillskott från -2. Så borrhålet är hårt belastat. I år blev det minusgrader upp redan i dec. Men sedan sjunker det inte mer. -1 upp och -3 ner
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2011, 10:48:53 »
@Plutus: Om ditt borrhål når sin lägsta temperatur redan i december, så tycker jag det verkar
som om du har en "bra" energibrunn (om än hårt belastad). Ny energi kommer alltså genom berget
i den takt du tar upp, hela vintern igenom. Detta innebär förstås att all energi som medvetet stoppas
ner i borrhålet på sommaren, försvinner lika kvickt bort från hålet. Ditt försök med återladdning fick
precis förväntat resultat....

Laddning av enstaka borrhål är bara meningsfullt om det inte återhämtar sig själv inför varje ny
säsong. I riktigt dåliga energibrunnar skulle man t.o.m. kunna tänka sig att ladda upp till en nivå som
ligger rejält över den i orört berg.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2011, 16:12:33 »
Det var min slutsats också, återladdning kräver ett berg med lite grundvattenrörelser.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2011, 17:02:16 »
Då är nästa fundering om det finns nån standard för att mäta borrhålets energiavgivnings/upptagningsförmåga
eller om det bara kan bli grova uppskattningar
s k 'gissning'
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2011, 17:57:35 »
Det finns mätmetoder fast det är inget man gör själv.

http://www.automatech.se/TRT%20rapport.pdf
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2011, 16:46:38 »
Man kör VP en säsong och observerar... Om brunnen orkar stå emot ett rejält energiuttag
utan att ramla ner mot 0-strecket, så har du tecken på en bra brunn. Om den så återhämtar
sig snabbt på sommaren till temperaturer upp mot de som finns i orört berg på orten där man bor,
så har man ytterligare ett tecken på att brunnen är bra. Samtidigt så kan man säga att energilagring
i en sådan brunn är helt bortkastad. Man kan bara räkna med att komma upp i samma temp.
som orört berg i alla fall.

Omvänt gäller för en brunn som viker sig direkt vid lite större energiuttag och faller ner till nollan.
Här börjar vattnet i borrhålet och i omgivande berg att frysa till is. Tempen ligger i och för sig länge
stilla vid fryspunkten, men när allt vatten är fruset fortsätter temperatursänkningen. En sådan brunn
återhämtar sig bara väldigt långsamt på sommaren från sitt bottenfrusna tillstånd. Detta är ett exempel
på en urusel energibrunn men samtidigt en bra kandidat att ladda med överskottenergi från t.ex. solen.
För det första måste vi ju tina isen inför nästa säsong och vi kan dessutom vara säkra på att energin
vi stoppar ner i hålet inte kommer att försvinna. I detta fall kan vi börja värmesäsongen med temperaturer
i berget som ligger betydligt över orört berg. Runt hålet finns då en "hög" av energi istället för en stor "grop"
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2011, 19:42:20 »
Om den så återhämtar
sig snabbt på sommaren till temperaturer upp mot de som finns i orört berg på orten där man bor,
så har man ytterligare ett tecken på att brunnen är bra.


Alla borrhål, bra eller dåliga återhämtar sig till ca 95 % under sommaren förutsatt att man inte värmer någon pool.

Citera
Omvänt gäller för en brunn som viker sig direkt vid lite större energiuttag och faller ner till nollan. Här börjar vattnet i borrhålet och i omgivande berg att frysa till is. Tempen ligger i och för sig länge stilla vid fryspunkten, men när allt vatten är fruset fortsätter temperatursänkningen. En sådan brunn återhämtar sig bara väldigt långsamt på sommaren från sitt bottenfrusna tillstånd. Detta är ett exempel på en urusel energibrunn men samtidigt en bra kandidat att ladda med överskottenergi från t.ex. solen.

Skulle min brunn bli bottenfrusen skulle smältning av isen kräva ca 15 kWh. Det är 1/1000 av årliga värmeuttaget och kommer inte att märkas. Den återhämtar sig lika snabbt räknat som % återhämtad temperatursänkning som vilken brunn som helst. Den är inte heller bra att lagra värme i. När väl isen är tinad, vilket går på några timmar fram på vårkanten när pumpen börjar gå på deltid, läcker värmen ut i berget lika bra som vid ett icke fruset borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2011, 20:05:47 »
@Roland: Blir det inte 150 kWh för att tina isen i ditt borrhål?

Principen är i alla fall att berget har lika lätt/svårt att föra energi både bort från hålet
och till detsamma.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2011, 03:45:14 »
LÃ¥ter som gissningslek i mina öron  ;)
försöka förespå hur utfallet ska bli

nästa fundring blir då
finns det någon enda villaägare som framgångsrikt har återladdat sitt borrhål?
som dessutom kan bevisa det med några grafer
tror aldrig jag läst om någon som gjort detta

man skulle vilja se riktigt höga temperaturer i hålet
som sedan dröjer sig kvar när energin börjar flöda åt andra hållet

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2011, 09:31:34 »
Ca 70 blev det, måste ha använt radien i stället för diametern vid beräkning av ytan, vilket betyder att det tar ca ett dygn att smälta isen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #16 skrivet: 19 januari 2011, 19:31:50 »

Principen är i alla fall att berget har lika lätt/svårt att föra energi både bort från hålet
och till detsamma.

Nja, så är det inte. Återladdad energi stannar i närheten av borrcentrum.
Grundvattenströmning genom borran är ytterst ovanligt, varför diskussion om detta är onödig.



Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #17 skrivet: 19 januari 2011, 20:50:09 »
Jag vill alldeles bestämt hävda att energi transporteras lika bra bort från ett
varmt borrhål som till ett kallt.... Det är ju precis den effekten som gör att det
oftast inte är någon bra idé att försöka långtidslagra energi i enstaka borrhål!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #18 skrivet: 19 januari 2011, 21:31:18 »

Jag vill alldeles bestämt hävda att energi transporteras lika bra bort från ett
varmt borrhål som till ett kallt.... Det är ju precis den effekten som gör att det
oftast inte är någon bra idé att försöka långtidslagra energi i enstaka borrhål!

LÃ¥ngtidslagra?
Pratade vi inte om återladdning?
Vem har ett varmt borrhål?

Att värmen transporteras i berget med samma effekt oberoende på färdriktning, är nog alla överens om.
Men att återladdningen skulle hoppa över det kalla området runt borrcentrum är nytt för mig.

När du har hämtad energi från berget i 10 år, så är säkerligen utjämningområdet i en radie om 10-15 meter d.v.s. energin i området är mindre i förhållande med omkringliggande berg.

