Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledn dyker under Börvärdet  (läst 15456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #15 skrivet: 15 januari 2014, 16:59:23 »
Jag använder inte buffertstyr. Jag har en framledningsgivare och den sitter där den ska sitta. Efter tanken. (OM man har en arbetstank/bufferttank). Annars kan inte värmepumpen tillgodogöra sig värmen i tanken i sin beräkning. Med mindre än att man hela tiden kör den interna cirkulationspumpen i värmepumpen, vilket ju inte är så smart.

Istället har jag ett relä och lite omkoppling som gör samma sak som buffertstyr. Den enda nackdelen är att jag förlorar framledningstemperaturkontroll när jag gör varmvatten...

Min rekommendation skulle alltså vara att aktivera buffertstyr.
För att göra detta krävs inköp av en extra tempgivare. Denna sätts direkt efter tanken och kopplas in i värmepumpen. Då är det möjligt att aktivera buffertstyr i värmepumpen.
Den kommer då stänga av den interna cirkulationspumpen när kompressorn INTE går.
Integralen beräknas på det som går ut ur tanken.
Varför kör du inte med buffert styr ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2014, 17:03:35 »
maskinen var redan justerad (relä) innan "man" upptäckte att buffertstyr fanns.

Jag har inte satt mig in i fördelar vs nackdelar med buffertstyr kontra den lösning jag har. troligen är resultatet exakt det samma men enklare. bara köpa en till givare.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #17 skrivet: 15 januari 2014, 17:09:50 »
Tyvärr verkar det vara en hemlighet hur buffert styr funkar finns ingen dokumentation och inte ens Thermia supporten verkar veta men jag tror som du resultatet blir det samma fast enklare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #18 skrivet: 15 januari 2014, 17:12:55 »
ja jag har för mig någon här på forumet testade fullt ut och fick samma resultat som jag. om än med en vanlig svenssontanklösning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #19 skrivet: 15 januari 2014, 20:53:49 »
Min rekommendation skulle alltså vara att aktivera buffertstyr.
För att göra detta krävs inköp av en extra tempgivare. Denna sätts direkt efter tanken och kopplas in i värmepumpen. Då är det möjligt att aktivera buffertstyr i värmepumpen.
Den kommer då stänga av den interna cirkulationspumpen när kompressorn INTE går.
Integralen beräknas på det som går ut ur tanken.

Efter att ha pratat med Thermia samt läst en del bra trådar i detta forum så har jag förstått att det inte är en arbetstank jag har utan en "volymförstorare". Förändrar det förutsättningarna ngt?

Ett annat problem jag skulle ha med att köra på buffertstyr är att expansionkortet tydligen inte kan stödja shuntgrupp samtidigt och då behöver jag köpa en separat styrning till golvvärmeslingan eftersom den behöver lägre temp än raddarna.

Kan också bekräfta att "Zyberdude" har rätt ang. deltat. VPn är inställd på 8 C men regleras ner så det blir 6 C, vilket säkert kan bero på HGWn.

Här är en bild på hur volymtanken är inkopplad hos mig. Thermia har själva inte den inkopplingen beskriven utan har nedan 2 lösningar. Kan min koppling innebära ngt problem eller är det ett bra sätt att köra på?

Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #20 skrivet: 15 januari 2014, 21:44:17 »
Du har en arbetstank fast den är inkopplad med T-rör pÃ¥ returen istället för 4 rörsinkoppling jag tror din inkoppling är bättre pÃ¥ en liten tank som du har  tummenupp Du fÃ¥r be Rinnan förklara sin inkoppling med relä till cp sÃ¥ behöver du inte buffert styr.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2014, 21:47:52 »
Du hade väl en extern cirkpump för värmesystemet också? I så fall är det att betrakta som en arbetstank. Skillnaden mot den nedre högra bilden är bara att din retur sitter ihop med VP'n utanför tanken istället för i tanken. T-rörsprincipen istället för 4-rörsprincipen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2014, 22:05:04 »
För raddarna har jag ingen extern CP men vid installation förbereddes för golvvärme som sitter på en andra slinga med shunt och egen CP.

Nu är det ju drygt 2 år sedan jag köpte lösningen men det var bara meningen att extratanken skulle finnas för att ge tillräcklig volym åt golvvärmen i källaren på sommaren när raddarna och nya golvvärmen på ovanvåningen är avstängda.

Är arbetstank och ackumulatortank samma sak?

Känns inte som att jag hade valt en Optimum och så liten extratank om jag ville att VPn skulle jobba mot den istället för direkt mot huvudvärmeslingan. En vanlig Diplomat med minst 350-500 liter tank skulle väl vara en bättre kombo?

