Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenhet av frÃ¥nluftmodul typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent  (läst 11366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rummel98

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Finns det någon som har positiv eller negativ erfarenhet av frånluftmoduler typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent?

Jag har blivit rekommenderad en sådan lösning för att kunna värma poolen på sommaren utan att behöva kyla ned berget.

Finns det nÃ¥got negativt med en sÃ¥dan lösning?  ???

Tycker det låter för bra för att vara sant.......

Mats
Ska beställa värmepump vilken dag som helst. Förmodligen CTC EcoAir 107 + CTC EcoEL.

150kvm i 1 1/2 plan. 29000 kwh/Ã¥r Elpanna. exlusive hush. el.
Pool 20 kubik. Stockholm

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Erfarenhet av frånluftmodul typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2007, 01:57:03 »
Du kommer att installera en 7-9 kW pump. Det betyder att du hämtar 5-7 kW från borran.

En FLM ger högst 2 kW som då betyder att du i alla fall hämtar 3-5 kW från borran. Inte bra!

Läste om någon som hade monterat en lasbilskylare i serie eller parallellt med borran, men vet inte var eller hur det funkade. Tror på idén, och den bör då ge all energi till pool och varmvatten hela sommaren, med bättre verkningsgrad än grundvattentempererad brine.

Om du inte vill skaffa grejer från skroten, så fungerar Thermia Atrias utedel med samma princip. Om den går att köpa separat, och till vilket pris....vet jag inte.

Har du kallare än -20°C någon gång?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Bättre att ta till borrdjupet lite extra, en FLM kostar ca 8-9 kkr och för denna peng får du ca 30 meter extra borrdjup (250 kr/m) vilket mer än väl räcker för den ökade belastningen som poolen medför.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det är effektuttaget (Watt/m borrhål) som kyler borrhålet. Energiuttaget (kWh/år) spelar ingen större roll. Ett antal tusen kWh som tas ut på sommaren kommer inte att påverka förhållandena vintertid när huset värms märkbart.

Mitt borrhål är nu 5 år gammalt och är nu ca 0,5 grader kallare på sensommaren än vid starten och det efter uttag av ca 15 000 kWh/år. När jag räknade på vad som skulle ha hänt om jag hade tagit ut 30 000 kWh/år jämnt fördelat över året kom jag fram till att temperaturen skulle ha varit ytterligare några tiondels grader lägre. Större skillnad blir det inte.

Beställ lite extra borrhål i stället. Med tanke på att temperaturskillnaden ingående köldbärare-berg normalt är ca 7 grader räcker det med ca 5 % mer aktivt borrhål för att kompensera för de tiondels grader temperatursänkning som poolvärmningen medför. Det är mindre än 10 meter.

Sök på FLM30, det har skrivits en hel del om sådana enheter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Erfarenhet av frånluftmodul typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2007, 11:02:55 »
Det jag tänker på är närmast temperaturen i borran sommar och vinter.

När det blir vår och pumpen endast gör VV, så har utjämningen hunnit tillföra energi till borran som då har högre temp. Även med ett djupare hål, men fullt utnyttjad sommartid...så misstänker jag att tempen även då ligger kring nollan..

Med mitt förslag lastbilskylare, så inbillar jag mig att temp ingående brine är +10°C d.v.s. en Nibe 7:a ger 12,41 kW istället 8,78 vid ±0° i uteffekt med nästan samma driveffekt. (Nibe 40 watt + fläkt utedel) Med en borra som vilar maj-nov inbillar jag mig har några grader högre temp första halvan av eldningssäsongen d.v.s. en vinst även där.

Sedan beror det väl på om det finns grannar som har borror också d.v.s. hur stort utjämnningsområde finns att tillgå.

Roland...när du skriver att du endast skulle tappa ett par tiondelar, så antar du att hastigheten på utjämningen är högre än uttaget. Eftersom vi lånar från bergets lagrade energi, så hämtar borran den energin från längre avstånd varje år. Därför så fungerar det som ni säger....i alla fall de första åren. Jag är däremot inte säker på att det fungerar så bra efter 10 år. Framförallt fungerar det med sämre ekonomi.

Rickard kanske har några erfarenheter från poolforum, som han kan vidarebefordra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

....Även med ett djupare hål, men fullt utnyttjad sommartid...så misstänker jag att tempen även då ligger kring nollan..


Roland...när du skriver att du endast skulle tappa ett par tiondelar, så antar du att hastigheten på utjämningen är högre än uttaget. Eftersom vi lånar från bergets lagrade energi, så hämtar borran den energin från längre avstånd varje år. Därför så fungerar det som ni säger....i alla fall de första åren. Jag är däremot inte säker på att det fungerar så bra efter 10 år. Framförallt fungerar det med sämre ekonomi.

.........

