Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 23 november 2010, 19:34:28 »

Jag körde med något liknande i vintras, en variant av flytande kondensering med hjälp
av shunt styrningen ,se bild ,brytaren aktiverar termostatingången på F2025
när shunten närmar sig fullt öppen och bryter när shunten stänger till hälften.
Panntempen håller sig då kring shuntautomatikens framlednings temp.
Det långa sprötet ger hyffsat lång hysteres.
Startar ca  1 gång i timmen
Varmvattnet spetsades i en extern beredare.

Mvh //Giro :D
Gutt! Är din inkopplad mot en ackumulatortank? Har du vedpanna också då eller? Isf, har du gjort något fäör att inte förstöra skiktet om du eldat?
Skrivet av: Giro
« skrivet: 22 november 2010, 22:55:23 »

Jag kollade min andra dator och jag kunde inte hitta bilden.
Men vad jag menade var att du får ha en änlägesbrytare och sedan en annan brytare som du justerar för att få bra gångtider som låter shunten stänga en cm eller så.
Jag tänkte att jag skulle prova detta och då tänkte jag byggt ett håll relä.  Ändlägesbrytarn slår på vp och den är igång tills shunten nått den andra givarn.
Men då hade jag tänkt buffra hela pannan inte köra direkt på radiator kretsen fast kond men ändå flytande
projektet dog ut då jag inte hittade några bra givare för bygget    får bli en vvm eller tekniktank i stället
Jag körde med något liknande i vintras, en variant av flytande kondensering med hjälp
av shunt styrningen ,se bild ,brytaren aktiverar termostatingången på F2025
när shunten närmar sig fullt öppen och bryter när shunten stänger till hälften.
Panntempen håller sig då kring shuntautomatikens framlednings temp.
Det långa sprötet ger hyffsat lång hysteres.
Startar ca  1 gång i timmen
Varmvattnet spetsades i en extern beredare.

Mvh //Giro :D

Skrivet av: cougar
« skrivet: 22 november 2010, 05:27:52 »

Nej, jag menade att du skulle flytta givaren till shuntautomatiken till returen, det är ju den som kommer att styra värmepumpen.
Värmepumpens interna givare används bara till att ställa in maxbegränsningen
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 21 november 2010, 22:25:27 »

Flytta givaren till returen och sänk kurvan ca 10gr så har du ett trögt system som måste jobba länge för att nå brytlägena

Tempgivaren på VP sitter redan på returen från vp. Närmast kondensorn. Är börvärdet på den givaren(termostaten) den temperaturen som vp försöker komma up i? Alltså vattentempen ut från vp beror på vattentempen in i vp?  Om så är fallet så kommer ju tempen inte upp i 55 grader som jag trodde, inte så länge intempen till vp inte är tillräckligt hög? Templyftet i detta fallet över kondensorn beror på flödet över den då?

Om jag sänker börvärdet på shuntkurvan med 10 grader kommer inte shunten stängaännu tidigare?

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 21 november 2010, 22:05:47 »

Jag kollade min andra dator och jag kunde inte hitta bilden.
Men vad jag menade var att du får ha en änlägesbrytare och sedan en annan brytare som du justerar för att få bra gångtider som låter shunten stänga en cm eller så.
Jag tänkte att jag skulle prova detta och då tänkte jag byggt ett håll relä.  Ändlägesbrytarn slår på vp och den är igång tills shunten nått den andra givarn.
Men då hade jag tänkt buffra hela pannan inte köra direkt på radiator kretsen fast kond men ändå flytande
projektet dog ut då jag inte hittade några bra givare för bygget    får bli en vvm eller tekniktank i stället
Skrivet av: cougar
« skrivet: 21 november 2010, 22:04:30 »

Flytta givaren till returen och sänk kurvan ca 10gr så har du ett trögt system som måste jobba länge för att nå brytlägena
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 21 november 2010, 21:39:49 »

