Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?  (läst 9964 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfpson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
LÃ¥g effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?
« skrivet: 19 november 2006, 21:09:08 »
Hej
Jag upplever att min VP (en Thorvent VV 801-5 10kW från 1997) ger sämre effekt än den borde.
Redan vid några grader över nollpunkten går tillskott in och det relativt mycket. Har ingen elektronik / loggning så det är mest känslan jag går på (och elräkningarna när det blir lite kallare ute..). Brine-slingan verkar ligga på plus så hålet verkar inte vara nedkylt speciellt mycket.
Vi bor i ett gammalt 2-plans västerbottenshus på c:a 220 m2 + källare, med tvåglas fönster i Umeå, men håller lägre temp i huset i källaren och på ena planet.
Funderar på att skaffa en Logger som säljs här på forumet för att få en bättre koll (att veta är alltid bättre än att tro) men om det nu skulle visa sig att jag har rätt, den ger dålig effekt, vad skulle man isåfall kunna göra åt det?
 
Pumpen är snart 10 år så kan den ha gjort sitt ?
Kan Scrollkompressorn tappa effektivitet, eller kan värmeväxlarna bli igensatta med sämre verkningsgrad som följd?
Är det ekonomi att byta komponenter i VP'n ?

Är det någon som har någon erfarenhet av firmor i Umeå-området som servar värmepumpar?

mvh Ulf P

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 00:01:32 »
Hej
Jag upplever att min VP (en Thorvent VV 801-5 10kW från 1997) ger sämre effekt än den borde.
Redan vid några grader över nollpunkten går tillskott in och det relativt mycket. Har ingen elektronik / loggning så det är mest känslan jag går på (och elräkningarna när det blir lite kallare ute..). Brine-slingan verkar ligga på plus så hålet verkar inte vara nedkylt speciellt mycket.
Vi bor i ett gammalt 2-plans västerbottenshus på c:a 220 m2 + källare, med tvåglas fönster i Umeå, men håller lägre temp i huset i källaren och på ena planet.
Funderar på att skaffa en Logger som säljs här på forumet för att få en bättre koll (att veta är alltid bättre än att tro) men om det nu skulle visa sig att jag har rätt, den ger dålig effekt, vad skulle man isåfall kunna göra åt det?
 
Pumpen är snart 10 år så kan den ha gjort sitt ?
Kan Scrollkompressorn tappa effektivitet, eller kan värmeväxlarna bli igensatta med sämre verkningsgrad som följd?
Är det ekonomi att byta komponenter i VP'n ?

Är det någon som har någon erfarenhet av firmor i Umeå-området som servar värmepumpar?

mvh Ulf P

Det finns mycket som kan ha hänt, en logger är nog inte bortkastad.

Det bör sitta smutsfilter på både kalla och varma sidan, har du rensat dem?

VP har kanske börjat läcka köldmedia, vet du vilken typ du har?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ulfpson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2006, 15:14:45 »
Citera
Det finns mycket som kan ha hänt, en logger är nog inte bortkastad.

Det bör sitta smutsfilter på både kalla och varma sidan, har du rensat dem?

VP har kanske börjat läcka köldmedia, vet du vilken typ du har?

Jag har inte hitta ngt smutsfilter på kalla sidan, och har ej rensat filtret på den varma.
(men om det är dåligt flöde på varma sidan borde inte VP'n gå varm och slå av, VP'n går i princip jämt då det är kallare än +10 ºC ute)

Jag tror inte att köldmediet har läckt ut, det ser inte ut att vara några bubblor i sikt?-glaset, typ av kölmedium R407 C.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: LÃ¥g effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2006, 15:20:13 »
10 kw vid +10 ute låter inte friskt!

Hur funkade det i början lika då???

kan du mäte tempdiff på kalla och varma sidan??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ulfpson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?
« Svar #4 skrivet: 20 november 2006, 15:35:23 »
Det funkade klart bättre i början, och tyvärr har jag bara en temp på varma sidan. (utgående?)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: LÃ¥g effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2006, 16:03:43 »
Du behöver helt klart service?
Jag antar att du även sett elförbrukningen stiga!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ulfpson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Låg effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2007, 22:36:03 »
Nu har jag köpt en logger och installerat den. Nedan loggen för de senaste 12 timmarna


och momentanvärdena

 
Varma Sidan

Kalla Sidan

 Hålet är inte speciellt nedkyllt efter i princip konstant gång sedan oktober, iallafall en positiv sak!

Bilderna kan också hittas på http://web.telia.com/~u90126345/templogger/

Pumpen går jämt och tillskott på 13-14 kW går in med jämna mellanrum 1-2 ggr i timmen med en utetemp på +4 grader, inte bra!

Vid 21:00 tiden ändrade jag cirkpumpens (på varma sidan) hastighet från läge tre till läge ett, men jag vet inte om det har ngn praktisk skillnad på effekten?

Kan det vara smuts o partiklar på kalla sidan?
« Senast ändrad: 08 januari 2007, 22:44:03 av ulfpson »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2007, 07:08:12 »
Du har inget dåligt flöde på varken kalla eller varma sidan vad jag kan se men tempdiffen på varma sidan är alldeles för låg. Antingen är kompressorn slut eller så har du dåligt med köldmedia tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Thomas Thorén

  • Gäst
Thomas Thorén
SV: LÃ¥g effekt i Thorvent vp Modell VV801-5 10kW ?
« Svar #8 skrivet: 01 december 2011, 22:43:41 »
Hej Ulf,
Vi kan hjälpa dig med service på din värmepump.
Ring oss på 0612-42500 eller sänd ett mail.
Vänliga hälsningar
Thomas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!