Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Valde att installerade EcoAir107+EcoEl p.g.a. detta forum. Tack för all info!  (läst 4328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad herlof

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du är det installerat, mitt nya energipaket EcoAir107+EcoEl som fått ersätta en 22 år gammal elpanna. Valet gjorde jag efter att kollat och sonderat på detta forum i ca 2 mån. Tack för all info! Allt inköptes och installerades av Fixzit som jag hittade på nätet. Hittills är jag toppen nöjd! Jag återkommer med mer synpunkter vad tiden lider.
/Järfällabo

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Grattis till en mycket bra anläggning!

Och jaa - tveka inte att fråga om du undrar över något problem eller hur inställningarna skall stå optimalt!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad herlof

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Två frågor har jag faktiskt!
1. På ett ställe i menyn är den inställd på -10 grader. Men skall inte värmepumpen fungera ner till -15? Det går ju att ställa in det i menyn.
2. MÃ¥ste man ha elpatronerna inkopplade?
Undrar
Järfälla Bengt

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Ställ om den till minus 15, ställ den övre pannan på 50 grader jag brukr köra min med max 1,5 kw stöd.......

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
nog går det att köra ner till minus 15...

nedre elpatronen spelar egentligen ingen roll vad den strår på normalt sett, den kopplas bara in när det är kallare än -15 och värmepumpen stannar.

temperaturen skall vara så låg som möjligt, nackdel är att varmvattnet bli lidande. börja med att sätta den på 50ºC och gå sen ner ett par grader i taget tills det står så lågt som möjlig, men du fortfarande har tillräckligt med varmvatten i duschen.....
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad AE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Min installatör rekommenderade att ställa den på -12, eftersom det skulle belasta kompressorn onödigt hårt att låta den gå ända ner till - 15. Ligger det något i det?

Sen en fundering om panntempen. Är det absolut säkert från ett legionella perspektiv att gå ner till 50 grader och även under det? Själv har jag panntempen på 55.

//AE
CTC EcoEl 1550 v3+ EcoAir107 v3, installerad April 2006.
Suterränghus I Blekinge, 146 m2 boyta+80 biyta. Tidigare Olja/elpanna (körd endast på el). Tidigare årsförbrukning 26000 kwh.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Min installatör rekommenderade att ställa den på -12, eftersom det skulle belasta kompressorn onödigt hårt att låta den gå ända ner till - 15. Ligger det något i det?
//AE
Det är just det argumentet jag fått från IVT, som i fabriksinställningarna satt stoppet vid -10°. De menar att den energivinst man gör genom att sänka stopptemperaturen är mindre än "kostnaden" för det ökade slitaget på kompressorn.

Men vi fÃ¥r väl avvakta och se vad som händer när man (av konkurrensskäl ?) genom enbart att ändra i styrsystemet lanserar pumpar som gÃ¥r till -20°. Det är ju sÃ¥ att för mÃ¥nga är ju just stopptemperaturen tydligen en avgörande  faktor när man väljer mellan olika fabrikat. Det är ju ocksÃ¥ nÃ¥got som marknadsförarna tagit fasta pÃ¥, "gÃ¥r till -20° sÃ¥g jag i en annons". MÃ¥nga bakom inläggen pÃ¥ forumet har ocksÃ¥ gÃ¥tt pÃ¥ detta, genom att rekommendera ett visst fabrikat med motiveringen att det gÃ¥r till -X°.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Eftersom Du har allriskförsäkring i 6 år och därefter kan förlänga denna 4 år till, är väl kompressorslitage främst ett problem för tillverkaren. Har svårt att se att slitaget är beroende av temp, sannolikt mer av antalet starter. Vid -15° är den väl mest hela tiden?

COP är ett viktigare argument för att undvika låga temperaturer.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Till AE

När det gäller Legionella kan du känna dig trygg. CTCs konstruktion med genomströmningsberedare istället för förrådsberedare innebär att du inte behöver bekymra dig för legionella eftersom den vattenvolym du har i "beredaren" bara är ca 6 liter.

En av EcoEls svagheter är just onödigt hög elförbrukning om du ställer in övre panndelen onödigt varmt. Prova att ta ner temperaturen i steg om 2 grader till dess att du känner att varmvattnet inte räcker. Öka då ett par grader och du hör ha hittat rätt inställning för just er.

Vänliga hälsningar från Cicero *vinkar*
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad AE

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
Tack Cicero,

Men är verkligen stor volym en förutsättning för legionella tillväxt? Och var går egentligen gränsen?

//AE
CTC EcoEl 1550 v3+ EcoAir107 v3, installerad April 2006.
Suterränghus I Blekinge, 146 m2 boyta+80 biyta. Tidigare Olja/elpanna (körd endast på el). Tidigare årsförbrukning 26000 kwh.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Legionella uppstår i stillastående vatten av viss temp. Stor volym=liten omsättning

Kolla

http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2310.aspx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!