Hela pannan skall flyttas till ett nytt teknikrum om ngn mÃ¥nad, sÃ¥ all installation kommer göras om. Vill dÃ¥ veta att jag fÃ¥r den för mig mest optimala systemet sÃ¥ lite förändringar gör inget om det behövs.  :)
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #23 skrivet: 15 januari 2014, 22:15:22 »
Hur fÃ¥r du cirkulation i raddarna utan extern cirkpump om bÃ¥de fram och retur är anslutna till tanken?    Sc:,h

Arbetstank och acktank är i princip samma sak, det är syftet som skiljer. Med en VP med flytande kondensering kan man inte direkt tala om att man ackumulerar värme på samma sätt som med, t ex, en vedpanna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2014, 23:10:51 »
hahah ja det var typ dagens bästa fråga!

En värmepump som med framledning och retur är kopplad till en tank och det inte finns en extern cirkulationspump....

Det ska väl i så fall vara rördimensioner som styr??
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #25 skrivet: 16 januari 2014, 00:09:52 »
Tog en bild på returröret som sitter mellan t-röret och volymtanken, är det en backventil eller vad är det för pryl? Se bild nedan.

Kan det vara sÃ¥ inbyggda CPn i VP räcker för att ge tillräckligt flöde pÃ¥ framledningen in i volymtanken och att det trycket även räcker för att fÃ¥ flöde ut i slingan för raddarna? Eller kan detta vara en stark orsak att systemet fungerar dÃ¥ligt när CPn gÃ¥r ner pÃ¥ 30%?  Sc:,h

Någon som vet hur långt in de fyra röranslutningarna går in i en sådan här volymtank? Kan man räkna med att de går olika gjupt som tex på Thermias Expension (bild nedan)?
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #26 skrivet: 16 januari 2014, 00:43:47 »
Är det någon bypasslösning?

rent generellt, om jag inte missförstått något, så kan man ju säga att om du har en värmepump med en arbetstank, vilket du verkar ha?, då har ju värmepumpen tillopp och retur mot tanken. Även om du stänger av hela huset så kommer värmepumpen kunna jobba fullgott direkt mot tanken, även om det blir en kort körning.

Det är den kortaste vägen.

För att få ut värmen ur tanken måste något hämta den. För detta har man en cirkulationspump eller flera.
Dessas totala flöde är normalt sett liiiiite lägre än det som värmepumpen tar vid kompressordrift.

När kompressorn inte jobbar skall den interna cirkulationspumpen stoppa helt. Vattnet har inget där att göra och resulterar bara i omrörning i tanken.

En arbetstankslösning sÃ¥ flyttar du framledningsgivaren efter tanken. Du flyttar kablarna sÃ¥ att den interna CPn startar pÃ¥ brinepumpen i stället. samt säkerställer att även start av elpatron startar interna CP. Externa CP för radiator kopplar du pÃ¥ värmepumpens start av interna CP. 

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #27 skrivet: 16 januari 2014, 13:18:43 »
Är med på vad du menar David men innan jag köpte tog jag beslutet att inte köra mot ack-/arbetstank utan bara ha en extra tank för att lösa volymproblemet som blir i värmeslingan på sommaren när raddarna och del av golvvärmen stängs av (och samtidigt ha golvvärme på i källaren). Skulle jag valt ack.tank så hade jag valt mycket större tank samt inte lagt pengar på Optimum-modellen utan kört med vanlig Diplomat och förmodligen en modell större. (visst är det väl bortslängda pengar annars?)

Om jag tolkar era svar rätt så är min installation nu ngt mitt emellan, dvs:
  • inte optimal som arbetstank dÃ¥ extern CP saknas och använder inte buffertfunktionen i styret
  • inte heller optimal som vanlig volymtank dÃ¥ returen (av okänd anledning) är kopplad bÃ¥de till VP och vol.tanken.

Håller ni med om detta eller är det ngn av er som kan se ngn fördel som det är kopplat nu?
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #28 skrivet: 16 januari 2014, 13:46:15 »
Min rörkompetens är för svag.

Volymtank är det om returen går in i värmepumpen utan att vara i kontakt med tanken.

Din typ av koppling bygger i min värld på att man har en extern cirkulationspump.

Men som sagt jag är ingen röris.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Framledn dyker under Börvärdet
« Svar #29 skrivet: 16 januari 2014, 14:19:48 »
Kan det vara golvärmens cp som hjälper till att cirkulera vattnet genom rad annars borde det inte funka hur gammal är installationen rörisen bör veta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!