Vilken är din förklaring till att tillförd värmeenergi är meningslös.

Pratar vi om återladdad energi i större mängd än hämtad mängd.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2011, 10:24:28 »
LÃ¥ngtidslagra?
Pratade vi inte om återladdning?

För mig är det rätt klart att tråden handlar om möjligheten att tillföra värme till ett borrhål sommartid och kunna nyttiggöra den vintertid? Plutus redogörelse för sina försök handlar om det. Anneberg har nämnts flera gånger.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #20 skrivet: 20 januari 2011, 11:35:58 »
Forskning och erfarenhet visar att ett bra borrhål återhämtar sig alldeles utmärkt av sig själv
om det får vara ifred lite under sommarhalvåret. Underdimensionerade system kan
däremot dra nytta av lite hjälp, t.ex. från solen.

Eftersom de överskott av energi som man har oftast uppstår fram på sommaren,
så har man inget för att "hjälpa" ett bra borrhål, eftersom det regenererar sig själv.

Man kan däremot med gott samvete överdimensionera sin solfångaranläggning.
Tillfälliga energiöverskott som andra får nödspola ut som hetvatten i avloppet, skulle vi
då kunna dumpa mot berget. Se dock upp med vilka temperaturer köldbärarslangen tål
och att expansionskärlet kanske inte räcker till om temperaturen höjs över normal temp. i berget.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #21 skrivet: 20 januari 2011, 12:26:22 »
Forskning och erfarenhet visar att ett bra borrhål återhämtar sig alldeles utmärkt av sig själv
om det får vara ifred lite under sommarhalvåret. Underdimensionerade system kan
däremot dra nytta av lite hjälp, t.ex. från solen.

Eftersom de överskott av energi som man har oftast uppstår fram på sommaren,
så har man inget för att "hjälpa" ett bra borrhål, eftersom det regenererar sig själv.

Man kan däremot med gott samvete överdimensionera sin solfångaranläggning.
Tillfälliga energiöverskott som andra får nödspola ut som hetvatten i avloppet, skulle vi
då kunna dumpa mot berget. Se dock upp med vilka temperaturer köldbärarslangen tål
och att expansionskärlet kanske inte räcker till om temperaturen höjs över normal temp. i berget.




Tror du har missuppfattat fenomenet geoenergi.

Är det ditt projekt "långtidslagring av solenergi i ett stenlager under garaget", som är underlag för dina påståenden?

Geoenergilagret återladdar sig inte till 100% de första 50-100 åren, om man inte aktivt återför energi. Det är först när utjämningsområdet blir så stort, att geotermisk energi från jordens inre kommer i fas med uttaget.....som då ger ett nollnettouttag utan aktiv återladdning. Med det vill jag inte påstå att det endast är geotermisk energi som återladdar lagret.

Naturligtvis så kommer vår komfortkyla från geoenergilagret att återladda, som i sin tur återförs till värmepumpen vintertid. Finns inget som kan motsäga det påståendet. Kom ihåg att enstaka energilager, inte är aktuell i diskussionen. Det finns även artesiska brunnar som inte har behov av aktiv återladdning, varför även dessa inte bör hållas utanför.

Det finns bilder och pdf-filer i massor, som har presenterats här på forat vid tidigare diskussioner. Alla talar för att brunnarna tappar energi med åren. Det finns långtidsmätningar från t.ex. Schweiz och annan fakta på SVEP. Kontakter har även tagits med SGU vid tidigare diskussioner t.ex. om grundvattenströmningar.

Vilken forskning hänvisar du till?

Bifogar en bild som visar borrans temperaturer och påverkan i avstånd från borrcentrum.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #22 skrivet: 20 januari 2011, 12:47:16 »
Det MÅSTE normalt vara lägre temperatur runt en energibrunn annars går ju ingen
energitransport åt det hållet. En bra energibrunn "tappar" alltså inte energi, däremot
så sänks temperaturen något i ett område runt borrhålet. Förväxla inte begreppen
energi och temperatur. De är inte direkt utbytbara mot varandra....

Läs t.ex. här: http://www.byfy.lth.se/publikationer/1000pdf/TVBH-1018EK.pdf
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #23 skrivet: 20 januari 2011, 13:11:13 »
Jag måste få kommentera den där bilden:
Den måste komma från en väldigt underdimensionerad borra, för jag har efter 6 år inte märkt av nån sänkning av temperaturen i borran hos mig.
Jag hade +7 ºC in då den startades och varje sommar (runt midsommar) sen dess så kommer KB-in upp i 7 ºC.
Sen har jag även frikyla men den brukar jag inte starta upp förren efter midsommar så bidraget från den tror jag är rätt litet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #24 skrivet: 20 januari 2011, 13:48:35 »
Jag hade 7,2 grader 2002 när pumpen togs i drift. I höstas innan vi satte pÃ¥ värmen visade samma givare 6,9 grader. Nu vet jag inte om givarna Ã¥ldras men nÃ¥gon större sänkning handlar det inte om. Tyvärr stÃ¥r det inte i artikeln diagrammet är hämtat frÃ¥n vad det är för effektuttag. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #25 skrivet: 20 januari 2011, 14:09:54 »

Förväxla inte begreppen energi och temperatur. De är inte direkt utbytbara mot varandra....

Jaha....så fjärrvärmen betalas med någon godtycklig formel....eller vadå?

Det jag har lärt mig är flöde/massa x temperaturskillnad x effektiv värmekapacitet = rätt mängd energi.

Gäller inte det även vid geoenergi?



Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #26 skrivet: 20 januari 2011, 14:21:57 »

Jag hade 7,2 grader 2002 när pumpen togs i drift. I höstas innan vi satte pÃ¥ värmen visade samma givare 6,9 grader. Nu vet jag inte om givarna Ã¥ldras men nÃ¥gon större sänkning handlar det inte om. Tyvärr stÃ¥r det inte i artikeln diagrammet är hämtat frÃ¥n vad det är för effektuttag. 

Oavsett vilka temperaturer vi kan mäta oss till på sommaren, så kvarstår faktum att energilagrets lagrade mängd energi minskar med tiden. Den återladdas inte 100% med sol, regn, geotermiskt eller vad det nu kan vara.

Det i sin tur ger sjunkande temperaturer, speciellt om det finns grannar som begränsar upptagningsområdet d.v.s. grannarna orsakar termisk influens.

Den bifogade bilden tror jag kommer från SVEP, men är osäker. Den har datum 2007 på min hårddisk, och är förmodligen ett resultat från någon tidigare diskussion.





Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #27 skrivet: 20 januari 2011, 14:45:25 »

Jag måste få kommentera den där bilden:
Den måste komma från en väldigt underdimensionerad borra, för jag har efter 6 år inte märkt av nån sänkning av temperaturen i borran hos mig.
Jag hade +7 ºC in då den startades och varje sommar (runt midsommar) sen dess så kommer KB-in upp i 7 ºC.
Sen har jag även frikyla men den brukar jag inte starta upp förren efter midsommar så bidraget från den tror jag är rätt litet.


Nu har jag hittat i ett dokument med samma bild. Det dokumentet är skapad av en professor som är känd som kunnig inom området geoenergi.
Under den bilden står det "vid normallast för småhus".

Om man tittar på bilden så visar den att tempen sjunker ~0,5° under 10 år. Det är också något jag har sett beskrivas här på forumet, utan att det orsakade någon misstänksamhet. Kanske skribenten hade högre trovärdighet den gången.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #28 skrivet: 20 januari 2011, 14:49:53 »

Den bifogade bilden tror jag kommer från SVEP, men är osäker. Den har datum 2007 på min hårddisk, och är förmodligen ett resultat från någon tidigare diskussion.

Har en utskrift av artikeln som är daterad november 2001 och den var förmodligen inte rykande färsk dÃ¥. PÃ¥ den tiden brukade man räkna med högre effektuttag än idag. Kommer ihÃ¥g att de offerter jag fick räknade med -2 pÃ¥ ingÃ¥ende köldbärare. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #29 skrivet: 20 januari 2011, 15:16:23 »
@Lexus: En bra energibrunn handrar inte om att hämta upp energi ur ett begränsat "lager",
det handlar istället om en energibalans i berget där den kalla brunnen orsakar en energitransport
genom berget. Bara inte brunnarna ligger för tätt och uttaget av energi är för högt så kan du fortsätta
ösa upp energi hur länge som helst.

Temperatursänkningen är som sagt nödvändig eftersom det är precis den som styr riktningen
av transporten i berget.

Det allra bästa är förstås att inbilla grannarna att de skall ladda sina brunnar med solenergi
och själv lÃ¥ta bli  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #30 skrivet: 20 januari 2011, 15:17:18 »

Förväxla inte begreppen energi och temperatur. De är inte direkt utbytbara mot varandra....

Jaha....så fjärrvärmen betalas med någon godtycklig formel....eller vadå?

Det jag har lärt mig är flöde/massa x temperaturskillnad x effektiv värmekapacitet = rätt mängd energi.

Gäller inte det även vid geoenergi?




DÃ¥ har du kanske lärt dig fel?  b00k

Brukar man inte räkna:
flöde x densitet x specifik värmekapacitet x delta T =momentan effekt

Jag såg någon tråd om att det var dags att börja använda rätt benämningar på saker och ting så att vi inte pratar om helt olika saker och blir osams pga det.

/Raptor

« Senast ändrad: 20 januari 2011, 15:23:24 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #31 skrivet: 20 januari 2011, 18:32:34 »

Förväxla inte begreppen energi och temperatur. De är inte direkt utbytbara mot varandra....

Jaha....så fjärrvärmen betalas med någon godtycklig formel....eller vadå?

Det jag har lärt mig är flöde/massa x temperaturskillnad x effektiv värmekapacitet = rätt mängd energi.

Gäller inte det även vid geoenergi?



DÃ¥ har du kanske lärt dig fel?  b00k

Brukar man inte räkna:
flöde x densitet x specifik värmekapacitet x delta T =momentan effekt

Jag såg någon tråd om att det var dags att börja använda rätt benämningar på saker och ting så att vi inte pratar om helt olika saker och blir osams pga det.

/Raptor




Rätt av dig...specifik ska det vara och inget annat. Det blev någon blandning mellan specifikt värmekapacitet och effektivt värmevärde.

Men det var energi vi pratade om, och jag kan aldrig tro att forumets gäster och medlemmer får bättre uppfattning om geoenergi då resultatet presenteras med momentan effekt.
Speciellt då solen går i moln på Sobris paneler.

Nu gick det inte helt och hållet att räkna med din formel, då det även ingår berg i energimängden. I alla fall inte innan Sobris har hettat upp graniten till flytande form.




Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #32 skrivet: 20 januari 2011, 19:24:38 »

Förväxla inte begreppen energi och temperatur. De är inte direkt utbytbara mot varandra....

Jaha....så fjärrvärmen betalas med någon godtycklig formel....eller vadå?

Det jag har lärt mig är flöde/massa x temperaturskillnad x effektiv värmekapacitet = rätt mängd energi.

Gäller inte det även vid geoenergi?



DÃ¥ har du kanske lärt dig fel?  b00k

Brukar man inte räkna:
flöde x densitet x specifik värmekapacitet x delta T =momentan effekt

Jag såg någon tråd om att det var dags att börja använda rätt benämningar på saker och ting så att vi inte pratar om helt olika saker och blir osams pga det.

/Raptor




Rätt av dig...specifik ska det vara och inget annat. Det blev någon blandning mellan specifikt värmekapacitet och effektivt värmevärde.

Men det var energi vi pratade om, och jag kan aldrig tro att forumets gäster och medlemmer får bättre uppfattning om geoenergi då resultatet presenteras med momentan effekt.
Speciellt då solen går i moln på Sobris paneler.

Nu gick det inte helt och hållet att räkna med din formel, då det även ingår berg i energimängden. I alla fall inte innan Sobris har hettat upp graniten till flytande form.





Nej, det var inte meningen som något räkneexempel för geolager eller lagring av energi. Jag ville bara påpeka att den formeln som du skrev och som jag, kanske lite petigt, la mig i ger den momentana effekten. Inte energi. Då måste vi lägga till en tidsenhet.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #33 skrivet: 20 januari 2011, 19:38:06 »

lite petigt?

Nog var det lite mer än lite.


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #34 skrivet: 20 januari 2011, 19:57:51 »

lite petigt?

Nog var det lite mer än lite.


Å andra sidan var det inte många rätt i din formel så den tålde nog att ifrågasättas.
Citera
flöde/massa x temperaturskillnad x effektiv värmekapacitet = rätt mängd energi.

Bra formel som alltid ger "rätt mängd energi"  Thumbsup  ;)

Vad jag har erfarit kan du också vara väldigt petig.
Hur som helst, rätt ska vara rätt och vi som kan lite mer om ämnet än den genomsnittliga befolkningen ska föregå med gott exempel både vad gäller storheter, enheter och formler.

