Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Sven G
« skrivet: 21 maj 2006, 20:15:50 »

Vid många start & stopp:

1. Öka gradminuter

2. Öka vattenvlymen

3.Vår & höst

På nibe 1130/1230 gå in i meny:
8.2.1 Sommarlägestemp

OK jag har ökat gradminuterna något och kommer att jämföra siffrorna efter månadens slut.

Vattenvolymen är redan ganska stor dock ingen separat tank.

Detta gäller en Nibe 1115 så något sommarläge finns nog ej.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 21 maj 2006, 10:52:55 »

Vid många start & stopp:

1. Öka gradminuter

2. Öka vattenvlymen

3.Vår & höst

På nibe 1130/1230 gå in i meny:
8.2.1 Sommarlägestemp
Här väljs den medeltemperatur då värmepumpen i autoläge skall gå över i sommarläge.
i Sommarläge är cirkulationspump & elpatron blokerade, enbart Varmvatten produceras.
värdet är ställbart mellan 0 och 30°C. (fabiksinställning på min var 25°C nu ändrat till 13°C
här kan man tex välja 10°C och då startar den ej värmeproduktion vid varmt väder/dagar.

//Konult
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 21 maj 2006, 10:10:31 »

Varför ska det vara så jäkla krångligt med all styrelektronik och inställningar till många VP?

Det ni beskriver i allt ert skruvande visar ju ett systemfel. Man styr på för många parametrar helt enkelt.

Vad vill man?

A/ Ha inställningsbara temp i olika rum? = rumstermostat -> nackdelen att styrsystemet får spader och ger många start/stopp.

B/ Ha få start/stopp för att förlänga livet på kompressorn = Acktank och en rimlig hysteres -> nackdel kostnad för acktank

C/ God ekonomi på driften = låga radiatortemperaturer = fläktkonvektorer eller stor yta (t.ex. golvvärme)

Stäng av all förbannad lekstuga för konstruktörerna och använd stora acktankar med rimlig hysteresinställning och rumstermostater, så slipper ni ovan nämnd skit.

Jag blir så trött på alla dessa installationer, där användaren är tillsagd att ha alla värmeventiler öppna för fullt och låta pannans (VP:ns) av/på styra värmen istället för rumstermostater. Det är och förblir förbannad trams och beror bara på att man har för små acktankar som man försöker kompensera med styrelektronik som i alla fall inte är utprovad för alla specialfall. (Hos en del funkar det säkert - men ger ALLTID många start/stopp och därmed dålig livslängd på kompressorn) och dessutom dålig kontroll på rumstemp i rum med olika förutsättningar.

För CE50 är fallet lite annorlunda, förångaren sätter igen med is (pga utfällning av luftens fukt under normaldrift på förångaren), en differentialtryckmätare larmar när motståndet i förångaren blir för stor (kanske en gång i halvtimmen under normaldrift), då stänger kompressorn av och värmen i frånluften smälter isen och torkar förångaren - vartefter kompressorn sätter igång igen.

Här blir det många start stopp (även med en stor acktank) - men CE50:n är ju konstruerad för det - till skillnad från Nibe:n som hyreshusägaren beskriver i början av denna tråd. Varför tror ni alla dessa VP havererar med trasiga kompressorer?

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 maj 2006, 14:59:42 »

Jag hävdar bestämt att en IVT, oavsett installation, om installationen utförs likadant med en Nibe kommer att få betydligt fler start och stopp än vad Niben får. BETYDLIGT.

Huruvida det är viktigt eller ej är upp till läsaren att bedöma.

Du har alltså beskrivit hur man kan få en IVT att fungera bra, detsamma gäller de flesta andra fabrikat, med en kunnig installatör, som gör de små (och stora) justeringar som krävs så fungerar de flesta värmepumparna bra. Flexibiliteten och justeringsmöjligheterna är vad som skiljer, och på dessa punkter har Nibe och Thermia m.fl större möjligheter än IVT för kunden eller installatören att lyckas med en väl fungerande installation, speciellt i anläggningar där värmepumparen har en hög effekttäckningsgrad (>55%).

Volymtankar anser jag vara ett misslyckande, och ytterligare ett bevis på regleringens brister.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 12 maj 2006, 13:02:05 »

Citera
Låt oss kompromissa och säga COP 2.0.

Vi går halva vägen var dvs. jag ger dig COP 1.0 på onödiga starter.  :)



Ska försöka beskriva hur man eliminerar bristerna Rickard beskriver på IVT.

Rumsgivare är A och O på en IVT. Den fungerar inte bra utan. Det blir övertemp, undertemp samt onödig TS, utan rumsgivare.

IVTs rumgivare korrigerar värmekurvan redan då ärvärder är 0,1° från börvärdet, och det med 5° som default. Exempel med 0,3° övertemp petar den ner börvärdet på VB med 1,5°.

En IVT med liten vattenvolym i golvslingor/radiatorer kan få många start/stopp. En volymförstorare är den bästa lösningen på det problemet. Att höja VB-diff för att få färre starter fungerar inte bra, men kan fungera bra tillsammans med rumsgivare.

En "hel del" onödigt tillskott? Vad jag vet, så är det en "bugg" i Regon som gör att TS går in "onödigt". Om pumpen klarar av att nå stoppvärdet men TS-minutrarna har räknat till 0 och ramptiden har startat, så kommer TS att gå in 10-20 minuter vid nästa kompressorstart. Det har hänt mig 2 ggr i vinter dvs.  20-40 minuter "onödigt" TS.

Med rumsgivare och ev. volymförstorare samt de grundläggande åtgärderna vid VP-installation (rätt kurva, rätt deltaT, öppna termostater osv.), har du en IVT som fungerar bra med utegivaren på norrväggen. Den fungerar bra med många gäster och levande ljus. Den fungerar bra höst och vår. Den fungerar även bra vid snabba väderomslag. Den fungerar bra på vintern. Det finns stora möjligheter till färre start/stopp än drifttimmar.

Allt detta med samma inställningar året runt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 maj 2006, 23:26:45 »

Citera
Onödigt eltillskott har COP 1.0, önödiga kompressorstarter har COP 3.0 (minst). Jag vet vad jag föredrar.

