Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre  (läst 58436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Borrhålet är klart. Riggen och kompressorn är borta. Bara kaxkontainern kvar.

När grävaren kommer så snyggar dom till lite i spåren som blivit där han stod och borrade.

Fuktar en del precis där röret sticker upp men inget värre än så.

Nu hoppas jag dom kommer snart och lägger ner slangen och gräver in den i huset. och att pannan kommer så installatören kan slutföra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Så här såg det ut en timma efter riggen var borta. Nu är det inte alls lika blött där. Kanske för det är ett lock på röret ?

Coolt att man kan borra 250 meter och att det inte blir mer gegg upp på tomten. Allt hamnar i containern.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
I torsdags kom haubitsern och i fredags var dom här och la ner rören i hålet och grävde fram till huset.

Efter midsommar tror jag installatören kommer och borrar hål i väggen och kopplar i hop allt och kör igång maskinen :)

sen får jag väl ta semester för att sätta mig in i allt.
När jag väl satt mig in i allt kommer link och dÃ¥ behöver jag inte sätta mig in i allt längre  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #198 skrivet: 23 juni 2011, 22:57:44 »
Den gick liksom aldrig riktigt igång. Stod bara o flåsade på typ tomgång. Kunde inte varva upp. Troligen bränslefiltret som är igensatt. Så denna 3e maskin mådde inte så bra heller :)
(atlas copco)

Men ett nytt filter är på väg från närliggande "affär" och sen ska det förhoppningsvis kunna rulla igång igen. Om det fungerar säger borraren att han nog kör ett tag i dag så han kan bli klar i morgon enligt plan.

Dom är ju alla fall duktiga på att fördjupa borrhålsångesten samt att göra den mer långvarig :)

Grannarna måste tro att lirarna är knäppa. 3st jättelika schabrak-kompressorer rullas hit på en dag.

För övrigt såg han lite oroad ut när han pratade om 2a maskinen. Kunde troligen bli mkt kostsamt att reparera. :/

Det jag reagerar pÃ¥ är att de mÃ¥ste byta bränslefilter när de är pÃ¥ plats, vilket jag hade tipsat om ifall jag tidigare hade sett inlägget att kompressorn inte orkar. Det fÃ¥r mig att ställa frÃ¥gan ifall de servar sina maskiner som de skall, men de kanske tar genvägar och chansar i hopp om att det skall gÃ¥ detta hÃ¥l med. Full seriositet tror jag inte det är frÃ¥gan om, missuppfatta mig inte nu! Det jag menar är att de när de kommer ut sÃ¥ skall väl maskinerna vara i skick för att dra ett hÃ¥l, med ett ev nattvila pga lÃ¥ngt djup, hÃ¥rt berg osv, vilket inte var i ditt fall, var det 3 kompresorer? De vet ocksÃ¥ att när hÃ¥let är klart sÃ¥ är kunden sååå glad sÃ¥ strulet kommer i skymundan.... MissförstÃ¥ mig inte nu sÃ¥ är du/ni snälla, men jag misstänker att det är inte ovanligt att det gÃ¥r till sÃ¥ här.  Jag är glad över att du fick ditt beställda hÃ¥l, och hoppas att det kommer att funka bra!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Kompressorn som inte orkade var det inget fel på. Den var bara lite för liten i förhållande till borrdjupet. Det hade tagit för lång tid. Själv såg jag ingen större skillnad rent visuellt mellan dessa olika kompressorer.

Borraren fick då lastbilsnissarna att hämta en annan som inte hade hunnit genomgå service. Den fungerade inte alls bra. Alltså det var något väldigt kostsamt fel på den... tyvärr. Klappa ihop helt enkelt.

Den tredje maskinen dom släpade dit fungerade bra men visade sig vara i behov av filterbyte. Vilket tog en timma sen var dom igång. Alla tre maskinerna såg välskötta och fräscha ut. Jag tror att dom levde under högtryck och att maskinerna inte han servas ordentligt mellan varje borrning.

