Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nedre pannans temperatur sjunker till 39 grader  (läst 1579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad STAFJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Nedre pannans temperatur sjunker till 39 grader
« skrivet: 20 november 2014, 22:08:03 »
Har en eco el och en tillkopplad eco air 107 och jag undrar hur jag skal göra för den nedre pannan sjunker till 39 grader innan den börjar värma till inställda 50 grader.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Nedre pannans temperatur sjunker till 39 grader
« Svar #1 skrivet: 20 november 2014, 23:00:51 »
Under vissa förhållanden är det fullt normalt - t ex då det inte är kallare ute än att framledningstemperaturen räcker till ändå. EcoAir arbetar i vissa lägen med ganska stor temperaturskillnad mellan till- och frånslag för att inte gång- och stopptider för kompressorn ska bli alltför korta. Studera de båda klistrade trådarna längst upp i denna avdelning på forumet till att börja med.

Här ett exempel på hur temperaturer kan variera under några dygn i en EcoAir-installation. Observera att anledningen till att innetempen ökade och framledningstempen sjönk kraftigt i förmiddags, var att en luftvärmepump startades i rummet där innegivaren till EcoEl sitter.
« Senast ändrad: 20 november 2014, 23:07:38 av torbjorn_forsman »
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Nedre pannans temperatur sjunker till 39 grader
« Svar #2 skrivet: 21 november 2014, 08:27:33 »
 Har du läst erp:s beskrivning av hur EcoEl-EcoAir fungerar?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45862.0

Temperaturen i nedre pannan styrs av tre olika värden, beroende på hur kallt det är.
Först är det VPmin i den låste delen av inställningarna. Detta anger den lägsta temperatur som är tillåten innan EcoAir börjar värma tanken.
Nästa nivå är framledningstempen till radiatorerna. Om den är högre än VPmin så blir detta den lägsta nivån.
Slutligen har du den temperatur du själv ställer in i Inställnings-menyn, MEN den temperaturen gäller bara i läget när det blir så kallt att EcoAir spärras och elpatronerna tar över. Den tempen ställer du in i Min utetemp och den måste väljas så att den temperatur VPn kan lämna är högre än den den begärda framledningen. Annars klarar inte VPn att leverera tillräckligt varmt vatten och då sjunker temperaturen inne.

Varför vill du ha 50 grader i nedre tanken?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad STAFJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Nedre pannans temperatur sjunker till 39 grader
« Svar #3 skrivet: 21 november 2014, 18:41:42 »
Har en eco el och en tillkopplad eco air 107 och jag undrar hur jag skal göra för den nedre pannan sjunker till 39 grader innan den börjar värma till inställda 50 grader.
Tack för svaren nu känner jag mig lugnare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!