GÃ¥r pumpen kontinuerligt sommartid sÃ¥ blir köldbärartemperaturen kring nollan. Det är helt rätt. 

Lastbilskylare kan vara en lösning. Ett frÃ¥getecken är kapaciteten. Det är en sak att kyla vatten som är ca 90 grader med uteluft som är kanske +20, en annan att värma köldbärare som är +10 grader in. Det blir mycket mindre temperaturdifferens sÃ¥ kylarens kapacitet minskar rätt ordentligt, en faktor 10 eller sÃ¥. Ã… andra sidan är väl de större modellerna  dimensionerade för att kunna kyla bortÃ¥t 100 kW sÃ¥ det kanske fungerar.

Vad beträffar risken för utarmning av bergets värmeförråd är det så att har man ett borrhål med en diameter på en decimeter är temperaturfallet från bergväggen till en halv meter från hålets centrum lika stort som temperaturfallet mellan 5 meter och 50 meter efter mycket lång tid (temperaturfallet är proportionellt mot logaritmen för kvoten mellan avstånden från borrhålets centrum). Det gör inte så mycket att man hämtar värme längre bort. Den största delen av temperaturfallet ligger i närheten av borrhålet. Visst, lite sämre blir det men det behövs inte så mång meter extra borrhål för att kompensera för det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Erfarenhet av frånluftmodul typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2007, 16:02:05 »

Jag föreställer mig en Scania 143:a som klättrar uppför Brennerpasset med fullt lass. Det tuffar på i 30 km/tim med totalvikt på 42 ton. Motorn utvecklar 470 hk (350 kW). Varenda kuse jobbar sig svettig. Det är sommar och +35°C. Motorns temperatur är bibehållen vid bergets topp.

Nog känner jag att det borde fungera, även om inte fläktkapaciteten är densamma på Scanian som på den tilltänkta utedelen. Nu är väl inte Thermias utedel så gigantisk antar jag, men får jag tillfälle, så ska jag undersöka. Vet heller inte vad de har för temp in på sommaren. Men ska de kunna ge någon energi med typ 3° deltaT, 0,50 l/s och ±0° utetemp, så tror jag du måste revidera din uppfattning....om den är likvärdig lastbilskylare i kyleffekt.

Nej, vi ska inte ha någon långkörare igen angående borran. Köper dock inte din teori, att en 118 meters borra kan leverera 30 000 kWh/år med bibehållen funktion. Det motsäger alla beräkningsprogram, värmepumptillverkare, brunnsborrare osv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nej, vi ska inte ha någon långkörare igen angående borran. Köper dock inte din teori, att en 118 meters borra kan leverera 30 000 kWh/år med bibehållen funktion. Det motsäger alla beräkningsprogram, värmepumptillverkare, brunnsborrare osv.


Nej absolut inte.
Huset drar 29 MWh/år vilket borde betyda ca 7-8 kW VP och ca 140-150 meter borra. Om man sen lägger till 20 meter på detta så kommer det inte bli några problem med att värma poolen på sommaren heller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Erfarenhet av frånluftmodul typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2007, 19:30:07 »
Förbrukar huset 29 000 kWh/år, hämtar du 20 000 kWh/år från borran. Nu pratade vi om 30 000 kWh/år från borran, med ett djup om 118 meter.

Anser du att 20 meter extra på 140 meter borra d.v.s. 160 meter ska räcka, för ytterligare 30% energiuttag?
(räknar poolen som 6 000 kWh/år från borran = 40 m³, 2° tempfall/dygn, 100 dygn)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

Nej, vi ska inte ha någon långkörare igen angående borran. Köper dock inte din teori, att en 118 meters borra kan leverera 30 000 kWh/år med bibehållen funktion. Det motsäger alla beräkningsprogram, värmepumptillverkare, brunnsborrare osv.


Nej, det blir inte bibehållen funktion då jag kom ihåg fel. Det blir lite mer än 10 % större deltaT i berget fram till borrhålskanten (vilket är mindre än deltaT köldbärare-berg då det är värmeövergångsmotstånd i slangen och vattnet i borrhålet) efter 5 år om man tar ut en viss effekt hela året jämfört med om man tar ut den halva året. Och det är ju mer än några tiondelar. Efter 5 år ökar skillnaden väldigt lite.

Beräkningsprogrammen bygger väl på att värmeuttaget sker under uppvärmningssäsongen. Går det överhuvudtaget att räkna med kontinuerlig effekt med tillverkarnas program?

I vilket fall som helst, 20 meter extra borrhål kompenserar mer än väl för poolen och det blir pengar över till elräkningen jämfört med en frånluftmodul. Sen slipper man elen till den extra cirkulationspumpen. Priset för FLM 8-9 tkr är väl också exkl. installation.