Onödiga kompressorstarter har COP -1.0

Det beror på definitionen, om man har övertemp i halva huset p.g.a. solinstrålning så finns det ändå ett energibehov i delar av huset. Låt oss kompromissa och säga COP 2.0.

Om solen värmer hela huset så vrider man ned ratten några snäpp när solen börjar göra sig påmind på våren. På hösten när det blir för kallt inne så vrider man upp den till utgångsvärdet.

Enkelt.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 maj 2006, 16:31:32 »

Citera
Onödigt eltillskott har COP 1.0, önödiga kompressorstarter har COP 3.0 (minst). Jag vet vad jag föredrar.

Onödiga kompressorstarter har COP -1.0
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 maj 2006, 13:52:41 »

Ooops

Glömde din idé ang. flytta givaren till returen.
Citera
Vill man ha samma typ av reglering på Nibe som på IVT borde man kunna flytta framledningsgivaren till returledningen och istället vrida ned ratten med ca 7 grader (lika mycket som deltaT VBf/VBr).

Trodde att du skämtade på föregående sida. Det låter genialiskt. Det borde fungera.....eller?

I mitt exempel startar ju räknaren först när radiatorvattnet fallit under 20° alt. 17° beroende om övertemp är 1° eller 2,5°.

Skicka in förslaget omgående till Nibe.

Jag har själv suttit och klurat på detta, det borde vara enkelt att byta plats på trådarna till givarna (sid 32 i manualen) och sen måste man försäkra sig om att det är driftpressostaten (A) i meny 3a och 3b som bryter VV-laddning och radiatorvärmen.

Jag funderar på att testa framåt hösten-vintern, återkommer i så fall om detta.  *vinkar*

Bra, rapportera gärna om dina tester, hoppas det blir bra.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 maj 2006, 13:48:31 »

Hej Rickard

Hur många gånger har du ringt till nibe?  :)



Två till utvecklingsavdelningen, andra gången sa den jag pratade med att de blivit tillsagda att inte kommentera mina frågor/förslag.

Sen ringde jag förstås några gånger när jag installerade värmepumpen, supporten, det var inga problem, raka puckar och bra svar. Fick t.o.m hemskickat ritningarna för poolvärmeautomatiken gratis.   Thumbsup

Om inte Nibe är intresserade av nya ideer från allmänheten så tänker jag inte stöta på igen, vill de veta vad jag tycker om styr och regler får de höra utav sig.

Mitt nr är 070-6798263  :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 maj 2006, 10:43:31 »

Ooops

Glömde din idé ang. flytta givaren till returen.
Citera
Vill man ha samma typ av reglering på Nibe som på IVT borde man kunna flytta framledningsgivaren till returledningen och istället vrida ned ratten med ca 7 grader (lika mycket som deltaT VBf/VBr).

Trodde att du skämtade på föregående sida. Det låter genialiskt. Det borde fungera.....eller?

I mitt exempel startar ju räknaren först när radiatorvattnet fallit under 20° alt. 17° beroende om övertemp är 1° eller 2,5°.

Skicka in förslaget omgående till Nibe.

Jag har själv suttit och klurat på detta, det borde vara enkelt att byta plats på trådarna till givarna (sid 32 i manualen) och sen måste man försäkra sig om att det är driftpressostaten (A) i meny 3a och 3b som bryter VV-laddning och radiatorvärmen.

Jag funderar på att testa framåt hösten-vintern, återkommer i så fall om detta.  *vinkar*
Skrivet av: R.C
« skrivet: 11 maj 2006, 08:13:24 »

Hej Rickard

Hur många gånger har du ringt till nibe?  :)

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 maj 2006, 21:49:26 »

Hej Rickard


Citera
För det första, vid vilken utetemp?
I mitt exempel står det "t.ex. +10° på utegivaren"

Du skrev i ett tidigare inlägg
Citera
Nu måste du förklara dig, menar du på allvar att det finns värmepumpar som startar mer sällan än Nibes.

Om du anser det, i så fall vilka?

Varför, förklara.

Du svarar ju själv på den frågan:
Citera
"För det tredje, den mängd energi som Niben i exemplet ovan tillför är så liten att det påverkar temperaturen i huset med max 1 grad i förhållande med vad t.ex. IVT:s värmepumpar skulle göra, ok kanske helt i onödan, men ändå så lite att det i princip saknar betydelse, både komfortmässigt och ekonomiskt."

Javisst... IVT har färre starter/kompressortid vid dessa förutsättningar, men har andra brister som t.ex. TS. Personligen tar jag hellre TS-tid när det är kyla, istället för kompressortid när det inte finns värmebehov. IVT har heller inte samma möjlighet att via reglercentralen styra start/stopp, utan kräver volymförstorare med x antal liter.

Tycker det är ointressant att jämföra, då min kund inte har någon glädje av att andra fabrikat också har brister. Han/hon får ju inte bättre komfort/ekonomi på sin Nibe, bara för att andra fabrikat också har brister. Har ambitionen att lämna en pump med så optimal som möjligt oavsett fabrikat.

Kanske det är så att de flesta pumpar har brister, som gör att man inte kan kombinera komfort/ekonomi/livslägnd till 100%.

Du sammafattar ganska väl mina uppfattningar, med en skillnad, de nackdelar som Nibe har med "onödiga" (om HELA huset värms av solen) starter i slutet och början av uppvärmningssäsongen anser jag vara så små att de är försumbara, dessutom är de lätt injusterade med ratten. Nibes stora fördel är deras flexibla reglerdator, man kan köra den på Hysteres (om man skulle vilja), man kan köra den med få start och stopp (om man tror på det som livslängdsbefrämjande) och man kan köra den hur "tight" man vill om man anser att täta start/stopp är det viktiga, då det naturligtvis ger den jämnaste tillförseln av energi. (och därmed teoretiskt den jämnaste temperaturen inne, jag skriver teoretiskt då tillförseln av energi inte behöver vara särskilt jämn för att temperaturen inne skall hållas stabil, husets värmetröghet tar hand om den saken)

Som jag tidigare förklarat för dig anser jag att den enda fördel IVT har med sin reglerprincip är just hanteringen av övertemp på vår/höst när solen forfarande bidrar med så pass mycket energi att det märks. Den fördelen är dock ett bevis på en av Hysteresregulatorns brister, att den tillåter "undertemp" utan att trigga kompressorstarter.

