Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flöden igen och igen men denna gÃ¥ng...  (läst 8971 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Flöden igen och igen men denna gång...
« skrivet: 07 januari 2005, 20:55:43 »
Nu har jag hittat rätt med min Nibe 1210-8,5. Max flöden på alla cirkpumpar ger helt klart bäst effekt!!

Jag har kunnat förskjuta kurvan mer än -2 grader.
Vad ännu bättre är så har jag aldrig fler starter än 24/dygn.
När det diffar mer än 13 grader på VB så tvångstyrs VP vilket medför att den där 20minutersvilan verkar inte funka.
Men nu med maxflöde på VB så står alltid pumpen minst 20 minuter = 24/dygn.

Tänk om man visste detta för 2 Ã¥r sedan när man installerade pumpen!!!  >:(

Diff KB-fram KB-retur 4-5 grader
Diff VB-fram VB-retur 5 grader.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2005, 06:29:02 »
Håll gärna koll på diff VB vid svinkyla, går den ner mot 3 grader kan du få problem... :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2005, 10:15:54 »
Jag har för mig att diffen ökar ju kallare det är ute

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2005, 17:18:26 »
Konstigt, på min pump sjunker diff VB med högre framledningstemp. Det beror på att effekten sjunker med ökad temp på VB (4,8 kW vid 50 grader och 6,0 kW vid 35 grader enligt manualen) vilket syns på diff VB eftersom flödet är konstant.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2005, 18:34:18 »
Konstigt, på min pump sjunker diff VB med högre framledningstemp. Det beror på att effekten sjunker med ökad temp på VB (4,8 kW vid 50 grader och 6,0 kW vid 35 grader enligt manualen) vilket syns på diff VB eftersom flödet är konstant.

Riktigt men bör nog ses som två diffar.

1, Diffen över radiatorerna som bestäms av radiatorernas effektavgivning givet av delta VBf/rumstemperatur och ökar marginellt med stigande VBf.

2, Diffen över kondensorn som kommer att vara högre än diffen över radiatorerna så länge pumpen förmår att höja VBf.

Den minskning av diff som du ser beror på att pumpen inte orkar höja temperaturen på radiatorvattnet lika fort när mer och mer effekt avges av radiatorerna.

Dessutom beror den iaktagbara skillnadens storlek mycket på hur mycket vatten det är i systemet, dvs hur trögt det är. Jag har ca 350 liter i mitt radiatorsystem och "diffarna" diffar typ 0,1 grad över pumpens arbetsområde.
« Senast ändrad: 08 januari 2005, 18:39:24 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2005, 18:45:00 »
Nu har jag hittat rätt med min Nibe 1210-8,5. Max flöden på alla cirkpumpar ger helt klart bäst effekt!!

Helt klart att pumpen funkar bäst med de flöden kondensor och förångare är dimensionerade för. 3-4 grader över förångaren och 5-8 grader över kondensorn verkar vara ganska optimala värden.

En teori jag har är att cirkulationspumparna i radiatorkretsen ofta är för klena för värmepumpsdrift och därför bör bytas nar man installerar en VP. 13 grader VB diff är defenitivt för mycket. En del VP-tillverkare anger nominelt flöde i sina datablad och det borde utifrån detta vara ganska enkelt att konstatera om cirkulationspumpen är för klen eller inte.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2005, 21:34:13 »
Håll gärna koll på diff VB vid svinkyla, går den ner mot 3 grader kan du få problem... :-\

Jag menade diff VB-f, VB-r i detta inlägg.

Sen håller jag fullständig med om att pumpen funkar bäst med de flöden som den är konstruerad för. Jag har testat högre flöde på VB med en diff VB-f, VB-r på 3 grader och då gick TS in redan vid -15, annars har den klarat -18 innan TS gick in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2005, 04:20:37 »
Citera
Sen håller jag fullständig med om att pumpen funkar bäst med de flöden som den är konstruerad för. Jag har testat högre flöde på VB med en diff VB-f, VB-r på 3 grader och då gick TS in redan vid -15, annars har den klarat -18 innan TS gick in.

Jag tror inte att det berodde på det högre flödet/mindre tempdiffen, jag tror mer på vind, väder eller tappvarmvattenförbrukningen.

Både värmeväxlaren och radiatorerna skall rimligtvis bli effektivare med högre flöden - detta borde sammantaget ge en högre total uteffekt i systemet.

Inte ens Nibes tekniker kunde ge en förklaring till varför de rekommenderar 10 grader deltaT på varma sidan!

Själv tror jag det är ett "maxvärde" som de kallar för "optimalt" allt för att ingen skall ha för höga temperaturdifferanser i systemet då det ovedersägligen ger sämre verkningsgrad och funktion på värmepumpen.