Lastbilskylare modell större borde fungera. Om motorn utvecklar 350 kW och verkningsgraden är någonstans under 50 % så är det över 700 kW effekt som tillförs med bränslet. Ungefär en fjärdedel, uppemot 200 kW, borde väl hamna i kylvattnet. Även med mindre fläkteffekt och temperaturdifferenser bör det fungera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Erfarenhet av frånluftmodul typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2007, 20:10:38 »

Anser du att 20 meter extra på 140 meter borra d.v.s. 160 meter ska räcka, för ytterligare 30% energiuttag?


Det är inte några problem. Man måste skilja på temperatursäkningen pga effektuttaget och sänkningen pga energiuttaget.

Formeln för temperatursänkningen vid borrhålskanten är förenklad

DeltaT = konstant1 * (Q/H) * (ln(t) - konstant2)

med Q = effektuttaget, H = aktivt borrhålsdjup och t = tiden.

Logaritmen för tiden gör tillsammans med konstant2 att deltaT inte ändras så mycket om t fördubblas från ett halvt år (uppvärmningssäsongen) till ett år även om man låter det fortgå många år. Däremot är deltaT direkt proportionellt mot Q/H. Därför behövs det inte så många extra borrhålsmeter för att kompensera för ökat energiuttag förutsatt att effektuttaget är detsamma.
« Senast ändrad: 21 augusti 2007, 20:14:04 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Erfarenhet av frånluftmodul typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2007, 20:42:20 »
Jag är övertygad om att den teori du har, gäller om energiuttaget endast är ett år.

Eftersom getormisk energi, och då troligen solenergi tillför brunn med samma mängd energi oavsett djup....så är det lånet från den lagrade energi som vi hämtar med högre energiuttag. Den mängden energi är bestämd, varför var och en får bestämma när och hur den skall förbrukas. (brunn inklämd mellan andra brunnar)

Med mindre lagrad energi, sjunker temperaturen och utjämningsområdet blir större. Är utjämningsområdet begränsad av andra brunnar...sjunker temperaturen ytterligare.


Eftersom FLM inte kommer att vara aktuell, så faller cirkpumpen bort.

Med en borra på 182 meter och ±0°C KB-in, Nibe 7:a, 29 000 kWh + 8 000 kWh / 8 kW = 4 625 timmar.
(182 meter = Geotec som svar till en poolare)



Med 140 meter borra kompletterat med utedel.

Med +2 medel vinter, och +10 sommar. Räknar med att utedelen har högre ingående brine, en del av värmesäsongen samt sommarhalvårets varmvattenproduktion. Borran har även högre temp första delen av värmesäsongen, då den inte kylts ner under sommarhalvåret.

10° KB-in 8 000 kWh / 12,41 kW = 644 timmar

2° KB-in 29 000 kWh / 8,6 kW = 3 372 timmar

609 tim fläkt x 150 watt = 91 kWh

Totalt 4 016 timmar

4 625 tim - 4 016 tim = 609 tim x 2 kW = 1 200 kWh - 91 kWh = 1 109 kWh

Borra 42 meter x 250 kr = 10 500 kr

Elvahundra spänn i lägre förbrukning, och tiotusen till kylarn.


Warning: filemtime(): stat failed for /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/attachments/Tempsnkning.xls in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/Display.php on line 1657

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Erfarenhet av frånluftmodul typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2007, 19:02:30 »

Eftersom getormisk energi, och då troligen solenergi tillför brunn med samma mängd energi oavsett djup....så är det lånet från den lagrade energi som vi hämtar med högre energiuttag. Den mängden energi är bestämd, varför var och en får bestämma när och hur den skall förbrukas. (brunn inklämd mellan andra brunnar)


Resonemanget innehåller ett tankefel. Det är inte så att bergets förråd av värme kan jämföras med en bensintanks innehåll av bensin där det finns en given körsträcka sen är det tomt i tanken. Vad som händer när man ökar värmeuttaget från berget är att temperaturen sjunker. Det leder till att temperaturen sjunker vilket leder till att värmeinflödet från marken och underifrån ökar. Man får jämvikt mellan uttag och inflöde men vid en något lägre temperatur.

Jag har räknat pÃ¥ vad hur uppvärmning av en pool sommartid skulle kyla borrhÃ¥let jämfört med uppvärmning bara under vinterhalvÃ¥ret. Resultaten finns i det bifogade Excelarket. 

Jag har räknat med ett värde på effektuttaget per meter aktivt hål som gav en temperatursänkning på ungefär 5 grader borrhålskant-ostört berg efter 5 år. Enligt litteraturen är temperaturfallet i borrhålet och slangen 2-4 grader. Antar man att det är 3 grader innebär det att totalt deltaT på 8 grader då det hänför sig till köldbärarens medeltemperatur tycker jag det är rimligt, det skulle ge en ingående köldbärartemperatur i mellansverige på ca 0 grader.
För att förenkla räknandet har jag antagit att värmeuttaget från berget är under vinterhalvåret är konstant hela tiden och under sommarhalvåret noll hela tiden. När poolen värms (endast sommarhalvåret) är värmeuttaget från berget 30 % av värmeuttaget under vinterhalvåret (samma relation som Lexus har räknat med).

