Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reklamation av ny IVT HT plus E9  (läst 9033 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #15 skrivet: 28 april 2006, 11:33:11 »
Jag kan bara hÃ¥lla med dig, Rickard !  :)
Smyg reklam och paj kastning, det blir nog mest skit av det !
Kravet att registrera sig för inlägg, helt i sin ordning !

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #16 skrivet: 28 april 2006, 12:27:36 »
Grunden till alla såna här problem, är att det oftast är så luddigt/obegripligt formulerade regler. Det är som alla regler följer nån slags "ju mer obegripligt, ju bätter är det" lag. Följden blir då att, det finns hur mycket utrymme för egna tolkmingar som helst. D.v.s, en duktig jurist kan tolka fram precis va fan denne vill, med hjälp av reglerna. Medans Vi konsumenter fattar nada, å därför får nöja oss med att, bli behandlad efter gängse normer.... Ang försenade leveranser, å problem med funktionen hos levererade produkter, så finns tidsangivelser, från när man har rätt till ersättning, eller rätt att häva köpet inskrivet i lag. Men exakt formulering har jag inte i skallen, så det får intresserade själva kolla upp....

mvh humlan.

Utloggad oblignash

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #17 skrivet: 28 april 2006, 18:54:32 »
Tack för ditt långa svar Rickard, visar att ni jobbar seriöst med forumet.

Citerar Rikard:
"Om du tycker att det är viktigt att du får smutskasta den installatör du valt, och anser ha bemött dig på ett otillbörligt sätt, så kan jag hänvisa till andra forum, t.ex. passagens eller SVT:s forum angående värmepumpar.
Jag vill inte ha forumet fyllt av kritik och smygreklam."

Jag håller med om att man måste cencurera försök till svartmålning och många gånger skriver man nog dit firmanamnet bara för att jävlas lite och ge igen. Jag tvekade själv en del om jag skulle ta med det. Personligen är jag dock för full öppenhet även om man som sagt måste stävja uppenbara försök att misskreditera företag. Jag tycker dock att mitt inlägg var rätt sansat och många tycker ju faktiskt att företaget har agerat helt ok, kanske även du? Att i detta sammanhang cenurera bort firmanamnet tycker jag faktiskt är lite klåfingrigt då det knappast kan betraktas som svartmålning eller reklam.


kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...

Kanske du skulle ha läst här innan du skrev ngt, rubriken "Nu till regelverket för Värmepumpsforum ", punkt 2 o 3.




Anledningen till att svartmålning/uthängning/smutskastning av olika firmor typ "kalles gräv o meck" är att
han förmodligen inte vet om detta forum och kan komma in och ge "sin" historia av det hela. Vad vet vi, jo det som du skriver, du kan juh vara en skitjobbig j..el, inte för att jag säger att du är det. Men du fattar va?
Tack för det, angående regelverket är jag nog inte ensam om att inte ha lusläst detta, mina synpunker ang censurering framgår ovan. Ett forum är när det funkar bra något av en "community" dvs användarna, medlemmarna definerar vad som är ok att ta upp... jag tycker personligen inte att det är jätteviktigt att diskutera olika företags handlande men därifrån att censurera (delar av) inlägg som innehåller sådana erfarenheter är steget långt

Jag tror också väntetiderna beror på överhettning av marknaden men då företagen rimligen tjänar rätt mycket kulor just nu kunde man kanske vara lite frikostigare med kompensation när man slarvar lite, för lite slarvighet handlar det nog om.
För övrigt verkar pumpjäveln nu funka riktigt bra och jag är inte fullt så missnöjd längre, hoppas få god hjälp när jag nu tänker installera golvvärme i undervåningen...
 Tack för era svar
 MVH Lars


IVT HT+ E9 inst feb-06, i drift from april. 180 m hål
tvÃ¥planshus  ca 160 kvm 
Uppvärming radiatorer
Planerar Vattenburen Golvvärme i hela undervåningen

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #18 skrivet: 28 april 2006, 19:07:35 »
Grunden till alla såna här problem, är att det oftast är så luddigt/obegripligt formulerade regler. Det är som alla regler följer nån slags "ju mer obegripligt, ju bätter är det" lag. Följden blir då att, det finns hur mycket utrymme för egna tolkmingar som helst. D.v.s, en duktig jurist kan tolka fram precis va fan denne vill, med hjälp av reglerna. Medans Vi konsumenter fattar nada, å därför får nöja oss med att, bli behandlad efter gängse normer.... Ang försenade leveranser, å problem med funktionen hos levererade produkter, så finns tidsangivelser, från när man har rätt till ersättning, eller rätt att häva köpet inskrivet i lag. Men exakt formulering har jag inte i skallen, så det får intresserade själva kolla upp....

mvh humlan.


Har för mig att det stÃ¥r  INOM RIMLIG TID.

Rimlig tid är ju väldigt varierande beroende av vad det är för produkt ,vad den kostar och hur avanserat felet är.