För att förklara vad jag menar med att den tillåter undertemp utan att trigga kompressorstarter tar jag ett exempel.

Utetemp +5 grader
Önskad rumstemp 22 grader
Börvärde returledning 24.5 grader
Hysteres 5 grader
Ärvärde returledning 22.5 grader
Rumstemp 22.5 grader

Hysteres 5 grader innebär att värmepumpen startar när tempen på returledningen sjunker under börvärdet (24.5 grader) med hälften av hysteresvärdet (2.5 grader = 22 grader), det innebär att värmepumpens kompressor i exemplet inte kommer att starta, på sikt, om dessa värden är stabila så kommer rumstempen att sjunka då värmepumpen inte triggas att starta p.g.a. hysteresen.
Innan rumstempen börjar sjunka har husets stomme kylts ut, vilket innebär att det förmodligen kommer att bli lite kallare än önskat när solen går i moln, eller när den går ned på kvällen: Det kommer framförallt att bli kallt i rum som inte värmts av solen under dagen, det blir kallt i dessa rum redan på dan, och tempen i dessa rum kommer att släpa efter hela dygnet.

Med Nibes styrning får man inte dessa komfortproblem, i min värld klagar de flesta om det blir för kallt, inte för varmt.

Observera att rumsgivare inte är standard, och att de flesta inte utrustar sina värmepumpar med det, i alla fall inte om man får tro de som skriver inlägg i forumet, min bild av detta är att max 25% blir rekomenderade rumsgivare.
Med rumsgivare kan de nackdelar jag här beskriver delvis kompenseras, men det gäller även för Nibes värmepumpar om man placerar rumsgivaren så att den påverkas av solens uppvärmning av huset.

I båda fallen gäller dock att man bör vara beredd att acceptera undertemp i de rum som inte värms av solen.

Min slutsats är att Nibes styr är bättre, mer exakt, och mer flexibel, dock inte ofelbar eller i total avsaknad av justeringsbehov om man vill ha riktigt stabil innetemp. I normalfallet håller den dock tempen på börvärde +-1 grad. Solinstrålningens energi som tillförs under vår/höst är måndubbelt större än den som värmepupen ger även om den startar några gånger "i onödan", det påverkar därför inte rumstempen mer än högst marginellt, och den håller dessutom de rum som inte värms av solen på den önskade temperaturen, en inte helt oviktig syssla.

IVT:s styr fungerar säkert skapligt efter lite handpåläggning, och i "rätt" hus, men de kräver definitvt mer av den installatör som skall trimma in det hela om de skall fungera lika effektivt som Nibes, Thermias och andras reglerdatorer gör. Utan handpåläggning är det mer regel än undantag med en "hel del" eltillskott helt i onödan på deras maskiner. I större fastigheter kan det vara riktigt stora problem att få bra funktion om man styr på returtempen.

Onödigt eltillskott har COP 1.0, önödiga kompressorstarter har COP 3.0 (minst). Jag vet vad jag föredrar.

Som jag tidigare sagt är dock de ekonomiska och komfortmässiga skillnaderna så små att det egentligen är försumbart, och tämligen onödigt att debattera i någon större utsträckning, rent teoretiskt så är dock Nibe:s styr överlägsen IVT:s.

 Thumbsup Kanske speciellt om de hade som option (för små hus/fasigheter) möjligheten att styra på returtempen iställer för på framledningstempen. Kanske skulle ringa Nibe ändå. Synd bara att jag inte får tala med deras utvecklingsavdelning, de har blivit tillsagda att bara hålla med när jag ringer, och inte diskutera mina förslag till lösningar av styr och regler.  Sc:,h
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 maj 2006, 20:26:35 »

Ooops

Glömde din idé ang. flytta givaren till returen.
Citera
Vill man ha samma typ av reglering på Nibe som på IVT borde man kunna flytta framledningsgivaren till returledningen och istället vrida ned ratten med ca 7 grader (lika mycket som deltaT VBf/VBr).

Trodde att du skämtade på föregående sida. Det låter genialiskt. Det borde fungera.....eller?

I mitt exempel startar ju räknaren först när radiatorvattnet fallit under 20° alt. 17° beroende om övertemp är 1° eller 2,5°.

Skicka in förslaget omgående till Nibe.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 maj 2006, 20:14:44 »

Hej Rickard


Citera
För det första, vid vilken utetemp?
I mitt exempel står det "t.ex. +10° på utegivaren"

Du skrev i ett tidigare inlägg
Citera
Nu måste du förklara dig, menar du på allvar att det finns värmepumpar som startar mer sällan än Nibes.

Om du anser det, i så fall vilka?

Varför, förklara.

Du svarar ju själv på den frågan:
Citera
"För det tredje, den mängd energi som Niben i exemplet ovan tillför är så liten att det påverkar temperaturen i huset med max 1 grad i förhållande med vad t.ex. IVT:s värmepumpar skulle göra, ok kanske helt i onödan, men ändå så lite att det i princip saknar betydelse, både komfortmässigt och ekonomiskt."

Javisst... IVT har färre starter/kompressortid vid dessa förutsättningar, men har andra brister som t.ex. TS. Personligen tar jag hellre TS-tid när det är kyla, istället för kompressortid när det inte finns värmebehov. IVT har heller inte samma möjlighet att via reglercentralen styra start/stopp, utan kräver volymförstorare med x antal liter.

Tycker det är ointressant att jämföra, då min kund inte har någon glädje av att andra fabrikat också har brister. Han/hon får ju inte bättre komfort/ekonomi på sin Nibe, bara för att andra fabrikat också har brister. Har ambitionen att lämna en pump med så optimal som möjligt oavsett fabrikat.

Kanske det är så att de flesta pumpar har brister, som gör att man inte kan kombinera komfort/ekonomi/livslägnd till 100%.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 maj 2006, 15:24:27 »

Min frågor till dig och Rickard lyder:
(andra medlemmar får gärna svara också)

Är det rimligt att begära att en Nibe-ägare har/skaffar sig de kunskaper som krävs för att skapa komfort/ekonomi/livslängd på sin hus/börs/pump som ni föreslår?

