Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: AJ
« skrivet: 27 januari 2007, 22:21:07 »

Kör vidare med -10 på avfrostningskurvan. Inne i servicemenyn kan man även ändra vinkeln(?) på kurvan. Har sänkt från -24 till -26 som lägsta värde eftersom jag hade lite strul med avfrostningar lite för ofta när det kröp ner mot -7 eller kallare ute. Efter korrigeringen fungerade det bra. Det är inget egentligt problem om man sätter den lite väl lågt eftersom brine in dippar ner snabbt i temperatur när den fryser ihop i utedelen.

Som Kjell skrev, man får pilla lite för att få till avfrostningarna men är man villig att göra det så verkar det fungera riktigt bra med behovsstyrt.

Anders
Skrivet av: AJ
« skrivet: 25 januari 2007, 22:37:10 »

Lelle, du är en klippa  Thumbsup

Många tack!

Anders
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 25 januari 2007, 22:33:43 »

ge mig en kort förklaring på varför pumpen tömmer 40% av varmvattnet vid avfrostning? Att den skickar ut varm vätska till utedelen för att frosta av är förstått. Men sedan, när den börjar värma radiatorerna ser man på den grafiska displayen på beredaren att vattnet blir allt kallare. Det håller på i flera minuter i början av radiatorvärmningen. Det blir också snabbt varmt på utgående på varma sida, precis som om det shuntas ut varmvatten i radiatorslingan. Kan man få kort beskrivning på hur det fungerar samt om det går att justera? Finns som sagt något som heter shunttid under servicemenyn, kan det vara något???

Till största delen är Atrian en vanlig mark/bergvärmepump som specialanpassats för utedelen och behovet av avfrostning.

Den har två separerade vätskesystem. Brine och värmebärare (VB).
Brineslingan hämtar värme utifrån som flyttas in genom värmeväxlare och kompressor och värmer värmebärarvattnet. Värmebäraren är samma som radiatorvattnet och värmer även varmvattnet. Radiatorkrets och varmvatten värms växelvis genom att en växelventil ändrar flödet mellan radiatorkrets och varmvattenslingan som finns inuti varmvattenberedaren. Det tar några sekunder då växelventilen ändrar läge. Värmebärarens cirkulationspump stannar inte denna korta stund och en del av den uppvärmda värmebärarens flöde spiller över till radiatorkretsen. Det står en hel del på foumet om detta eftersom det för en del ger knäppningar i rör och golv. Detta gäller alla värmepumpar med växelventil oavsett fabrikat och för en del är det ett problem, andra inte.

Varför försvinner varmvatten vid avfrostningen då?
Varmvattnet försvinner inte utan avkyls. För att smälta isen på utedelen måste värme tas någonstans ifrån. I Atrians fall använder man en mantel utanpå varmvattenberedaren för att ha god tillgång till varm brine. Brinen här är lika varm som varmvattnet i varmvattenberedaren.
Den shuntas sen ut till fläktens värmeväxlare utspädd med kallare brine till +15 grader. Shunttiden gissar jag är tiden för shunten att ställa in sig på +15 grader. När isen smält och brine in är +10 grader avbryts avfrostningen och shunten stänger. Men kall brine har kylt ner den brine som finns i varmvattenberedarens mantel och denna måste värmas upp. Den värmen tas från varmvattnet som kyls av tills de båda har samma temperatur igen och det tar såklart några minuter.



Skrivet av: AJ
« skrivet: 25 januari 2007, 20:51:22 »

Beror på utetemp, se avfrostningskurvan.

Anders
Skrivet av: thekidx
« skrivet: 25 januari 2007, 20:36:15 »

ok

Vad är det lämpligt att inkomande brine ligger på för det är nog där problemet ligger, min ligger på ca - 13 innan avfrostning?

Otto
Skrivet av: turkowitch
« skrivet: 25 januari 2007, 20:18:27 »

Otto,

det är bra menkolla bara så at brine temperaturen inte ligger för lågt på inkommande, kan hända att du kör något förlänge med för låg brine temp, alltså att det hade lönat sig med en avfrostning.

Men det är ju bara att kika lite på trenderna och se hur långt brinen dippar.

Mvh

daniel
Skrivet av: turkowitch
« skrivet: 25 januari 2007, 20:16:09 »

Hej,

tydligen inte bara jag som har lite problem med avfrostningarna..

Precis som Anders hade jag problemet att min Atria 10:a avfrostade för ofta, i mitt fall var 11:e minut! vid några minsugrader.

om jag kör avfrostningskurva -8 så fungerar det till det blir ett par minsugrader. Då börjar is att växa på batteriet efter varje avrfrostning då den inte avfrostar bort all is, nedre delen är fortfarande isig. Sänker jag kurvan till lätt säg -6 grader uppstår fenomenet med täta avfrostningar vid minusgrader.