Ja tänker o tänker men får inte detta att bli bra. Inte i huvudet iaf. Låt säga att man köra med ändlägensgivare på radiatorshunten, sätter framledningstermostaten på 55 ºC på vp. Det är på nollan ute och huset vill ha 40 ºC. Då ställer sig shuntvredet i max eftersom det inte finns någon värme i ackumulatortankarna. Vp startar och jobbar på, men så fort tempen stigit över 40 grader så stänger shunten och brytaren stänger av vp. Rätt som det är så sjunker tempen till radiatorerna igen och shuntvredet ställer sej i max igen och vp startar. Det jag vill komma fram till är att eftersom det kommer 55 gradigt vatten från vp så kommer shunten stänga asfort igen. Blir ju hattigt. Särskilt om man inte buffrar några hundra liter i acktanken precis som vid fast kondensering.
Jag får det inte att gå ihop, dock någonstans i mitt huve så  minns jag att jag läst något om att detta också har med tempen på vattnet in i vp? Högre radiatortemp-högre returtemp?
Får tuppjucket...
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 21 november 2010, 18:49:09 »

jag skall leta på min stationära dator ikväll om jag kommer i håg
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 21 november 2010, 18:21:49 »

Du har inte hittat bilden som du hade?
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 21 november 2010, 18:15:06 »

När man använder sej av en ändlägesgivare som har föreslagigts, kommer det inte bli en massa startostopp av vp i onödan? Hur många starter per dygn är ok?
Man kan väl ha 2 st givare så kan man låta shuntstyrningen backa lite innan stopp så får man väl hyfsade gångtider
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 21 november 2010, 17:55:14 »

När man använder sej av en ändlägesgivare som har föreslagigts, kommer det inte bli en massa startostopp av vp i onödan? Hur många starter per dygn är ok?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 16 november 2010, 18:20:30 »

Jag har sett de som använder en separat slinga mot VP:n med glykolblandning.
Antingen överförs värmen till tanken via ett kamrörsbatteri i tanken eller en värmeväxlare utanför tanken.

jupp, det är det absolut bästa då blandar man inte om skiktningen alls, dessutom skyddar man ju värmepumpen mot frysning mycket bättre.

Annars funkar det halvbra att blanda i nedre halvan av tanken, det blir en mindre komplicerad lösning och skiktningen i toppen av tanken fungerar som tänkt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 november 2010, 07:24:47 »

Det känns inte riktigt bra det heller. Låt säga att man laddar som jag har: 2300L. Sätter anslutningen i mitten så pajjar Måste finnas något bättre sätt. Får leta vidare.

Jag har sett de som använder en separat slinga mot VP:n med glykolblandning.
Antingen överförs värmen till tanken via ett kamrörsbatteri i tanken eller en värmeväxlare utanför tanken.
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 15 november 2010, 21:44:34 »

Det känns inte riktigt bra det heller. Låt säga att man laddar som jag har: 2300L. Sätter anslutningen i mitten så pajjar Måste finnas något bättre sätt. Får leta vidare.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 15 november 2010, 20:34:14 »

Hur har ni löst problemet med att man förstör skiktningen när man har eldat? Man har ju inte lust att stoppa flödet genom vp pga frysrisken.

ska man ha skiktningen kvar så måste man ta ut vatten till värmepumpen i botten av tanken och skicka tillbaka det uppvärmda vattnet på mitten av tanken, då pajjar inte skiktningen så mycket även om cirkpumpen går alltid.
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 15 november 2010, 20:23:29 »

Hur har ni löst problemet med att man förstör skiktningen när man har eldat? Man har ju inte lust att stoppa flödet genom vp pga frysrisken.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 14 november 2010, 19:49:30 »