Är det rimligt att en värmepump från Nibe tillverkad år 2006 kräver ständig konfiguration beroende på väderförhållanden?

Hur andra fabrikat fungerar saknar betydelse.

Jag håller inte riktigt med dig, skaffar man en villa/radhus så får man nog se till att skaffa sig de kunskaper som hehövs för att sköta huset. Det handlar inte bara om värmesystemet utan ventilation/fukt och skötsel av tak/fasad samt hur man undviker fuktskador inne. Vill man bara bo utan att behöva bry sig om fastighetens skötsel så är det bara att hyra en lägenhet.

Det finns en manual till värmepumpen och rådet från den räcker långt, vid kall värderlek är det kurvan man justerar, vid varmare väderlek ska man justera innetempen med ratten.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 maj 2006, 15:09:08 »

Citera
Vi leker med tanken att jag lämnar en pump som har följande inställningar, som dessutom har kurva 7 med ratten på 0.

Rum-bör 21°
Rum-komp 3°
VP-grad 200
TS-grad 1000

Dessa inställningar är lämnad till en Nibe-ägare som saknar kunskap/intresse av sin pump.

Vi leker också med tanken att i understående exempel kommer den värmeproducerande pumpen (tillsammans med solen) orsaka ytterligare 1,5° övertemp dvs. en rumstemperatur på 2,5° över rumbör. Pumpen kommer att producera värme när den cirkulerande radiatorvattnet har snurrat ett antal minuter under 24°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots 2,5° övertemp.

 Sc:,h
För det första, vid vilken utetemp?
För det andra, alla hus får för varmt om solen skiner tillräckligt.
För det tredje, den mängd energi som Niben i exemplet ovan tillför är så liten att det påverkar temperaturen i huset med max 1 grad i förhållande med vad t.ex. IVT:s värmepumpar skulle göra, ok kanske helt i onödan, men ändå så lite att det i princip saknar betydelse, både komfortmässigt och ekonomiskt.

Vill man ha samma typ av reglering på Nibe som på IVT borde man kunna flytta framledningsgivaren till returledningen och istället vrida ned ratten med ca 7 grader (lika mycket som deltaT VBf/VBr).

Undrar varför ingen gjort det? (Kan det vara att det inte är ett problem med övertemp som folk bekymrar sig över)

Citera
Är det rimligt att begära att en Nibe-ägare har/skaffar sig de kunskaper som krävs för att skapa komfort/ekonomi/livslängd på sin hus/börs/pump som ni föreslår?

Nibes värmepumpar fungerar som regel bra, i alla fall inte sämre än andra tillverkares. Att vrida ett par snäpp på ratten vår och höst borde t.o.m. gamla Agda kunna lära sig.

Citera
Är det rimligt att en värmepump från Nibe tillverkad år 2006 kräver ständig konfiguration beroende på väderförhållanden?

Det man normalt behöver ändra är bara ratten, i alla fall om man har rumsgivare, vilket är en förutsättning fär alla tillverkares värmepumpar om de skall fungera bra. (dock saknar de flesta "ratten")

Citera
Hur andra fabrikat fungerar saknar betydelse.

Att påstå att jämförelsen med andra tillverkares värmepumpar saknar betydelse är ju befängt, det är ju just jämförelsen som är det viktiga.
Skall man inte jämföra så är mitt svar enkelt.

Det finns bara ett sätt att få bra komfort, lösningen är att termostater styr tempen i varje rum beroende på solinstrålning, vind, folk mm. Det går aldrig fixa helt perfekt med 1 (eller ingen ) centralt placerad rumsgivare. Oavset fabrikat/reglerprincip på värmepumpen.

God ekonomi fås genom att INTE låta termostater styra tempen, gärna i kombination med lite för kallt i huset.

God livslängd fås genom att optimera värmepumpen för få start/stopp, d.v.s långa stopp och driftstider.

Dessa tre mål kan ingen värmepump i dagsläget uppfylla med den styrning och de fysiska (Köldmediets fysikaliska egenskaper) förutsättningar som idag föreligger. (den som kommer närmast torde vara ComfortZone CE50 som styr uteffekten efter behovet (Inverter) vilket kan medge att man låter termostater strypa utan att det menligt påverkar driftsförutsättningarna för värmepumpen)



För din information har jag (Nibeägare) inte ens ändrat på ratten i vår, det fungerar bra ändå. Några timmar VP-tid hade jag nog kunnat spara om jag vridit ned ratten ett par snäpp, eller låtit rumsgivaren kompensera mer, problemet är att det blir så kallt i garaget (saknar fönster och kontakt med de "varma" rummen) om jag gör det, arbetar en hel del i garaget, så jag vill ha det drägligt där.

Hade jag haft en värmepump som reglerat på returtempen så hade jag kunnat få färre starter, men då hade jag fått köra en elradiator i garaget, hur smart är det?
(Värmepumpar som styr på returtempen och med hysteres kommer att medge undertemperatur utan att det triggar någon start på kompressorn.)

Min syn på saken får helt enkelt bli att om man prioriterar komfort så bör värmepumpen inte tillåtas styra helt och hållet på solpåverkade rum, eller tillåta undertemp i huset utan att det triggar kompressorstarter. Vill man ha maximal besparing så låter man rumsgivaren påverkas av solen och godtar undertemp i de rum som inte värms av solen. Har man för varmt i alla rum så vrider man ned ratten.

Jag tycker faktiskt inte att det är speciellt avancerat, det är i alla fall enklare fixat än på alla andra värmepumpar jag "rattat" på.

Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 maj 2006, 13:01:17 »

Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp.

Detta stämmer med mina erfarenheter men de flesta värmepumpar har väl samma problem, jag känner bara till en som stoppar VP:n helt vid övertemp på innegivaren. Fast själv brukar jag skruva ner innegivaren en grad samt ställer upp Rum-komp till 6 vid denna årstid för att undvika det som du beskriver.

Hej igen Carl

Det funkar nog bra för oss VP-nördar.

På föregående sida skrev jag.
"Jag vill optimera Nibepumparna, så att pumpägaren endast behöver rengöra silarna de närmaste 20 åren. Det blir en kompromiss mellan komfort och ekonomi dvs. det är svårt att lämna en pump som fungerar perfekt vid alla årstider/väderförhållanden."

