Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vad motsvarar x m jordvärmeslang mot x m borra ?  (läst 1810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
vad motsvarar x m jordvärmeslang mot x m borra ?
« skrivet: 20 november 2011, 22:09:18 »
Jag kommer på sikt uppgradera min bergvärmepump och står då mellan att antingen borra nytt eller komplettera befintligt borra med jordvärmeslang. Jag undrar hur många meter jordvärmeslang som motsvarar en meter borra ungefär ?

Nuvarande hål är ca 70m skulle jag tro så hur mycket slang behöver grävas ner för att motsvara totalt 180m borra eller så ?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vad motsvarar x m jordvärmeslang mot x m borra ?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2011, 07:21:15 »
Det beror på jordmån och jordens fuktighet, men jag brukar räkna på att 3 m jordvärme är 1 m borra som tumregel. 330 m jordvärmeslang motsvarar då 110 m borra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: vad motsvarar x m jordvärmeslang mot x m borra ?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2011, 20:31:43 »
Carl N : Hur blir det om man räknar i vatten? Alltså om slangen ligger i grundvattnet.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: vad motsvarar x m jordvärmeslang mot x m borra ?
« Svar #3 skrivet: 21 november 2011, 21:23:40 »
Har en gammal tumregel som brukar fungera hyffsat: 3,33 m mark = 1m borr
eller 15W/m i mark och 50W/m i borra  (förÃ¥ngningareffekt)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad greven79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: vad motsvarar x m jordvärmeslang mot x m borra ?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2011, 21:37:20 »
Tack för svaren, då lutar det nog åt att jag borrar ett till hål då jag inte har lust att landskapa om hela tomten.

Iofs finns ett gärde direkt bakom min tomt som är helt "vild" och oanvänd, dock äger kommunen marken och de blir väl lessna i ögat om jag börjar gräva där  >:D

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: vad motsvarar x m jordvärmeslang mot x m borra ?
« Svar #5 skrivet: 21 november 2011, 21:43:55 »
Man kan få tillstånd att gräva på kommuns mark men det kostar en slant så det kanske inte lönar sig hur mycket mer värme tänker du plocka ur backen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad greven79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: vad motsvarar x m jordvärmeslang mot x m borra ?
« Svar #6 skrivet: 21 november 2011, 21:55:55 »
Jag har idag en gammal greenline4 med officiellt 65m borra, men troligen borrades den vid sidan av till 80 iaf  ;)

Jag skulle inte sätta in en mindre pump än 8KW eller tom 10 och borra så djupt det går, mot 200m. Känns som man har igen det i framtiden, så man inte går på samma pump (pun intended). Innan jag läst på så trodde jag att jag bara kunde byta upp mig till en modern 8KW pump med bättre cop och bara plugga in den, hade inte en tanke på att min stackars borra inte räcker till mycket då. Hade man istället på den tiden borrat ordentligt (150m+) så hade det ju gått, men på den tiden var det ju inte så.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: vad motsvarar x m jordvärmeslang mot x m borra ?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2011, 08:08:56 »
Kolla med kommunen. Det är inte säkert att det kostar så mycket att få utnyttja den marken.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!