Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 19 december 2010, 11:09:34 »

Enligt tidigare inlägg har jag haft problem med att trycket i expansionskärlet varierat kraftigt, allt från 0.6-1.8 bar. Tänkte bara berätta felorsaken ifall någon annan här får samma problem.

Det visade sig att blåsan i expansionskärlet gått sönder så det fanns ingen luft i exp-kärlet, därav tryckvariatonerna enligt servicekillen. Med nytt exp-kärl så har trycket varit jämnt och jag tycker även inomhustemperaturen varit mer stabil.

Case closed!
Mvh BN
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 december 2010, 13:00:36 »

Nu när du har fått upp trycket så måste du lufta ur systemet grundligt. Glöm inte att efterfylla om det kommer mycket luft.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 december 2010, 12:56:58 »

Betyder det att vi kommer att få varmvatten och varmt i golvslingorna på bottenvåniningen med inte på övervåningen?

Är systemet tätt blir det värme överallt. Det kan dock hända, framför allt med gamla radiatorventiler, att det är tätt för övertryck av vatten inifrån men det läcker in luft när det blir undertryck. Nyare ventiler bör hålla tätt i bägge riktningarna. Men så länge som trycket är mer än ca 0,3 bar är det övertryck även på övervåningen. Det räcker med 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan manometern och högsta punkten i systemet för det.
Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 05 december 2010, 11:24:04 »

Tack åter igen Roland för bra svar.

Jag har knackat på ventilen samt motionerat mässingbiten/ventilspindeln, fyllt på med nytt vatten till 1.2 bar och sen låg trycket stabilt. Tydligen hade ventilen fastnat på något sätt, kanske smuts som du säger. 

Sen startade jag upp pumpen och nu smådroppar det så riktigt bra blev det inte, men klart bättre än innan för då rann vattnet rakt ut i skvallerröret.

Vidare känns det bra att veta att pumpen kan vara igång trots att expansionskärlet blir trycklöst. Expensionskärlet sitter ovanpå pumpen som står på bottenvåningen. Betyder det att vi kommer att få varmvatten och varmt i golvslingorna på bottenvåniningen med inte på övervåningen?

Mvh BN
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 december 2010, 10:36:37 »


Jag fick panik o stängde av värmepumpen, har nu ringt jouren men de kanske inte kan komma idag.


Det går att köra pumpen utan tryck i expansionskärlet. Står pumpen så att expansionskärlet är på lägre nivå än några än golvärmeslingorna kan det hända att det sugs in luft vid ventilerna vid de högre belägna slingorna. Det kan hända oavsett om pumpen går eller inte även om temperaturvariationer ökar risken. Jag skulle sätta på pumpen och köra vidare.  

Jag testade min ventil. När jag släppte mässingsbiten som man lyfter ventilspindeln med stängde ventilen av sig själv. Så man ska inte behöva göra något alls. Vrida fungerar inte då vredet roterar fritt utan att påverka själva ventilen.

Det kan kanske ha kommit skräp mellan sätet och käglan som gör att det läcker.   
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 05 december 2010, 10:27:45 »

Du får nog lägga in en bild för att veta vad det är för ventil du pratar om.
Dock brukar det i vvs inte vara några väldigt special prylar så det brukar inte vara svårt så länge det är helt.

//Micke
Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 05 december 2010, 10:25:08 »

Eller är det jag som gör fel. Finns det något sätt att återställa ventilen?
Ska man trycka in den, vrida eller på annat sätt?

Mvh BN
Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 05 december 2010, 10:11:24 »

Ok jag ska försöka se hur tryckvariationerna relaterar till cirkulationspumpen.

MEN imorse skulle jag prova att släppa ut tryck manuellt mha vredet man lyfter som sitter (bakom en blå skyddshylsa) vid expansionskärlet. Det fungerar bra till en början men när jag släppte vredet så fortsatte trrycket att sjunka.

Jag fick panik o stängde av värmepumpen, har nu ringt jouren men de kanske inte kan komma idag.

