Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700  (läst 9189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« skrivet: 13 juli 2012, 15:52:19 »
Har fått tummen ur och börjat att installera elpanna och värmepump, IVT 290 A/W med Optima 800

http://franzens.nu/category/varmepump/
« Senast ändrad: 20 juli 2012, 08:30:12 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 800
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2012, 19:41:53 »
Installationen fortsätter: http://franzens.nu/category/varmepump/

Jag har valt 22mm PEX-slang till utedelen, vilket är placerad ca 7 meter från pannan. Var 22 mm ett bra val, eller skulle jag valt en större diameter på PEX-slangen?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 800
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2012, 08:03:34 »
Enligt manualen är det för klent, men det går ju att räkna på om man vet tryckfallet i slangen. Flödet skall väl vara 0,29l/s på din modell och det sitter väl en Wilo Star RS 25/6-3 i pannan?

När du ändå håller på så rekommenderar jag att du sätter in en flödesmätare.
Jag ställde in mitt VB-flöde med hjälp av delta-T enligt anvisningarna i manualen. När jag senare satte in en flödesmätare (analog vattenmätare) så såg jag att flödet låg ganska långt i från det rekommenderade trots ungefär rätt temperaturer.
I samband med att jag ställde in rätt flöde så räknade/labbade jag lite och det visade sig att flödet har förvånansvärt stor inverkan på effekten. Jag tror jag ökade uteffekten från VP'n med nästan 20% bara genom att justera in rätt flöde. Givetvis verkar det som att högst effekt nås vid just det flöde som står i manualen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2012, 08:32:03 »
Flödesmätare är ett bra förslag när jag ändå håller på!
Skall försöka hitta en med hög upplösning på S0-utgången för större noggrannhet
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2012, 09:26:37 »
Inte lätt att hitta, men jag säljer en variant i webbshopen med 56 pulser/liter. http://www.energibutiken.se/sv/flodesmatare/92-flodesmatare-med-pulsutgang-qn-25.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2012, 09:52:56 »
Jag har köpt mina av Rickard, men en billigare modell utan pulsutgång. Tanken är att jag skall läsa av dom elektroniskt mha en optisk givare, men det har inte blivit av ännu... Flödet är ju detsamma i varje givet driftfall eftersom jag inte har några termostater eller andra regulatorer, så det räcker ju att läsa av det en gång.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #6 skrivet: 21 juli 2012, 10:12:30 »
Jag skulle vilja kunna programmera en Arduino enchipsdator som läser av CAN-bussen och som kan varvtalsstyra värmepumpens cirkulationspump i syfte att maximera uteffekten beroende på utetemperatur.

Kommer nog lägga en beställning i e-shoppen på två flödesmätare. En till hemmet och en till fritidshuset. Att koppla på värmepumpen för att se vilken effekt den ger.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #7 skrivet: 23 juli 2012, 21:52:33 »
purjo_, hade du för lågt eller för högt flöde med rätt delta-T?
Hur påverkades verkningsgraden med flödet på VB, lägre och högre än nominellt flöde etc?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #8 skrivet: 24 juli 2012, 08:34:14 »
Jag hade för lågt flöde. Jag kommer inte ihåg hur mycket COP ändrades. Det blev inte 20% bättre, men lite bättre iallafall...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #9 skrivet: 24 juli 2012, 12:28:46 »
COP måste väl vara beroende av utetemp? När det blir kallt ute minskar ju :dt: och om man då minskar flödet så ökar väl COP? Sommartid är det tvärtom, högsta COP erhålls vid så lågt :dt: som möjligt, dvs vid maximalt flöde?

Mao om man reglerar flödet som en funktion av :dt: och utetemp så får man högsta möjliga COP oberoende av utetemp?

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2012, 12:37:09 »
COP är beroende av, bl a, flöde/delta-T och utetemp. Givet konstant utetemp så varierar uteffekten beroende på flödet. Både för högt och för lågt flöde ger lägre effekt. När jag labbade på det så kollade jag inte så noga på elförbrukningen, men jag tror mig veta att den varierade mindre än uteffekten - Dvs även COP har ett maximum vid ungefär det flöde då uteffekten är som högst.

Om jag får tid över i sommar så skall jag göra lite bättre studier. Nu när jag kan dumpa värmen i poolen och all mätutrustning på plats så har jag ju perfekta förutsättningar att labba...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2012, 13:00:30 »
Det är även intressant att se vad som händer vintertid, när  :dt: sjunker pga lÃ¥g utetemp. Om man dÃ¥ sänker flöder ökar ju :dt:. FrÃ¥gan är dÃ¥ om COP ökar?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #12 skrivet: 24 juli 2012, 13:04:16 »
Nån med mycket teoretiska kunskaper inom kylteknik kan säkert svara på det..
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #13 skrivet: 24 juli 2012, 13:37:57 »
Går tillbaka till syftet med tråden. Saker har hänt: http://franzens.nu/category/varmepump/
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Installation av beggad IVT 290 AW med Optima 700
« Svar #14 skrivet: 28 september 2012, 20:51:57 »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!