Vi leker med tanken att jag lämnar en pump som har följande inställningar, som dessutom har kurva 7 med ratten på 0.

Rum-bör 21°
Rum-komp 3°
VP-grad 200
TS-grad 1000

Dessa inställningar är lämnad till en Nibe-ägare som saknar kunskap/intresse av sin pump.

Vi leker också med tanken att i understående exempel kommer den värmeproducerande pumpen (tillsammans med solen) orsaka ytterligare 1,5° övertemp dvs. en rumstemperatur på 2,5° över rumbör. Pumpen kommer att producera värme när den cirkulerande radiatorvattnet har snurrat ett antal minuter under 24°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots 2,5° övertemp.

-------
"Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp."
--------

Min frågor till dig och Rickard lyder:
(andra medlemmar får gärna svara också)

Är det rimligt att begära att en Nibe-ägare har/skaffar sig de kunskaper som krävs för att skapa komfort/ekonomi/livslängd på sin hus/börs/pump som ni föreslår?

Är det rimligt att en värmepump från Nibe tillverkad år 2006 kräver ständig konfiguration beroende på väderförhållanden?

Hur andra fabrikat fungerar saknar betydelse.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 10 maj 2006, 11:43:15 »

Hepp, bara flytta givaren till returledningen så är de problemen lösta.  Thumbsup

Vilken givare?

Det inlägget var nog bara menat som en hälsning till min IVT.....som styrs på returen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 maj 2006, 10:25:26 »

Hepp, bara flytta givaren till returledningen så är de problemen lösta.  Thumbsup

Vilken givare?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 maj 2006, 10:23:16 »

Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp.

Detta stämmer med mina erfarenheter men de flesta värmepumpar har väl samma problem, jag känner bara till en som stoppar VP:n helt vid övertemp på innegivaren. Fast själv brukar jag skruva ner innegivaren en grad samt ställer upp Rum-komp till 6 vid denna årstid för att undvika det som du beskriver.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 maj 2006, 22:24:04 »

Hej Rickard

Jag har aldrig påstått att något annat fabrikat har färre starter. Vad jag påstår är att Nibe startar även om det inte finns värmebehov, vilket gör att det starträknaren ökar sitt värde.

På föregående sida skrev jag:
Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp.

Hepp, bara flytta givaren till returledningen så är de problemen lösta.  Thumbsup
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 09 maj 2006, 12:02:43 »

Citera
Det är kanske inte så enkelt att förstå hur driften påverkas när man ändrar en parameter så där. Jag skulle vilja påstå att man minskar antalet starter/dygn med ca 20-30%.

Det är klart....har man tillräckligt många starter innan, så blir starterna reducerad med högre procent.

För Sven blir det då ca: 25 starter/dygn.
2,5 starter/drifttimme vid 10 drifttimmar/dygn.   
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 09 maj 2006, 11:17:36 »

Hej Rickard

Jag har aldrig påstått att något annat fabrikat har färre starter. Vad jag påstår är att Nibe startar även om det inte finns värmebehov, vilket gör att det starträknaren ökar sitt värde.

På föregående sida skrev jag:
Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 maj 2006, 07:40:10 »


Nu startar ju Niben i tid och otid, vare sig det finns värmebehov eller ej. Tror ändå att
det ska gå att kombinera komfort och en start per drifttimme.

Nu måste du förklara dig, menar du på allvar att det finns värmepumpar som startar mer sällan än Nibes.

Om du anser det, i så fall vilka?

Varför, förklara.

Vad jag vet så finns det bara ett sätt att fördröja starterna mer än på Nibes värmepumpar, och det är som "bonus" (Save it naturvärme) gör, med en enkel rumsgivare som styr kompressorn, det ger långa drifttider, och långa stilleståndstider, men det ger även ostyrbara max och min-temperaturer på in/utgående framledningstemp.

Jag tycker att ditt uttalande kräver en förklaring då jag anser att du har helt fel, Nibes värmepumpar (tillsammans med någon fler) är de pumpar där man väldigt enkelt kan styra antalet start och stopp utan att påverka styrning eller rumstemp negativt i någon nämnbar utsträckning.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 09 maj 2006, 07:35:52 »

Får känslan av att du anser något i mitt inlägg är fel. Vadå?

Att höja från 60 till 80 gör ingen större skillnad.

Det är kanske inte så enkelt att förstå hur driften påverkas när man ändrar en parameter så där. Jag skulle vilja påstå att man minskar antalet starter/dygn med ca 20-30%.


OK Carl. Det skulle isf bli VP/TS 120/600. Jag hade 11 starter senaste dygnet med 80/400. Men är det nån idé att trimma nu vid dessa sommartemp?

Det har du nog rätt i, antalet starter/dygn är störst för mig när det är kring noll ute, du kan nog vänta till hösten.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 08 maj 2006, 20:50:18 »

Att jämföra med har min L/V gått:

Låg effekt .......1088h med start 1003ggr=0,92 ggr/driftimme
hög   "   ..........7290h  "      "     4605ggr=0,63  "

Eller den går mer än 1 timme / start.


Berg VP bör vara ändå bättre i start synpunkt, men det kan vara beroende på den volym man värmer i rad/VV körning. jag kör mot ca 120l rad system och 500l VV i ack tank. NIBE IVT standard beredare är ju ej mer än 70-80l i manteln.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 maj 2006, 19:50:27 »

Citera
Nja, så enkelt är det inte.

Får känslan av att du anser något i mitt inlägg är fel. Vadå?

Du har 1,53 starter per drifttimme på årsbasis. Anser man ska sträva efter mindre än en
start per drifttimme, om komforten inte blir lidande.

