Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Startar och stoppar för ofta?  (läst 1719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad agne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Startar och stoppar för ofta?
« skrivet: 15 februari 2006, 19:26:55 »
Har kört min nya Termia Diplomat TWS en månad nu. Bor i villa från 70-talet 105 kvm med källare. Har enrörsystem och tunna AGA-element. Borrhålet är 172 meter aktivt. Det är jämn och skön värme och varmvattnet är också bra. Det jag undar över är att den startar och stoppar ca fyra gånger i timmen. Vad jag läst på detta forum så är det ganska mycket. Beror det på enrörssystemet och de tunna elementen att det är för lite vatten i systemet? Delta ligger på 11 grader och det är tydligen också onödigt högt. Har beställt tre nya dubbla element för att få mera vatten i systemet.
Det finns säker många kunniga i mitt problem så jag väntar med spänning.
« Senast ändrad: 18 februari 2006, 18:59:09 av agne »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Startar och stoppar för ofta?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2006, 19:55:51 »
Några tips är
1  Öka Integral för VP till 90 samt öka samtidigt hysteres till 14 ºC dÃ¥ fÃ¥r du längre gÃ¥ng och stopptider.
2  Öka vattenvolymen försök att fÃ¥ minst 20 liter/kw.  Och om elementbytet inte räcker kan ev. montera en volymförstorare mellan VP och radiatorerna dels för att öka volymen samt för att fÃ¥ bort "knäppningar" i systemet
3  Ettrörssystem har nog inte nÃ¥n märkbar pÃ¥verkan, jag har inte upplevt det som nÃ¥tt negativt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!