Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikins maskiner  (läst 2884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Daikins maskiner
« skrivet: 01 januari 2016, 02:18:53 »
Jag har sneglat på Daikins maskiner men blir inte klok på deras modeller?, 2014 på hösten kom väl en maskin som heter Caldo X35 som före det hette Caldo K35, men nu 2015 så finns inte denna X35 med exempelvis på Polarpumpens hemsida, utan då är det Siesta?
så kort å gott vilken av deras maskiner är så att säga "the top of the line"?
anledningen är att jag har tänkt byta ut en av mina pumpar och har lagt in 2 pumpar på vill ha välja listan, men sneglar åxå på Daikin.
Toshiba Polar 35
MITSUBISHI  FH35 VEHZ 665
Daikins Caldo X35...?

Jag har idag 2 pumpar i mitt lilla hus C.a 130 kvadrat
varför har jag 2 pumpar?, jo det är för att få säkerhet samt kunna köra all värme från värmepumparna av den anledningen att jag har direktverkande el och helt sonika tagit bort alla element, detta kanske känns vanskligt ifall bägge pumparna ger upp, men då har jag åxå en pelletskamin som backup..=)

Jag har idag 2 toshiba och dom har fungerat bra speciellt eftersom dom går lågt ner i effekt och således är bra samspelta med varandra och kan gå på dellast fast det är väldigt kallt, beroende på att dom är 2 då som delar på uppvärmningen.

Därför vet jag att toshiba är ett bra val, men jag vet åxå att Mitsubishi fungerar väldigt bra och framför allt så är det få reklamationer på dessa pumpar, samt att dom är ju nu väldigt billiga, sen läser man om Daikin och det verkar även den vara en bra pump.
Det är verkligen inte lätt att välja pump idag, när urvalet är så stort....
« Senast ändrad: 01 januari 2016, 15:05:06 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Mobilkyla

  • Gäst
Mobilkyla
SV: Daikins maskiner
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2016, 22:58:09 »
Daikin har olika sortiment hos återförsäljarna och på nätet, därav förvirringen med Caldo X, Siesta osv.

Caldo X är en riktig toppmaskin med mycket effekt i alla lägen och hög kvalitet. Andra riktigt bra maskiner är Samsung Smart Comfort och Fujitsu LTCN. Mitsubishi Electric är i mina ögon ganska överreklamerad då vi har en hel del både små och stora maskinfel på de maskinerna, dessutom en ganska gammal produkt (från 2012) som i mångt och mycket är frånsprungen av konkurrenterna idag.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikins maskiner
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2016, 23:57:28 »
Blir lite nyfiken på vad ni har för problem med Mitsubishi Electrics modeller då vi säljer ganska många av dom och det är fruktansvärt lite problem med våra?

Ganska "gammal" modell men tror tex FH35VEHZ ligger i toppskiktet fortfarande om man jämför med andra modeller i samma effektklass och man vet att det inte finns några barnsjukdomar som man kan ha vid helt nya maskiner.

Tycker inte det skiljer så mycket i effekt/effektivitet om man jämför respektive modell från dom större tillverkarna, snarare ljudnivåer och dess karaktär, funktioner som Wifi och möjligheter att styra luftflödet som skiljer sig lite åt.

FH serien är väl dessutom till kundens fördel dom modeller som är hårdast konkurrens på så man kan hitta dom riktigt billigt.

Oavsett vilken man väljer sedan så gäller det att den placeras rätt och installeras rätt då annars en riktigt bra maskin blir en "skitmaskin" oavsett märke och modell.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Daikins maskiner
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2016, 00:05:51 »
Du kanske har helt rätt mobilkyla, men du är en gästskrivare ;)
Jag har inte några erfarenheter av andra modeller än Mitsubishi.

Min Mitsubishi FH35 har nu gått ca 22500 timmar på drygt 3år och ALLTID på maxfläkt.
Just nu är det -18 ute, utblÃ¥st 49°C, den drar 2150Watt. 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!