Det lättaste och billigaste är som FRJO skriver att koppla värmepumpen över ändlägesbrytaren på den befintliga shunten så värmepumpen bara tillåts gå när den är fullt öppen.
kopplade in en värmepump på det sättet hos en kompis och det har fungerat bra.
broblemet blir ju med en luftvärmepump att du alltid måste ha flöde över den för att det inte ska frysa, och eldar du så kanske tempen blir för hög ut till värmepumpen så att den löser ut på högtrycksvakten.
Nibe vp löser inte på högtrycksvakten. Min stannar på på inställt läge på 45 i returtemp sen kan jag ellda upp till 80 ºC  när den sjunker till 38 så starta vp som vanligt igen
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 14 november 2010, 17:21:55 »

Sorry, menade givetvis inte tappvarmvatten. Det lagas i en elvvb. Men om jag ska ansluta till tanken så är det bättre över eller under radiatoruttaget?

Lite OT men om jag hade haft en vvb i tankarna så hade den väl kunnat förvärma tappvarmvattnet för elvvb?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 14 november 2010, 16:53:48 »

Thumbsup

Trodde uttempen ändrade sig hela tiden, att pumpen lyfte till olika temperaturer beroende på vad huset ville ha... jaja.........Då behöver jag ju bara dona dit en knapp vid shuntvredet. :D

Kan man koppla in det värma vpvattnet på röret som går till shunten? Besparar mej massor av arbete då tankarna är inbyggda. Fast då hinner man ju inte laga till så mycket varmt vatten. Hmm.  huvuddunk

mmm...det kan fungera hjälpligt, det säkraste är ju att koppla på tanken.
Kom att tänka på en sak, vi har inte pratat varmvatten, tar du varmvatten från acktanken så faller ju hela ide'n
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 14 november 2010, 16:46:58 »

 Thumbsup

Trodde uttempen ändrade sig hela tiden, att pumpen lyfte till olika temperaturer beroende på vad huset ville ha... jaja.........Då behöver jag ju bara dona dit en knapp vid shuntvredet. :D

Kan man koppla in det värma vpvattnet på röret som går till shunten? Besparar mej massor av arbete då tankarna är inbyggda. Fast då hinner man ju inte laga till så mycket varmt vatten. Hmm.  huvuddunk
Skrivet av: cougar
« skrivet: 14 november 2010, 16:25:04 »

Njae.. värmepumpens termostat får du ställa på max vad den kan ge, värmepumpen kommer ändå inte att starta om inte shunten är fullt öppen.

tex om huset kräver 30 ºC och det är kallare i tanken så startar värmepumpen tills tempen når 30 ºC, då börjar shunten stänga och värmpumpen stängs av.
sjunker utetempen så huset kräver högre temp enligt kurvan så öppnar shunten och värmepumpen startar tills den nått det nya börvärdet och shunten stängs tillsammans med värmepumpen.  flytande kondensering
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 14 november 2010, 16:15:02 »

Hmm ok.  Sc:,h Men låt säga att reglersystemet vill shunta ut 45 grader och värmen i tankarna inte räcker till så startar vp. Men vp bör ju då vara inställd på minst 45 grader för att det ska funka. Dagen efter kanske reglersystemet bara vill ha ut 40 grader och minskar då intaget från tankarna tills dom blir "tomma" då startar vp igen såklart men den jagar ju sina "minst 45 grader" som är inställt på pumpen. Då gör den ju alltså högre temp än vad som är nödvändigt. Eller tänker jag fel? Jag trodde uttempen från vp skulle vara automatísk variabel och ändra sig beroende av utetemp. Alltså att vp inte ska lyfta mer än nödvändigt för stunden.

Jodå cougar du har rätt, jag vill ju ha igång grejjerna billigt och "lätt" men ändå så bra som det går.
Skrivet av: cougar
« skrivet: 14 november 2010, 15:58:39 »

Ok. Men då blir det fast kondensering eller? Det vill man ju inte ha vad jag förstått det som, men men...
Hur bör man koppla in rören då? Till tank, i serie med returen på radiatorsystemet eller vilket sätt är bäst?