Lite förklaring till beräkningarna: Den övre tabellen visar vad som händer när värme tas från berget endast vintertid. Värmeuttaget startar vid vinterns början vid tiden 0 år. Värdena under Vinter 1 (grön inramning) visar hur temperatursänkningen vid borrhålskanten ändras under årens lopp vid kontinuerligt värmeuttag hela året.

Men huset värms ju bara halva året. Det enklaste sättet att matematiskt ta hänsyn till det är att tänka sig att man vid sommarhalvårets början gör ett negativt värmeuttag som är lika stort som det under vinterhalvåret. Man tänker sig alltså att så mycket värme tillförs att värmeuttaget blir noll första sommaren. Kolum C visar hur temperatursänkningen pga av den tillförda värmen blir. Då man tillför värme blir temperatursänkningen negativ. Då värmeöverföring är en linjär process kan man summera effekten av värmeuttag och värmetillförsel. Det är de med rött inramade värdena. Summan av första vinterns och sommarens positiva och negativa värmeuttag (cell V8) blir 0,29. Borrhålskantens temperatur vid sommarens slut är alltså 0,29 grader lägre än utgångsvärdet.

Så där håller man på och adderar positiva och negativa värmeuttag för vinter och sommar och adderar resultaten. Den har beräkningsmetoden kallas överlagringsmetoden och är en standardmetod för beräkning av sådana här fall.

Efter 5 år är temperaturen vid sommarens slut är 0,57 grader lägre än startvärdet. År 5-10 sjunker temperaturen ytterligare 0,14 grader. Temperaturen vid vinterns början sjunker altså en del de första 5 åren, sen händer inte mycket.

För poolvärmningsfallet startar man på samma sätt med 100 % värmeuttag första vintern. Sen kommer sommaren då värmeuttaget sjunker till 30 %. Beräkningsmässigt betyder det att vi gör ett negativt värmeuttag med 70 % effekt och adderar det till vinteruttaget. Andra vintern stiger uttaget åter till 100 %. Vi får då lägga till ett uttag på 70 % till summan av första vinterns och sommarens uttag osv. Kolum V visar temperatursänkningen vid vinterns resp. sommarens slut.

Det intressanta är att jämföra situationen vid vinterns slut efter 9,5 år. Det skiljer bara 0,2 grader mellan fallen, dvs värmeuttaget för poolvärmning under sommaren har bara sänkt temperaturen på ingående köldbärare med 0,2 grader. Visserligen är berget 2,08 -0,71 = ca 1,4 grader kallare vid sommarens slut när uppvärmningssäsongen börjar men redan efter en månad är skillnaden mindre än 0,3 grader. I genomsnitt under vintern kommer köldbäraren att vara ungefär 0,3 grader kallare om man värmer poolen på sommaren.
 
Med tanke på att totala temperaturfallet berg köldbärare är ca 8 grader räcker det att öka det aktiva djupet med mindre än 5 % för att kompensera för det 30 % större värmeuttag som poolen kräver. Det är som jag har skrivit i ett tidigare inlägg: det är huvudsakligen effektuttaget som bestämmer köldbärartemperaturen, energiuttaget spelar inte så stor roll.

PS. Det kan tyckas vara onödigt och dumt att ange temperaturerna med tre decimaler men anledningen till detta är att skillnaden mellan de bägge fallen blev sÃ¥ liten. För att inte avrundningsfel skall stöka till resulatet bör man använda en decimal mer i beräkningarna än vad som anges i resulatet. PÃ¥ slutet är det ju  20 temperaturer som adderas och subtraheras.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
För att återgå till rubrikfrågan, är det någon som har erfarenhet av en sådan , helst före/efter?
Är hålet redan borrat är det ju inte direkt ett alternativ med 20m till.
Jag behöver förbättra ventilationen och har ett ganska kallt hål så en FLM30 kanske kan vara ett alternativ.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Erfarenhet av frånluftmodul typ Nibe FLM 30 eller CTC Ecovent
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2007, 09:24:23 »
För att återgå till rubrikfrågan, är det någon som har erfarenhet av en sådan , helst före/efter?
Är hålet redan borrat är det ju inte direkt ett alternativ med 20m till.
Jag behöver förbättra ventilationen och har ett ganska kallt hål så en FLM30 kanske kan vara ett alternativ.



Du kommer att höja ingående köldbärare från ±0° till 0,95°C, med 50% luftväxling.
« Senast ändrad: 24 augusti 2007, 09:30:46 av Lexus »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!