Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nu kör vi... vad ska jag tänka pÃ¥ att kontrollera?  (läst 2934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter många om och men, samtal och offerter hit och dit har vi nu då äntligen fått fram lösningen...

Det blir en IVT HEE11 med kombiberedare 300FC och poolstyrning. Borrdjup blir 220 meter. Till detta ska golvvärme LK EPS16 anslutas för hela villan som är ett souterräng hus i två plan på totalt 214m2. I samband med renoveringen lägger vi ett isolerat Nivell-golv system på nedre plan eftersom det är gjutet på mark (byggt -77).
Ovanpå LK EPS:en kommer nere natursten och uppe (troligen) fiskbens parkett...

För den som tycker att VP:n känns stor så kan jag meddela att vi har planerat att bygga ut med 50m2 om ett par år samt att vi har extremt mycket fönster på övre plan.

Vad bör jag tänka på att kontrollera/fixa?

Jag är helt novis när det gäller värme och de system som hör till. Är det något specifikt man ska kontrollera att leverantören sköter/kollar?

Tacksam för synpunkter!

Mvh,
Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Se till att du har 20 liter vatten/kW uteffekt på pumpen. Alltså vattenvolymen i själva kretsen som golvvärmen är ansluten till, du kan inte räkna in beredarens volym.
Om du inte har det bör du sätta in en volymtank, eller en arbetstank som gör att värmepumpen får arbeta med större vattenvolym, vilket gör att du inte får så hemskt många starter/dygn.

Om du tänkt använda dig av trådlösa rumsgivare som via ställmotorer reglerar rumstemperaturen så skulle jag rekommendera att du struntar i detta tills vidare.
En central placerad rumsgivare som styr kurvan (börvärdet) i värmepumpens reglerdator sköter jobbet lika bra när det gäller så pass tröga värmeavgivande system som golvvärme.
Eventuella obalanser i vissa rum justerar du genom att öka eller minska flödet i enskilda slingor.

Skulle det visa sig att du måste/vill ha termostater på någon eller några slingor kostar det inte mer att installera i efterhand - man du kan spara tusentals kronor om du inte sätter in detta i onödan.

Skall du göra något av jobbet själv?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu kör vi... vad ska jag tänka på att kontrollera?
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2012, 08:18:38 »
Tack för synpunkterna, Rickard!

Det är en inbyggd ack.tank i IVT 300FC och det var en av orsakerna till att vi valde extern VV beredare. Jag tror att en inbyggd på 180 liter skulle räckt men eftersom vi ändå måste ha ack.tank så körde vi på en 300 liter (döttrarna är ju snart tonåringar)... ;)

Vi har beställt trÃ¥dlösa givare, ja. I kalaset var de inte en jättestor kostnad (8 st. totalt) som resulterar i dryga 6-7000 kr extra. Jag visste redan att man kan justera manuellt och har läst att mÃ¥nga föredrar att göra det trots att man har termostater men vi valde ändÃ¥ att ta med dem som lite extra "lull-lull"...  ::)

Jag ska gräva kulvert för slangarna själv eftersom jag också ska lägga ner rör för kommunalt vatten/avlopp. Jag har också tänkt lägga LK systemet själv men tar en tekniker att koppla/trimma in det sen. IVT installerar allt annat för bergvärmen...

Mvh,
Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kom ihåg att inte aktivera termostaterna innan du kört anläggningen en vinter så du vet att kurvan är rätt injusterad oavsett utetemperatur.
Annars kommer du att kasta pengarna i sjön under hela anläggningens livslängd.
Du förlorar ca 3% i besparing för varje grad varmare vatten (än nödvändigt) värmepumpen tvingas arbeta med.

Har du någon skiss där man ser hur deras tank är konstruerad, har dom klämt in en separat volymtank nedanför eller ovanför själva mantelberedaren?

Har sökt, men kan inte hitta någon som helst info om hur den är konstruerad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skiss på tanken invändigt.
http://www.ivt.se/pages/product.asp?lngID=256&lngLangID=1
Användarhandledning under bilden på tanken
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OK, det var ju lindrigt.
Arbetstanken kan nog vara bra om man vill köra med termostater och om man inte har dimensionerat det värmeavgivande systemet för rätt flöden.
Annars så skulle en inkoppling med arbetstanken som volymtank vara en mer ekonomisk lösning då man slipper den extra cirkpumpen.
Men som sagt, som en lösning som funkar även i dåligt dimensionerade system är det säkert en bra lösning även om det inte ger optimal ekonomi - skillnaderna i driftskostnad blir liten, någon hundring hit eller dit är inte så mycket att bry sig om - viktigast är ju att prylarna fungerar och ger avsedd besparing.

Med den tanken så finns det inte så mycket övrigt att tänka på, men än en gång - lita inte på att installatören justerar in kurvan rätt, det måste du i princip göra själv för att det skall bli så bra som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu kör vi... vad ska jag tänka på att kontrollera?
« Svar #6 skrivet: 15 juni 2012, 09:15:22 »
Ok, skönt att höra att vi valt bra grejer dÃ¥...  :)

Jag har ju jobbat som kyltekniker för ett antal år sedan så begreppen som sådant är ju bekanta men det är så mycket annat som måste fixas... Jag kommer säkert att ratta och fixa sen bara allt annat kommer på plats först...

Vad det gäller besparing så är det ju direktverkande el idag med ena långsidan på huset (ca. 15 meter) helt i glas i princip. Med läckande fönsterglaskassetter från slutet på -70 talet så lär nog besparingen vara avsevärd även om jag inte har en optimal kurva...

Har du aktier i Fortum kan det löna sig att sälja för deras intäkter kommer att minska avsevärt...  ^-^

Tack för hjälpen!

Mvh,
Anders

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
IVT har riktigt bra inställningsmöjligheter för kurvlutningen med justeringspunkter för var 5:e grad, väldigt intuitivt gjort dessutom med en graf där du ser precis hur kurvan ser ut vid olika utetemperaturer.
Var förra veckan hos en bekant som hade problem med sin pump (för hög kurva i kombination med strypande golvvärmetermostater gjorde att den hela vintern löst ut på HP-pressostaten när den startat för värmeproduktion)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nu kör vi... vad ska jag tänka på att kontrollera?
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2012, 07:58:09 »
IVT har riktigt bra inställningsmöjligheter för kurvlutningen med justeringspunkter för var 5:e grad, väldigt intuitivt gjort dessutom med en graf där du ser precis hur kurvan ser ut vid olika utetemperaturer.
Var förra veckan hos en bekant som hade problem med sin pump (för hög kurva i kombination med strypande golvvärmetermostater gjorde att den hela vintern löst ut på HP-pressostaten när den startat för värmeproduktion)

Jag inser att jag behöver sätta mig på skolbänken igen... Mina kunskaper on kylrum och kylcontainers baseras på att manuellt ratta ventiler och läsa av manometrar... :o
Kurvor och färgdisplayer känns som en massa krims-krams men jag ska väl säkert komma in i det också...

EDIT: Nu lÃ¥ter det ju som jag är 70 Ã¥r...  ::)
Det är bara det att det är snart 20 år sen som jag lämnade kylan och började med IT istället... Bland mina första IT grejer jag gjorde var faktiskt att programmera om övervakningsprogrammet för kylrummen skrivet i Basic för DOS... och, jepp, nu låter jag som 70 igen...

Mvh,
Anders
« Senast ändrad: 26 juni 2012, 08:01:33 av awasen »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!