Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten => Värmepumpar - Luft/vatten => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: Rev Bob skrivet 28 januari 2011, 23:57:30
-
Är det fler än vi som känner sig lurade utav IVT (och alla andra leverantörer) som går ut med att värmepumpen levererar värme ner till -20 grader. Ja jag vet att det troligtvis inte är falsk marknadsföring, för då hade dom inte kunnat skriva så. Men det är bra nära då deras "ultimata" förhållande inte ens är nära verkliga förhållanden. Samt att när man pratar med expertis hos IVT så konstaterar dom lugnt att man får räkna med eltillskott vid -5 om inte tidigare. Är inte helt korkad, hade inte trott på -20, men lägre än -10 åtminstone.
Kör nu med eltillskottet avslaget pga höga elräkningar...och så kommer det förbli.
Åsikter ????
-
Är det fler än vi som känner sig lurade utav IVT (och alla andra leverantörer) som går ut med att värmepumpen levererar värme ner till -20 grader. Ja jag vet att det troligtvis inte är falsk marknadsföring, för då hade dom inte kunnat skriva så. Men det är bra nära då deras "ultimata" förhållande inte ens är nära verkliga förhållanden. Samt att när man pratar med expertis hos IVT så konstaterar dom lugnt att man får räkna med eltillskott vid -5 om inte tidigare. Är inte helt korkad, hade inte trott på -20, men lägre än -10 åtminstone.
Kör nu med eltillskottet avslaget pga höga elräkningar...och så kommer det förbli.
Åsikter ????
hej
du kanske bara har ett för stort hus
och för liten pump ??
svårt att veta när du inte uppger hur stort det är
och hur stor pump du har
kjell *vinkar*
-
Tillskott vid -5 hmm. Vad köpte du? Hur dimensionerades din VP. Jag har Atrior som går fint när mätaren visar
-19,5 grader. De levererar inte så jätte mkt och tillsatsen går, men de funkar fint och stänger inte av. *vinkar*
-
-19 men ändå bara lite eltillskott...Ah bra att veta.
Vi installerade en Optima 1100 hösten -09. Gjorde den klassiska omvandligen ifrån olja till värmepanna. Huset är endast på 140 kvm + källare, men såklart så måste vi se över element, isolering, fönster då det är ett äldre hus och elementen är gjorda för högre framledningenstemp.
Men ska ställa om frågan lite. Är det fler som lyckas klara sig ner till -10 -15 "utan" eltillskott ?
Om det är så, så får vi nog be ivt komma och kolla över systemet.
Fabriksinställningen är väl tom att utedelen ska stängas av vid -10...eller ?
-
För att kunna hjälpa dig så behöver vi få lite mer detaljinformation från dig.
Kan du redogöra för dina temperaturer T1 till T12 när värmevatten produceras, antingen i mitten eller i slutet av perioden.
Vilken inställning på värmekurvan har du? Värdet på gräns L och H?
Är alla element-termostater fullt öppnade?
-
Nu har jag såklart lekt med inställningarna eftersom det har varit så dålig fart på värmen.
Men kan gå tillbaka på fabriksinställningarna.
Japp alla termostater är fullt öppna.
Men som ett litet frågetecken så står T1 på 39,4 men enligt kurvan ska den ligga på 44,9 vid utetemp +1. (T12 0,8)
Kurvan är såklart uppställd väldigt högt nu när inte elen är inkopplad.
Återkommer med svar när vattenproduktionen är igång med fabriksinställningar.
Tack för visat intresse
-
Att T1 är lägre än börvärdet när inte pumpen går är helt normalt.
-
Förr när man skulle se vilken pump man skulle ha fick man förslag även på storleken.
Det får man inte idag men då skulle jag ha en 5-6kW pump enligt ctc,autoterm,ivt osv. men jag monterade en 8kW istället och klara att gå ner till ca -8°C innan styrsystemet tycker att jag är tvungen att stödja med elpatron.
Sen har pumpen tuffat och gått hela vintern och endast stängt av sig en gång när det blev 21,1°C ute (DUT är vanligtvis ca -14°C)
Så jag kan inte säga annat än att jag är nöjd eftersom jag dimensionerat allt sjäv.
Funderar lite i samma banor som Erik-NA om att några av dina inställningar är konstiga
Sedan måste vi ha alla temperaturer T1,T2,T3,(T5 om du har),T6,T8,T9,T10,T11 och T12
-
Men som ett litet frågetecken så står T1 på 39,4 men enligt kurvan ska den ligga på 44,9 vid utetemp +1. (T12 0,8)
Kurvan är såklart uppställd väldigt högt nu när inte elen är inkopplad.
Kurvan har inget med elen att göra. Eller har du annan uppvärmning också??
Det blir exakt samma kurva om du använder VP eller elpatron i elpannan, det är ingen skillnad. Det är husets värmekurva du anger, inte värmepumpens eller elpannans.