Vad jag har gjort är att satt avfrostningskurvan på i mitt fall -8 och höjt returtempen vid avfrostningar till 12 grader, alltså pumpen kör ut 15 gradigt vatten och slutar när returen blir 12grader. (Standard är 11 tror jag).
Får se när det blir varmare om det fungerar...

Vidare så ha även jag ett ganska kraftigt porlande på sugledningen på brinen, speciellt efter filter och ventil koppel. Har ringt VVS firman som installerade och dom kommer hit i nästa vecka och kör brine-sidan med öppen tunna för att få bort luft.

Porlande är inte alltid luft men om nivån i expansions kärlet är OK och inga strypningar finns(skitigt filter) ska det vara knäpptyst! Förutsätter att inte kavitation kan ske eftersom det då är en rejäl miss vid konstruktionen med för stor pump, klena ledningar, för stort tryckfall över batteri osv.
Dock kan porlandet tillta vid låga temperaturer då etylenglykolen blir något mer trögflytande men det är fortfarande något fel. Jag har även märkt att i tex mitt fall så är det omöjligt att avlufta brine sidan på batteriet och expansionstanken sitter lägre(vilket inte är så bra) så att köta med öppen tunna för att få bort luft är enda alternativet....

Annars är jag väl ganska nöjd med förbrukningen, 1h steg 1 med en natt på minus 13, 19,5grader inne och värmekurva 38. (A1:99,A2:990 hysteres VP=13 tills.=17)

/Daniel
Skrivet av: thekidx
« skrivet: 25 januari 2007, 20:04:18 »

Omvänt avfrostnings problem!!

Jag har idag 630 min emellan två avfostningar när det är -7 ute det är väll bra eller?

Otto
Skrivet av: thekidx
« skrivet: 24 januari 2007, 20:01:26 »

Hej

Vill bara tala om att min pump var inställd på avfrostnings kurva -10 redan vid leverans.

Kom på att vore det inte fint att lägga in en avfrostning i automatik strax efter en legionella körning är gjord. Då använder man den överskotts värmen till avfrostningen och slipper värma varmvatten direkt efter avfrostningen. Då "sparar" man en avfrostning var 7 dag.

Otto
Skrivet av: AJ
« skrivet: 24 januari 2007, 19:00:26 »

Bertil,

Egentligen är det inte så illa, kalkylmässigt drar den t o m mindre än vad jag beräknat. I december med +0,8 grader i snitt över de tre senaste åren hade jag uppskattat att den skulle dra 93kWh/dygn. Sista dygnet t ex med snitt på runt -2,5 har den dragit 80 kWh. Det är mest viljan till att förstå och att optimera som driver på. Ner till 0 grader fungerar avfrostningen och pumpen suveränt. Det är när man kommer under det som det spökar lite och man behöver pilla p inställningarna (verkar det som). I det stora hela är det en bra maskin som ser ut att ta ner vår förbrukning från 3½ m3 olja till ca 12000 kWh. Med facit i hand vore säkert en 10:a bättre för vårt behov men då hade en volymförstorare troligtvis behövts + att jag är riktigt känslig för alla (o)ljud som utedelen kan orsaka.

Anders
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 januari 2007, 18:37:10 »

Jag kan säga att min tveksamhet till luft luft o luft vatten till största delen beror på tiden dom avfrostar och den nergi som smatidigt åtgåt för avfrostningen!!

Ge dig inte ofta är det engångsinsatser man ska göra i början så man kan optimera och riktigt i detalj förstå funtionen.

Därav är det viktigt att varje fag under perioder med svinkyla skriva upp drifttider temperaturer energiåtgång.....
Då kan man vartefter åren går ha koll på att den rackran jobbar optimalt!!!!

Men om det är tok från början är man illa ute... har man inte sett ett antal tidigare är det svårt att veta hur det ska funka...

Så har du möjlighet är studiebesök också värdefulla!!

Hoppas det fixar sig till det bästa!
Skrivet av: AJ
« skrivet: 24 januari 2007, 14:10:34 »

Heiho,

Kan du ge mig en kort förklaring på varför pumpen tömmer 40% av varmvattnet vid avfrostning? Att den skickar ut varm vätska till utedelen för att frosta av är förstått. Men sedan, när den börjar värma radiatorerna ser man på den grafiska displayen på beredaren att vattnet blir allt kallare. Det håller på i flera minuter i början av radiatorvärmningen. Det blir också snabbt varmt på utgående på varma sida, precis som om det shuntas ut varmvatten i radiatorslingan. Kan man få kort beskrivning på hur det fungerar samt om det går att justera? Finns som sagt något som heter shunttid under servicemenyn, kan det vara något???