Besiktningsgubben sa att man skulle kunna släppa manuellt. Det kanske är denna ventil som är boven i dramat från början.
Är det något jag kan göra själv innan fackmannen kommer???
Skulle vilja starta upp värmepumpen, innan det blir kallt i huset
Skrivet av: stanem
« skrivet: 05 december 2010, 08:54:09 »

Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 05 december 2010, 08:43:51 »

1.
Är du medveten om att trycket varierar beroende på om cirkulationspumpen på varma sidan går eller inte går?
Tex när värmepumpen gör varmvatten så går inte circulationspumpen till radiaotorsystemet och då ändras trycket på din tryckmätare.
Det beror säkert på var mätaren sitter, men i mitt system sitter mätaren så att trycket sjunker när cirkpumpen går till värmesystemet jämfört med när varmvatten tillverkas.
Så har du inte tittat på mätaren under samma förhållanden så kan trycket variera kraftigt.

2.
Har du för lite luft i expansionskärlet så kan du få samma problem. Här måste dock någon annan svara för hur man går tillväga för att veta att man har rätt mängd luft i sitt expansionskärl.

3.
Har du för litet expansionskärl till volymen i ditt värmesystem så kan du säkert också få samma fenomen vid varierande utomhustemp.
Det finns någon tumregel om storleken, som jag inte kommer ihåg på rak arm.

4.
Det finns säkert fler felkällor som kan ge varierande tryck såsom läckage i varmvatten sidan, men det borda ge ett konstant för högt tryck.

//Micke

Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 04 december 2010, 20:48:37 »

Tack för alla tips.

Efter att ha öppnat de flesta termostater helt, sänkt kurvan samt knäckt kurvan så tycker jag vi fått en stabilare temperatur inne.

Problemet nu är att trycket i expansionskärlet varierar kraftigt. Normalt, har jag fått höra, ska trycket vara 1.2 bar. Men igår låg trycket som lägst på 0.6 bar. Så igår kväll fyllde jag på manuellt så trycket gick upp till 1.1 bar. Trycket har sen legat kvar på 1.1 tills i em då det började stiga. För en stund sedan låg trycket på 1.8 bar, dvs väl in på det röda området.

En skillnad är att det är betydligt kallare idag än igår. Men en variation på 0.6 - 1.8 bar kan knappast vara normalt. Nu ligger trycket på 1.5 bar och jag ser att det droppar lite vatten i golvbrunnen från ett rör som kommer från expansionskärlet. Antar att nån säkerhetsventil ivf fungerar.

Vi flyttade in i huset i slutet av oktober. Från då tills för ca 2v sedan låg trycket konstant på 1.2 bar, kollade i princip varje dag. Sista två veckorna har trycket varierat och enda slutsatsen jag som novis kan dra är att sista 2 veckorna har det varit rejält kallt ute, -2 till -18 grader!

Någon som har idéer som kan förklara detta fenomen?
Bör jag ta hit en fackman omgående?
Mvh BN
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 04 december 2010, 11:39:17 »

Vill du labba lite med vilken uttemp olika inställningar ger så har jag gjort ett Excel-ark som du hittar på min sida enligt taggen nedan.

Hej

Jag skriver för att få tips av er hur jag bäst ska ställa in min bergvärmepump IVT greenline C5. Har villa på 156 m2 med golvvärme i alla rum, termostater i alla rum samt en utegivare på nordsidan av huset.

Kurvan är inställd på 3,7
Finjuserteringen till -0,2

Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 04 december 2010, 11:30:14 »

Lyckas du inte tämja din inomhustemperatur genom att knäcka till kurvan så köp en innetempgivare och koppla in till pumpen, den fixar till det sista så man får jämn fin temp inomhus. Tyvärr brukar inte installatörerna vilja sälja in det för de tycker att det är jobbigt att dra kabel till givaren.

//Magnus
Skrivet av: vbkvbk
« skrivet: 03 december 2010, 08:00:01 »

Kurva 3.7 och golvvärme låter väldigt högt!
Jag kör kurva 2.5.