Kan redan nu börja spekulera lite om ditt problem, men väntar på din rapport först för att minska spekulationen :)
-
Korrekt det är falsk marknadsföring, min anläggning är överdimensionerad för mitt hus enl. IVT själva samt reparatörer. Dock så är det likadant för mig, vid -5 om inte ännu tidigare går tillskottet in. Sen tror jag inte att det utlovades -20 på min anläggning, det är nog nyare. Men man inser att man är blåst och att det enda rätta är direktverkande el.
-
Problemet är att den uppgivna effekten gäller vid +7 ute. Vid -15 ger den dock bara hälften så mycket.
Köper man en 10kW pump för att huset behöver 10kW när det är som kallast så blir man lite lurad...
-
Vår optima 1000 är också i minsta laget. Har eltillskott redan runt nollan. Men att dimensionera en vp som ska klara sig utan tillskott vid femton minus beror ju på var man bor. Men tex i Skåne ser jag ingen vinst att driva en större kompressor hela året bara för att den ska klara dem få nätterna med femton minus utan tillskott. Det är ju annorlunda ju längre norrut man bor. Du säger att du behöver 45 graders framledning vid 1 plus ute. Då säger det ju sig själv att din vp kommer bara att kunna värma huset ner till ca 8 minus innan din vp stannar på hög retur och enbart kommer gå på elpanna. Vi har ett par bekanta med en optima 700 med bra lågtempsystem. Hans vp tuggar på ner till 17 minus utan problem. Men givetvis har han tillskott då.
-
Japp, tror att vi har lite mer jobb med att omvandla vårt hus ifrån ett högvärmesystem till ett låg. Då kan vi hålla nere börvärdet vid lägre temperaturer.
Lite värden vid vattenproduktion (gamla inställningen):
T1: 34,2
T2: 1,5
T12: 1,4
Nu är den satt i fabriksinställning...ska se om det blir någon skillnad.
Spekulation i en billig lösning uppskattas*roflmao*
-
att bara redovisa T1 - framlednings temperatur
T2 - Utetemperatur samt T12 - lufttemperatur vid förångaren
hjälper inte mycket om vi skall kunna ge dig råd.
Vi måste ha alla temperaturer T1,T2,T3,(T5 om du har),T6,T8,T9,T10,T11 och T12
om vi skall kunna ge vettiga förslag på inställningar/ändringar
med hjälp av dessa temperaturer kan man tex. se om man behöver ändra inställningar på cirkulationspumparna eller om tex. shunt och växelventiler jobbar.
-
Nja det var den lilla aperitifen som bads om. :)
Här kommer körning med fabriksinställningen....slutfas av varmvattenproduktion
T1 28.9
T2 -0.7
T3 55
T6 79.2
T8 56.1
T9 51.6
T10 53.3
T11 -4.3
T12 -0.3
Detta är med fabriksinställning 20-55 för värmekurvan.
-
Tack
Att endast ha 28,9°C i framledning vid -0,7°C utetemperatur tycker jag är lite konstigt
Ok för att det var vid en varmvattenkörning och att man har en fördröjning på shunten men ändå, du borde haft en framledning på nästan 38°C.
Sen är det lite låg tempdiff mellan T8 och T9 (4,5°C) betyder att laddpumpen kan vara ställd ett hack för högt
KAn man få be om temperaturerna när den värme för radiatorerna?
-
Här kommer hela serien vid "radiatoruppvärmning" :)
T1 34,3
T2 -1
T3 55.3
T6 57
T8 35.5
T9 30.9
T10 32
T11 -6.5
T12 -0.8
Testade att dra ner cirkulationen på elementen (den bakre pumpen) för ett tag sen, men tyckte det fick en negativ effekt, men det kanske hade att göra med dom inställningar som var just då.
Nu står båda i ursprungsläget 3
-
Det där såg bättre ut
Dessvärre har du fortfarande låg tempdiff mellan T8 och T9 (4,6°C)
Denna tempdiff skall enligt de lärde ligga runt 7-8°C för att pumpen skall gå så effektivt som möjligt
Om du ställer ner laddpumpen till hack 2 så kommer tempdiffen att öka
Vidare kan man se att läge 3 på radiatorpumpen är bra aftersom tempdiffen mellan T8 och T1 är relativt låg
-
Ah skönt att höra att något fungerar som det ska ;)
Satte ner den bakre pumpen till läge 2 och så ska han (eller hon) få trampa på ett tag, så får vi se vad som händer.
Kollar strax...
-
Rev bob måste bara fråga. Det är inte Maximum Bob som du anspelar på va? :)
*vinkar*
-
Hehe...nix
Sänkte "laddpumpen" till nivå 2 och fick en diff på ca 6.
Så passade på att sänka den till nivå 1 och fick då en diff på 8
T8-T1 hamnade då på 4 är det för högt ?
Är det att föredra att ligga på nivå 2 ?