Som nämnts i denna tråd så är den automatiska avfrostningen känslig och kurvan behöver justeras beroende på utetemp. Funkar bra för mig fram till kylan kom och det blev minusgrader. Tillsammans med trögheten i utegivaren blir det inte bra! Ett par avfrostningar gör att pumpen producerar varmvatten, när det är färdigt så är det dags för avfrostning igen osv. Även med kurvan för avfrostning satt på -10 inatt så gick pumpen in och avfrostade med mellanrum på 90 - 120 minuter. Det var ca -3 till -4 grader.

I fallet med tröghet på utegivaren så sitter den monterad tillsammans med annan givare jag har till annan termometer. Den andra givaren/termometern är MYCKET snabbare på att reagera på ändringar. Vi pratar om att den gör på några minuter vad utegivaren till pumpen behöver timmar på sig att justera.

Anders
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 januari 2007, 10:49:17 »

Citera
Om man stängt av elpatronen i styren så är den avstängd. Däremot så visar elpannedelen en bör som överstiger framledningstemperaturen med 7 grader. Det betyder dock ej att elpatronen trots att den är avstängd hittar på att starta själv.
Den börsiffran blir på sätt och vis ointressant om patronen är avstängd.

Kavitation!
Jodå visst förekommer det, men i denna korta krets där tillverkaren har järnkoll på flödesmotståndet. Skulle det förvåna mig om dom väljer en pump som kan åstadkomma det!
Men visst det kan förekomma!
Skrivet av: Heiho
« skrivet: 24 januari 2007, 10:14:05 »

Problemet med trög utegivare KAN bero på att den sitter direkt på husväggen, flytta ut den några cm så att den får luft runt om.

@Bertil, det är farligt att alltid säga alltid. Porlandet kan även bero på brist på vätska, brist på vätska kan i kombination med en strypning skapa ett undertryck på en pumps sugsida vilket i sin tur KAN ge ett porlande ljud.

Om ni tittar på Atrians konstruktion så ser ni varför varmvattentemperaturen sjunker då värmepumpen avfrostar. :,v(
Skrivet av: AJ
« skrivet: 23 januari 2007, 22:45:21 »

Gissar att "porlandet" var att jag ändrat cp från lägsta till högsta läget. Hade missat det  a:gl
När jag lyssnar på rören så är nog forsande bättre beskrivning än porlande.

Anders
Skrivet av: veteran
« skrivet: 23 januari 2007, 20:37:35 »

Kanske skulle lägga till vid "fylla brine för att få slut på porlandet" att jag luftade på utedelen med b-pumpen avstängd.

Häls veteran
Skrivet av: AJ
« skrivet: 23 januari 2007, 17:57:29 »

Bertil,

Svårt att avgöra om det direkt porlar. Låt oss säga att det var ett annorlunda ljud, kan berott på låg utetemp? Annars, kan det funka med kärlet som jag har det?

Nu var jag nere i källaren när avfrostning kördes då det samtidigt fanns behov av radiatorvärme. Pumpen hade precis gjort varmvatten före avfrostningen. Efteråt, när den gick igång med radiatorvärmen "försvann" varmvatten motsvarande ca 40% av den grafiska beredaren på displayen. Är det någon som vet något om detta? Är det varmvatten som går åt till själva avfrostningsprocessen eller är det varmvatten som shuntas ut i radiatorslingan eller något annat? Går detta att ställa om?

Senaste dygnet blev det 3 timmar på 1:an och 2 på 2:an.

Anders
Skrivet av: thekidx
« skrivet: 23 januari 2007, 17:53:21 »

Hej

Jag har också upplevt att pumpen schuntar ut varmvatten i radiatorslingan varm vattenproduktionen upphör detta märkte jag första gången för någon vecka sedan när jag av någon anledning kände på utgående varmvatten till radiatorslingan när produktionen upphörde.

Jag har även märkt trögheten i ute givaren men trodde att det berodde på att den sitter i carporten.

I går blev det 7h på 1an och2 h på 2an

Otto
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 23 januari 2007, 17:28:22 »

har du avluftning högt så funkar det med kärlet trycksatt!

Porl det är i min värld alltid pga av luft!!!!!!
Skrivet av: AJ
« skrivet: 23 januari 2007, 16:58:05 »

Mitt kärl sitter lågt, se bild. Kan det orsaka problem? Någon som vet om detta är enligt specifikation eller om det skulle suttit högt alt. annat typ av kärl?

Angående att det shuntas ut varmvatten i radiatorkretsen efter varmvattenproduktion. Någon annan Atriaägare som observerat detta eller finns det annan orsak till att varmvattennivån sjunker vid övergång från varmvatten till husvärmning?

