Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftning & pÃ¥fyllning, kan det läcka nÃ¥gonstans??  (läst 2100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Miriam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Totalrudis på detta och hoppas någon vänlig själ kan ge mig ett råd så jag slipper störa röris under helgen...

Har en Fighter 1210, installerad 2000, 180 m hål. Ska fylla i alla uppgifter sedan hade jag tänkt.

Förra påsken upptäckte jag att ena köldbärarslangen läckte. Fattade dock inte vad LP-larmet berodde på förrän efter ett par dagar och då hade det ju kommit in massor med luft i systemet. Den gången tog det över en vecka (efter byte av slang) att lufta och fylla innan det funkade klanderfritt igen.
Denna påsken, nästan exakt ett år senare var det dax för den andra slangen...
Min fantastiska röris kom direkt, fixade och donade och efter några timmar var vi igång igen.
Efter bara två dagar funkade det utan larm och stopp och tuffade på så duktigt i tre veckor - då var det helt plötsligt kört igen! Fattar ingenting?
Hur mycket ska man behöva fylla på egentligen?
Tolv liter hittills, inte fick jag då ut SÅ mycket på golvet när jag märkte läckaget...

Alla tips, tricks och frågor är varmt välkomna, jag är mycket tacksam för alla svar!
(Fd. sambon stack och är inte intresserad av att hjälpa eller förklara...) :'(

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
stäng av systemet & öppna expantionslockent & låt det stå så nån timme så tempraturen i borran stabeleserarsig.

sätt på locket & tryck sätt expantionskärlet via säkerhetsventilen (inget högt tryck) öppna säkerhets ventilen & trycksätt med en cyckel pump eller vad du luckas få till.
stäng säkerhetsventilen så trycket blir kvar i behållaren & ta bort cyckelpumpen. öppna nu säkerhets ventilen & då ska ett pysljud höras när trycket försvinner.

gör om prosiduten, men vänta nu 30 min innan du släpper på trycket, hörs samma pysljud så är systemet tätt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Miriam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Håller tummarna - tuffat på över ett dygn nu!
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2006, 23:02:05 »
Snäll "spritkille" kom förbi med mer brine och jag fyllde på fem liter igår kväll. Sedan dess har den tuffat på med bara ett larm sent igår kväll. Luftar lite då och då när den är igång och det kommer ut en hel del.
Nu ska jag bara trimma in den lite bättre, har förstått av att surfa runt här att jag borde skaffa mig lite mera kunskaper...

Mvh, Miriam

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Eller ut på krogen o ragga upp en rörmockare ;D ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!