Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: stopp tid  (läst 2190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
stopp tid
« skrivet: 20 december 2004, 19:48:44 »
nu har jag hunni funderat en del, det vart lite tid över till at göra det när jag inte hade nån stans att surfa ;)

det jag fundra på var vad jag vinner/förlorar på att öka stopptiden från 20min till 30 min

man vill ju att pumpen ska få vila lite mellan vändorna, men om jag ökar till 30 eller 40 så hinner det ju bli en himla massa gradminuter när vi kommer till det läget att pumpen vill gå så långa perjoder att den nästan inte vill stå still.

gick det att förstå det där?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad MartinBj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Re:stopp tid
« Svar #1 skrivet: 20 december 2004, 19:56:20 »
Hej Carman..

Har haft precis samma fundering som dig !! .. nu pÃ¥ vintern blir det ju inte mÃ¥nga stopp men när den stannar och stÃ¥r still i 40 min som jag har den inställd pÃ¥ nu sÃ¥ blir det som sagt en faslig massa gradminuter innan  den gÃ¥r igÃ¥ng igen, och detta resulterar nästan alltid i att elpatronen behöver gÃ¥ in och hjälpa till vid start :(

Har min inställd på att elpatronen ska gå in vid -700 gradmin
Nibe Fighter 1110 7Kw med VPA 200, 140m borra. 200m2 2planshus byggt 1911. Förbrukning de två senaste åren 18 500kwh , beräknad förbrukning av olja innan vi flyttade in 4m2

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:stopp tid
« Svar #2 skrivet: 20 december 2004, 21:51:43 »
Hej Carman..

Har haft precis samma fundering som dig !! .. nu pÃ¥ vintern blir det ju inte mÃ¥nga stopp men när den stannar och stÃ¥r still i 40 min som jag har den inställd pÃ¥ nu sÃ¥ blir det som sagt en faslig massa gradminuter innan  den gÃ¥r igÃ¥ng igen, och detta resulterar nästan alltid i att elpatronen behöver gÃ¥ in och hjälpa till vid start :(

Har min inställd på att elpatronen ska gå in vid -700 gradmin

det där med elpatronen är ju bara att höja, men har man nån nutta av att låta kompressorn stå i 40min? kan den inte stå på 20 som är orginal? & låta gradminutrarna styra
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:stopp tid
« Svar #3 skrivet: 20 december 2004, 22:51:09 »
Det finns egentligen ingen anledning att öka stopptiden...

Det skall gradminutregleringen styra i ett system som är väl anpassat till värmepumpsdrift.

Viktigt att tänka på är dock att man ställer upp både gradminuterna och värdet för tillskott.
Värdet för tillskott skall normalt vara ca 4 ggr större än värdet för start av VP.

(att öka stopptiden är i princip detsamma som att öka värdet för kompressorstart utan att öka värdet för tillskott...)

Vill man sen få verifierat att ändringarna haft önskad effekt får man vacker sitta och kolla hur länge värmepumpens kompressor står mellan värmningarna.
(Eller sÃ¥ köper man min logger, sÃ¥ ser man direkt hur de ändringar man gåör pÃ¥verkar driften av värmepumpen  ;))

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:stopp tid
« Svar #4 skrivet: 21 december 2004, 16:15:32 »
Citera
Har haft precis samma fundering som dig !! .. nu pÃ¥ vintern blir det ju inte mÃ¥nga stopp men när den stannar och stÃ¥r still i 40 min som jag har den inställd pÃ¥ nu sÃ¥ blir det som sagt en faslig massa gradminuter innan  den gÃ¥r igÃ¥ng igen, och detta resulterar nästan alltid i att elpatronen behöver gÃ¥ in och hjälpa till vid start  
Har min inställd på att elpatronen ska gå in vid -700 gradmin

INGE bra... så får det inte bli... höj vpdiffe och även den för elpatron, jag gissar att det är den som aktiveras.. meny 10...
Höj den.... läs även lite under NIBE hur den funkar....
Stopptiden behövs inte om man har rejäl vattenvolym. men har man nya radiatorer då kan det behövas en lite längre stopptid... eftersom den lilla volymen kallnar blixtsnabbt. Men då är det oftast det här under meny 10 som går in, och det får inte vara så. Den ska INTE styra VP........
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:stopp tid
« Svar #5 skrivet: 23 december 2004, 22:40:47 »
Bertil ...du har ju rätt som vanligt (han har lärt mej massor) lÃ¥t gradminuterna styra....har du som jag liten radiatorvolym sÃ¥ ställ upp upp vpdiff ordentligt sÃ¥ att den inte styr. VP stopp blir underordnat när grejerna fungerar som dom ska .  Jag kör med VP diff max.
funkar 100

polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!