Anders
Skrivet av: veteran
« skrivet: 23 januari 2007, 16:45:40 »

"Det porlar mycket i ledningen och tryckkärlet visar på 0.7 bar. Min installatör påstår att det ska vara så men jag undrar i allafall om det ska vara så? Installatören satte ett tryckkärl istället för det var för lågt i tak för nivåkärlet"
Satte in en 8:a i augusti med tryckärl på brineledningen, fick fylla brine för att få tyst på porlandet.Ligger nu på 0,8 bar och tyst när pumpen går.

Häls veteran
Skrivet av: AJ
« skrivet: 23 januari 2007, 14:25:17 »

Rickard,
Det stämmer men detta är från i morse. Det var varmare då, kring -2. Max tillåtna diff var ställt till -9. Nu är det ställt till -10.

Kjell,
Kanoninfo! Har ställt om till -10 nu och det verkar hjälpa. Det du skriver om trögheten stämmer exakt med vad jag observerat. Jämfört med de 2 andra elektroniska termometrar jag har ute är det en enorm tröghet i Thermias. Kanske hjälper det inte att byta när jag har samma "fel"? Thermia, kommentar på det? Som det är nu får man justera lite, typ kalibrera om utetemp när det svänger ordentligt i vädret.

Porlandet i brineledningen tyckte jag att jag hörde första gången i natt när kylan kom. Satte örat vid nivåkärlet. Lät lite porlande. Har inte hörts tidigare när det varit varmare. Dock har jag mitt nivåkärl lågt, strax över golvhöjd. Undrar om det är korrekt  ???
Anders
Skrivet av: mulle
« skrivet: 23 januari 2007, 14:09:09 »

 

  Hej!

  Har en Atria 8 sen drygt ett år. Fick samma problem som du när det var kallt förra vintern. Kontaktade då Thermia och fick till svar att ställa avfrostningskurvan på -10 grader. Då blev jag av med dom täta avfrostningarna. Fick det omvända problemet nu i höst då det var fuktigt och runt 0 grader. Då fick jag ställa avfrostningskurvan på - 6 grader annars isade utedelen igen.Det verkar som man får ha lite koll själv på det här med Thermias auto avfrostningar annars fungerar det inte. En sak också som jag har märkt är att utegivaren är trög när temp. förändras ute. Alltså den ändrar inte grader lika snabbt som mina andra termometrar. Detta påverkar ju också avfrostningarna eftersom utegivaren ligger kvar på för hög temp.
Bad min installatör att byta utegivaren men han har inte hört av sig.En annan sak som jag har funderat på är köldbärarledningen in. Det porlar mycket i ledningen och tryckkärlet visar på 0.7 bar. Min installatör påstår att det ska vara så men jag undrar i allafall om det ska vara så? Installatören satte ett tryckkärl istället för det var för lågt i tak för nivåkärlet.

  Kjell
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 januari 2007, 12:16:02 »

Om du har -8 grader ute och tillåter 9 grader lägre temp på inkommande brine innan avfrostning, borde då inte trenden i bilden visa att inkommande brine varit -17 grader innan avfrostningen triggas?
Skrivet av: AJ
« skrivet: 23 januari 2007, 11:48:11 »

Första kylan sedan installationen i mars 06. Dock gick det inte helt smärtfritt. Vi hade ca -8 i natt. När jag kontrollerde graferna på pumpen i morse såg jag att det varit extremt tätt med avfrostningar. Dessa gör så att varmvatten går åt vilket gör att pumpen behöver producera varmvatten så fryser utedelen så att den behöver avfrosta så... Moment 22  huvuddunk

Fråga: det verkar som om pumpen schuntar ut varmvatten i radiatorslingan när den går över från att värma beredaren till att värma radiatorerna. Indikationen på mängden varmvatten minskar i varje fall när den går över till att värma radiatorerna. Detta påskyndar att varmvattnet tar slut och den behöver producera mer varmvatten = ingen tid till att värma radiatorerna. Går detta att motverka med någon inställning? Jag har hittat något som heter "schunttid" på service menyn. Default är 60 sekunder.

Jag hade redan sedan tidigare ändrat avfrostningskurvan från -8 till -9. Det ser dock ut som om den behöver vara på -10 för att klara kyla ner till kring vad det var i natt (innebär att diff mellan utetemp och brine in är max -10 grader). Det måste ju vara bättre att få pumpen att gå lite grand och hjälpa till med uppvärmningen istället för att den bara avfrostar hela tiden som bilden visar nedan.

Jag lägger in en bild med mycket låg kvalitet. Totala tidsspannet är ca 3½ timme för grafen så frekvensen på avfrostningarna är rätt rejäl...

Givetvis har patronerna gått inatt. Har ställt till max steg 2. Ställde dock om till max steg 1 i morse då det verkade ge tillräcklig värme och den började jobba av gradminuterna.

Anders

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!