/Raptor

 
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #35 skrivet: 20 januari 2011, 20:34:27 »
Om man tittar på bilden så visar den att tempen sjunker ~0,5° under 10 år.

På 20 m avstånd ja, på 1 m avstånd från borran är det ca 1 ºC sänkning på 3 år (sommartid).
Jag kommer inte ihåg att jag sett bilden här förut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #36 skrivet: 20 januari 2011, 21:10:25 »
Om man tittar på bilden så visar den att tempen sjunker ~0,5° under 10 år.

På 20 m avstånd ja, på 1 m avstånd från borran är det ca 1 ºC sänkning på 3 år (sommartid).
Jag kommer inte ihåg att jag sett bilden här förut.
'



Det beror väl på när man börjar titta. Anser du att det ska jämföras med ostört berg, så är det säkert som du säger.

Då blir man lite fundersam på dina uppgifter d.v.s. din borra återgår varje sommar till den temp som borran hade dag 1. Det i sin tur är 2° över årsmedeltemp i Sundsvall.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #37 skrivet: 20 januari 2011, 21:26:04 »
Det blir varmare med djupet så temperaturen på cirkulerande köldbärare är högre än årsmedeltemperaturen. Norrut där det är isolerande snö på marken större delen av vintern är dessutom genomsnittliga marktemperaturen högre än luftens årsmedeltemperatur.

Sen tillkommer felvisning hos givarna. Frågan är om den är konstant eller om givarna åldras på något sätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #38 skrivet: 20 januari 2011, 21:39:02 »
Det blir varmare med djupet så temperaturen på cirkulerande köldbärare är högre än årsmedeltemperaturen. Norrut där det är isolerande snö på marken större delen av vintern är dessutom genomsnittliga marktemperaturen högre än luftens årsmedeltemperatur.

Sen tillkommer felvisning hos givarna. Frågan är om den är konstant eller om givarna åldras på något sätt.


Nu är Sundsvall mitt i Sverige, och tveksamt om snön kan bidra till så mycket högre temperatur i berget.

I Luleå vet jag att det gör nån grad....men Sundsvall....hmm. Tittade faktiskt på borrdjupet hos Calle innan jag skrev inlägget, för att nu gäller det tydligen att vara riktigt påläst.

Att borrtemp återgår till ursprung vid midsommar trots varmvattenladdningar, är grymt bra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #39 skrivet: 20 januari 2011, 21:52:19 »
Båda KB-givarna visar lika om jag kör brinepumpen utan att kompressorn går så jag litar på att de visar OK.
Jag har en tilltagen borra för min VP, men nu i vinter har KB-in gått ner mot noll en längre tid (vid jul).
Men nu har KB-in stigit till 1-2 plusgrader igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #40 skrivet: 21 januari 2011, 11:12:17 »
Carl N:s brunn är ju ett strålande exempel på en "bra" brunn. Så fort uttaget minskar
lite så börjar den återhämta sig. Det är dessutom ett strålande exempel på att det INTE
handlar om att tömma ett energilager, utan att det istället rör sig om en energibalans
mellan det kalla borrhålet och det omgivande berget.

I ett extremt dåligt borrhål skulle man kunna beskriva det som att man tömmer ett lager
av energi. Detta visar sig då i ständigt sjunkande temperaturer år för år och en nästan
obefintlig återhämtning. I själva verket är det även här frågan om en energibalans, men
materialet i marken har så dålig förmåga att leda värme att vår uttag hela tiden sänker
temperaturen. Ett sådant borrhål skulle även i viss mån kunna hålla kvar nerladdad
energi....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #41 skrivet: 21 januari 2011, 11:47:49 »
 Det är knappt sÃ¥ man vÃ¥gar sig in i den här trÃ¥den med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran pÃ¥ säg 50m djup.Tidsstyr sÃ¥ den gÃ¥r 30min var 12:e timme.DÃ¥ kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte nÃ¥gon (alla) sÃ¥?
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #42 skrivet: 21 januari 2011, 12:28:31 »

Det är knappt så man vågar sig in i den här tråden med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran på säg 50m djup.Tidsstyr så den går 30min var 12:e timme.Då kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte någon (alla) så?



Du hämtar hem ca: 6 kW om temphöjningen är 5° d.v.s. energin som pumpen förbrukar äter upp nästan hela vinsten från den ökade verkningsgraden från kompressorn.
Det finns grundvattenvärmepumpar t.ex. en anläggning med 2 borror där den ena borran har en dränkpump som pumpar upp vatten till värmepumpen, och den andra borran dumpar det förbrukade vattnet. Eftersom vattnet måste värmeväxlas mot spritlösning så behöver värmepumpen även en brinepump. Det i sin tur ger hög förbrukning för vatten/brineflödet.

Att blanda kollektorslangar med dränkpumpar rekommenderas inte på grund av att pumpen vrids vid startögonblicket.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #43 skrivet: 21 januari 2011, 12:31:05 »

skulle även i viss mån kunna hålla kvar nerladdad energi....

Vart tar den energi vägen som skickas ner men inte kan återanvändas?




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #44 skrivet: 21 januari 2011, 12:42:34 »
Det är knappt så man vågar sig in i den här tråden med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran på säg 50m djup.Tidsstyr så den går 30min var 12:e timme.Då kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte någon (alla) så?

Det var ju nån forskare som presenterade en liknande lösning för ett halvår sen eller så. Skillnaden var att man skulle pumpa ner luft till botten på hålet som i sin tur drog med sig vattnet på vägen upp så att det blev cirkulation.
Nån som har hört nåt mer om det projektet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #45 skrivet: 21 januari 2011, 12:43:56 »
Båda KB-givarna visar lika om jag kör brinepumpen utan att kompressorn går så jag litar på att de visar OK.
Jag har en tilltagen borra för min VP, men nu i vinter har KB-in gått ner mot noll en längre tid (vid jul).
Men nu har KB-in stigit till 1-2 plusgrader igen.

Har du en aktiv FLM i huset?

Har du någon som pumpar stora mängder vatten ur egen brunn i närheten?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #46 skrivet: 21 januari 2011, 15:54:34 »
Carl N:s brunn är ju ett strålande exempel på en "bra" brunn. Så fort uttaget minskar
lite så börjar den återhämta sig. Det är dessutom ett strålande exempel på att det INTE
handlar om att tömma ett energilager, utan att det istället rör sig om en energibalans
mellan det kalla borrhålet och det omgivande berget.