Effekten ökar fort med ökad temp, så skulle jag ha kurva 3.7 så skulle det bli ordentligt varmt när det blir kallt ute.
När det är varmt ute så spelar värmekurvan inte så stor roll då det är väldigt liten temp skillnad för olika värmekurvor.
Så fullt öppna termostater, ställ in värmekurvan när det är kallt ute.
Komplettera med en innegivare från elfa för 10kr så får du konstant temp inne utan att behöva använda termostaterna.

//Micke
Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 02 december 2010, 20:57:38 »

Tack Roland för bra support!

Mvh BN
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2010, 17:29:27 »

Det är inga problem med att ha några slingor strypta. Det brukar vara så att det blir varmare på övervåningen. Jag fick intrycket att termostatventilerna användes generellt för att reglera värmen. Kontrollera bara att det är en märkbar temperaturdifferens mellan in-/utlopp på slingorna på undervåningen. Vatten som passerar genom en slinga så snabbt att det inte hinner kylas av är inte bra. 

Det går bra att fylla på vatten när som helst, det påverkar inte pumpens arbete.
Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 02 december 2010, 16:49:38 »

Jag vet faktiskt inte om systemet är luftat. Har bara bott i huset i 6v. Jag får väl ta hit nån servicekille för en översyn.

Kan du utveckla "Det skall inte finns slingor med låg temperaturdifferens in/ut som kortsluter flödet. På det här sättet förvissar man sig om att pumpen får arbeta vid så låg temperatur som möjligt."
Är det ineffektivt att jag har alla slingorna (5 st) på ovanvåningen strypta så det är 17-18 grader i rummen eftersom vi inte är på ovanvåningen, och slingorna (8 st) på bottenvåningen är fullt öppna?

Ok, man kan alltså höja trycket i expansionskärlet genom att tillföra vatten. Ska detta göras då pumpen går, är i viloläge eller är avstängd?

Mvh BN
Skrivet av: Roland
« skrivet: 02 december 2010, 16:38:25 »

Knäckningen av kurvan hänger med när värmekurvan ändras.

Har man hittat rätt värmekurva runt noll grader ute kan man bli tvungen att öka något vid +10.

När man har värmepump skall helst alla termostater vara inställda på max temperatur, alltså helt öppna. Sedan använder man värmekurvan för att få önskad innetemperatur. Termostatventilen kan styra någon enstaka slinga men helst skall man använda de fasta strypningarna för att justera in flödena. Det skall inte finns slingor med låg temperaturdifferens in/ut som kortsluter flödet. På det här sättet förvissar man sig om att pumpen får arbeta vid så låg temperatur som möjligt.

Det går bra att fylla på vatten.

Vad tryckvariationerna beror på har jag ingen teori om. Är systemet ordentligt luftat, även varmvattenberedaren?
Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 02 december 2010, 16:05:13 »

Lysande, nu har jag använt servicemenyn och knäckt kurvan enligt ditt förslag.
Angånde dessa värden jag nu matat in för att knäcka kurvan, hänger de med ifall jag skulle behöva öka/minska kurvan generellt (alltså genom meny 1.1)?

Det lustiga är att tidigare i veckan var trycket högt i expansionskärlet vilket jag oroade mig för. Nu sista dygnet har istället trycket varit ovanligt lågt, nedåt 0,7 bar. Notera att jag inte manuellt släppt på trycket vilket jag tidigare funderade på. Det enda jag gjort är att knäcka kurvan map plana ut för temperaturen under -5 samt höjt flertalet rumstermostater något. Kan detta innebära lågt tryck? Förresten trycket var nog förlågt redan innan jag knäckte kurvan.
Finns det någon förklaring till dessa variationer map trycket?
Behöver jag åtgärda något?
Det finns en lite blå ratt märkt "påfyllning golvvärme" som sitter på ett grovt rör som går iin under expansionskärlet, är det mha denna ratt man kan höja trycket genom att öppna den en liten stund?
Kan man göra detta medans bergvärmepumpen går?

Sista fråga för denna gång. Vad är det för vätska man ska fylla på i kärlet som sitter brevid pumpen?
I dokumentationen står det vatten eller köldmedel. Men det finns ju olika köldmedel...