Nu startar ju Niben i tid och otid, vare sig det finns värmebehov eller ej. Tror ändå att
det ska gå att kombinera komfort och en start per drifttimme.
Skrivet av: Sven G
« skrivet: 08 maj 2006, 19:09:33 »

OK Carl. Det skulle isf bli VP/TS 120/600. Jag hade 11 starter senaste dygnet med 80/400. Men är det nån idé att trimma nu vid dessa sommartemp?
Rikard föreslog att dra ner på ratten något steg. Sommartid borde det ju minska totala antalet starter över dygnet. Och det är knappast något problem med innetempen nattetid eftersom den normalt snabbt ökar på dagen ändå.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 maj 2006, 18:30:18 »

Hej Sven

Att höja från 60 till 80 gör ingen större skillnad. Om börvärdet på VB-f är 25° och det cirkulerande radiatorvattnet har en temp av 20°, så har du endast fördröjt starten med 4 minuter. 25°-20°=5° delat med 80-60=20 d.v.s. 20/5=4.

Nja, så enkelt är det inte.

Pumpen går längre tid och skickar upp VB-f högre innan den slår av så den samlade effekten blir större.

Jag hade ca 30 starter/dygn med defaultinställningarna och kom ner i 20 med VP-gradmin=90 så du kanske ska satsa på VP-gradmin =120 ? ???
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 08 maj 2006, 15:47:03 »

Hej Sven

Att höja från 60 till 80 gör ingen större skillnad. Om börvärdet på VB-f är 25° och det cirkulerande radiatorvattnet har en temp av 20°, så har du endast fördröjt starten med 4 minuter. 25°-20°=5° delat med 80-60=20 d.v.s. 20/5=4.
Skrivet av: Sven G
« skrivet: 07 maj 2006, 19:09:56 »

Nej, det var inget bra dygn för trimning. Kanske är det kört för säsongen.
Jag ställde upp VP/TS grad.min till 80/400 och under natten blev det 14 starter men under dagen bara 2. Alltså totalt 16 starter men detta går knappast att jämföra med mina tidigare 34 i snitt under april.
Idag hade vi 23C på em så det är sommartemperaturer.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 07 maj 2006, 15:30:53 »


Citera

Om man får TS alls vid börvärdet 35 ºC på ett vanligt radiatorsystem så är antingen VP:n rejält underdimensionerad eller så han man lyckat ställa till värdena rejält.

Jag får TS då börvärdet går upp över 45 ºC.

Pumparna har ju precis startat, och när de nästan har nått upp till börvärdet blir det kallare ute.

Temperaturen faller från -5° till -20° de närmaste fem timmarna.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 maj 2006, 15:04:59 »

Hej igen Carl

Citera
Jag törs påstå, med säkerhet, att det blir mer TS-tid med inställningen 200/500 än med 60/300

Det kanske går att räkna ut. Med 60/300 gragminuter och börvärde på t.ex 35° och pumpen startar vid VB-f 31°, kanske den startar vid 25° med 200/500. Om mitt exempel är rimlig, så har pumpen 60 gradminuter till att öka VB-f från 25° till 31° för att tiden till TS blir densamma i bäggen fallen.


Om man får TS alls vid börvärdet 35 ºC på ett vanligt radiatorsystem så är antingen VP:n rejält underdimensionerad eller så han man lyckat ställa till värdena rejält.

Jag får TS då börvärdet går upp över 45 ºC.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 maj 2006, 13:36:24 »

1000 gradminuter ger normalt inte mer än 1 grad kallare inne än önskat, det är helt normala variationer, och i de flesta fall inte mer än vad vanliga elradiatorer (som är det näst bästa man kan ha för att få jämn värme) skulle tillåta.

Om man skall resonera som Lexus kanske man skulle ha natthöjning av tempen, detta för att kompensera för den lägre hushållselsvärme som det i de allra flesta fall blir på nätterna.

De flesta problemen med övertemp kan lösas med rumsgivare, samt att justera ned "nollpunkten" ett par grader på våren då energibehovet över dygnet blir lägre tack vara den starkare solinstrålningen.

Förövrigt så är det så att om man p.g.a. gradminutunderskott fått för t.ex. 1 grad för kallt i huset så behövs det normalt ett tillskott av energi, att värmepumpen går länge på förmiddan för att jobba ikapp underskottet kommer därför normalt inte att ge övertemp - utan rätt temp!
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 07 maj 2006, 11:28:33 »

Hej igen Carl

Citera
Jag törs påstå, med säkerhet, att det blir mer TS-tid med inställningen 200/500 än med 60/300

Det kanske går att räkna ut. Med 60/300 gragminuter och börvärde på t.ex 35° och pumpen startar vid VB-f 31°, kanske den startar vid 25° med 200/500. Om mitt exempel är rimlig, så har pumpen 60 gradminuter till att öka VB-f från 25° till 31° för att tiden till TS blir densamma i bäggen fallen.

Citera
Är man ute efter så liten tempvariation som möjligt inne så kan man givetvis låta elpatron gå in och stötta men jag föredrar att innetempen kan få variera någon grad upp eller ner och låta kompressorn jobba så länge den faktiskt klarar värmebehovet.

I fallet med hyreshuset tänkte jag på ett par saker. På vinterhalvåret är det oftast på natten som gradminutrarna samlas på hög, men natt blir ju till dag.

Kl 6:00
1000 gradminuter underskott och tre familjer som vaknar med duschning och tandborstning under rinnande vatten. Frukosttallrikar som skall handdiskas.

Kl är 8:00
Radiatorerna har inte fått värmvatten den sista timmen, trots att de har haft 3° för låg temp i 4½ timme under natten.

Kl är 9:00
-15° blir -5° och solen börjar lysa....radiatorerna får jämn ström av vatten efter att VV laddats tre ggr. Nu finns det möjlighet att beta av de 1000 gradminutrarna som finns på räknaren.

Minst 200 VB-grad är ett måste på de flesta Nibepumpar för att slippa allt för många starter, men för den skull är det inte så självklart att TS-grad bör vara 5 ggr högre. Beror ju helt på vad man vill uppnå med sin pump/komfort/ekonomi samt var den finns.

T.ex. en Nibepump i en verkstadslokal där personalen kommer kl 7:00 och tänder 100 lysrör i taket. Med 1000 graderminuter på räknaren kanske de gnäller att det är för kallt. Gnäller gör de även på eftermiddagen för att det är för varmt.
Skrivet av: Sven G
« skrivet: 07 maj 2006, 11:13:49 »

Problemet var ju alltför många starter. Jag tycker inte att jag skall behöva kompensera eller justera för rumstempen. Den fungerar ganska bra förutom att det kan bli lite varmare när solen ligger på. Skulle isf vara en innegivare.
 