Som jag skrev tidigare: Alla brunnar återhämtar sig oavsett om de är bra eller dåliga. Den enda skillnaden är att när bergets värmeledningsförmåga är låg blir temperaturvariationerna för samma effektuttag per meter större. Det går inte bättre att lagra värme i ett dåligt borrhål. Vill man lagra ett visst antal kWh blir det större temperaturökning jämfört med ett bra hål och det kompenserar för den sämre värmeledningsförmågan så resultatet blir detsamma.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #47 skrivet: 21 januari 2011, 18:04:01 »
Båda KB-givarna visar lika om jag kör brinepumpen utan att kompressorn går så jag litar på att de visar OK.
Jag har en tilltagen borra för min VP, men nu i vinter har KB-in gått ner mot noll en längre tid (vid jul).
Men nu har KB-in stigit till 1-2 plusgrader igen.

Har du en aktiv FLM i huset?

Har du någon som pumpar stora mängder vatten ur egen brunn i närheten?

Nej men jag bor i en sluttning, det är väl enda stället där man kan tänka sig att grundvattnet faktiskt rör sig en smula.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #48 skrivet: 21 januari 2011, 22:34:04 »

Det är knappt så man vågar sig in i den här tråden med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran på säg 50m djup.Tidsstyr så den går 30min var 12:e timme.Då kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte någon (alla) så?



Du hämtar hem ca: 6 kW om temphöjningen är 5° d.v.s. energin som pumpen förbrukar äter upp nästan hela vinsten från den ökade verkningsgraden från kompressorn.
Det finns grundvattenvärmepumpar t.ex. en anläggning med 2 borror där den ena borran har en dränkpump som pumpar upp vatten till värmepumpen, och den andra borran dumpar det förbrukade vattnet. Eftersom vattnet måste värmeväxlas mot spritlösning så behöver värmepumpen även en brinepump. Det i sin tur ger hög förbrukning för vatten/brineflödet.

Att blanda kollektorslangar med dränkpumpar rekommenderas inte på grund av att pumpen vrids vid startögonblicket.


Ok,säg att borran tillförs 5,25 kWh för varje 30min körning.Dränkpumpen drar 0,25kWh vid varje körning.Nettotillskott 5 kWh .Om vi maxar detta kan vi köra 8ggr/dygn och alltså tillföra 40 kwh/dygn till borran om behov finns! Ett LITET problem blir var vi gör av 8m3 vatten.Har vi kommunalt vatten är det kört.....Reningsverket skulle bli överbelastat om många pumpar,och dagvattenledningen är svår att ansluta till. Hur tänker du när du påstår att "vinsten äts Upp"
?? Det vi pratar om är ju Återladdning av borran! Kan vi inte lösa problemet med pumpvridningen genom att använda en pump med mjukstart?
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #49 skrivet: 21 januari 2011, 22:40:09 »
Det är knappt så man vågar sig in i den här tråden med alla dignitärer,men:Varför inte sätta en dränkpump i borran på säg 50m djup.Tidsstyr så den går 30min var 12:e timme.Då kommer vid varje körning ca 1m3 svinkallt vatten att ersättas med lika mkt i varje fall varmare vatten.Varför gör inte någon (alla) så?

Det var ju nån forskare som presenterade en liknande lösning för ett halvår sen eller så. Skillnaden var att man skulle pumpa ner luft till botten på hålet som i sin tur drog med sig vattnet på vägen upp så att det blev cirkulation.
Nån som har hört nåt mer om det projektet?

  Men detta ger ju ingen Ã¥terladdning,utan bara möjlighet att
för stunden ta ut lite mer energi
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #50 skrivet: 21 januari 2011, 22:43:10 »
Vridning av pumpen är inga problem, man kan ju använda en ejektorpump.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #51 skrivet: 21 januari 2011, 22:47:43 »
Vridning av pumpen är inga problem, man kan ju använda en ejektorpump.
Ja,men en ejektorpump är väldigt ineffektiv jfr med en d-pump!Kan tänka mig att den drar 2-3 kw i.st.f 500W!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #52 skrivet: 21 januari 2011, 22:58:07 »

Citera

Ok,säg att borran tillförs 5,25 kWh för varje 30min körning.Dränkpumpen drar 0,25kWh vid varje körning. Nettotillskott 5 kWh.Om vi maxar detta kan vi köra 8ggr/dygn och alltså tillföra 40 kwh/dygn till borran om behov finns! Ett LITET problem blir var vi gör av 8m3 vatten. Har vi kommunalt vatten är det kört.....Reningsverket skulle bli överbelastat om många pumpar, och dagvattenledningen är svår att ansluta till. Hur tänker du när du påstår att "vinsten äts Upp"

?? Det vi pratar om är ju Återladdning av borran! Kan vi inte lösa problemet med pumpvridningen genom att använda en pump med mjukstart?


Du tillför ditt energilager med typ 6 kWh om du pumpar upp 1 m³, som ersätts med varmare vatten från omkringliggande berg. Det ger en något högre temp till din värmepump, som i sin tur blir lite effektivare. Nackdelen är att dränkpumpen troligtvis förbrukar mer energi än värmepumpen blir effektivare.

Om en dränkbar pump lirar ihop med kollektorslangen, kan bara den som testar svara på.

 

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #53 skrivet: 21 januari 2011, 23:01:18 »
Återladda ett berghål? Det måste väl vara det mest meningslösaste? Ett test! Ta ett strykjärn eller annat lämpligt, gräv/borra ned det på ett lämpligt djup, låt det gå på max effekt en vecka. Mät tempen i backen före o efter och se hur mycket som är lagrat. Utan att ha tagit ut någon energi ur backen under provperioden och säg mig sen hur mycket av den "nedkörda" energin finns kvar att ta upp! Det kan ju inte vara någe meningsfullt system för "Svensson"?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #54 skrivet: 21 januari 2011, 23:19:41 »
Återladda ett berghål? Det måste väl vara det mest meningslösaste? Ett test! Ta ett strykjärn eller annat lämpligt, gräv/borra ned det på ett lämpligt djup, låt det gå på max effekt en vecka. Mät tempen i backen före o efter och se hur mycket som är lagrat. Utan att ha tagit ut någon energi ur backen under provperioden och säg mig sen hur mycket av den "nedkörda" energin finns kvar att ta upp! Det kan ju inte vara någe meningsfullt system för "Svensson"?
Om du isolerade ytan (gräsmattan)åvanför strykjärnet skulle mer än 90% vara kvar!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #55 skrivet: 21 januari 2011, 23:25:35 »

Citera

Ok,säg att borran tillförs 5,25 kWh för varje 30min körning.Dränkpumpen drar 0,25kWh vid varje körning. Nettotillskott 5 kWh.Om vi maxar detta kan vi köra 8ggr/dygn och alltså tillföra 40 kwh/dygn till borran om behov finns! Ett LITET problem blir var vi gör av 8m3 vatten. Har vi kommunalt vatten är det kört.....Reningsverket skulle bli överbelastat om många pumpar, och dagvattenledningen är svår att ansluta till. Hur tänker du när du påstår att "vinsten äts Upp"

?? Det vi pratar om är ju Återladdning av borran! Kan vi inte lösa problemet med pumpvridningen genom att använda en pump med mjukstart?


