Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Test förbrukning  (läst 7105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Test förbrukning
« skrivet: 02 november 2013, 11:28:52 »
Hallå forumrävar!

Har nu testat att köra kompressor resp. elpatron för att kolla att allt ser bra ut.
Behöver input, har jag gjort rätt, ser det inte lite konstigt ut?

Diagram 1=elpatron 12 kW påslagen en timme. Starttemp framledning 38 grader- sluttemp 53 grader.
Diagram 2=kompressordrift påslagen en timme. Starttemp framledning 38 grader- sluttemp 46 grader.

Betyder inte det här att jag har ett kasst cop-värde på min Atria 12:a vid +7 grader ute?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test förbrukning
« Svar #1 skrivet: 02 november 2013, 11:34:03 »
Nja, det betyder väl mer att du har en lägre uteffekt från kompressorn än du har från elpatronen.
Svårt att se vad graferna visar, du kan inte göra något åt bakgrunden så man ser vilken kurva som är vad.
Hur många Watt förbrukar kompressorn?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Test förbrukning
« Svar #2 skrivet: 02 november 2013, 11:43:59 »
COP är svårt att säga nåt om utan att veta hur mycket ström kompressorn drar.
Att uteffekten är lite lägre än 12kW är väntat. Den brukar vara angiven vid 35 grader ut och ju varmare vattnet blir desto lägre blir uteffekten...
« Senast ändrad: 03 november 2013, 00:15:32 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Test förbrukning
« Svar #3 skrivet: 02 november 2013, 11:51:32 »
FÃ¥r inte till diagrammen men kompressorn drar runt 3,4 kW i medel.
Har fått uppgifter från Thermia att det ska motsvara 12 kW i elpatrondrift vid +7 grader ute.


Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Test förbrukning
« Svar #4 skrivet: 02 november 2013, 21:39:49 »
När vv är 46 grader ligger nog framledningen över 50 och då har du inte 12 kw från kompressorn, du får nog betydligt bättre cop vid värmedrift än vid uppvärmning av vvb.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Test förbrukning
« Svar #5 skrivet: 03 november 2013, 06:23:01 »
Gör ett försök till med diagrammen.
Skickar även med ett cop-diagram för Atrian.


Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Test förbrukning
« Svar #6 skrivet: 03 november 2013, 21:02:14 »
När vv är 46 grader ligger nog framledningen över 50 och då har du inte 12 kw från kompressorn, du får nog betydligt bättre cop vid värmedrift än vid uppvärmning av vvb.


Hmm, där förstod jag inte alls vad du menade.

Ingen som vill kommentera?

Har alltså efter tips från forumet kört en timme med endast kompressordrift och en timme endast med elpatron.
Min Atria bör vid +8 grader ute vid kompressordrift motsvara 12 kW och då bör väl kurvorna bli likadana kan iaf jag tycka.
Men som synes så skiljer det en hel del på kurvorna, dels hur mycket fortare vattnet värms med elpatron och dels hur mycket varmare framledningstempen blir.
Verkar det normalt eller kan det vara nåt strul med pumpen?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test förbrukning
« Svar #7 skrivet: 04 november 2013, 06:52:19 »
Om jag tolkar dina kurvor ätt (det framgår inte vilken som är kompressor och vilken som är elpatron) så har du ca 8 graders deltaT vid elpatrondrift, och ca 6.5 graders deltaT vid kompressordrift.
Detta skulle indikera ca 10 kW uteffekt från kompressorn om elpatronens effekt verkligen är 12 kW, har du lite högre spänning än 230 V (Vilket är vanligt vid denna tid på året) så kan elpatronen ge mer än 12 kW.

Jag håller med om att den rätt stora skillnaden mellan de två olika körningarna tyder på att kompressorn inte ger 12 kW, men å andra sidan, jag är inte speciellt förvånad över att tillverkarnas uppgifter inte stämmer heller.
Se bara på en bils bränsleförbrukningssiffror, de ligger som regel 15-40% lägre än vad man kan köra bilen på i praktiken.

