Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergvärme eller?  (läst 1246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahxen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
bergvärme eller?
« skrivet: 09 mars 2005, 17:15:46 »
Den gamla olje pannan har havererat, bor pÃ¥ 55+55 kvm. inredd källare, har säkert kontaktat minst 15 leverantörer här i stockholm, dom flesta har olika Ã¥sikter men det lutar nog Ã¥t en CTC luft/vatten pump, bergvärme lönar sig nog inte dÃ¥ vÃ¥r totala förbrukning ligger pÃ¥ 2.5 kubik/Ã¥r, priserna vi fÃ¥tt är: ca 95000:-  för luft-vatten, 140000:- bergvärme lÃ¥ter det rimligt? tacksam för alla tips

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: bergvärme eller?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2005, 14:45:53 »
Priserna är väl typiska Stockholmspriser (ca 20% högre än på landet).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme eller?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2005, 14:53:05 »
Kan du leva med att en luft/vattenpump medför fläktljud utomhus så tycker jag - spontant - att det är det mest intressanta alternativet. Besparingen är inte lika stor men inte investeringen heller...
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme eller?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2005, 19:58:35 »
OM du väljer bergvärme bör du klara dig med min VP. (Förresten, är huset 2 plan + källare? Då kanske den är för liten.) Priset för hela paketet var mkt lägre än dina anbud för bergvärme (låg snarare som ditt luft/vatten) annars hade det nog fått vara. Den beställdes också några veckor innan ROT-avdraget beslutades och avdraget har förmodligen höjt priserna. Som du ser har jag en Thermia. Om du är intresserad kan jag maila namnet på firman som f.ö. har varit rätt just. (Vi ska ju inte göra reklam här).

En annan sak: vad du än väljer, fixa separat elmätare på pumpen.

F.ö.  är det fyramÃ¥naders kalas idag. Pumpen har pÃ¥ denna tid gÃ¥tt i 981 timmar och "kostat" 1850 kwh.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!