Du tillför ditt energilager med typ 6 kWh om du pumpar upp 1 m³, som ersätts med varmare vatten från omkringliggande berg. Det ger en något högre temp till din värmepump, som i sin tur blir lite effektivare. Nackdelen är att dränkpumpen troligtvis förbrukar mer energi än värmepumpen blir effektivare.

Om en dränkbar pump lirar ihop med kollektorslangen, kan bara den som testar svara på.

 


Om en värmepump inte kan utnyttja 5kwh tillförda med mer än 0,25kwh borde alla som har såna genast slänga ut dom.Du må vara dignitär,men nu tänker du fel!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #56 skrivet: 21 januari 2011, 23:39:58 »
Återladda ett berghål? Det måste väl vara det mest meningslösaste? Ett test! Ta ett strykjärn eller annat lämpligt, gräv/borra ned det på ett lämpligt djup, låt det gå på max effekt en vecka. Mät tempen i backen före o efter och se hur mycket som är lagrat. Utan att ha tagit ut någon energi ur backen under provperioden och säg mig sen hur mycket av den "nedkörda" energin finns kvar att ta upp! Det kan ju inte vara någe meningsfullt system för "Svensson"?
Om du isolerade ytan (gräsmattan)åvanför strykjärnet skulle mer än 90% vara kvar!
Nu är det ju inte som så (tror jag) att någon isolerar som du nämner. Och även om de gjorde det så tror jag inte på att det vore lönt att lagra energi i marken/hålet jämfört med en isolerad ack tex. Du övertygar mig inte. Du menar alltså att om man isolerar gräsmattan så isolerar berget/marken bättre än en acktank med tex 30 cm minaralullsisolering och man har mera lagrad energi kvar i backen/berget?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #57 skrivet: 22 januari 2011, 00:05:41 »
Att räkna ut på ett ungefär hur stor bergmassan är om vi antar en radie på 20 m låter sig göras, men hur räknar man fram värmetransporten från centrum och ut? De beräkningsgrundande värdena temperatur och massa ändrar ju sig hela tiden. Densiteten för granit är 2,7kg/dm3, värmeledningstalet ca 3 och specifik värmekapacivitet 0,75 kj/kg*K.
Kan man göra det så enkelt för sig att man säger att om bergets temp fallit 2grader 10m från centrum vid uttag under 10 år så tar det lika lång tid att återställa om man tillför värme som är 2 grader varmare än borran (+ direkt förbrukning förstås). Skulle det i så fall betyda 1år om man ökade överskottet till 20grader?
Om jag räknar med en radie på 100 dm och bergdjup 800 dm får jag en massa på 67824000kg. En grad motsvarar då 50868000 kj = 14130 kW.

Det verkar helt sjukt! Var har jag räknat fel?
Skulle det å andra sidan stämma, förstår jag bättre varför det tar ganska lång tid av förbrukning innan man märker något. Samtidigt krävs det i så fall en hel del effekt för att återladda.. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #58 skrivet: 22 januari 2011, 00:20:18 »
Återladda ett berghål? Det måste väl vara det mest meningslösaste? Ett test! Ta ett strykjärn eller annat lämpligt, gräv/borra ned det på ett lämpligt djup, låt det gå på max effekt en vecka. Mät tempen i backen före o efter och se hur mycket som är lagrat. Utan att ha tagit ut någon energi ur backen under provperioden och säg mig sen hur mycket av den "nedkörda" energin finns kvar att ta upp! Det kan ju inte vara någe meningsfullt system för "Svensson"?
Om du isolerade ytan (gräsmattan)åvanför strykjärnet skulle mer än 90% vara kvar!
Nu är det ju inte som så (tror jag) att någon isolerar som du nämner. Och även om de gjorde det så tror jag inte på att det vore lönt att lagra energi i marken/hålet jämfört med en isolerad ack tex. Du övertygar mig inte. Du menar alltså att om man isolerar gräsmattan så isolerar berget/marken bättre än en acktank med tex 30 cm minaralullsisolering och man har mera lagrad energi kvar i backen/berget?
Nja,i ditt test med strykjärn får vi extremt höga tempar som skulle ge
 förluster genom markytan om vi bara grävt 0,5m,men gräver vi 15m behövs ingen isolerig,annat än naturen själv!
När det gäller acktanken:Vi pratar om 4-5 gradigt vatten nere i en borra.Borrans omgivning håller oxå 4 gr!Värmevandringen sker alltså TILL borran inte från,vilket fysikaliskt är "mer" än oändlig isolering.
Men om du häller 2 m3 70 gradigt vatten i borran,blir du förstås besviken när du vill ha tillbaka ditt 70 gradiga vatten för det har avgivit
sin höga temp till omgivningen nere i hÃ¥let och är nu tex 2000m3  4,1 gradig sten i st f 2000m3 4,0 gradig sten som det var innan du hällde i vattnet.Den energi du använde för att värma dina 2m3 vatten suger din vp tillbaka när den sänker tempen tillbaka till 4,0 gr frÃ¥n 4,1gr
i borran!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #59 skrivet: 22 januari 2011, 10:57:09 »


Om en värmepump inte kan utnyttja 5kwh tillförda med mer än 0,25kwh borde alla som har såna genast slänga ut dom.Du må vara dignitär,men nu tänker du fel!



Om vi tror att 1m³ höjer köldbärarens medeltemp 1° under 1 timme. Det i sin tur ger värmepumpens kompressor högre uteffekt, men även högre förbrukning. Typ en 7kW värmepump som får 1° högre temp på köldbäraren, ger 200W extra uteffekt samt förbrukar 50W extra.

