Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem vid periodisk höjning (181)  (läst 6168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
Problem vid periodisk höjning (181)
« skrivet: 12 januari 2011, 14:29:59 »
Hej.

Har fått följande fellarm de sista 3-4 gånger som VP:en skall göra denna legionella höjning, vad kan det bero på??

så här står det i displayen:
"på 5 timmar kunde inte önskad temperatur uppnås vid periodisk höjning av varmvattnet. Anläggningen återgår till normaldrift och gör ett nytt försök vid nästa tillfälle för periodisk höjning. Återkommer problemet, kontakta din installatör."

Tack på förhand.

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem vid periodisk höjning (181)
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2011, 15:02:08 »
Har du tillskottet avstängt? VP behöver tillskott för de sista graderna. Alternativt får du sänka gradtalet för periodiskhöjning.

//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid periodisk höjning (181)
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2011, 18:25:04 »
Hej.

Har fått följande fellarm de sista 3-4 gånger som VP:en skall göra denna legionella höjning, vad kan det bero på??

så här står det i displayen:
"på 5 timmar kunde inte önskad temperatur uppnås vid periodisk höjning av varmvattnet. Anläggningen återgår till normaldrift och gör ett nytt försök vid nästa tillfälle för periodisk höjning. Återkommer problemet, kontakta din installatör."

Tack på förhand.

/Johan

Gissar på att du har max installerad el effekt ställd på 0 fast du har pumpen i auto läge. Styren fattar inte att spetsen inte körs utan väntar 5 timmar på att vv tempen ska höjas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Problem vid periodisk höjning (181)
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2011, 11:37:24 »
Okej Smurfen.

Var kan jag ställa om värdet för tillsatsen? Tror elpatron är på 6kW, bör jag ställa värdet till 6000W eller 6kW och som sagt, i vilken meny?

Tack för snabba svar! (som vanligt här på forumet, super!)

/Johan
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid periodisk höjning (181)
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2011, 17:27:54 »
Okej Smurfen.

Var kan jag ställa om värdet för tillsatsen? Tror elpatron är på 6kW, bör jag ställa värdet till 6000W eller 6kW och som sagt, i vilken meny?

Tack för snabba svar! (som vanligt här på forumet, super!)

/Johan

Du kan se i info menyn hur mycket du har i installerad eleffekt vill man ändra måste man in i installatörsmenyn. 1245 har normalt elpatron kopplad för 7 kw men man kan ställa ner den från menyn men det finns egentligen ingen anledning. För du har väl en 1245 Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad johan771

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Problem vid periodisk höjning (181)
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2011, 21:28:48 »
Smurfen, jo jag har en 1245-8, klantigt att inte nämna det!  :-\  Jag kollade i info-menyn och det ser ut som att tillgänglig effekt frÃ¥n elpatron är 6kW. Men jag undrar fortfarande om man kan ställa värdet pÃ¥ elpatron för just legionellakörningen??
280m2 Elementhus i vinkel från 1975, soutterängvilla. Gör i dagsläget av med ca 34000kWh på uppvärmning, detta trots 2st panasonic luft/luftpumpar. Skall konvertera och väntar på offerter just nu, tar gärna emot tips på sånt som man skall tänka på vid projekteringen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid periodisk höjning (181)
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2011, 16:21:33 »
Smurfen, jo jag har en 1245-8, klantigt att inte nämna det!  :-\  Jag kollade i info-menyn och det ser ut som att tillgänglig effekt frÃ¥n elpatron är 6kW. Men jag undrar fortfarande om man kan ställa värdet pÃ¥ elpatron för just legionellakörningen??

Går inte att ställa effekten på legionellakörning vp går in med 1kw och stegar sedan upp stegvis med 1kw tills den är uppe i max. Har du kollat så inte överhetningsskyddet på patron löst ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid periodisk höjning (181)
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2011, 17:11:00 »
Kollade i logen från min höjning i går Vp höjer effekten med 1 kw varje min tills den är uppe i 56 kw sen ligger min kvar i 6 min på max effekt. Kostar nog en krona i elspets varannan vecka ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem vid periodisk höjning (181)
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2011, 21:36:00 »
Om man har sänkt "gradminuter tillsats" till ex -700. Påverkar det då också el-tillsatsen vid legionellaförbränningen, så vp måste komma upp i 700 gm innan tillsatsen skjuter på?
Do iT!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem vid periodisk höjning (181)
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2011, 21:46:13 »
Om man har sänkt "gradminuter tillsats" till ex -700. Påverkar det då också el-tillsatsen vid legionellaförbränningen, så vp måste komma upp i 700 gm innan tillsatsen skjuter på?

Nej endast vid värme
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!