Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektbehovsberäkning  (läst 5724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Effektbehovsberäkning
« skrivet: 11 november 2004, 19:40:37 »
Hej, det är inte utan en viss beundran man tar del av mångas erfarenheter och kunskaper här i forumet.
Tänkte därför göra ett försök med att slänga ut en fråga och se om jag också kan få bra svar på den.

Det jag vill veta är om det finns nÃ¥gon som har en formel, algoritm, ekvation, excelark eller program som beräknar effektbehovet för ett hus givet en Ã¥rsförbrukning av värmeenergi (ej varmvatten). Andra variabler är innetemperatur, utetemperatur,  Ã¥rsmedeltemperatur och antagligen dimensionerande utetemp (DUT). Om varmvatten kan halka med sÃ¥ är inte det en nackdel bara den kan sättas till 0 om det behövs.

Skulle vara bra att veta så att man kan jämföra dimensioneringen av t ex luft-luftVP eller luft-vätskeVP i förhållande till de uppgifter som tillverkarna ger och få fram balanstemperaturen för installationen.
Ingen vill väl betala mer varken för en överdimensionerad luft-vätskteVP som ändå stänger av sig vid -10, eller få för hög elräkning för att tillskottet går in redan vid +5 för att den åt andra hållet är för liten.

Att VP tillverkarna har specifika program hos sina installatörer är en sak, men finns det något program på "öppna" marknaden som klarar detta?

Tack för uppmärksamheten!
/ L
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #1 skrivet: 11 november 2004, 20:18:49 »
En tumregel som jag vet används av en del energirådgivare är att man tar fbr för värme å varmvatten, räkna om till kWh om du inte värmer med el, och dela det du får fram med ett tal mellan 3000 och 2500.

Exempel: 33.000 kWh värme å varmvatten,
33.000/2750=12 kW effektbehov

De finns publicerade dokument med denna "snusformel" nedskriven, utgivna av energirådgivare...

Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #2 skrivet: 11 november 2004, 20:22:06 »
Jag gjorde så att jag smetade ut mängden uppvärmnings-kWh över året baserat på att värmeläckaget från huset är linjärt proportionellt mot temperaturskillnaden.
I mitt fall hamnade jag på ca 190 W/grad. Dvs för att upprätthålla min innetemperaturen måste följande ekvation gälla:

190*(innetemp-utetemp) = uppvärmning -hushållsel-människovärme

Har man husdjur kan man ju ta med det också. För människor har jag approximerat med 100W per person.

För att komma fram till 190W/grad tog jag min kända oljeförbrukning och hushållsel och månads-medeltemperaturerna för året och löste ut effektkonstanten.

Jag antog vidare att hushållselen är något större under vinterhalvåret. Mer lampor på t ex. Man får också dra bort det man uppskattar att uppvärmningen av VV tar.


När det sen gäller din fråga om val av vp så är det många andra frågor som kommer med.
T ex L/L-vp tenderar att tappa cop vid högre effekt. Någonstans är det troligen bättre att köpa två. Det kan det också vara av andra skäl. L/V-vp värmer huset jämnare, men stänger av sig tidigare. Någon annonserar nu en L/L-vp som är specad ned till -25. Etc etc.
« Senast ändrad: 11 november 2004, 20:24:03 av Dogbert »

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #3 skrivet: 11 november 2004, 20:43:09 »
Har för mig att jag läst någonstans, men kommer inte ihåg vart. Det jag är ute efter är inte det dimensionerande effektbehovet utan hur man får fram effektbehovet vid olika utetemperatur.
Ex att man behöver 1,5 kW vid en utetemperatur på +5 och 4 kW vid -8. Detta utifrån årsbehovet i kWh.

Antagligen är det ett ganska linjärt samband. Får man fram den dimensionerande effekten så kanske det bara är att lägga in den i ett diagram, sen ritar man en punkt vid 0 kW och 17 grader och ritar en linje mellan dem.