Troligare är att ännu mer av tillförd energi inte hinner ända fram till borrcentrum, varför större delen av tillförd energi hamnar i omkringliggande berg men närmare borrcentrum.....vilket är positivt även det. Det kanske endast ger 0,1° högre temp på köldbäraren, men under längre tid. Pumpar du fram 6 kWh och värmepumpen har en kyleffekt på 5 kW, så tar det inte lång stund innan energin är förbrukad och tillståndet i berget hamnar på samma nivå som 1½ drifttimme tidigare.

Anser du att det är med andra effekter, tider och temperaturer som pumpningen genererar?



Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #60 skrivet: 22 januari 2011, 11:00:50 »
Att räkna ut på ett ungefär hur stor bergmassan är om vi antar en radie på 20 m låter sig göras, men hur räknar man fram värmetransporten från centrum och ut? De beräkningsgrundande värdena temperatur och massa ändrar ju sig hela tiden. Densiteten för granit är 2,7kg/dm3, värmeledningstalet ca 3 och specifik värmekapacivitet 0,75 kj/kg*K.
Kan man göra det så enkelt för sig att man säger att om bergets temp fallit 2grader 10m från centrum vid uttag under 10 år så tar det lika lång tid att återställa om man tillför värme som är 2 grader varmare än borran (+ direkt förbrukning förstås). Skulle det i så fall betyda 1år om man ökade överskottet till 20grader?
Om jag räknar med en radie på 100 dm och bergdjup 800 dm får jag en massa på 67824000kg. En grad motsvarar då 50868000 kj = 14130 kW.

Det verkar helt sjukt! Var har jag räknat fel?
Skulle det å andra sidan stämma, förstår jag bättre varför det tar ganska lång tid av förbrukning innan man märker något. Samtidigt krävs det i så fall en hel del effekt för att återladda.. Sc:,h


 Nu fick du ut mig pÃ¥ djupt vatten......Intuitivt känns det som att Ã¥terladdningen frÃ¥n borran till omgivningen tar längre tid än "urladdningen"och det kompliceras av att din mätpunkt med r=10m
även skulle få energi längre utifrån.Med ett antal differentialekvasioner
går det säkert att beräkna men jag klarar det inte
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #61 skrivet: 22 januari 2011, 12:15:19 »

Om en värmepump inte kan utnyttja 5kwh tillförda med mer än 0,25kwh borde alla som har såna genast slänga ut dom.Du må vara dignitär,men nu tänker du fel!

Lexus har rätt. Varför är det lättast att förklara om man utgår från en grundvattenvärmeanläggning.

Antag att vi har en sådan anläggning som matas med 0,48 L/s grundvatten med en temperatur på 5 grader. Pumpen är på 7 kW och kompressorn drar 2 kW. Nu höjer vi ingående grundvattentemperatur till 6 grader genom att tillföra vattnet 0,48 kg/s x 4,2 kJ/(kg*K) x 1 K = 2 kW på något sätt.

En grads högre vattentemperatur höjer pumpens COP med ca 2,5 % vilket betyder att den för samma producerade effekt kommer att dra ca 50 W mindre.

AlltsÃ¥: 2 kW tillförd effekt till grundvattnet minskar pumpens elförbrukning med 0,05 kW för samma producerade effekt. Dessutom kommer vattnet ut frÃ¥n anläggningen att vara 0,975 ca 0,88 grader varmare än tidigare. Det är där den tillförda värmen till allra största delen har hamnat men det har man ingen glädje av.  

Edit: Rättat räknefel och förtydligat.
« Senast ändrad: 23 januari 2011, 10:35:11 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #62 skrivet: 22 januari 2011, 15:47:50 »
Återladda ett berghål? Det måste väl vara det mest meningslösaste? Ett test! Ta ett strykjärn eller annat lämpligt, gräv/borra ned det på ett lämpligt djup, låt det gå på max effekt en vecka. Mät tempen i backen före o efter och se hur mycket som är lagrat. Utan att ha tagit ut någon energi ur backen under provperioden och säg mig sen hur mycket av den "nedkörda" energin finns kvar att ta upp! Det kan ju inte vara någe meningsfullt system för "Svensson"?

Energi kan inte förstöras, bara omvandlas.

Stoppar du ner strykjärnet i en borra typ mitten av april i Umeå, så tillför du energi till borran. I marknivå ligger det 1,5 meter snö som isolerar. I borrcentrum är det -1°. I omkringliggande berg 15 meter från borrcentrum är tempen +4°.

Var tror du energin från strykjärnet hamnar, om vi leker med tanken att värmepumpen är frånkopplad?

Naturligtvis så håller jag med dig angående att återladdning med direktverkande el är meningslöst. Men däremot gratisenergi typ frikyla, som förmodligen är den enda gratisenergi vi har att tillgå, både vad det gäller investering och förbrukning.

Näst bäst är förmodligen återladding med frånluft, om borrdjupet kortas med samma kostnad som återvinningsaggregatets kostnad. Då är det endast driftkostnaden för cirkulationspumpen som är en belastning.

Kan frånluften samköras med en bergkylaanläggningen, så minskar installationskostnaden. Funktionen är konstant året runt till skillnad mot t.ex. solvärme. Med det vill jag inte påstå att frånluft med värmeväxling till brine är bättre än växling till tilluft.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15757.40


« Senast ändrad: 22 januari 2011, 16:51:12 av Lexus »

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #63 skrivet: 22 januari 2011, 21:23:44 »

Om en värmepump inte kan utnyttja 5kwh tillförda med mer än 0,25kwh borde alla som har såna genast slänga ut dom.Du må vara dignitär,men nu tänker du fel!

Lexus har rätt. Varför är det lättast att förklara om man utgår från en grundvattenvärmeanläggning.

Antag att vi har en sådan anläggning som matas med 0,48 L/s grundvatten med en temperatur på 5 grader. Pumpen är på 7 kW och kompressorn drar 2 kW. Nu höjer vi ingående grundvattentemperatur till 6 grader genom att tillföra vattnet 0,48 kg/s x 4,2 kJ/(kg*K) x 1 K = 2 kW på något sätt.

En grads högre vattentemperatur höjer pumpens COP med ca 2,5 % vilket betyder att den för samma producerade effekt kommer att dra ca 50 W mindre.

AlltsÃ¥: 2 kW tillförd effekt till grundvattnet minskar pumpens elförbrukning med 0,05 kW. Dessutom kommer vattnet ut frÃ¥n anläggningen att vara 0,975 grader varmare än tidigare. Det är där den tillförda värmen till allra största delen har hamnat men det har man ingen glädje av. 