Samma gäller nog för värmepumpar, tillverkarknas siffror är angivna baserat på labbkörningar med optimala prestanda, där värmebärar och köldbärarflöden är exakt enligt specifikationen, dessutom kan uteluftens relativa fuktighet påverka värmepumpens uteffekt rätt mycket.

Att baserat på enbart dessa kurvor få leverantören att komma ut och felsöka tror jag blir svårt, om du inte har att göra med någon som ser det som en personlig utmaning att mäta upp den faktiska uteffekten, och se om det går påverka något genom att optimera flöden eller justera expansionsventilen för optimal verkningsgrad och uteffekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Test förbrukning
« Svar #8 skrivet: 04 november 2013, 06:56:21 »
Det är inte bara utetemperaturen som påverkar COP utan även framledningstemperaturen. Vid vv-körning ligger du på en högre framledningstemp än vid värmedrift vilket resulterar i lägre COP.
Har själv en Atria och när min vp växlar från vv till radiatordrift kan jag tillochmed höra på kompressorn att den då går lättare, visade även stor skillnad på elförbrukningen då jag loggade anläggningen.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test förbrukning
« Svar #9 skrivet: 04 november 2013, 07:11:22 »
Men om man tittar på COP-kurvan så skall just denna värmepump ge ca 12 kW vid 35 graders vbf, och det verkar den ju inte göra, snarare ca 10 kW.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Test förbrukning
« Svar #10 skrivet: 04 november 2013, 07:21:41 »
Men om man tittar på COP-kurvan så skall just denna värmepump ge ca 12 kW vid 35 graders vbf, och det verkar den ju inte göra, snarare ca 10 kW.

Läser i manualen att vid A7W35 ska pumpen enligt EN14511 11.3 kW och vid A2W35 ger den 9.84 kW sÃ¥ pumpen verkar ju ge ganska precis den prestanda som Thermia utlovat dÃ¥ inkommande brine ligger närmare 2  °C än 7 °C vid 8  °C utetemp.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Test förbrukning
« Svar #11 skrivet: 04 november 2013, 07:21:55 »
Tack för svaren Rickard.
Ursäkta okunskapen från mej men frågar man inte så lär man sej inget...
Så det man ska titta på är alltså deltat, att det i elpatronläge går så mycket snabbare upp i framledningstemp och att även tempen går betydligt högre (7 grader) spelar ingen roll?

Elpatronerna ligger på knappt 12 kW enligt din elmätare ;-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Test förbrukning
« Svar #12 skrivet: 04 november 2013, 07:26:48 »
Snuppesno, enligt COP-diagrammet skall den ge ut 12 kW vid utetemp +8.
Om det du skriver stämmer så är detta fel, och skall egentligen vara vid +8 brinetemp, vilket är något helt annat.

Harpya, om kompressorn ger lägre effekt så blir det ju inte lika varmt vatten om du inte låter den värma lite längre tid.
Du kan också på kurvorna se att elpatronen värme lika mycket hela tiden, i grafen över kompressordrift så ser du en snabbare stegring av tempen i början = kompressorn har en högre uteffekt vid låg framledningstemp.
Ju varmare vattnet blir desto långsammare stiger tempen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Test förbrukning
« Svar #13 skrivet: 04 november 2013, 07:33:21 »
Skickar iväg ett mail till ÅF iaf så får vi se :-)


Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Test förbrukning
« Svar #14 skrivet: 04 november 2013, 08:04:57 »
Rickard nu vart jag osäker, trodde det var inkommande brinetemp men det kanske är som du säger utetemp? Atrian använder ju en brinekrets så jag tog för givet att det var brinetemp men man ska ju aldrig ta nått för givet :-) Är själv nyfiken så jag hoppas Harpya delar med sig av vad åf säger :-)
A7 borde ju som du säger betyda Air?
« Senast ändrad: 04 november 2013, 08:11:23 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!