Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1215 (10kW): Radiatorer riktigt varma trots varmt ute. Hjälp!  (läst 988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en NIBE 1215 (10 kW) med två kopplade borrhål, som jag just nu upplever problem med:

Även när det är varmt ute (ex. 22 grader som visades igår kväll på displayen på bergvärmepumpen) så är VP-fram runt 50 grader när kompressorn kört klart. Det gör att både radiatorer och vattenburen golvvärme blir varma. Temperaturen sjunker något till runt 35-42 efter en stund, men är fortfarande för varmt.

Varmvattnet blir runt 50+ grader, men börjar sjunka så snart kompressorn slår av. Jag har dragit ner vridreglaget för värmen i huset till absoluta minimum och då står det (10) inom parantes, men likväl är det varmt i huset.

Dvs sammanfattat tycker jag följande är konstigt:

1) Vattnet till värmen i huset pumpar ut varmvatten till radiatorer som om det vore minusgrader ute.
2) Temperaturen på varmvattnet sjunker utan att man använder något vatten.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Kan man på något sätt helt stänga av värmen till huset, men låta varmvattnet värmas som vanligt? (det är ju rätt varmt/svettigt hemma nu…)
« Senast ändrad: 09 juni 2014, 08:37:40 av goldfish »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Säkerligen växelventilen. Den skall ju bestämma om det är huset eller varmvattnet som skall värmas och när den kärvar blir det exakt som du skriver. Sök på forumet efter växelventil så hittar du tips.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad goldfish

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Olle61: Du hade rätt, det var fel på växelventilen. Nu är den bytt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!