Nej, den blir flytande eftersom värmepumpen bara får gå när shunten har nått fullt öppet läge, överstiger framledningstemperaturen börvärdet så stänger ju shunten och värmepumpen stannar.
det gäller att man har ganska stor tröghet på shuntstyrningen om man inte vill ha onödigt många start och stopp.

Mata värmepumpen från botten av tanken och skicka in det värmda vattnet från värmepumpen i toppen av tanken, på så sätt blir systemet lite trögare ändå.

OK, det här är ingen superduperinkoppling men en lowtech lösning som funkar hjälpligt för lite pengar, var det inte det du var ute efter?
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 14 november 2010, 15:23:49 »

Ok. Men då blir det fast kondensering eller? Det vill man ju inte ha vad jag förstått det som, men men...
Hur bör man koppla in rören då? Till tank, i serie med returen på radiatorsystemet eller vilket sätt är bäst?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 14 november 2010, 14:09:01 »

Det lättaste och billigaste är som FRJO skriver att koppla värmepumpen över ändlägesbrytaren på den befintliga shunten så värmepumpen bara tillåts gå när den är fullt öppen.
kopplade in en värmepump på det sättet hos en kompis och det har fungerat bra.
broblemet blir ju med en luftvärmepump att du alltid måste ha flöde över den för att det inte ska frysa, och eldar du så kanske tempen blir för hög ut till värmepumpen så att den löser ut på högtrycksvakten.
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 14 november 2010, 12:43:28 »

Jag har en riktigt gammal pump som heter HS Kedler Tarm, en dansk. Bara 1 enda stor utedel. Kompressor och grejjer är bytt -06. Sitter bara mekaniska styrningar. Har kopplingssschemat om det kan vara till någon hjälp. Pumpen är förövrigt inte inkopplad. Först tänkte jag bara dunka in den på mina ackumulatortankar o köra men nu vet jag inte. Vill göra det hyffsat meddetsamma. Min tanke för tillfället är att koppla VP parallellt med tankarna. Vp-retur till shunt. Vp-till till från radiatorreturen. Koppla min extra motorshunt mekaniskt på vp:n returtempvredet. Den ska sedan kopplas in mot mitt reglersystem som används vid shuntning mellan tankar och radiatorer.

Jag har fått ett råd och det är att koppla vp:n i serie med radiatorreturen och vrida på vp:n returtempvred manuellt. I börjar kanske det görs men det avtar med all säkerhet. Det är därför jag tänker på min extra shuntmotor som bara ligger o skräpar ändån.

Hur skulle ni som kan koppla??
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 november 2010, 10:18:08 »

Vad har du för Vpump, har den utegivare som styr den? Jag har också vedpanna/acktankar som jag kör vp flytande mot och tycker jag har kommit fram till en bra lösning.

Jag flyttade vpns tempgivare (fick förlänga kabeln) till acktankens övre del, innanför isoleringen. Flyttade den lite upp och ned och provade. Nu har jag vpns tempgivare monterad på radkretsens framledning nära acktanken. Verkar funka bra. Bara att hitta rätt kurva för vpn. När rätt vp kurva är hittad så står ju ackens shunt fullt öppen i autoläge. Vb fram pumpen går när Kb pumpen går. Har inte provat att elda ännu, men då bör vpns givare känna att den inte skall starta.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 14 november 2010, 07:57:33 »

jag har också funderat på detta det enda jag sett är en som monterat givare på vredet så när den är fullt öppen så går den i gång och när den börjar stänga så stänger den av vp skall ha bild nån stans men hittar den inte nu
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 14 november 2010, 00:53:54 »

Ok, men hur kan man styra börvärdet? Funkar mitt förslag?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 november 2010, 00:26:17 »

Hur funkar en "riktig" flytande kondensering då?