Gissningsvis hade hålet blivit klart på samma tid i fall dom kört kontinuerligt med den svagare maskinen från början. Men det kunde ju inte borraren veta :)


Uppenbart är att det finns många fördelar men en stor borrfirma men även nackdelar då det blir totalt sett 3 olika team man ska ha kontakt med. I realiteten behöver man ju aldrig prata med borraren men trots allt är det 3 olika team som ska klaffa. Alla med olika incitament och behov/önskemål för att deras eget liv ska bli så bra som möjligt.


Det enda negativa jag har att säga är att jag ännu inte sett eller hört något om hur borrningen gick. Alltså inget protokoll eller så. Men jag har o andra sidan inte heller betalt ännu. :)

Jo och en sak till. Det började ju regna som fan. Containern med borrkax stod kvar efter att allt annat var borta, någon dag. och när dom väl flyttade på den hade det runnit ut en massa kax som la sig som en hinna över hela vägen/backen ner från huset. vi var inte hemma då. Men grannen kom förbi och beklagade sig över att han fått stå o tvätta vägen med slang ett par timmar för att hundarna drog in en massa skit i huset.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
För övrigt fortskrider installationen. Oklart om det blir klart denna vecka men nu står haubitsern på sin plats om än naken. Brinerören är inkopplade men inte påfyllda och avstick för frikyla sitter där.

En 300l tank står också där och är snart inkopplad. Mitt i mellan är 1 av 2 exp kärl. Det som är där nu är väl på ca 50l. Kärlet som följde med för kalla sidan får sonen använda som flöte till fiskenätet på landet eller nått. Stort som en 1.1/2l colaflaska ungefär :P

Alla rör är som sig bör stora utav bara helvete så att hela härligheten från maskinen ska kunna flöda fritt och säkert på sin väg. :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #201 skrivet: 29 juni 2011, 16:26:50 »
 Thumbsup
Kärlet som följde med för kalla sidan får sonen använda som flöte till fiskenätet på landet eller nått. Stort som en 1.1/2l colaflaska ungefär :P

Det lilla kärlet är väl det som medföljer som standard (ett genomskinligt plastkärl). Ska du ha frikyla och konvektorn skall placeras högre upp skall du ha ett riktigt tryckkärl.
Vet dock att det finns de som trycksatt plastkärlet och att det verkar fungera.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #202 skrivet: 01 juli 2011, 22:21:38 »
En Petflaska tÃ¥l ju mÃ¥nga Bars tryck, sÃ¥ det bör gÃ¥ bra med plastexp kärlet. Kolla bara gjutningsskarven, det är en runtgÃ¥ende skarv pÃ¥ flaskan, frÃ¥n toppen ned genom gängorna, runt botten upp till toppen igen, sÃ¥ du inte har en ojämnhet eller gjutskägg pÃ¥ tätningsytan mot locket. 
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ingen mening. Ska ha frikyla så ja kör me riktiga grejer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #204 skrivet: 02 juli 2011, 10:17:27 »
Thumbsup
Kärlet som följde med för kalla sidan får sonen använda som flöte till fiskenätet på landet eller nått. Stort som en 1.1/2l colaflaska ungefär :P

Det lilla kärlet är väl det som medföljer som standard (ett genomskinligt plastkärl). Ska du ha frikyla och konvektorn skall placeras högre upp skall du ha ett riktigt tryckkärl.
Vet dock att det finns de som trycksatt plastkärlet och att det verkar fungera.

Jag har trycksatt mitt plastkärl med ca 1 bar och det är inga problem. En petflaska av kraftigare typ håller för mer än 8 bars tryck en kompis brukade spränga såna på jobbet med hjälp av tryckluft och ska flaskan sprängas måste man tydligen repa flaskan före annars går den inte sönder ska tydligen bli en rejäl smäll när den sprängs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nu har jag beställt värmepump!! ej 1:a april längre
« Svar #205 skrivet: 02 juli 2011, 12:26:52 »
Mhm, petflaskraket med Ã¥tta bars tryck, bäst att ringa och höra med houston sÃ¥ dom inte har nÃ¥gra farkoster i omloppsbana i närheten innan man avfyrar, hm...  :D ;)
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!