Tacksam för svar
Mvh BN
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 december 2010, 21:41:33 »

Tryck på knappen längst till höger i 10 sekunder. Servicemenyn dyker då upp. Där kan man komma åt 1.7.

Min C5 är också från 2002 och vi verkar ha precis samma typ av expansionskärl. Tag bort den blå "ratten" som bara är en skyddskåpa. Under den finns ett vred som man kan lyfta ventilkäglan med. Den vita ratten bakom manometerna har jag inte lagt märke till att den fanns förrän nu när jag blev uppmärksammad på den. Förmodligen är det en avstängning till expansionskärlet.
Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 01 december 2010, 21:27:35 »

Tack Roland för adekvat svar.

Plan 1: värmeslingorna ligger i isolerad betongplatta.
Plan 2: värmeslingorna ligger i golvvärmespånskiva på träbjälklag.

Att knäcka kurvan är ett bra tips!
Jag har läst dokumentationen men tyvärr verkar det som om min greenline C5 från 2002 inte har meny 1.7 tillgänglig. Har även bläddrat genom menyerna på pumpen och jag kommer bara åt meny 1.1, 1.2 samt 1.14. För att nå den sista måste man först hålla inne "värmeknappen" i 5 sek så K2 (kundnivå 2) aktiveras.
Är vissa menyer tex 1.7 dolda på sätt?
Hur kommer man åt dessa i så fall?

Angående expansionskärlet. Det sitter en liten vit ratt rakt bakom tryckmätaren. Det sitter en något större blå ratt på röret mellan exp-kärlet och golvbrunnen. Vilken av dessa ska jag öppna manuellt? Vad ska hända?

Mvh BN
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 december 2010, 17:26:21 »

Det blir för varmt inne när det blir riktigt kallt ute om värmekurvan är rätt inställd vid några minusgrader. Det beror på att reglerkurvan är rak medan en riktig värmekurva planar ut vid låga utetemperaturer.

Det bästa är att knäcka värmekurvan (bör vara meny 1.7). Prova med att sänka en halv grad vid -5, en grader vid -10 osv. ner till -35. Har man väl hittat rätt värden behöver man aldrig mer ratta termostaten när det bli kallt ute.

Ligger värmeslingorna ingjutna i betong?

När det är kallt ute är värmebäraren varm och expanderar. Därför stiger trycket men det verkar som om säkerhetsventilen kanske har fastnat i stängt läge eller att den har för högt öppningstryck. Prova med att öppna den manuellt.  
Skrivet av: mrNoodles
« skrivet: 01 december 2010, 17:25:09 »

Det bästa är att låta termostaterna vara fullt öppna och låta VPn justera temperaturen genom att ändra kurvan/ändra kurva.
<edit>
Läste termostater som på element, sorry :)
Glöm ovanstående!
Skrivet av: ebjonyq
« skrivet: 01 december 2010, 16:56:25 »

Hej

Jag skriver för att få tips av er hur jag bäst ska ställa in min bergvärmepump IVT greenline C5. Har villa på 156 m2 med golvvärme i alla rum, termostater i alla rum samt en utegivare på nordsidan av huset.

Kurvan är inställd på 3,7
Finjuserteringen till -0,2

Ju kallare det blir ute (imorse -18 grader) ju mer kör pumpen på och det är nu onödigt varmt i huset, ~runt 22 grader. Jag har därför skruvat ner rumstermostaterna i omgångar så de står nu ganska långt under "mitten".
Hade det varit effektivare att sänka kurvan istället för att ratta ner termostaterna?

När jag flyttade in i huset för 1 månad sen och det var några plusgrader ute så var det lagom varmt i huset. Ska man verkligen behöva justera kurvan berodende på klimatet ute?

Det sitter ett rött expansionskärl ovanpå bergvärmepumpen. Normalt visar mätaren 1,2 kilo tryck. En kall kväll visade mätaren 1,7 kg, dvs väl in på det röda området, det röda börjar vid 1,5kg. Nu visar mätaren 1,2 kg igen
Är detta normalt att trycket visar 1,7kg?
Vad beror detta på, är det illavarslande?

Tacksam för svar.
Mvh BN

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!