0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder
Hej!Jag håller inte riktigt med....Tycker du har rätt till kompensation för dina eventuella merutgifter..tex förlorad arbetsinkomst. resor hem för att släppa in rörisar mm...Tycker även att du har rätt att få viss kompensation för det extra el du förbrukat utan värmepump.Trots allt är det ju så att man betalt dyra pengar för att slippa krabba med fel o reklamationstvister, därför väljer många helentreprenad. Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder, får du låna en annan bil av motsvarande kvalisort då din står på service.detsamma borde gälla värmepumpar. Alltså pengar i kompensation för förlorad besparing...
Jag har fått en IVT HT plus E9 installerad i början av mars... mycket problem har det varit... Allt funkade utmärkt till och börja med, efter ett par dagar märkte jag att nivån i expanskärlet sjönk, återförsäljaren/intallatören kontaktades, läckage i köldbärarkretsen konstaterades vilket man helt galant fixade på ett par dagar, sen börjar det roliga... Bubblor i synglaset och en efter hand minsakad effekt föranledde ny kontakt med åf;- njae det är säkert inget fel... efter ny påringning kom man ut och kunde konstatera ett läckage i köldmediekretsen (=fabrikationsfel). Detta krävde expert hjälp från företag som kunde reparera köldmediekretsen, beställning av reservdelar från IVT mm. Värmepumpen stod vid detta tillfälle stilla i mer än fyra veckor. Skönt att det inte var Januari... Nu är det äntligen fixat och anläggningen har nu funkat helt komplikationsfritt i 5 dagar =rekord Ovanstående har lett till ett resonemang med åf om någon kompensation, 1000 kr avdrag på fakturan har erbjudits detta tycker jag är magert då det inte ens täcker mina ökade energkostnader pga pumpen stått stilla, man hänvisade mig till IVT för reklamation. IVT svarade med hänvisa till garantiåtagande och någon kompensation kunde man inte tänka sig... Till min fråga: Har någon råkat ut för något liknande? Hur är erfarenheterna med att kräva kompensation för dåligt fungerande anäggningar?
kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...
Få se nu.., om man känner sig missnöjd, eller felaktigt behandlad som kund, då ska man vara glad å tacksam, för man har ju trots allt blivit behandlad efter gängse praxis? Är det så några av er menar? Isf måste det vara nåt fel på gängse praxis. För självfallet ska det utgå nån form av ersättning, om kunden råkar ut för en massa utgifter, som säljaren är orsaken till. Det är vad jag tycker ska vara gängse praxis. Jmf vad som hänt efter stormen Gudrun, å elbolagens ovilja till ersättning. Där blev ändring, å numera får alla ersättning vid strömavbrott, efter viss tid, vilket borde ha varit självklart redan före stormen.mvh humlan.
Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...