Carl N tycker att jag skall justera VP o TS grad-min i steg om 20. Har ställt upp nu till 80/400. Så vi får se hur resultatet blir med denna första justering. Återkommer.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 maj 2006, 21:43:36 »

På Nibes värmepumpar är det enkelt att få det rätt, se till att nollpunkt och kurva är rätt under vintern, när solen inte ger just nåt tillskott. På våren är det bara att kompensera eventuell övertemp genom att vrida ned "ratten" ett par snäpp.
Naturligtvis med en rumsgivare som hjälper till att kompensera för solinstrålningen.

Jag håller med om att "ointresserade" (Läs okunniga) ägare av anläggningen förmodligen gör mer skada än nytta genom att ändra i reglerdatorn, desto vktigare att de som installerar värmepumparna verkligen förstår hur de fungerar. knUp
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 maj 2006, 17:22:53 »

Hej igen Rickard.

Det har du en poäng i, att större delen av säsongen är det en fördel med högre TS-grad. Om det blir 3, 4 eller 5 ggr högre än VP-grad anser jag vara upp till var och en att bestämma. Ville bara belysa nackdelen med höga värden och väderomslag.

Jag vill optimera Nibepumparna, så att pumpägaren endast behöver rengöra silarna de närmaste 20 åren. Det blir en kompromiss mellan komfort och ekonomi dvs. det är svårt att lämna en pump som fungerar perfekt vid alla årstider/väderförhållanden.

Tror de allra flesta "ointresserade" pumpägare gör mer skada än nytta, om de skall börja pillra på inställningarna själva.

Rumsgivare anser jag också vara ett självklarhet, och borde finnas med i leveransen av varje pump oavsett fabrikat.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 maj 2006, 16:00:15 »

Du kanske glömmer att kanske 3 av 4 gånger så undviker man helt eltillskottet, t.ex efter stort tappvarmvattenuttag och när huset har ett stort värmebehov.
På våren, när solen hjälper till kan man gott köra med lägre minutvärden, men viktigast av allt för att undvika övertemp är rumsgivare. Jag anser tveklöst att 500 gradminuter är för lite på TS-min, fattar inte varför Nibe ändrat maxvärdet  Sc:,h
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 maj 2006, 15:40:09 »

5 ggr högre är ett bra riktvärde, dock inte möjligt på Nibes senare modeller om man höjer Gradminuterna till max. Och förmodligen inte nödvändigt.

En bra målsättning dock, dessutom, 1000 gradminuters underskott märker man aldrig av i huset, det krävs mer underskott innan det blir kallt inne, i alla fall innan det blir så mycket kallare att man "känner" det.


Hej Rickard

Nu var det inte kallt inne jag var orolig för, utan varmt inne.

Med 1000 minuter på räknaren och en låg värmekurva samt snabbt väderomslag från kallt till varmt, tar det evigheter för pumpen att beta av underskottet som i sin tur ger övertemp inomhus.

Ogillar pumpar som producerar värme då behovet inte finns. Tar hellre en halvtimme elpatrondrift då det finns värmebehov, än två timmar kompressordrift då det inte finns värmebehov. Kostnaden är densamma.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 maj 2006, 14:48:07 »

Hej Carl

Nu hänger jag inte med.

Citera
T ex. om kompressorn startas när VB-f är 5 grader under börvärdet ökas gradminutersräknaren på neråt med 5 varje minut.

Kompressorn startar med en snurrande fram/returtemp som ligger 5° under börvärdet, och borde då efter kompressorstart rimligtvis VB-f hamna 2° över börvärdet (med deltaT på 7°) dvs. gradminuterna räknar mot 0 med 2 varje minut.

Jo, jag menar givetvis 5 ºC efter att kompressorn startats och gått någon minut i exemplet.

Citera
Citera
Men ökas VP-gradmin på till det dubbla så är kanske skillnaden mellan VB-f och börvärdet 10 grader när kompressorn startas och värdet 10 ökas på gradminutersräknare neråt för varje minut.

Vi leker med tanken att VP-grad är 200 samt börvärdet är 40°. Kompressorn startar vid VB-f 30°, och stiger snabbt till 37°. Räknaren fortsätter att räkna upp till 203 efter en minut. Förhoppningsvis orkar kompressorn att ytterligare öka VB-f några grader den närmaste timmen, vilket medför att räknaren får små förändringar.

I detta fallet blir det 10 ºC under börvärdet efter att kompressorn startats. Ett börvärde på 45 ºC när det är -15 ºC ute är det ingen ovanlig framledningstemp, och då kan temperaturen på VB mycket väl sjunka till ca 28 grader innan kompressorn startar om VP-gradmin ställs upp till 200.

Citera
Som jag tidigare skrev, så är det att välja mellan pest och kolera. Jag föredrar att låta elpatron gå in och beta av gradminutrarna istället för att ha 1000 minuter kvar på räknaren vid snabba väderomslag. Det är en smaksak med andra ord och ingen "bör vara 5 ggr högre".


Är man ute efter så liten tempvariation som möjligt inne så kan man givetvis låta elpatron gå in och stötta men jag föredrar att innetempen kan få variera någon grad upp eller ner och låta kompressorn jobba så länge den faktiskt klarar värmebehovet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 maj 2006, 11:27:06 »

5 ggr högre är ett bra riktvärde, dock inte möjligt på Nibes senare modeller om man höjer Gradminuterna till max. Och förmodligen inte nödvändigt.

En bra målsättning dock, dessutom, 1000 gradminuters underskott märker man aldrig av i huset, det krävs mer underskott innan det blir kallt inne, i alla fall innan det blir så mycket kallare att man "känner" det.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 06 maj 2006, 09:37:34 »

Hej Carl

Nu hänger jag inte med.

Citera
T ex. om kompressorn startas när VB-f är 5 grader under börvärdet ökas gradminutersräknaren på neråt med 5 varje minut.

Kompressorn startar med en snurrande fram/returtemp som ligger 5° under börvärdet, och borde då efter kompressorstart rimligtvis VB-f hamna 2° över börvärdet (med deltaT på 7°) dvs. gradminuterna räknar mot 0 med 2 varje minut.