Vid 'riktig' flytande kondensering jobbar VP'n direkt mot radiatorsystemet. Antingen har man en inverter-pump och effekten regleras så att tempen ligger precis på önskad framledning, eller så har man en on/off-pump som startar och stoppar med en viss hysteres runt börvärdet.
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 14 november 2010, 00:17:20 »

Jo så kan jag göra men då jag har ett reglersystem redan(vedpanna o tankar med autoshunt) så vet jag vilken temp ut jag bör ha. Den kurvan är hyffsat ok. Tror jag. Då kan jag kolla där och ställa returen från vp på termostaten på vp. Men jag skulle ju önska att det satt en motor på termostatvredet istället. Faktiskt så  har jag 1 extra motor och reglersystem av samma typ som jag använder nu. Då är det ganska lätt att få samma kurva.

Hur funkar en "riktig" flytande kondensering då?
Skrivet av: larryd
« skrivet: 13 november 2010, 23:51:10 »

Manuellt...

är det ganska enkelt att fixa flytande kondensering. Tex med en golvvärme-termostat med  hysteres (några grader) som har en separat givare. Dessutom måste du ha viss kläm på vilken värmekurva du kör huset på.

-Fäst givaren på returen från värmepumpen. Isolera väl.
-Anslut termostaten så att den stoppar och stannar värmepumpen
-Gör en tabell på värmekurvan och sätt upp den bredvid termostaten. Tex vid +0 ºC skall returen vara +36 ºC, vid +5 ºC ute skall tempen vara +28 ºC osv.

Varje morgon och kväll kollar du utetempen och ställer in temostaten enligt tabellen.


Automatiskt är litet svårare.

Med flytande kondensering kan jag spara upp till drygt 30% av tillförd elenergi enligt Copelands diagram (och mina mätningar) vår och höst. Dvs 7-8 månader
Skrivet av: CHEMAS
« skrivet: 13 november 2010, 22:36:59 »

Hur gick det här då? Jag är i samma tankebanor. Mekaniskt koppla en shuntmotor till "vredet" som ställer uttemperatur på kylmedlet(?). Shuntmotorn styrs av en utegivare som går igenom en villaregulator.
Alternativ ha 2 st termostater på utgående med ett växlande relä. Ett på 35 grader och ett på 45 grader.

Kanske krånglar till det? Men hur ska man bygga om för att få flytande kondensering? I mitt fall är det bara värme som ska göras. Har separat elvvb.
Skrivet av: Anders S
« skrivet: 27 november 2007, 09:27:57 »

Du har helt rätt, men det beror ju på hur man kopplar och vad man använder för grejer.

Vi tänker helt annorlunda.


Den där ritningen tycker jag var lurig. Men det kan vara jag som inte förstår den riktigt.


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 november 2007, 07:16:26 »

Det jag menar är att om du har varmvattnet från pumpen kopplat på t-rör mot inloppet på shunten. Så kommer pumpen automatiskt gå mot tanken i ledningen när shunten stänger när vattnet är lagom varmt mot elementen, då laddar den accan i topp och om det behövs mer till elem. slingan så får den det autom när shunten öppnar igen.

Nej, riktigt så kommer det inte funka, det blir snarare tvärt om.
När shunten tycker att huset behöver värme öppnar den mot tanken och VP:n laddar tanken.
När shunten tycker att huset inte behöver värme stängs shunten mot acktanken och VP:n värmer radiatorerna direkt.

För att köra flytande kondensering mot huset behöver VPn en rumsgivare som talar om för den när huset behöver värme, shunten öppnar då VP:n inte orkar själv, typ denna inkoppling.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10165-5.pdf

Nr 98 på bilden får då vara din acktank.

