Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inomhusgivares placering vid installation av FTX ventilation  (läst 1001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erbo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Håller på med ventilationsinstallation.
Tanken med det är att få bättre luft och bättre spridning av värme i huset.

Har funderat på att installera inomhusgivare till VP eftersom jag tänkte dra nytta av den värme som braskainen ger. Min teori är att ventilationen sprider runt värmen i huset, då borde VP kunna gå på lägre effek.

Tidigare har jag ingen inomhusgivare eftersom installatören vidhöll att braskaminen stör. Effekten skulle bli att det blir kallt i "övriga huset".

Nu kommer frågorna
1. Har jag tänkt rätt om spridningseffekterna.
2. Var skall jag placera inomhusgivaren?  Jag tänkte att man kanske skulle sätta den i frÃ¥nluftskanalen nära FTX aggregatet. Eller sitter den lika bra pÃ¥ en vägg i entreplan i ett annat rum än braskamin och där det inte solen lyser.
Villa 2½ plan. Byggår -37, 85+72kvm. Inglasat uterum.
Thermia Diplomat 8, 158m borrhål. Thermia fläktkonvektor i källare.
Braskamin i entreplan.
På väg att installera HERU 75S FTX ventilation.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inomhusgivares placering vid installation av FTX ventilation
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2007, 13:00:19 »
Detta alternativ tror jag mest på:

På en vägg i entreplan i ett annat rum än braskamin och där det inte solen lyser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivares placering vid installation av FTX ventilation
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2007, 00:10:32 »
Tror också det blir bäst, i frånluftskanalen blir det dels dammigt, dels vet jag inte om den pallar med luftströmmen, och dels är temperaturen på frånluften ofta högre än den verkliga rumstempen, eftersom luften tas precis under taket, och eftersom duschar etc påverkar mycket!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!