Citera
Men ökas VP-gradmin på till det dubbla så är kanske skillnaden mellan VB-f och börvärdet 10 grader när kompressorn startas och värdet 10 ökas på gradminutersräknare neråt för varje minut.

Vi leker med tanken att VP-grad är 200 samt börvärdet är 40°. Kompressorn startar vid VB-f 30°, och stiger snabbt till 37°. Räknaren fortsätter att räkna upp till 203 efter en minut. Förhoppningsvis orkar kompressorn att ytterligare öka VB-f några grader den närmaste timmen, vilket medför att räknaren får små förändringar.

Som jag tidigare skrev, så är det att välja mellan pest och kolera. Jag föredrar att låta elpatron gå in och beta av gradminutrarna istället för att ha 1000 minuter kvar på räknaren vid snabba väderomslag. Det är en smaksak med andra ord och ingen "bör vara 5 ggr högre".
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 maj 2006, 07:13:42 »

Ser ingen logik i att ha TS-grad 5 ggr högre än VP-grad, men Carl kanske ger en förklaring.

Jodå, det kommer här.

Man kan ju tycka att skillnaden 300-60 (default) borde räcka så att man ökar TS-gradmin lika mycket som VP-gradmin, men då glömmer man trögheten i systemet. 

Gradminutersräknaren fortsätter räkna på neråt så länge som VB-f inte nått upp till börvärdet och ju högre värde på VP-gradmin desto längre tid tar det för VP:n att komma upp i börvärdet. Och ju större skillnaden är mellan VB-f och börvärdet desto fortare räknar gradminutersräknaren på neråt.

T ex. om kompressorn startas när VB-f är 5 grader under börvärdet ökas gradminutersräknaren på neråt med 5 varje minut. Men ökas VP-gradmin på till det dubbla så är kanske skillnaden mellan VB-f och börvärdet 10 grader när kompressorn startas och värdet 10 ökas på gradminutersräknare neråt för varje minut. Då kan man lätt räkna ut att skillnaden mellan VP-gradmin och TS-gradmin bör vara proportionell, inte absolut, om man vill undvika onödigt eltillskott.

Jag törs påstå, med säkerhet, att det blir mer TS-tid med inställningen 200/500 än med 60/300
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 05 maj 2006, 14:23:06 »

Jag hade i snitt 34 VP starter/dygn under april. Det verkar lite mycket i förhållande till er andra som lämnat era siffror för månaden. Ofta har det dessutom legat på 35-40 starter så jag har förstått att det är i överkant. VP har bara gått 1,5 månad så jag har inte så mycket att jämföra med. Dock var det en del kalla nätter i slutet på mars och då 10-11 starter/dygn.
Det verkar dessutom vara rätt låg vv förbrukning så det mesta är alltså starter för uppvärmning. Normal rumstemp ca 21C.

Inställningarna är de vanliga från fabrik dvs
VP grad.min 60
TS grad.min 300

Hur mycket skall jag skall ändra? Ev andra parametrar också?

Hej Sven

Att ge dig råd ang. Nibes styr/regler är inte lätt, då det blir att välja mellan pest eller kolera dvs. ökar du gradminuterna för mycket kan du få temperatursvängningar i lägenheterna. Ökar du inte, så får du leva med många starter.

Den här årstiden startar Nibe efter klockan och inte efter temperatur d.v.s. är det t.ex. +10° på utegivaren och du har kurva 7, så startar pumpen då den cirkulerande radiatorvattnet snurrat ett antal minuter under +30°. Detta sker även om solen lyser från klarblå himmel. En rumsgivare hjälper, men inte alls ändå. Nibes rumsgivare kompenserar först då övertempen passerat 1°. Som default sänker den så börvärdet med 3°, och gradminuterna betas av i ovanstående exempel efter att radiatorvattnet sjunkit under 27°....vilket inte går att undvika dvs. pumpen kommer att leverera värme trots övertemp.

Ser ingen logik i att ha TS-grad 5 ggr högre än VP-grad, men Carl kanske ger en förklaring.

Nu är det lite väl sent på säsongen för att trimma in VP. Om du själv bor i huset, så öppna alla termostater och sänk värmekurvan till dess att du inte får undertemp i lägenheten. I källare och garage kan du låta termostaterna vara aktiv.

Öka VP-grad till 200 och TS-grad till 500.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 maj 2006, 12:46:01 »

Jag hade i snitt 34 VP starter/dygn under april. Det verkar lite mycket i förhållande till er andra som lämnat era siffror för månaden. Ofta har det dessutom legat på 35-40 starter så jag har förstått att det är i överkant. VP har bara gått 1,5 månad så jag har inte så mycket att jämföra med. Dock var det en del kalla nätter i slutet på mars och då 10-11 starter/dygn.
Det verkar dessutom vara rätt låg vv förbrukning så det mesta är alltså starter för uppvärmning. Normal rumstemp ca 21C.

Inställningarna är de vanliga från fabrik dvs
VP grad.min 60
TS grad.min 300

Hur mycket skall jag skall ändra? Ev andra parametrar också?

Jag ser att du har ett hyreshus, har du hyresgäster som skruvar på termostaterna?

Det är svårt att säga exakt vilka värden som passar ditt system, du får testa dig fram. TS-gradmin bör ligga på minst 5 x VP gradmin. Själv ökade jag VP-gradmin med 20 åt gången till jag hittade en inställning som ger ca 20 starter/dygn vid 0 ºC ute.

Skrivet av: Sven G
« skrivet: 05 maj 2006, 11:51:05 »

Jag hade i snitt 34 VP starter/dygn under april. Det verkar lite mycket i förhållande till er andra som lämnat era siffror för månaden. Ofta har det dessutom legat på 35-40 starter så jag har förstått att det är i överkant. VP har bara gått 1,5 månad så jag har inte så mycket att jämföra med. Dock var det en del kalla nätter i slutet på mars och då 10-11 starter/dygn.
Det verkar dessutom vara rätt låg vv förbrukning så det mesta är alltså starter för uppvärmning. Normal rumstemp ca 21C.

Inställningarna är de vanliga från fabrik dvs
VP grad.min 60
TS grad.min 300

Hur mycket skall jag skall ändra? Ev andra parametrar också?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!