Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räkna framm mitt hus energiÃ¥tgÃ¥ng  (läst 6992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Räkna framm mitt hus energiåtgång
« skrivet: 12 juni 2004, 23:06:50 »
Jag har fått in några offerter på bergvärme anläggningar & alla hanmar på ungefär samma energiåtgång på mitt hus.
Jag vet nämligen inte själv hur mycke energi huset drar, så dom kar räknat på husets yta & ålder.

Jag har frågat om dom kunde räkna med att jag ska byta fönster & tillägsisolera vinden, men dom sa att det inte gicka tt lägga in i programet.

borde int mitt hus dra mindre energi efter dessa åtgärder?
Ska jag kanske ha enminder värme pump än vad dom räknat på?
Om jag har färstor värmepump, drar inte den onödigt mycke ström då?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2004, 23:25:28 »
Jag har frågat om dom kunde räkna med att jag ska byta fönster & tillägsisolera vinden, men dom sa att det inte gicka tt lägga in i programet.

borde int mitt hus dra mindre energi efter dessa åtgärder?
Ska jag kanske ha enminder värme pump än vad dom räknat på?
Om jag har färstor värmepump, drar inte den onödigt mycke ström då?

Den åtgärd som påverkar husets förbrukning mest är tilläggsisoleringen av vinden. Beroende på hur "dåligt" isolerad den är idag så ligger nog besparingen på säg 2000-5000kWh per år för ett normalhus. Eftersom det är ganska vanskligt att uppskatta förbrukningen så får man nog acceptera en viss felmarginal. Om jag var i din situation skulle jag nog hellre riskera att få en något för stor pump än en för liten. En för stor pump kan dra marginellt mer energi men å andra sidan kommer du att få färre eller inga elpatrontimmar. Vi pratar typ ett antal hundralappar om året i elkostnad. En större pump kommer också naturligtvis att få fler start och stopp men att detta med dagens styrsystem med startfördröjning etc skulle påverka kompressorns livsängd avsevärt är inte speciellt troligt. Framför allt den inbyggda startfördröjningen gör att antalet starter hålls inom det antal kompressorn är konstruerad att klara.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2004, 08:27:39 »
PÃ¥ en  trÃ¥den Energiberäkning - Stämmer vattenfalls program?
 i detta forum  finns en disskusion om träffsäkerheten till de enkla webbaserade program för bedömning av energiförbrukning som publicerats pÃ¥ webben pÃ¥ t ex http://www.vattenfall.se/privat/tips_och_rad/spartips/#  eller hos konsumentverket (Se även trÃ¥den Räkna ut ditt hus energibehov här!).
Om man är någorlunda noggrann och väljer rätt alternativ (och subalternativ) för de olika valen som finns i programmen kan Du bilda Dig en uppfattning om energibehovet.

Jag tycker att forumets användare borde stötta nytillkomna läsare med att köra programmen, jämföra resultaten med den uppmätta förbrukningen i sina hus och sedan publicera resultaten i tex tråden Energiberäkning - Stämmer vattenfalls program?
). PÃ¥ sÃ¥ sätts kan vi gemensamt fÃ¥ fram ett  underlag för att bedöma träffsäkerheten i programmen
« Senast ändrad: 13 juni 2004, 08:36:15 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2004, 09:34:18 »
Jag har testat det där programet & jag får ungefär samma resultat som på mina offerter.

Det som är lite klurigt i mitt fall är att min hustyp inte finns med. det är likadant när man skall kolla försäkring, min hustyp finns aldrig med.

Jag bor i et hus som har 3 etagen med halvtrappor imelan. Man kommer in på miten våningen & sen finns det en trapp upp & en trapp ned, tomten är sluttande så man befinnersig aldrig under mark.
nedervångingen är större än övervångingen, så ett rum ligger utanför & har eget tak.
Svårt att förklara med ord.

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2004, 23:07:25 »
Härlig byggnad, verkar det som
Hoppas att golvet i den utstickande delen av huset är välisolerat. Annars bör Du i kalkylen räkna med ett värmepåslag på kanske 5 %
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #5 skrivet: 14 juni 2004, 21:04:22 »
Huset är jubyggt 69, sÃ¥ jag antar att det inte är sÃ¥ välisolerat  :(
Golvet på övervångingen är en gjutenplatta, & det finns nån form av isolering pilagd utanpå betångplattan på den överhängande delan.
Men det är inget regelverk uppe på betongplattan, utan golvena ligger rakt på plattan. Och ja, man jäner att golvet är kallare där det hänger i luften.

Byggnaden är inte den bästa ur energisynpumkt, men planlösningen är heftig ;D


Entre hallen
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2004, 05:44:17 »
Köp inte för liten värmepump!

Jag tycker att det ser ut som om ert hus kan tänkas dra en hel del energi...

Hur kan du inte veta hur mycket energi huset kräver?

Huset bör ju rimligen ha haft andra ägare före er... kan inte de berätta för dig hur stor energiförbrukningen varit?

Räkna sedan med att ni kommer att förbruka mer energi än föregående ägare (om de var äldre) speciellt om ni har barn eller avser att skaffa barn.

Om du köper en Nibe värmepump så kan man göra ganska mycket för att antalet start och stopp inte skall bli för många - även om pumpen som i mitt fall klarar uppvärmningen helt utan tillskott av elpatronen! skulle tro att det går på de flesta andra fabrikat också, men när det gäller Nibe så vet jag.

