Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Suck! kallt inne i morse 111a gÃ¥r inte över 40gr hetgas  (läst 8175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Jaha så vaknar vi med 16gr inne Vp behagar inte ge mer än 40gr hetgas, inga larm eller ojämn gång alls innan?!
Jag köpte denna beggade 111a med få drifttimmar i våra var det jävligt dumt månne :'(
Vad säger samlade expertisen? varför går den inte fullt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Suck! kallt inne i morse 111a går inte över 40gr hetgas
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2016, 07:28:45 »
Har du nåt synglas du kan kolla i, om det bubblar kan det vara köldmediebrist.
Å andra sidan har jag för mig att hetgasen brukar bli hög då, men framledningen kall...

Fungerar fläkten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ja får kolla i eftermiddag, drog i gång patron nu ist börjar med en norsk reset!
Man hade nog lite förhoppning om att den skulle gå ett tag till men visst 10år är 10år, blir nog att ställa dit en 408 ist.
//Rolle

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kom hem, tog en bira och började kolla...
Norsk reset Check
Aktivera Ecoair Check

Vp går i gång och jag tittar på hetgastemp etc tycker att den är otroligt seg upp i tem 15-66gr på en kvart?! tempen i nedre snarare sjunker än ökar.
Inget bubbel i glaset ute på VP men det blinkar A30? Samt att på bifogad bild är det frostigt på rör och torkfilter!?
Även finns det kondensvatten i botten på maskinrummet.

Vad tror vi?? ???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Suck! kallt inne i morse 111a går inte över 40gr hetgas
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2016, 19:29:53 »
Kan fyrvägsventilen ha hakat upp sig i avfrostningsläge?
« Senast ändrad: 14 oktober 2016, 19:59:58 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
på toppen av elboxen inuti pumpen finns ett litet hål stick ner en liten vanlig skruvmejsel och vrid medsols tills pumpen hoppar in i avfrostning så ser man om fyrvägaren hängt sig

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
A30 betyder att EcoAir står i automatläge (styrs av EcoEl) och att VPin är 30 grader.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok möjligt, får kolla i morgon när man ser..
Har dock noterat när den precis stannar så dräller det kondensvatten ner under pumpen hmm kan vara som ni säger.
är det försvarbart byta om den är trasig ventilen alltså och vad kostar det?

fotad av driftinfo nu och hetgas uppe på 84 men ingen värme i nedre bara sjunker.

A30 jag kom ihåg att det var driftläge, tack ändå.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Har du fotat mitt i en avfrostning? Om inte så är det felkopplat så vattnet går baklänges genom EcoAir alternativt så kör du hela systemet baklänges. VPin ska vara lägre än VPut, utom när man avfrostar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Tittmön

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du fotat mitt i en avfrostning? Om inte så är det felkopplat så vattnet går baklänges genom EcoAir alternativt så kör du hela systemet baklänges. VPin ska vara lägre än VPut, utom när man avfrostar.

Avfrostning vid 5 grader ute ? Tycker det vore märkligt ..
Köpt 9-Nov-2015 :: MITSUBISHI SW50 SPLIT + ECODAN
Köpt (EBAY) 10-Okt-2016 :: FJÄRRKONTROLL MED INBYGGD RUMSGIVARE

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Inte alls.
Kolla hur värdena är när VPn går, och fota och lägg upp.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Suck! kallt inne i morse 111a går inte över 40gr hetgas
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2016, 23:01:00 »
Avfrostning vid 5 grader ute ? Tycker det vore märkligt ..

De där mekaniska avfrostningsuren är inget vidare. Min 105'a var 6 år gammal när jag flyttade in i huset, och den isade igen duktigt mycket mest hela tiden. När jag andra vintern hängt på en logger2020 såg jag att avfrostningen gick igång först när förångaren låg på -20 grader! :o

I avfrostningsuret finns ett mekaniskt relä som växlar nollan från fläkten till 4-vägsventilen.
Om fläkten snurrar har i alla fall avfrostningsuret gått tillbka till normaldrift, men att avgöra om 4-vägsventilen hängt sig är svårare. Frostigt torkfilter och synglas tyder på det, samt att förångaren blir varm vid avfrostning, men det kan kanske vara svårt att avgöra om fläkten blåser.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad allroadrolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja alla tecken lutar åt kärvad ventil, fläkt går ju som vanligt, får ta gummiklubba och knacka lite.
I worst case vad går ett byte på med timtid? är det ens värt det?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Mekaniskt avfrostningsur? Avfrostningen styrs av tempgivare. Systemet kollar tempen en gång i timmen. Om den understiger brytvördet så startar avfrostningen och håller på tills båda givarna visar minst p10 om jag minns rätt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Enda sättet att få klarhet i vad som händer är om du håller koll och läser av när VPn går, och dessutom hunnit gå åtminstone 5-10 minuter. Att läsa av när den står still eller avfrostar säger inget om hur det funkar när den går.

Dessutom, är det en 1550 eller 1800? Om det är en 1800 sÃ¥ har du ju själv kopplat pÃ¥ cp:n och dÃ¥ kanske du satt den fel sÃ¥ hela systemet gÃ¥r baklänges? Eller sÃ¥ är backventilen i VPn trasig. DÃ¥ värmer den ocksÃ¥ dÃ¥ligt, och att byta backventil är ett relativt litet jobb, även om det i och för sig kräver kyltekniker. 
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!