Det är ju inga luddigheter med det ::)
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #19 skrivet: 28 april 2006, 19:12:05 »
Grunden till alla såna här problem, är att det oftast är så luddigt/obegripligt formulerade regler. Det är som alla regler följer nån slags "ju mer obegripligt, ju bätter är det" lag. Följden blir då att, det finns hur mycket utrymme för egna tolkmingar som helst. D.v.s, en duktig jurist kan tolka fram precis va fan denne vill, med hjälp av reglerna. Medans Vi konsumenter fattar nada, å därför får nöja oss med att, bli behandlad efter gängse normer.... Ang försenade leveranser, å problem med funktionen hos levererade produkter, så finns tidsangivelser, från när man har rätt till ersättning, eller rätt att häva köpet inskrivet i lag. Men exakt formulering har jag inte i skallen, så det får intresserade själva kolla upp....

mvh humlan.


Har för mig att det stÃ¥r  INOM RIMLIG TID.

Rimlig tid är ju väldigt varierande beroende av vad det är för produkt ,vad den kostar och hur avanserat felet är.

Det är ju inga luddigheter med det ::)

 ;D ;D Nä precis, "rimlig tid" vet ju alla exakt hur länge det är... huvuddunk

mvh humlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #20 skrivet: 28 april 2006, 21:04:41 »
Tack för ditt långa svar Rickard, visar att ni jobbar seriöst med forumet.

Ett forum är när det funkar bra något av en "community" dvs användarna, medlemmarna definerar vad som är ok att ta upp... jag tycker personligen inte att det är jätteviktigt att diskutera olika företags handlande men därifrån att censurera (delar av) inlägg som innehåller sådana erfarenheter är steget långt.

 Tack för era svar
 MVH Lars

Tack för att du uppskattar mitt engagemang.

Du har helt rätt i att ett väl fungerande forum är ett community, detta community har så vitt jag har förstått allt sedan starten varit mer eller mindre överens om att kritik mot eller reklam för enskilda installatörer/leverantörer inte är speciellt önskvärt.
Att direkt kliva in i ett forum med den kultur som där byggts upp under ett antal år, och i samförstånd, från ett helt annat forum med en annan kultur kan vara en smärre kulturchock.

Jag tror att den "öppenhet" du talar om fungerar väldigt bra när det gäller vissa ämnen, men i fallet med värmepumpar och installatörer har det inte fungerat att släppa det fritt. I alla fall inte om man vill ha en anda av seriösa frågor, svar och påståenden.

Som sägs i regelverket så modereras nya medlemmar hårdare än mer kända medlemmar, kanske har det blivit så just för att så snabbt som möjligt infoga nya medlemmar i den kultur som under mer än 2 år vuxit fram i just detta forum.

Jag hoppas att du inte tar min redigering av ditt inlägg så allvarligt, utan fortsätter att frekventera forumet. Tillsammans kan vi se till att din värmepump, nu när den fungerar, även får de förutsättningar den kräver för att fungera så optimalt som möjligt.

Jag vidhåller dock att nämnandet av firmans namn i detta fall inte var av någon större vikt för att du skulle få de svar du eftersökte.
Huruvida jag tycker att de agerat riktigt mot dig så kan jag bara säga en sak...

Det hade inte tagit 4 veckor för dem att Ã¥tgärda pumpen om den varit min...  >:D  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #21 skrivet: 30 april 2006, 08:50:47 »
Nu känner ju jag till både ÅF (såg inlägget innan det redigerades) och förmodligen känner jag serviceombudet väl också.
Båda är företagen har funnits i minst 10-20år och anses seriösa.

4 veckor är väl i längsta laget, men det verkar vara ett ovanligt fel du har haft, för normalt så har serviceombudet dom vanligaste delarna med sig i bilen.
Responstiden på serviceombudet brukar vara 1-4 dagar.
Nu berättade du inte hur lång tid det tog för dom att komma ut. men jag antar att det handlar om ett par dagar.
ÅF var säkert ute hos dig tidigare, sen att han inte förstod skadans art på en gång är ju förstås beklagligt.
Men det är ju även han som är beredd att kompensera dig.

Under stilleståndet så har du väl haft värme och varmvatten med elpatronen.
Så för dig handlar kompensationen om utebliven besparing.

Jag tror att du kan täcka dina förluster och mer därtill med den erfarenhet som finns här på forumet om optimering och injustering.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Reklamation av ny IVT HT plus E9
« Svar #22 skrivet: 30 april 2006, 11:30:25 »
Vilken tur du har som får 1000 spänn i ersättning, det tror jag du är ganska ensam om.
Att " hänga ut någon ", hade kanske gett forumet en mängd intressant och rolig läsning men en förutsättning vore att berörda parter fick komma till tals. Således skulle den man tänkte ge sig på bli informerad om var man tänkte anklaga honom. Det finns ju faktiskt exempel på forumet, jag tänker då på några firmor som är verksamma på forumet och därigenom kan besvara argument som rör dem och deras område.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!