Jo,Roland- men i borran har vi ju nytta av 0,975 gr högre temp för det ger ju samma verkan nästa "varv" oxå och nästa och nästa......tills vi är tillbaka på ursprungliga tempen och då har vp:n
dragit 2 kW(h) mindre-eller hur?
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #64 skrivet: 23 januari 2011, 11:29:09 »
Då tänker vi oss det här exemplet: vi har en köldbärartank på 2 m3 som försörjer värmepumpen. Utgående köldbärare matas tillbaka till tanken. Värmepumpen ger 7 kW värme och drar 2 kW el vid köldbärartemperaturen i utgångsläget.

Bensod menar att om vi tillför tanken ett antal kWh värme till tanken kommer vi att få tillbaka samma antal kWh i form av lägre elförbrukning till pumpen. Det skulle innebära att värme omvandlas till nyttigt arbete med 100 % verkningsgrad vilket strider mot termodynamikens grundläggande lagar. Men låt oss bortse från det och beräkna verkningsgraden i stället.

Tanken värms en grad vilket kräver 2,32 kWh. Pumpen startas och fÃ¥r gÃ¥ tills tanktemperaturen är tillbaka till utgÃ¥ngsläget. Ködlbäraren tas ut frÃ¥n toppen av tanken och matas tillbakat till botten sÃ¥ att skiktningen bibehÃ¥lls. Pumpen kommer, pga den högre köldbärartemperaturen att ge 7,3 kW värme (ca 4,5 % ökning per grad) och dra 2,04 kW (2 % ökning per grad). Värmeuttaget frÃ¥n tanken blir 5,26 kW. 

Pumpen kommer att gå 2,32/5,26 = 0,4411 timmar. Under den tiden produceras 0,4411 x 7,3 = 3,22 kWh värme. Elförbrukningen är 0,4411 x 2,04 = 0,8998 kWh.

Hade tanken hela tiden haft temperaturen vid utgångsläget (man kan tänka sig en oändligt stor köldbärartank) skulle produktionen av 3,22 kWh värme ha tagit 3,22/7 = 0,46 timmar och förbrukat 2 x 0,46 = 0,92 kWh el.

Alltså: De 2,32 kWh värme som tillfördes tanken minskade kompressorns elförbrukning för samma producerade värmemängd med ca 0,0202 kWh, en verkningsgrad under 1 %.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #65 skrivet: 24 januari 2011, 19:59:46 »
Då tänker vi oss det här exemplet: vi har en köldbärartank på 2 m3 som försörjer värmepumpen. Utgående köldbärare matas tillbaka till tanken. Värmepumpen ger 7 kW värme och drar 2 kW el vid köldbärartemperaturen i utgångsläget.

Bensod menar att om vi tillför tanken ett antal kWh värme till tanken kommer vi att få tillbaka samma antal kWh i form av lägre elförbrukning till pumpen. Det skulle innebära att värme omvandlas till nyttigt arbete med 100 % verkningsgrad vilket strider mot termodynamikens grundläggande lagar. Men låt oss bortse från det och beräkna verkningsgraden i stället.

Tanken värms en grad vilket kräver 2,32 kWh. Pumpen startas och fÃ¥r gÃ¥ tills tanktemperaturen är tillbaka till utgÃ¥ngsläget. Ködlbäraren tas ut frÃ¥n toppen av tanken och matas tillbakat till botten sÃ¥ att skiktningen bibehÃ¥lls. Pumpen kommer, pga den högre köldbärartemperaturen att ge 7,3 kW värme (ca 4,5 % ökning per grad) och dra 2,04 kW (2 % ökning per grad). Värmeuttaget frÃ¥n tanken blir 5,26 kW. 

Pumpen kommer att gå 2,32/5,26 = 0,4411 timmar. Under den tiden produceras 0,4411 x 7,3 = 3,22 kWh värme. Elförbrukningen är 0,4411 x 2,04 = 0,8998 kWh.

Hade tanken hela tiden haft temperaturen vid utgångsläget (man kan tänka sig en oändligt stor köldbärartank) skulle produktionen av 3,22 kWh värme ha tagit 3,22/7 = 0,46 timmar och förbrukat 2 x 0,46 = 0,92 kWh el.

Alltså: De 2,32 kWh värme som tillfördes tanken minskade kompressorns elförbrukning för samma producerade värmemängd med ca 0,0202 kWh, en verkningsgrad under 1 %.

Ditt sätt att beräkna verkningsgrad gör att jag förstår att du inte läst mina inlägg i den här tråden.Jag vill inte tillföra 2,32 kWh med högvärdig energi utan om vi bibehåller ditt exempel genom att pumpa fram 500 l +4 gr vatten till 1500l 0gr vilket ger 2000l 1gr vatten.Detta kostar 0,25h x 500W=0,125kWh och ger 0,0202kWh hmmmm.......
 "verkningsgrad"=16%......Det är bara att rätta in sig i ledet......
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #66 skrivet: 24 januari 2011, 21:12:24 »

Du må vara dignitär,men nu tänker du fel!

Det är bara att rätta in sig i ledet......

Kanske tur att dignitärerna finns ändå.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning av bergvärme
« Svar #67 skrivet: 24 januari 2011, 21:26:53 »
Jo,Roland- men i borran har vi ju nytta av 0,975 gr högre temp för det ger ju samma verkan nästa "varv" oxå och nästa och nästa......tills vi är tillbaka på ursprungliga tempen och då har vp:n
dragit 2 kW(h) mindre-eller hur?

Det var ovanstående som var utgångspunkten för mitt resonemang. Av det får jag intrycket att tanken är att 2 kWh tillförd värme så småningom resulterar i att kompressorn drar 2 kWh mindre el. Eller hur skall det tolkas?

Samma intryck får jag av det här :


Om en värmepump inte kan utnyttja 5kwh tillförda med mer än 0,25kwh borde alla som har såna genast slänga ut dom.Du må vara dignitär,men nu tänker du fel!

Det är uppenbart av det Lexus skriver att 5 kWh är tillförd värme. Därför tolkar jag kommentaren som att 5 kWh tillförd värme enligt din uppfattning mÃ¥ste ge en vinst som motsvarar mer än 0,25 kWh minskad elförbrukning.  

Så nog har jag läst inläggen. Hur sen de 2,32 kWh värme tillförs spelar ingen roll, även om det är gratisvärme blir verkningsgraden när man värmer köldbäraren usel. Det betyder att utnyttjandet av gratisvärmen inte får kosta mycket i form av tillförd högvärdig energi för att det skall löna sig vilket är problemet med återvinning typ FLM och VBX.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 522
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!