-
Som sagt tidigare, vi behöver alla värdena T1-T12 för att kunna göra en bedömning utan att behöva gissa
-
Tycker jag ser ganska bra ut men som Erik skrev så är det enklare när alla värden är med
Att du har en diff på radiatorsidan går tyvärr inte att göra så mycket åt då den pumpen redan står på läge 3
Var diffen T1 - T8 lägre när laddpumpen stod på läge 2 och diffen T8 - T9 var 6°C så kan det vara bättre att köra så
-
Vid läge 1 på laddarpumpen
T1 34.4
T2 -1.1
T6 58
T8 38.2
T9 30.3
T10 31
T11 -8.7
T12 -0.9
Har för mig att T8-T1 värdet för Läge 2 var runt 2.5 och T8-T9 runt 6.
Kollar upp det...
-
Har för mig att T8-T1 värdet för Läge 2 var runt 2.5 och T8-T9 runt 6.
Om du hade dessa värden så är detta förmodligen det bästa läget.
Jag skulle nog köra på läge 2 på laddpumpen
Ibland kan man inte få allt 100% utan man får nöja sig med 99%
-
99% är bra mycket bättre än 10% ;D
Läge 2 på laddarpumpen
T1 32.8
T2 -1.4
T6 49.8
T8 34.8
T9 29.6
T10 30.1
T11 -7.6
T12 -1.4
Så diff på 2 och 5.2
-
Att endast ha 28,9°C i framledning vid -0,7°C utetemperatur tycker jag är lite konstigt
Ok för att det var vid en varmvattenkörning och att man har en fördröjning på shunten men ändå, du borde haft en framledning på nästan 38°C.
Vid VV-körning faller T1. Det är bara om tillskott bedöms behövas som shunten öppnar. Helt normalt med andra ord *vinkar*
Är T1 framledning eller retur?
-
Purjos fråga gällande T1 är intressant. Är T1-givaren satt på framledningen till elementen eller på returen från elementen?
Frågan är motiverad eftersom differensen mellan T8 (VBut) och T1 (framledningen) skall vara så liten som möjligt vid värmevattenproduktion. Den är förvånansvärt stor i läge ett, därav frågan.
Lägst diff mellan T8 och T1 bör du få när "laddpumpen" går i läge ett och "raddpumpen" i läge tre. Kan du dubbelkolla om dina siffror stämmer?
Att ha "laddpumpen" i läge ett kan ha en del nackdelar. När "laddpumpen" går i läge ett får du det högsta dT (differensen mellan T8 och T9) över VP vilket innebär risk för att värmepumpen når stopptemp vid värmevattenproduktion snabbt utan att vattnet i hela radiorkretsen hunnit bli varmt. Detta leder i sin tur till många starter av värmevattenproduktion.
Att ha "laddpumpen" i läge två eller högre innebär (i ditt system och i mitt system och många andras) att en viss mängd vatten från VBut letar sig bakvägen till VBin utan att passera radiatorerna. Detta leder i sin tur att värmepumpen får producera onödigt varmt vatten innan stopptemp nås och det innebär sämre verkningsgrad och högre elräkning.
Sammanfattningsvis är det en del kompromisser man måste göra. En försvårande omständighet är att dT är beroende av utetemperaturen vilket gör att man bör kontrollera att inställningarna fungerar vid olika utetemperaturer. Vid varmare väderlek finns det kanske motiv till att höja "laddpumpen" från läge ett till läge två och vice versa.
Nu har jag ovan beskrivit hur och varför du skall optimera hastigheten på cirkpumparna. Sedan tillkommer att få VP att uppfylla husets värmebehov så mycket som möjligt. Där skall du ha en så låg framledning som möjligt samtidigt som det är varmt och gott i huset.
-
Det står framledning efter T1 samt att det stämmer ganska bra med tempen som visas på ledningen ut till elementen.
(Rester ifrån gamla systemet.)
Så jag gissar på framledningen.
Här dagens skörd :)
Eftersom det har klagats lite på experimenterandet på hemma plan, så har v o h värdet höjts lite för att skapa en något bättre temperatur i huset. :) Börvärdet är vid temp nedan ca 38.
Första siffrorna är efter stor varmvattenkonsumtion
Under slutfasen av varmvattenberedningen:
T1 29
T2 -3.1
T3 54.3
T6 90
T8 55.5
T9 49.8
T10 51.3
T11 -3.4
T12 -1.7
Detta efteråt, när radiatorerna värms:
T1 34.9
T2 -3.1
T3 52.9
T6 62.3
T8 37.1
T9 31,4
T10 32.4
T11 -6.9
T12 -2
-
Det där ser väl inte så tokigt ut
Håll koll ett par dagar så att tempdiffen T8-T9 och T8-T1 ser bra ut vid olika utetemperatur
-
Vad har du för värmekurva nu?
-
Värmekurvan är nu 25-60
Tog nog dom andra värdena lite tidigt inpå varmvattenberedningen.
Nu såg det bättre ut T1 uppe 38,2 och T8-T1: 2 T8-T9: 6,5
Tack så mycket nu vet jag vad jag ska kolla efter.
Hoppas andra fått lite tips samtidigt.
Men det blir nog till att sätta in lite större effektivare radiatorer, golvvärme på strategiska ställen för att kunna hålla ett lågt börvärde. Kolla över isoleringen skador nog inte heller. :)