Ni får gärna försöka övertyga mig om att jag har fel, enstaka "tester" tar jag dock inte som bevis för att det ena eller det andra varvtalet skulle vara bättre - jag ser helst en teoretisk förklaring till varför det skulle vara bättre med "höga" difftemperaturer på varma sidan.

m.v.h.

/Rickard

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2005, 20:54:17 »

Jag tror inte att det berodde på det högre flödet/mindre tempdiffen, jag tror mer på vind, väder eller tappvarmvattenförbrukningen.

Både värmeväxlaren och radiatorerna skall rimligtvis bli effektivare med högre flöden - detta borde sammantaget ge en högre total uteffekt i systemet.

Inte ens Nibes tekniker kunde ge en förklaring till varför de rekommenderar 10 grader deltaT på varma sidan!

5-10 grader är det väl?

Citera
Själv tror jag det är ett "maxvärde" som de kallar för "optimalt" allt för att ingen skall ha för höga temperaturdifferanser i systemet då det ovedersägligen ger sämre verkningsgrad och funktion på värmepumpen.

Ni får gärna försöka övertyga mig om att jag har fel, enstaka "tester" tar jag dock inte som bevis för att det ena eller det andra varvtalet skulle vara bättre - jag ser helst en teoretisk förklaring till varför det skulle vara bättre med "höga" difftemperaturer på varma sidan.

m.v.h.

/Rickard

Jo jag ska testa igen, väntar pÃ¥ kallare väder.  :-\

Min teori är att vid högt effektutag och samtidigt hög VB-f så kan man störa balansen i systemet så att mängden kondensat i högtrycksdelen ökar.

Systemet balanserar sig självt givetvis men det får till följd att mängden kondensat i lågtrycksdelen minskar och effektupptaget från KB försämras.

Normalt är systemet så robust att det klarar lite olika flöden och tempdiffar utan att effektiviteten försämras men när man närmar sig pumpens maxkapacitet...? men jag kan ha fel.

Jag Ã¥terkommer i ämnet efter nästa köldknäpp. Skulle kunna testa och dra pÃ¥ max nu om jag ville men har inte lust att förklara för frugan varför vi plötsligt ska bada bastu i huset.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

admin

  • Gäst
admin
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2005, 00:41:01 »
Citera
Min teori är att vid högt effektutag och samtidigt hög VB-f så kan man störa balansen i systemet så att mängden kondensat i högtrycksdelen ökar.

Om inte allt kondensat förångade i förångaren skulle man väl få vätskeslag med haveri som föld?

Mig veterligt finns inga problem med det.

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2005, 01:33:07 »
helt rätt rickard då skulle han få vätskeslag i kompresson i gamla pumpar fans det kondensbehållare före kompresson så att det problemet inte skulle uppstå men det berodde mest på för små koaxealväxlare men det ska inte kunna hända med dom så pass stora plattvvx som finns idag om man har rätt flöde över pvvx mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2005, 02:30:44 »
Scrollkompressorer är tydligen rätt okänsliga för vätska på sugsidan. Jag läste genom ett papper på Copelands webb om deras R410a scrollar, vilket är vad som sitter i min, och bara om det finns risk för stora vätskemängder behöver man en ackumulator. De behöver heller inte trågvärme i samma utsträckning som kolvkompressorer.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2005, 03:10:19 »
enda risken som jag kan se om man ska få problem är om det blir något fel på reglerutrustningen så vp startar o stoppar kontuineligt alltså många väldigt tätta starter annars så ska det ej kunna bli förstora flöden på gasen så ej vvx o kompresson ska klara av dom flödena mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2005, 09:37:48 »
Citera
Min teori är att vid högt effektutag och samtidigt hög VB-f så kan man störa balansen i systemet så att mängden kondensat i högtrycksdelen ökar.

Om inte allt kondensat förångade i förångaren skulle man väl få vätskeslag med haveri som föld?

Mig veterligt finns inga problem med det.

Nu skrev han högtrycksdelen iofs. Problemet med vätskeslag eliminerar man med hjälp av expansionsventilen. Den justeras sÃ¥ att man avsiktligt alltid fÃ¥r en viss överhettning.  Att man skulle fÃ¥ obalans i ett fungerande system verkar skumt. Onormalt med fukt i köldmediat kan fÃ¥ expansionsventilen att frysa fast sÃ¥ den inte reglerar men dÃ¥ behöver det fixas.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Flöden igen och igen men denna gång...
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2005, 12:36:44 »
Nja, jag kanske uttryckte mig otydligt.

Visst förångas pumpmediat i förångaren men ångan överhettas också. Graden av överhettning beror på temp KB, och värmeöverföringen från KB till pumpmediat.

Normalt är värmeöverföringen total, mediaångan håller samma temp som KB-f när den når kompressorn. Men om värmeöverföringen försämras på grund av mindre mängd mediekondensat i förångaren (=mer i kondensorn) så överhettas inte medieångan lika mycket och verkningsgraden på VP försämras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!