I ett äldre hus brukar man räkna med att energibehovet som man dimensionerar för när det gäller värmepump är ca 50W/m2, i ett modernt välisolerat hus räknar man med ca 30W/m2. Vilka siffror ger det i ditt fall?

/Rickard

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #7 skrivet: 15 juni 2004, 08:47:53 »
OM du har elpanna (eluppvärmning), SÅ kan du testa att ringa dit elnätsbolag. Då kan du få lite statistik på förbrukningen ett par år tillbaka.

Vet inte om det är brukligt att de lämnar ut dessa uppgifter, men prata fint med dom och tala om varför du letar uppgifterna. Jag ringde mitt och fick fin information.

Har du olja kan det vara svårare, men prata med förre ägaren om han inte vet hur mycket huset förbrukar. Vet han inte det så fråga vilket bolag som han brukar köpa av, har han sammaen länge period (vilket en många brukar ha, av lathet) så kan du få uppgifter hur mycket han köpt under vissa perioder.

En kompis till mig kollade med sin olje lev. när han skaffade bergvärme och inte visste hur mycket han förbrukade.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #8 skrivet: 15 juni 2004, 16:17:10 »
I huset finns 2 st kaminer, & jag har inte lyckats ta reda på hur mycke föregående ägare har eldat i dom.

Det lutar åt en Nibe på 8,5 kw
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #9 skrivet: 15 juni 2004, 20:08:22 »
det borde det energi bolag som tillhandahåller nätet kunna ta fram!
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #10 skrivet: 15 juni 2004, 20:10:57 »
det borde det energi bolag som tillhandahåller nätet kunna ta fram!

Jag vet att föregående ägare gjorde av med 26000kw
Men sen kar dom eldat i kaminerna också
gissar på att det borde vara 30-35000kw inklusive husolsel
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2004, 23:58:27 »
Byggt -69,  ytan sa du aldrig?

Under 35.000 kwh inkl hushållsel skulle jag aldrig dimensionera en värmepump för i ditt hus!!
Ev. framtida tilläggsisolering gör bara att du får mindre antal timmar med dyrt tillskott. jag tycker inte pumpen ska minskas för såna åtgärder när risken finns att man ändå tar till i underkant. Tidigare ägare kanske höll fyr i kaminen hela tiden!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2004, 11:13:49 »
Givet formen på ditt hus skulle jag ta bostatdsytan som ett enplanshus och räkna på det. Blir något överdim men hellre det än för litet.

När det gäller tilskott med ved skulle jag aldrig räkna av det från vad pumpen ska klara. En dag kanske man ledsnar på veden. En m3 ved ger kanske mellan 600-700kWh i en kamin. Så det behöver eldas en hel del. Och dessutom behöver man vara hemma för att elda i en kamin till skillnad från en vedpanna.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #13 skrivet: 20 juni 2004, 10:35:23 »
Givet formen på ditt hus skulle jag ta bostatdsytan som ett enplanshus och räkna på det. Blir något överdim men hellre det än för litet.

När det gäller tilskott med ved skulle jag aldrig räkna av det från vad pumpen ska klara. En dag kanske man ledsnar på veden. En m3 ved ger kanske mellan 600-700kWh i en kamin. Så det behöver eldas en hel del. Och dessutom behöver man vara hemma för att elda i en kamin till skillnad från en vedpanna.



Självklart ska anläggningen klara att värma hela huset utan att elda.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Räkna framm mitt hus energiåtgång
« Svar #14 skrivet: 20 juni 2004, 12:26:38 »
Citera
Självklart ska anläggningen klara att värma hela huset utan att elda.


Det vore ju fint om VP kunde levera all värme, utan tillskott. I längden vill ju distrutörerna inte ha höga topplaster kalla dygn.
Fast Du tänker kanske på anläggningen som pump + elkassett.

Men värmepumpar i gemen alstar mindre värme ju kallare det ät ute resp mer värme (temperatur) som mÃ¥ste tillföras elementen Men installatörerna tycker att att pumpen i sÃ¥fall är överdimensionerad och fÃ¥r dÃ¥liga driftsfölrhÃ¥llanden vid lÃ¥glast.  I bilden pÃ¥
http://w1.318.telia.com/~u31807324/effektdia1.htm  ges ett exempel pÃ¥ husets uppskattade
värmebehov och värmepumpens avgivna effekt .

Hade i veckan ett nytt samtal med den installatör som ev skall levera en IVT HT. Nu förbrukar huset 2600 liter olja: Om vi byter till VP  kommer vi att vilja höja tempen i källaren, sÃ¥ jag gissar  att ett pÃ¥slag pÃ¥ 15 % kanske vore bra.
Med 3 m3 tyckte installatörren att en HT7 (7kW, kanske svarande mot -7 till -12 utan tillskott) fÃ¥r för mÃ¥nga stopp och han vill inte levera en 7:a till vÃ¥rt hus utan tycker att  HT 6  (6 kW,  kanske ned till -3 till -8 ) är lagom

Påminner om vad PerF anser i annan länk:
Citera
Läs följande tråd för mer info:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1;action=display;threadid=145

Sammanfattningsvis är antalet starter inte ett problem. Inbyggda startfördröjningar begränsar antalet starter till ca 4 per timme, vilket ligger bra under det maxantal som kompressortillverkarna rekommenderar (10).
Jag har i alla fall slutat oroa mej
Med en dubbelkompressormaskin skulle man kunna få full täckning. Men kompressor 2 kan få dåliga förhållanden inom temperaturområdet strax under den temperatur när kompressor 1 kan arbeta ensam.


« Senast ändrad: 20 juni 2004, 13:23:25 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!