Helt klart är att mÃ¥nadsmedeltemperaturen ute spelar roll för energiÃ¥tgÃ¥ngen över Ã¥ret När det pÃ¥ sommaren är varmare än inne blir det inget tillskott i oljetanken. Men sÃ¥ fort som det blir lite kallare gurglar det och blir virvlar i den.  :o

« Senast ändrad: 11 november 2004, 21:10:39 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #4 skrivet: 11 november 2004, 21:04:49 »
hmm..låter som något för "bibeln" det här...återkommer efter att ha kikat i dimensioneringsboken utgiven av "föreningen för elektricitetens rationella användande" skriven på den tiden då man RÄKNADE fram det....jaja..ska kika, svar i morrn om jag hittar någe bra....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #5 skrivet: 12 november 2004, 04:27:56 »
Jag satte igång och råräknade
Antal kvadratmeter vägg  med  isoleringsvärde ( k-värde hette det pÃ¥ 70-tet)
Dito fönster
Dito källare
Dito tak

Fick fram en värmeförlust som kunde omräknas till effektbehov som fumktion av yttertemp

Inte så svårt

Som kontroll mätte jag upp energiförbrukningen (oljeförbrukningen ) under vissa perioder och beräknade medeleffekten  ..
 
Inte svårt . Gäller bara att läsa av mätstickan för oljenivån. temperaturen och notera i loggboken i god tid innan man ska byta system .. Bör paras med att notera stigarledningstempen och returtempen ..
Kräver bara lite planering -- kan utföras i vinter .. Då får Du ett bra underlag ..


« Senast ändrad: 12 november 2004, 18:36:46 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #6 skrivet: 12 november 2004, 21:01:16 »
Jag satte igång och råräknade
Antal kvadratmeter vägg  med  isoleringsvärde ( k-värde hette det pÃ¥ 70-tet)
Dito fönster
Dito källare
Dito tak

Fick fram en värmeförlust som kunde omräknas till effektbehov som fumktion av yttertemp

Inte så svårt
Det där har jag ocksÃ¥ gjort, men det jag känner saknas är ventilationens inverkan. Hur f-n tar man hänsyn till den?  ???
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #7 skrivet: 12 november 2004, 21:16:21 »
Det går att beräkna ett ungefärligt värde på följande sätt: Ta reda på hur stor husets nettoförbrukning av värme är, dvs tillförd energi skall multipliceras med årsverkningsgraden och varmvattenförbrukningen räknas bort. Lägg till så många kWh hushållsel och värme från de boende som verkar rimligt. Det är ju inte hela året man har glädje av den värmekällan. Du får då totala värmebehovet.

Gör sedan följande beräkning: Totala värmebehovet/(24 x Antalet graddagar för orten). Resultatet är det antal kW/grad som huset behöver.

Problemet är att få tag i värdet på antalet graddagar. Skriver du var du bor kanske du kan få hjälp med det.
« Senast ändrad: 13 november 2004, 09:01:30 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #8 skrivet: 12 november 2004, 22:34:00 »
Hej.

har tyvärr inte hunnit kika idag, antal graddagar vet jag att jag kan få fram, skriv bara var du bor så (gärna åsså närmaste större stad)...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #9 skrivet: 13 november 2004, 00:10:41 »
Tack för svaren. Är på spåret känns det som.
Graddagar var det ett tag sedan jag hörde talas om. Men glömt eller förträngt...  ;)
Hittade en sida som förklarade detta.
http://www.malarenergi.se/privat/produkter_tjanster/fjarrvarme_graddagar.aspx

Men om man nu vill ha en annan innetemperatur t ex underhållsvärme +10 grader C. Kan man ändå använda formeln för uträkning? Eller kanske rentav räkna ut förväntad ny förbrukning när man sänkt innetempen?

Bor för övrigt i Örebro.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #10 skrivet: 13 november 2004, 09:00:15 »
Värdet för Örebro-Ekeby är 3865.

Tänk på att värdet gäller för ett normalår och att värmeförbrukningen också måste avse ett normalår. De senaste åren har varit varmare än normalt (fast det kanske har blivit normalt att det är onormalt varmt).

När du räknar om förbrukningen för olika inomhustemperaturer måste du ta hänsyn till att uppvärmning inte behövs hela året. Tiden kommer också att variera med önskad inomhustemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Re:Effektbehovsberäkning
« Svar #11 skrivet: 19 november 2004, 00:55:51 »
Nu tror jag att jag har tillräckligt på fötterna för att göra en vettigt rimlig uppskattning i alla fall.
Tack för hjälpen!

Mitt letande på nätet gav mig ytterligare handledning.
http://www.installation.lth.se/pdf/varmebeh.pdf
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!