Men jag tycker nog det är bättre att köra med fast kondensering direkt mot acktanken som du gör nu.
Skrivet av: Anders S
« skrivet: 27 november 2007, 00:14:56 »

Vad är det för pump du har som du kan ställa tempen ut på med ett vred?.
Skrivet av: puttee
« skrivet: 26 november 2007, 21:53:13 »

Ok jag fattar hur du menar men jag tänkte köra pelletspannan mot ute temp, dvs när utetempen sjunkit så lågt att det blir billigare / mindre dyrt med pellets så går den i gång, då passar jag på att höja systemtemp samtidigt, från max 50 till ca 70 så att jag klarar riktigt kallt väder :) , men tillbaks till början, höjs inte värmefaktorn vid lägre uttemp från vp? eller tappar jag all vinst pga vvb? :(
Skrivet av: Anders S
« skrivet: 26 november 2007, 21:22:14 »

Vet inte om vi pratar om varandra lite.

Det jag menar är att om du har varmvattnet från pumpen kopplat på t-rör mot inloppet på shunten. Så kommer pumpen automatiskt gå mot tanken i ledningen när shunten stänger när vattnet är lagom varmt mot elementen, då laddar den accan i topp och om det behövs mer till elem. slingan så får den det autom när shunten öppnar igen.


Autostart mot pelletspannan kan du fixa om du sätter typ panngivaren som tänt typ oljebrännaren i tanken i stället för i pannan.Då kan du ju ställa den på lägstatemp som tanken får ha innan pelletsen går igång. Bästa är ju i sånt fall att du sätter en trög termostart som startar på lägsta temp säg 45 grader,  och går längre än en normal termostart så de stänger av typ vid 90-95 grader.
Skrivet av: puttee
« skrivet: 26 november 2007, 20:01:52 »

Anders, menar du rakt från pumpen in i shunten?

I så fall, blir inte vatten mängden för liten? och får jag inte bättre värmefaktor med lägre kondenseringstemp? ???
Skrivet av: Anders S
« skrivet: 26 november 2007, 07:33:06 »

Koppla på matningen till shunten så får du automatisk flytande kondensering.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 november 2007, 07:20:47 »

Tja, vill du testa så gör det, men jag tycker nog det verkar vara krångligt att få till på ett bra sätt.
Skrivet av: puttee
« skrivet: 25 november 2007, 19:17:04 »

Förtydligande till ovanstående:

Alltså 1: Solen värmer acken
        2: När inte solen räcker L/V pump
        3: När 1&2 är otilräckligt pellets

Mvh Puttee
Skrivet av: puttee
« skrivet: 25 november 2007, 19:14:03 »

Vp är en mitsubishi heavy mcu 22 ahe7, vredet ställer önskad värme ut, shuntautomatiken är en danfoss cl100 (tror jag) , acken är en gammal fjärrvärmeväxlare med slinga för inladdning och beredare (500/300). Min idé är att kombinera sol och vp på sommar/höst för att gå över till pellets när pumpen viker pga utetemp. :)

Tanken är att använda dubbla shuntmotorer och låta ett växlande relä byta mellan de två, allt styrs med utetemp kontra framledning. Pellets pannan skall styras av en ladautomatik mot tank samt en ute termostat, och har väl pannan startat står ju pumpen still automatiskt.

Förövrigt så får det bli fast hög kondensering när inte huset har nått övrigt värmebehov.
Acken blir alltså förvärmning till vv. Pros an cons nån?????
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 november 2007, 15:40:48 »

Vad har du för grejor?
Är det ett vred du ställer önskad start/stopptemp på?
Skulle du då sätta en shuntmotor på vredet och styra på utetemp eller innetemp?
Jag antar att du kör mot en acktank med VV-slingor eller VVB?
Då vill du förvärma varmvattnet i denna och toppvärma i en el-VVB?
Frågan är då om det du vinner på flytande kondensering mot acktanken förloras i el-VVB:n? ???
Skrivet av: puttee
« skrivet: 25 november 2007, 12:45:07 »

Skulle det vara möjligt att montera en shuntautomatik på lvp,ns tempvred och få en form av flytande kondensering?

För enkelheten skull så toppar man vv i en liten beredare skulle det fungera?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!